Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3031388_0001.png
Dato:
28. maj 2025
Sagsnr.: 2025 - 1135
Akt-id.: 6193
Besvarelse af spørgsmål nr. 289 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 289 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 30. april
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Villa Fonseca
(UFG).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om, hvordan driften af kritisk infrastruktur, som energi, vandforsyning, sundhedsvæsnet, IKT, redningsberedskab og politi opretholdes under strømafbrydelser
Spørgsmål nr. 289 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvordan driften af kritisk infrastruk-
tur, som energi, vandforsyning, sundhedsvæsnet, IKT,
redningsberedskab og politi opretholdes under strømaf-
brydelser?”
Svar:
1.
Som det bl.a. fremgår af Ministeriet for Samfundssikkerhed og Be-
redskabs besvarelse af 8. maj 2025 af spørgsmål nr. S 1051, er Dan-
mark grundlæggende robust, men vi skal løbende arbejde på at være
endnu bedre forberedte på uforudsete hændelser.
Bl.a. derfor er ministerområderne på tværs af staten i gang med at
gennemgå og om nødvendigt styrke beredskabet i lyset af det aktu-
elle trussels- og risikobillede, herunder sikkerheden omkring kritisk
infrastruktur.
2.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for
besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Styrelsen for
Samfundssikkerhed, der har oplyst følgende:
”Det følger af beredskabslovens § 24, at de sektoransvar-
lige myndigheder inden for hver deres område har ansva-
ret for at planlægge for opretholdelse og videreførelse af
samfundets funktioner i tilfælde af større ulykker og kata-
strofer, herunder udarbejde beredskabsplaner. Ansvaret
påhviler ifølge beredskabsloven den enkelte minister.
Kommuner og regioner har efter beredskabslovens § 25
en tilsvarende forpligtelse til at udarbejde beredskabspla-
ner for henholdsvis kommuners og regioners beredskab.
Ansvaret herfor påhviler kommunalbestyrelserne og regi-
onsrådene. Som grundlag for myndigheders beredskabs-
planlægning er der i publikationen Nationalt Risikobillede
2025 bl.a. fokus på energimangel, herunder strømafbry-
delser.
I tilfælde af større kriser, herunder eksempelvis også
større strømafbrydelser, er myndighederne foruden eget
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om, hvordan driften af kritisk infrastruktur, som energi, vandforsyning, sundhedsvæsnet, IKT, redningsberedskab og politi opretholdes under strømafbrydelser
sektoransvar endvidere forpligtet til at bistå andre myndig-
heder. Koordinationen af samarbejdet under kriser sker
bl.a. i regi af den Nationale Operative Stab (NOST) samt
de lokale beredskabsstabe (LBS’er).
Herudover bemærkes det, at implementeringen af CER-
og NIS 2-direktiverne vil bidrage til at styrke robustheden
af vores kritiske infrastruktur – både for så vidt angår den
fysiske sikkerhed og cybersikkerheden.
Særligt vil implementeringen af CER-direktivet, som bl.a.
sker gennem CER-loven, der træder i kraft den 1. juli
2025, stille nye krav til sikkerheden i kritiske enheder, som
udpeges i medfør af loven, herunder krav om modstands-
dygtighedsforanstaltninger og underretning om hændel-
ser, der i betydelig grad forstyrrer eller har potentiale til i
betydelig grad at forstyrre leveringen af enhedens væ-
sentlige tjenester.”
Side 3/3