Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3031347_0001.png
Dato:
28. maj 2025
Sagsnr.: 2025 - 1135
Akt-id.: 6193
Besvarelse af spørgsmål nr. 291 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 291 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 30. april
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Villa Fonseca
(UFG).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om, hvordan ministeren vurderer at sektoransvarsprincippet på samfundssikkerhedsområdet fungerer i praksis, særligt under pres
Spørgsmål nr. 291 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Vil ministeren fremsende en redegørelse for, hvordan der
koordineres i beredskabet ved omfattende strømnedbrud
mellem stat, region og kommune?”
Svar:
Det er en bunden opgave, at vi på tværs af sektorer har et stærkt
beredskab, så myndigheder og sektorer er forberedt på de risici og
trusler, vi står over for, herunder større strømnedbrud.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for be-
svarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Styrelsen for
Samfundssikkerhed, der har oplyst følgende:
”Koordineringen af beredskabet ved omfattende strøm-
nedbrud følger eksisterende procedurer for krisestyring i
Danmark som beskrevet i bl.a. publikationen Retningslin-
jer for Krisestyring samt supplerende delplaner, procedu-
rebeskrivelser mv. fsva. specifikke hændelsestyper.
I tilfælde af ekstraordinære hændelser som eksempelvis
et omfattende strømnedbrud vil der, som supplement til
sektoransvaret, være behov for en samlet, koordineret
indsats på tværs af en række myndigheder. Det nationale
krisestyringssystem udgør rammen for myndighedernes
tværgående koordination og har til formål at sikre en opti-
mal udnyttelse af samfundets samlede ressourcer, så
samfundet hurtigst muligt kan vende tilbage til en normal-
situation.
Afhængig af hændelsens omfang og varighed vil den
tværgående myndighedskoordination kunne foregå på for-
skellige niveauer; det strategiske, operationelle og takti-
ske niveau.
Det strategiske niveau har bl.a. til formål at fastlægge de
overordnede og langsigtede retningslinjer for krisestyrin-
gen samt den strategiske koordinering med andre myn-
digheder. For at sikre tæt koordination mellem det strate-
giske og operationelle niveau sker der samarbejde mellem
ministerier og myndigheder på tværs af sektorerne.
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om, hvordan ministeren vurderer at sektoransvarsprincippet på samfundssikkerhedsområdet fungerer i praksis, særligt under pres
På det operationelle niveau sker koordineringen af den
samlede, operative indsats, og de strategiske beslutninger
omsættes til operationelle handlinger. Det vil ske i ram-
men af den Nationale Operative Stab (NOST) og de lokale
beredskabsstabe (LBS). Både NOST og LBS kan ud over
de faste medlemmer fastlægge den endelige sammen-
sætning af staben, herunder med repræsentanter fra det
regionale og kommunale beredskab (redningsberedskab
og kommuner). Ad hoc-medlemmer fra andre relevante
myndigheder samt private aktører kan afhængig af den
konkrete situation ligeledes indgå i stabene.
På det taktiske niveau har kommandostadet i indsatsom-
rådet (KST) ansvaret for den konkrete udførelse af de op-
gaver, som er besluttet på operationelt niveau. Det sker i
et samarbejde mellem indsatsledere fra hhv. politiet, red-
ningsberedskabet og sundhedsberedskabet.”
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har desuden til brug
for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Klima-,
Energi-, og Forsyningsministeriet, der har oplyst følgende:
”Der har i mange år i energisektoren været arbejdet med
beredskab, og der er et tæt samarbejde mellem Energi-
styrelsen og virksomheder i energisektoren.
Der eksisterer en sektorberedskabsplan og andre nødpla-
ner for el, som skal understøtte koordineret og effektiv
håndtering i tilfælde af hændelser, som kan true eller på-
virke elforsyningssikkerheden. Både ift. leveringsudfor-
dringer og ift. at få strømmen hurtigt tilbage, hvis ulykken
rammer.
I marts i år trådte lov om styrket beredskab i energisekto-
ren i kraft, som dækker i alt ca. 400 små og store virksom-
heder i alle dele af energisektoren, hvilket er en markant
forøgelse ift. tidligere. Ud over virksomheder i elsektoren,
gassektoren og oliesektoren er også virksomhederne i
fjernvarme- og fjernkølingssektoren samt brintsektoren
dækket af krav til beredskab.
Med loven stilles der større krav til virksomheder og ener-
gisektoren som helhed i forhold til modstandsdygtighed
mod fx cyberangreb, sabotage og vejrmæssige hændel-
ser. Regeringen er her gået videre end EU-kravene.”
Side 3/3