Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3070458_0001.png
Bilag 1: Udgiftsudvikling på det specialiserede socialområde
Tabel 1
Udvikling i de kommuner nettoserviceudgifter til det specialiserede socialområde, 2018-2024 samt budget 2025
Kr., 2025-pl
Kommunale nettoserviceudgifter (kr.)
Udgiftsudvikling ift. foregående år (kr.)
Udgiftsudvikling ift. foregående år (pct.)
2018
57.767.800.233
-
-
2019
58.892.268.594
1.124.468.361
1,9
2020
59.270.423.680
378.155.086
0,6
2021
61.172.618.860
1.902.195.180
3,2
2022
62.639.090.184
1.466.471.323
2,4
2023
64.478.836.788
1.839.746.604
2,9
2024
66.275.002.877
1.796.166.089
2,8
2025 (budget)
65.398.378.000
-
-
Anm.: 2025-pl. Der er ikke korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. eller FL-løft, som er afholdt under det statslige udgiftsloft. De kommunale udgifter er opgjort på baggrund af kommunernes regnskaber fra den kommunale
kontoplan og omfatter udgifterne på hovedfunktion 5.28 (tilbud til børn og unge med særlige behov) og 5.38 (tilbud til voksne med særlige behov). Det omfatter udgifter til opholdssteder m.v. for børn og unge (5.28.20), rådgivning samt
forebyggende indsatser eller foranstaltninger og støttende indsatser for børn og unge (5-28-21), plejefamilier (5.28.22), børne- og ungehjem i form af døgninstitutioner for børn og unge (5.28.23), sikrede døgninstitutioner m.v. for børn og
unge (5.28.24), Særlige dagtilbud og særlige klubber (5.28.25), Afgørelser efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (5.28.36), personlig og praktisk hjælp og madservice til personer med handicap mv. omfattet af frit valg af
leverandør samt rehabiliteringsforløb (5.38.38), personlig støtte og pasning af personer med handicap mv. (5.38.39), rådgivning og rådgivningsinstitutioner (5.38.40), hjælpemidler, forbrugsgoder, boligindretning og befordring til personer
med handicap (5.38.41), botilbud for personer med særlige sociale problemer (5.38.42), alkoholbehandling og behandlingshjem for alkoholskadede (5.38.44), behandling af stofmisbrugere (5.38.45), botilbud til længerevarende ophold
(5.38.50), botilbudslignende tilbud (5.38.51), botilbud til midlertidigt ophold (5.38.52), kontaktperson- og ledsagerordninger (5.38.53), særlige pladser på psykiatrisk afdeling (5.38.54), beskyttet beskæftigelse (5.38.58) og aktivitets- og
samværstilbud (5.38.59). De kommunale udgifter er opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter (dranst 1) fratrukket statsrefusion på tilsvarende funktioner (dranst 2). Opgjort ekskl. tjenestemandspensioner. Budgettallene er
opgjort på tilsvarende funktioner pba. de kommunale budgetter for 2025.
Kilde: Statistikbanken samt egne beregninger
For så vidt angår de opgjorte udgifter for budget 2025 bemærkes det, at de budgetterede udgifter ofte afviger markant fra de realiserede udgifter, og at det på den
baggrund ikke vurderes meningsfuldt at sammenholde de budgetterede udgifter for 2025 med de realiserede udgifter i 2024.
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 340: MFU spm. om udgifterne til det specialiserede socialområde fra 2010 til og med budget 2025 mv.
3070458_0002.png
Tabel 2
Udvikling i de statslige refusionsudgifter til sociale indsatser, 2018-2024 samt budget 2025
Kr., 2025-pl
Statslige udgifter (refusion)
Udgiftsudvikling ift. foregående år (kr.)
Udgiftsudvikling ift. foregående år (pct.)
2018
1.491.003.691
-
-
2019
1.396.201.080
-94.802.610
-6,4
2020
1.316.424.229
-79.776.851
-5,7
2021
1.341.104.911
24.680.682
1,9
2022
1.482.378.236
141.273.325
10,5
2023
1.575.374.561
92.996.325
6,3
2024
1.417.961.653
-157.412.908
-10,0
2025 (budget)
876.984.000
-
-
Anm.: Se anmærkninger til tabel 1.Opgjort pba. dranst 2 (statsrefusion) for de i anmærkningen til tabel 1 angivne funktioner i den kommunale kontoplan.
Kilde: Statistikbanken samt egne beregninger
For så vidt angår de opgjorte udgifter for budget 2025 bemærkes det, at de budgetterede udgifter ofte afviger markant fra de realiserede udgifter, og at det på den
baggrund ikke vurderes meningsfuldt at sammenholde de budgetterede udgifter for 2025 med de realiserede udgifter i 2024.
Tabel 3
Udvikling i de kommunale udgifter til kontante ydelser (huslejetilskud i udslusningsboliger, tabt arbejdsfortjeneste, merudgiftsydelse og hjemmetræning) på det specialiserede socialområde, 2018-2024 samt budget
2025 (uden for den kommunale serviceramme)
Kr., 2025-pl
Kommunale udgifter
Udgiftsudvikling ift. foregående år (kr.)
Udgiftsudvikling ift. foregående år (pct.)
2018
1.227.878.748
-
-
2019
1.080.726.137
-147.152.611
-12,0
2020
1.198.131.078
117.404.940
10,9
2021
1.284.940.969
86.809.892
7,2
2022
1.383.689.479
98.748.509
7,7
2023
1.516.340.360
132.650.881
9,6
2024
1.628.508.066
112.167.707
7,4
2025 (budget)
1.374.317.541
-
-
Anm.: 2025-pl. Der er ikke korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. De samlede kommunale udgifter er opgjort pba. funktion 5.57.72 gpr. 002 (huslejetilskud til udslusningsboliger), 009 (merudgiftsydelser vedr. børn), 010
(merudgiftsydelse vedr. voksne), 015 (tabt arbejdsfortjeneste) samt 016 (Køb af træningsredskaber, kurser og hjælpere m.v. i forb. med hjemmetræning) inkl. en forholdsmæssig andel af ikke-autoriserede grupperinger. De kommunale
udgifter er opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter (dranst 1). Herfra er de statslige udgifter til refusion fratrukket på baggrund af statsregnskabet opgjort som finanslovskonto 15.44.05 (merudgifter) samt 15.45.01
(Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i 2018 samt 15.64.59 (Merudgifter til forsørgelse i hjemmet) og 15.64.60 (Merudgifter for personer med nedsat funk.evne) i perioden 2019-2025.
Opgørelsesmetoden fsva. de statslige udgifter afviger fra metoden i tabel 1 og 2, hvor de statslige udgifter til refusion er opgjort pba. den registrerede statsrefusion i de kommunale regnskaber (dranst 2). Årsagen hertil er, at det ikke er
muligt at opgøre statsrefusionen for tabt arbejdsfortjeneste og merudgiftsydelse særskilt pba. de kommunale regnskaber. På den baggrund er statsregnskabet benyttet i stedet for de kommunale regnskaber. Der kan være
likviditetsforskydning mellem de kommunale regnskaber og statsregnskabet.
Kilde: Statistikbanken, Finansministeriets regnskabsdatabase samt egne beregninger
For så vidt angår de opgjorte udgifter for budget 2025 bemærkes det, at de budgetterede udgifter ofte afviger markant fra de realiserede udgifter, og at det på den
baggrund ikke vurderes meningsfuldt at sammenholde de budgetterede udgifter for 2025 med de realiserede udgifter i 2024.
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 340: MFU spm. om udgifterne til det specialiserede socialområde fra 2010 til og med budget 2025 mv.
3070458_0003.png
Tabel 4
Udvikling i de statslige udgifter til kontante ydelser (refusion vedr. merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste) på det specialiserede socialområde, 2018-2024 samt budget 2025 (uden for den kommunale serviceramme)
Kr., 2025-pl
Statslige udgifter
Udgiftsudvikling ift. foregående år (kr.)
Udgiftsudvikling ift. foregående år (pct.)
2018
958.432.023
-
-
2019
1.189.589.066
231.157.043
24,1
2020
1.148.319.777
-41.269.289
-3,5
2021
1.176.218.916
27.899.139
2,4
2022
1.248.648.706
72.429.790
6,2
2023
1.450.025.900
201.377.195
16,1
2024
1.619.475.200
169.449.300
11,7
2025 (budget)
1.487.700.000
-
-
Anm.: Se anmærkning i tabel 3 vedr. opgørelse metode af de statslige udgifter til kontante overførsler.
Kilde: Finansministeriets regnskabsdatabase samt egne beregninger
For så vidt angår de opgjorte udgifter for budget 2025 bemærkes det, at de budgetterede udgifter ofte afviger markant fra de realiserede udgifter, og at det på den
baggrund ikke vurderes meningsfuldt at sammenholde de budgetterede udgifter for 2025 med de realiserede udgifter i 2024.
3