Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
2998145_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 10. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 164 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Sønder-
gaard (EL).
Spørgsmål nr. 164:
Kan ministeren be- eller afkræfte, at USA har mulighed for at gøre danske
F-16- og/eller F-35-kampfly ubrugelige i en situation, hvor USA vurderer,
at det vil stride imod USA’s interesser –
f.eks. i kontrollen med Grønland
at disse fly kan gå på vingerne, sådan som det er anført af formanden for
officerernes fagforening HOD, oberstløjtnant Niels Tønning, i Berlingske-ar-
tiklen den 7. marts 2025: ”11 danske forsvarseksperter har fået kontrover-
sielt spørgsmål
– og flertallet vil droppe nye amerikanske våben”?
Svar:
Forhold der beskriver tekniske muligheder for at begrænse anvendelsen
af danske kampfly, anses for at være klassificerede oplysninger.
Der er til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Forsvarsmini-
steriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), der oplyser:
”De
danske F-35 fly anskaffes som en del af Danmarks deltagelse i det
internationale F-35 partnerskab med deltagelse af Australien, Canada,
Danmark, Italien, Nederlandene, Norge, Storbritannien og USA.
Samarbejdet i partnerskabet, der ledes af USA, er reguleret i det mel-
lemstatslige aftalegrundlag omkring Production, Sustainment, and Fol-
low-on Development Memorandum of Understanding of the JOINT
STRIKE FIGHTER (New JSF PSFD MOU).
Jf. MOU'en kan enhver Partner trække sig fra F-35 samarbejdet med et
varsel på 90 dage. Hvis USA vælger at benytte sig af denne mulighed,
vil det i praksis betyde en ophævelse af F-35 Partnerskabet, som det
kendes i dag.
De fleste F-35 komponenter og software er produceret i USA eller på
licens fra USA. Det medfører, at komponenterne og softwaren er under-
lagt amerikanske eksportkontrolregler (også kendt som ITAR). ITAR
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
1. april 2025
Materiel
2025/002740
1014998
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren kan be- eller afkræfte, at USA har mulighed for at gøre danske F-16- og/eller F-35-kampfly ubrugelige i en situation, hvor USA vurderer, at det vil stride imod USA’s interesser
fastsætter regler for eksport, brug og salg af amerikansk producerede
komponenter.
Det skal bemærkes, at forsyningskæderne til F-35 er globalt fordelt på
industrien i F-35 brugerlandene. USA er således i nogen grad afhængig
af disse forsyningskæder til den fortsatte produktion og drift af F-35.
Hvad angår de danske F-16 fly, så er de primært anskaffet i løbet af
1980’erne, og anskaffelsen er sket i rammen af Multi National Fighter
Program sammen med USA, Norge, Holland, Belgien og Danmark. Efter-
følgende er Portugal trådt ind i gruppen af europæiske F-16 brugere.
Samarbejdet i F-16 Multi National Fighter Program er reguleret i et mel-
lemstatsligt aftalegrundlag, som de deltagende nationer kan trække sig
ud af med 90 dages varsel.
De fleste F-16 komponenter er produceret i USA eller på licens fra USA.
Det medfører, at komponenterne er underlagt ITAR.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002740
Dok.nr.: 1014998
Side 2 af 2