Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3069797_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
19. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 339 (Alm. del) af 25.
august 2025 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere tabel 1-4 i svar på FIU alm. del
spørgsmål 327 (folke-
tingsåret 2022-23, 2. samling) for perioden 2010 til og med Økonomiaftalerne for
2026? I opgørelsen af tabel 1-4 ønskes desuden angivet en ekstra linje i tabellerne,
der angiver det samlede offentlige forbrug i mia. kr. fordelt på hver sektor for
hvert år.
Svar
I
tabel 1
fremgår den årlige vækst i det offentlige forbrug sammenholdt med væk-
sten i det demografiske træk tillagt den beregningstekniske velstandsopskrivning
siden 2010 samt det samlede offentlige forbrug i mia. kr. I tabel 2-4 fremgår de re-
levante opgørelser fordelt på delsektorer. Tabellerne er en opdatering af tabel 1-4 i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 22 september 2023.
I spørgsmålet ønskes udviklingen i det offentlige forbrug belyst siden 2010, dvs.
med 2010 som udgangspunkt. Udviklingen siden 2010 skal dog ses i lyset af, at det
offentlige forbrug netop i 2010 udgjorde den højeste andel af BNP i perioden for
hvilken, der er data. Niveauet i 2010 skal samtidig ses i sammenhæng med, at der
op til havde været en årrække med gentagne budgetoverskridelser og høj udgifts-
vækst. Det betyder, at valg af udgangspunktsår har stor betydning for vurdering af
den akkumulerede vækst.
Fra 2019 til 2024 (dvs. i årene 2020-2024) svarer den gennemsnitlige realvækst i
det offentlige forbrug (korrigeret for covid-19 udgifter) til 1,0 pct., hvilket er hø-
jere end væksten i det demografiske træk på ca. 0,4 pct. og det velstandskorrige-
rede træk på ca. 0,9 om året i samme periode.
1
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fast-
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved standardantagelser om varekøbskvoten i det
offentlige forbrug og produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at
væksten i det offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end væk-
sten i det demografiske træk.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
Side 2 af 8
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring, idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Det bemærkes, at velstandskorrektionen, som er en del af de langsigtede bereg-
ningsprincipper for det offentlige forbrug i årene efter planlægningshorisonten
(dvs. aktuelt efter 2030), udelukkende er defineret for det
samlede
offentlige for-
brug. Det er således ikke muligt at opdele velstandstillægget i forskellige udgifts-
områder inden for det offentlige forbrug.
Opgørelsen af det demografiske træk tilbage i tid beregnes på baggrund af det se-
nest tilgængelige data for det offentlige forbrug. Den historisk beregnede vækst ta-
ger dermed afsæt i bl.a. de politiske prioriteringer og det offentlige udgiftsniveau i
2024. Hvis man fx foretager beregning af væksten i det demografiske træk i mia.
kr. fra 2010 til 2011, vil beregningen skulle fortolkes som det øgede udgiftstræk i
2011, som ændringer i befolkningen mellem 2010 og 2011 isoleret set ville med-
føre. I beregningen forudsættes det, at de reale offentlige forbrugsudgifter pr. bor-
ger fastholdes på 2024-niveau med den aktuelle fordeling på udgiftsområder mv.
Det betyder, at den akkumulerede vækst i det demografiske træk ikke kan sam-
menholdes direkte med den akkumulerede vækst i det offentlige forbrug, da det
demografisk træk opgøres med afsæt i 2024-niveau, mens det offentlige forbrug
opgøres i løbende mængder.
I perioden fra 2010-2024 baserer opgørelsen af det offentlige forbrug sig på de se-
neste regnskabstal fra Danmarks Statistik, mens det i 2025-2026 baserer sig på de
seneste skøn fra
Økonomisk Redegørelse,
august 2025. De realiserede vækstrater i det
offentlige forbrug er i perioden 2020-2022 stærkt påvirket af forhold relateret til
covid-19. Opgørelsen i tabel 1 er korrigeret for engangsudgifter relateret til covid-
19.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
3069797_0003.png
Tabel 1
Udviklingen i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske træk med/uden beregningsteknisk velstandsopskrivning
2011
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige forbrug (korrigeret for
midlertidige covid-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk
(3) Vækst i det demografiske træk tillagt beregnings-
teknisk velstandsopskrivning
- forskel (1)-(2)
- forskel (1)-(3)
-2,1
0,3
0,8
-2,4
-2,9
1,2
0,3
0,8
0,9
0,4
-0,5
0,4
0,9
-0,9
-1,4
0,7
0,5
1,0
0,2
-0,3
0,7
0,7
1,2
0,0
-0,5
0,2
0,8
1,3
-0,5
-1,0
0,6
0,6
1,1
0,0
-0,5
0,8
0,5
1,0
0,4
-0,1
0,2
0,4
0,9
-0,2
-0,7
-1,5
0,4
0,9
-2,0
-2,5
2,8
0,5
1,0
2,3
1,8
-0,3
0,4
0,9
-0,7
-1,2
2,2
0,4
0,9
1,8
1,3
1,9
0,5
1,0
1,4
0,9
5,2
0,5
1,0
4,7
4,2
2,7
0,4
0,9
2,2
1,7
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
(skøn) (skøn)
Akk. Vækst, mia. kr. (2026-priser)
(1) Realvækst i det offentlige forbrug (korrigeret for
midlertidige covid-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk
(3) Vækst i det demografiske træk tillagt beregnings-
teknisk velstandsopskrivning
- forskel (1)-(2)
- forskel (1)-(3)
-12�½
2
-14�½
-17¼
-5�½
-9�½
-15
-8¾
6
14¼
-14¾
-23
-5
9
20
-13¾
-24¾
-0�½
13¼
26¾
-13¾
-27�½
17¾
34¼
-17
-33�½
4�½
21¾
41
-17
-36�½
24�½
46¾
-15
-37
11
27¼
52�½
-16¼
-41�½
1�½
30¼
58�½
-28¾
-57
18¼
33
64�½
-15
-46¼
16�½
36
70¼
-19¼
-53¾
30¼
38�½
76
-8¼
-46
42
41�½
82¼
-40
75¾
44�½
88�½
31¼
-12¾
94
47¼
94�½
46�½
-0¾
Memopost, Samlede offentligt forbrug (korrigeret for
midlertidige covid-19 udgifter) i mia. kr. (2026-priser)
592
599
595
599
604
605
609
614
615
606
622
621
634
646
680
698
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved standardantagelser om
varekøbskvoten i det offentlige forbrug og produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at væksten i det offentlige forbrug med det beregningstekniske
princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end væksten i det demografiske træk. Det offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2025 og Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
3069797_0004.png
Opdeling på kommuner, regioner og staten
Det bemærkes indledningsvist, at det offentlige forbrug er en udgiftspost i natio-
nalregnskabsmæssig sammenhæng, mens kommunernes og regionernes regnska-
ber vedrører de offentlige udgifter i budgetmæssig/regnskabsmæssig sammen-
hæng. Der er således ikke en direkte sammenhæng mellem opgørelsen af kommu-
nernes serviceudgifter, regionernes driftsudgifter og statens udgifter samt opgørel-
sen af det offentlige forbrug i nationalregnskabet. Væksten i det realiserede offent-
lige forbrug for kommunerne og regionerne svarer således ikke en-til-en til de af-
talte niveauer for hhv. kommunernes serviceudgifter og regionernes driftsudgifter
til sundhed og regional udvikling (på budgetform).
Det bemærkes endvidere, at Finansministeriet skøn og fremskrivninger alene inde-
holder prognoser og forudsætninger for det samlede offentlige forbrug under ét,
hvorfor skønnet for offentligt forbrug ikke kan dekomponeres på udgiftsområder
og delsektorer. Opgørelsen for det offentlige forbrug fordelt på delsektorer opgø-
res derfor kun i de år, hvor der foreligger regnskabstal.
Desuden skal det bemærkes, at væksten i det demografiske træk som udgangs-
punkt ikke er sektorfordelt på kommuner, regioner og stat. Finansministeriet fore-
tager imidlertid med usikkerhed en grov fordeling på sektorerne,
jf. 2030-planforløb:
Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
Opgørelsen i tabel 2 er ikke korrigeret for
engangsudgifter relateret til covid-19.
Siden 2019 er der i de årlige økonomiaftaler med KL og DR aftalt løft af kommu-
nernes og regionernes økonomi, der som minimum modsvarer det demografiske
træk.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
3069797_0005.png
Tabel 2
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) i kommunerne og væksten i det demografiske træk blandt de kommunale driftsudgifter
2011
Pct.
Realvækst i det offentlige forbrug i kom-
munerne
Vækst i det demografiske træk
- forskel
-3,5
0,1
-3,6
0,3
0,0
0,3
-0,2
0,1
-0,2
0,8
0,2
0,6
0,7
0,4
0,2
0,7
0,6
0,2
0,6
0,4
0,2
0,3
0,3
0,1
-0,5
0,3
-0,9
-0,2
1)
0,3
-0,5
1,8
1)
0,3
1,5
-0,2
1)
0,3
-0,5
0,5
0,3
0,2
1,4
0,4
1,1
0,4
0,4
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Akk. Vækst, Mia. kr. (2026-priser)
Realvækst i det offentlige forbrug i kom-
munerne
Vækst i det demografiske træk
- forskel
-10¾
-11¼
-9¾
0�½
-10¼
-10¼
-11
-8
-9¼
-6
-8¾
-3¾
4�½
-8¼
-2
-7�½
-0¾
6�½
-7�½
-2�½
7�½
-10
-3
-11¾
-7¼
10�½
-9
11�½
-8¼
12¾
-4¾
14
15�½
Memopost, Offentligt forbrug i kommu-
nerne i mia. kr. (2026-priser)
300
301
300
302
304
307
309
310
308
307
313
312
314
318
Anm.: Det offentlige forbrug fordelt på sektorer er ikke korrigeret for midlertidige covid-19 udgifter, da udgifterne ikke kan dekomponeres på delsektorer. Nationalregnskabet indeholder ikke en
særskilt deflator for det offentlige forbrug i kommunerne, og fastprisberegningen er således foretaget på baggrund af pris- og lønudviklingen i det samlede offentlige forbrug ekskl. afskrivninger
opgjort ved input-metoden.
1)
Udgiftsudviklingen i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære midlertidige forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2025 og Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
3069797_0006.png
Side 6 af 8
Tabel 3
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) i regionerne og væksten i det demografiske træk blandt de regionale driftsudgifter
2011
Pct.
Realvækst i det offentlige forbrug i regio-
nerne
Vækst i det demografiske træk
- forskel
-1,1
0,4
-1,5
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2,8
0,5
2,3
0,0
0,6
-0,6
1,0
0,8
0,2
1,8
1,0
0,8
1,3
1,0
0,3
0,3
1,0
-0,7
0,7
0,9
-0,3
0,7
0,9
-0,2
4,9
1)
1,1
3,8
8,6
1)
1,0
7,6
-5,8
1)
0,7
-6,5
-3,7
0,6
-4,3
0,5
0,7
-0,2
0,8
0,7
Akk. Vækst, Mia. kr. (2026-priser)
Realvækst i det offentlige forbrug i regio-
nerne
Vækst i det demografiske træk
- forskel
-1�½
0�½
-2¼
1
2
6�½
4�½
2
8�½
6
2�½
9
1�½
10
8�½
11
10
1
18�½
11�½
32�½
12¾
19�½
22¼
14
16
14¾
17
15¾
1
17
18
Memopost, Offentligt forbrug i regio-
nerne i mia. kr. (2026-priser)
141
145
145
147
149
151
152
153
154
161
175
165
159
160
Anm.: Jf. anmærkningen til tabel 2.
1)
Udgiftsudviklingen i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære midlertidige forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2025 og Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
3069797_0007.png
Side 7 af 8
Tabel 4
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) i staten og væksten i det demografiske træk blandt de statslige driftsudgifter
2011
Pct.
Realvækst i det offentlige forbrug i
staten
Vækst i det demografiske træk
- forskel
0,0
0,7
-0,8
1,3
0,7
0,6
-1,8
0,7
-2,4
0,1
0,7
-0,7
-0,3
0,9
-1,2
-1,9
0,9
-2,8
1,0
0,7
0,3
2,1
0,5
1,6
1,2
0,3
1,0
-0,4
1)
0,1
-0,5
8,0
1)
0,3
7,7
-4,0
1)
0,5
-4,5
2,2
0,4
1,7
4,3
0,4
3,8
0,4
0,2
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Akk. Vækst, Mia. kr. (2026-priser)
Realvækst i det offentlige forbrug i
staten
Vækst i det demografiske træk
- forskel
0
-1¼
-0¼
-0¾
-4
-0¾
4�½
-5¼
-1¼
6
-7
-4
7�½
-11�½
-2�½
8�½
-11¼
0�½
9�½
-8¾
2�½
-7�½
10
-8¼
14
10�½
3�½
7�½
11�½
-4
11
12¼
-1¼
17¾
13
5
13�½
14
Memopost, Offentligt forbrug i staten i
mia. kr. (2026-priser)
151
153
150
150
150
147
148
152
153
153
165
158
162
169
Anm.: Jf. anmærkningen til tabel 2.
1)
Udgiftsudviklingen i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære midlertidige forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2025 og Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 339: MFU spm. om en opdatering af tabel 1-4 i svar på FIU alm. del – spørgsmål 327 (folketingsåret 2022-23, 2. samling) om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
Side 8 af 8
Finansminister