Finansudvalget
Christiansborg
15. oktober 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 10.
september 2025 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede ændringer af den disponible indkomst for-
delt på Finansministeriets familietyper målt fra december 2022 og frem til 2030?
Ministeren bedes opdele prognosen for den disponible indkomst mellem ændrin-
ger som følge af denne regerings foreslåede og gennemførte initiativer og ændrin-
ger, der ikke knytter sig til diskretionære, politiske beslutninger, men som følger af
lønstigninger, regulering af ydelser, velstand m.m.
Svar
Der er identificeret fire politiske initiativer, der direkte har påvirket den disponible
indkomst for standardfamilietyper. Det drejer sig om personskattereformen fra
2023, nedsættelser af bundskatten som kompensation for stigende kommuneskat-
ter samt den permanente forhøjelse af hhv. den supplerende pensionsydelse og
mediechecken i 2025.
Det bemærkes, at kontanthjælpsreformen og familietyper med kontanthjælpsmod-
tagere ikke er inkluderet i opgørelsen. Det skal ses i sammenhæng med, at kon-
tanthjælpsreformen, der trådte i kraft 1. juli 2025, påvirker kontanthjælpsmodta-
gere meget forskelligt afhængigt af baggrundskarakteristika. Det vurderes på den
baggrund uhensigtsmæssigt at illustrere reformens virkning ved hjælp af standard-
familietyperne. Der henvises i stedet til
Svar på BEU 117 af 5. januar 2024
for de
isolerede virkninger af kontanthjælpsreformen på tværs af forskellige familietyper.
Derudover bemærkes det, at der her er set bort fra afgiftsinitiativer, idet disse ikke
direkte indgår i opgørelsen af den disponible indkomst. Tilsvarende er der set bort
fra øvrige initiativer, der vedrører virksomheder, selvom disse ændringer kunne
have afledte virkninger for familietyperne via nedvæltning i fx løn eller priser.
Nedenfor opgøres stigningen i den disponible indkomst for alle standardfamiliety-
per fra 2022 til 2030 fordelt på stigningen i den disponible indkomst, der kan hen-
føres til de fire initiativer, og den del af stigningen, der kan henføres til lønstignin-
ger, regulering af ydelser og øvrige ændringer. Det skønnes, at en typisk arbejder-
familie i hus vil opleve en nominel stigning i den disponible indkomst på ca.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K