Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3081479_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
15. oktober 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 10.
september 2025 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede ændringer af den disponible indkomst for-
delt på Finansministeriets familietyper målt fra december 2022 og frem til 2030?
Ministeren bedes opdele prognosen for den disponible indkomst mellem ændrin-
ger som følge af denne regerings foreslåede og gennemførte initiativer og ændrin-
ger, der ikke knytter sig til diskretionære, politiske beslutninger, men som følger af
lønstigninger, regulering af ydelser, velstand m.m.
Svar
Der er identificeret fire politiske initiativer, der direkte har påvirket den disponible
indkomst for standardfamilietyper. Det drejer sig om personskattereformen fra
2023, nedsættelser af bundskatten som kompensation for stigende kommuneskat-
ter samt den permanente forhøjelse af hhv. den supplerende pensionsydelse og
mediechecken i 2025.
Det bemærkes, at kontanthjælpsreformen og familietyper med kontanthjælpsmod-
tagere ikke er inkluderet i opgørelsen. Det skal ses i sammenhæng med, at kon-
tanthjælpsreformen, der trådte i kraft 1. juli 2025, påvirker kontanthjælpsmodta-
gere meget forskelligt afhængigt af baggrundskarakteristika. Det vurderes på den
baggrund uhensigtsmæssigt at illustrere reformens virkning ved hjælp af standard-
familietyperne. Der henvises i stedet til
Svar på BEU 117 af 5. januar 2024
for de
isolerede virkninger af kontanthjælpsreformen på tværs af forskellige familietyper.
Derudover bemærkes det, at der her er set bort fra afgiftsinitiativer, idet disse ikke
direkte indgår i opgørelsen af den disponible indkomst. Tilsvarende er der set bort
fra øvrige initiativer, der vedrører virksomheder, selvom disse ændringer kunne
have afledte virkninger for familietyperne via nedvæltning i fx løn eller priser.
Nedenfor opgøres stigningen i den disponible indkomst for alle standardfamiliety-
per fra 2022 til 2030 fordelt på stigningen i den disponible indkomst, der kan hen-
føres til de fire initiativer, og den del af stigningen, der kan henføres til lønstignin-
ger, regulering af ydelser og øvrige ændringer. Det skønnes, at en typisk arbejder-
familie i hus vil opleve en nominel stigning i den disponible indkomst på ca.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm. om de samlede ændringer af den disponible indkomst fordelt på Finansministeriets familietyper målt fra december 2022 og frem til 2030 mv.
3081479_0002.png
Side 2 af 2
170.250 kr. mellem 2022 og 2030, hvoraf ca. 8.200 kr. kan henføres til de fire
nævnte politiske initiativer fra SVM-regeringen,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændring i disponibel indkomst fra 2022 til 2030 for familietyper
Regulering, lønstigninger, mv.
Familietype
Enlig efterlønsmodtager på ny ordning
Enlig førtidspensionist på ny ordning
Enlig pensionist
Enlig pensionist med ATP
Enlig dagpengemodtager uden børn
Enlig udeboende studerende
Enlig pensionist med ATP, ejerbolig
Pensionistpar med én ATP
Enlig arbejder, ingen børn, ejerbolig
Par på førtidspension, ny ordning
Enlig arbejder uden børn
Pensionistpar med én ATP, ejerbolig
Arbejderpar, ingen børn, ejerbolig
Arbejderfamilie, ejerbolig
Arbejderfamilie, ejerbolig i første år
Arbejderfamilie
Funktionærfamilie, ejerbolig
Funktionærfamilie
Direktørfamilie, ejerbolig
Politiske initiativer
I alt
Nominel ændring i årlig disponibel indkomst, kroner
43.450
46.800
45.100
45.750
55.600
61.100
65.550
70.550
74.850
78.700
79.300
88.400
155.350
162.050
164.500
165.650
224.900
231.300
302.500
150
200
4.100
4.100
200
1.950
4.100
8.200
4.150
300
4.150
8.200
8.200
8.200
8.200
8.200
8.500
8.500
20.200
43.600
47.000
49.200
49.850
55.800
63.050
69.700
78.750
79.000
79.000
83.500
96.550
163.550
170.250
172.700
173.850
233.400
239.800
322.650
Anm.:
Politiske initiativer
er opgjort ved forskellen mellem den disponible indkomst i 2030 og en beregnet disponibel
indkomst i 2030 opgjort ekskl. de betragtede regeringsinitiativer.
Regulering, lønstigninger, mv.
er opgjort ved
den nominelle ændring i den disponible indkomst fra 2022 til 2030 minus den opgjorte virkning af politiske
initiativer. Der er afrundet til nærmeste 50 kr. Summen kan afvige pga. afrundinger.
Kilde: Økonomiministeriets familietypemodel og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister