Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3056886_0001.png
Dato:
19. august 2025
Sagsnr.: 2025-1695
Akt-id.: 12139
Besvarelse af spørgsmål nr. 359 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 359 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 24. juni
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvor mange mandetimer er der benyttet til transporttid (fremkørsel og returkørsel) og hvor mange mandetimer er der benyttet på indsatsstedet, begge dele både for henholdsvis det kommunale redningsberedskab og det statslige redningsberedskab
Spørgsmål nr. 359 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Vil ministeren, jf. svar på FOU alm. del – spm. 304, op-
lyse, hvor mange mandetimer der er benyttet til transport-
tid (fremkørsel og returkørsel), og hvor mange mandeti-
mer der er benyttet på indsatsstedet, begge dele for hen-
holdsvis det kommunale redningsberedskab og det stats-
lige redningsberedskab.”
Svar:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for be-
svarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beredskabssty-
relsen, der har oplyst følgende:
”Beredskabsstyrelsen skal indledningsvis bemærke, at
redningsberedskabets indberetningssystem, ODIN, ikke
giver mulighed for at trække data på, hvor mange mandti-
mer der anvendes direkte til transport, da det alene er kø-
retøjernes transporttid, der registreres.
Transporttiden for fremkørsel registreres således, at det
er tiden fra køretøjets afgang, og til det er fremme på ind-
satsstedet, der fremgår. Transporttiden for returkørsel re-
gistreres ikke på tilsvarende måde, da registreringen inde-
holder tiden fra, at køretøjet er frigivet på indsatsstedet, til
køretøjet er gjort klar igen til en ny indsats. Tiden omfatter
derfor kørsel fra indsatsstedet, men den omfatter også
eventuel tankning og klargøring af køretøjet efter hjem-
komst. Transporttiden registreres i udgangspunktet ens
for både de kommunale redningsberedskaber og Bered-
skabsstyrelsen.
Det skal bemærkes, at de kommunale redningsberedska-
bers indsatser ofte er karakteriseret ved, at der køres på
kortere strækninger et større antal gange, mens Bered-
skabsstyrelsens indsatsmønster er, at der ofte køres læn-
gere distancer et færre antal gange.
De kommunale redningsberedskaber
Med ovenstående forbehold viser beregningerne, at trans-
porttiden for de kommunale redningsberedskaber estime-
res til at udgøre 354.100 timer. Det svarer til 33,7 pct. af
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvor mange mandetimer er der benyttet til transporttid (fremkørsel og returkørsel) og hvor mange mandetimer er der benyttet på indsatsstedet, begge dele både for henholdsvis det kommunale redningsberedskab og det statslige redningsberedskab
de 1.051.346 timer, som de kommunale redningsbered-
skaber i alt har leveret til operative indsatser i perioden
2019-2023. Der er tale om den samlede transporttid, hvil-
ket vil sige både fremkørsel og returkørsel med efterføl-
gende klargøring, som beskrevet ovenfor.
Den resterede tid, svarende til 686.152 timer, dækker over
den tid, de kommunale redningsberedskaber har anvendt
på afgang (tiden fra alarmering og til at køretøjet forlader
stationen) og tiden brugt på selve indsatsstedet.
Beredskabsstyrelsen
Med ovenstående forbehold viser beregningerne, at trans-
porttiden for Beredskabsstyrelsens samlede assistancer
estimeres til at udgøre 62.058 timer. Det svarer til 13 pct.
af de 476.867 timer, som Beredskabsstyrelsen i alt har le-
veret til operative indsatser i perioden 2019-2023. Der er
igen tale om den samlede transporttid, hvilket vil sige både
fremkørsel og returkørsel med klargøring, som beskrevet
ovenfor. Den resterende tid, svarende til 414.809 timer,
dækker over den tid, Beredskabsstyrelsen har anvendt på
afgang (dvs. tiden fra alarmering og til at køretøjet forlader
beredskabscenteret) og tiden brugt på indsatsstedet.
Ses isoleret på Beredskabsstyrelsens mandtimer til støtte
for de kommunale redningsberedskaber, udgør transport-
tiden 20 pct.”
Side 3/3