Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3020865_0001.png
Dato:
14. maj 2025
Sagsnr.: 2025 - 948
Akt-id.: 5474
Besvarelse af spørgsmål nr. 269 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 269 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 9. april
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvorvidt de afsatte ekstra midler til tværgående øvelser i beredskabsaftalen kun går til Beredskabsstyrelsen, eller om andre aktører, herunder f.eks. de kommunale beredskaber, regioner politiet osv., der har til opgave at aflønne samt sende mandskab til øvelser, sørge for vikarvagtdækning, klargøring af materiel m.m., også kan få dækket disse meromkostninger af puljen
Spørgsmål nr. 269 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt de afsatte ekstra
midler til tværgående øvelser i beredskabsaftalen kun går
til Beredskabsstyrelsen, eller om andre aktører, herunder
f.eks. de kommunale beredskaber, regioner politiet osv.,
der har til opgave at aflønne samt sende mandskab til
øvelser, sørge for vikarvagtdækning, klargøring af mate-
riel m.m., også kan få dækket disse meromkostninger af
puljen?”
Svar:
Med
Aftale om beredskabsområdet 2025-2026
har aftaleparterne af-
sat midler til flere øvelser. Der skal gennemføres flere øvelser – på
tværs af sektorer og myndigheder – så det samlede beredskab er
klædt bedre på til at møde de udfordringer, vi står over for. Øget øvel-
sesaktivitet skal bidrage til at teste og styrke samspillet mellem de
forskellige beredskabsaktører på tværs af sektorer og på tværs af
kommuner, regioner og stat og gøre dem klar til at håndtere det sta-
digt mere komplekse trussels- og risikobillede.
Det fremgår af aftaleteksten, at udbuddet af tværgående øvelsesak-
tiviteter udvides, og der udvikles og gennemføres øvelsesaktiviteter
til scenarier, der modsvarer det komplekse trussels- og risikobillede
med voldsommere vejrhændelser og risiko for hybride angreb som
sabotage og cyberangreb mod kritisk infrastruktur. Der vil bl.a. blive
gennemført en national krisestyringsøvelse (KRISØV) i 2025.
Der er afsat midler til Beredskabsstyrelsen og Styrelsen for Sam-
fundssikkerhed, fordi der her ligger en konkret opgave i at stille flere
tværgående øvelser til rådighed for beredskabsaktører, bl.a. de kom-
munale redningsberedskaber, heraf følger væsentlige planlægnings-
og koordinationsopgaver i forbindelse med udviklingen og afholdel-
sen af de tværgående øvelser.
Der er ikke afsat midler til refusion for øvelsesdeltagere.
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvorvidt de afsatte ekstra midler til tværgående øvelser i beredskabsaftalen kun går til Beredskabsstyrelsen, eller om andre aktører, herunder f.eks. de kommunale beredskaber, regioner politiet osv., der har til opgave at aflønne samt sende mandskab til øvelser, sørge for vikarvagtdækning, klargøring af materiel m.m., også kan få dækket disse meromkostninger af puljen
For at imødegå den potentielle risiko for, at Beredskabsstyrelsens
samarbejdspartnere af ressourcemæssige hensyn fravælger at del-
tage i de udbudte øvelser, tilbydes der øvelser, hvor behovet for del-
tagelse i øvelsesplanlægningen er minimeret. Desuden arbejdes der
med at tilpasse øvelsesudbuddet, så de enkelte deltagende myndig-
heder kan stille med et tilpasset øvelsesbidrag af nøglepersoner og
ikke nødvendigvis skal stille med et stor og ressourcekrævende bi-
drag.
Side 3/3