Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3065257_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
9. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 332 (Alm. del) af 14.
august 2025 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svar på FIU alm. del - spørgsmål 165 (folketingsåret 2022-
23, 2. samling) med den seneste udvikling i det offentlige forbrug, det demografi-
ske og velstandskorrigerede træk til og med de indgåede Økonomiaftaler for
2026? Opgørelsen bedes desuden opgjort ekskl. udgifter til forsvar og den danske
støtte i regi af Ukrainefonden. Der ønskes en opgørelse for perioden 2010-2026.
Svar
I
tabel 1
fremgår den årlige vækst i det offentlige forbrug sammenholdt med væk-
sten i det demografiske træk tillagt den beregningstekniske velstandsopskrivning
siden 2010.
I spørgsmålet ønskes udviklingen i det offentlige forbrug belyst siden 2010, dvs.
med 2010 som udgangspunkt. Udviklingen siden 2010 skal dog ses, i lyset af at det
offentlige forbrug netop i 2010 udgjorde den højeste andel af BNP nogensinde.
Niveauet i 2010 skal samtidig ses i sammenhæng med, at der op til havde været en
årrække med gentagne budgetoverskridelser og høj udgiftsvækst.
Fra 2019 til 2024 (dvs. i årene 2020-2024) svarer den gennemsnitlige realvækst i
det offentlige forbrug (korrigeret for covid-19 udgifter) til 1,0 pct., hvilket er hø-
jere end væksten i det demografiske træk på ca. 0,4 pct. og det velstandskorrigeret
træk på ca. 0,9 om året i samme periode.
1
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring, idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved standardantagelser om varekøbskvoten i det
offentlige forbrug og produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at
væksten i det offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end væk-
sten i det demografiske træk.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm. om den seneste udvikling i det offentlige forbrug, det demografiske og velstandskorrigerede træk til og med de indgåede Økonomiaftaler for 2026 mv.
Side 2 af 4
Det bemærkes, at velstandskorrektionen, som er en del af de langsigtede bereg-
ningsprincipper for det offentlige forbrug i årene efter planlægningshorisonten
(dvs. aktuelt efter 2030), udelukkende er defineret for det
samlede
offentlige for-
brug. Det er således ikke muligt at opdele velstandstillægget i forskellige udgifts-
områder inden for det offentlige forbrug.
Opgørelsen af det demografiske træk tilbage i tid beregnes på baggrund af det se-
nest tilgængelige data for det offentlige forbrug. Den historisk beregnede vækst ta-
ger dermed afsæt i bl.a. de politiske prioriteringer og det offentlige udgiftsniveau i
2024. Hvis man fx foretager beregning af væksten i det demografiske træk i mia.
kr. fra 2010 til 2011, vil beregningen skulle fortolkes som det øgede udgiftstræk i
2011 som ændringer i befolkningen mellem 2010 og 2011 isoleret set ville med-
føre. I beregningen forudsættes det, at de reale offentlige forbrugsudgifter pr. bor-
ger fastholdes på 2024-niveau med den aktuelle fordeling på udgiftsområder mv.
I perioden fra 2010-2024 baserer opgørelsen af det offentlige forbrug sig på de se-
neste regnskabstal fra Danmarks Statistik, mens det i 2025-2026 baserer sig på de
seneste skøn fra
Økonomisk Redegørelse,
august 2025. Finansministeriet skøn og
fremskrivninger indeholder alene prognoser og forudsætninger for det samlede
offentlige forbrug under ét, hvorfor skønnet for offentligt forbrug ikke kan de-
komponeres på udgiftsområder. Opgørelsen for det offentlige forbrug ekskl. for-
svar kan således kun opgøres i de år, hvor der foreligger regnskabstal.
De realiserede vækstrater i det offentlige forbrug er i perioden 2020-2022 stærkt
påvirket af forhold relateret til covid-19. Opgørelsen er korrigeret for engangsud-
gifter relateret til covid-19.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm. om den seneste udvikling i det offentlige forbrug, det demografiske og velstandskorrigerede træk til og med de indgåede Økonomiaftaler for 2026 mv.
3065257_0003.png
Tabel 1
Udviklingen i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske træk med/uden beregningsteknisk velstandsopskrivning
2011
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige forbrug (korri-
geret for midlertidige covid-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk
(3) Væksten i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
- forskel (1) - (2)
- forskel (1) - (3)
-2,1
0,3
0,8
-2,4
-2,9
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
(skøn)
2026
(skøn)
1,2
0,3
0,8
0,9
0,4
-0,5
0,4
0,9
-0,9
-1,4
0,7
0,5
1,0
0,2
-0,3
0,7
0,7
1,2
0,0
-0,5
0,2
0,8
1,3
-0,5
-1,0
0,6
0,6
1,1
0,0
-0,5
0,8
0,5
1,0
0,4
-0,1
0,2
0,4
0,9
-0,2
-0,7
-1,5
0,4
0,9
-2,0
-2,5
2,8
0,5
1,0
2,3
1,8
-0,3
0,4
0,9
-0,7
-1,2
2,2
0,4
0,9
1,8
1,3
1,9
0,5
1,0
1,4
0,9
5,2
0,5
1,0
4,7
4,2
2,7
0,4
0,9
2,2
1,7
Akk. Vækst, mia. kr. (2026-priser)
(4) Realvækst i det offentlige forbrug (korri-
geret for midlertidige covid-19 udgifter)
(5) Vækst i det demografiske træk
(6) Væksten i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
- forskel (4) - (5)
- forskel (4) - (6)
-12�½
2
-14�½
-17¼
-5�½
-9�½
-15
-8¾
6
14¼
-14¾
-23
-5
9
20
-13¾
-24¾
-0�½
13¼
26¾
-13¾
-27�½
17¾
34¼
-17
-33�½
4�½
21¾
41
-17
-36�½
24�½
46¾
-15
-37
11
27¼
52�½
-16¼
-41�½
1�½
30¼
58�½
-28¾
-57
18¼
33
64�½
-15
-46¼
16�½
36
70¼
-19¼
-53¾
30¼
38�½
76
-8¼
-46
42
41�½
82¼
-40
75¾
44�½
88�½
31¼
-12¾
94
47¼
94�½
46�½
-0¾
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. I beregningen af det demografiske træk indgår sektorfordelt nationalregnskabstal for det
offentlige forbrug i 2024. Niveauer er derefter opregnet til 2026-niveau. Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved standardantagelser om varekøbskvoten i det offentlige
forbrug og produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at væksten i det offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point
højere pr. år end væksten i det demografiske træk. Det offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2025 og Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm. om den seneste udvikling i det offentlige forbrug, det demografiske og velstandskorrigerede træk til og med de indgåede Økonomiaftaler for 2026 mv.
3065257_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Udviklingen i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske træk ekskl. udgifter til forsvar
2011
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige forbrug ekskl. for-
svarsudgifter (korrigeret for midlertidige covid-19
udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk ekskl. forsvar
- forskel (1) - (2)
-2,2
0,3
-2,5
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1,0
0,3
0,7
-0,1
0,4
-0,4
1,1
0,5
0,7
0,8
0,7
0,1
0,4
0,8
-0,4
0,3
0,6
-0,3
1,0
0,5
0,5
0,4
0,4
-0,1
-1,6
0,5
-2,0
2,8
0,5
2,3
-0,8
0,4
-1,2
2,0
0,4
1,6
1,5
0,5
1,0
0,5
0,4
Akk. Vækst, mia. kr. (2026-priser)
(1) Realvækst i det offentlige forbrug ekskl. for-
svarsudgifter (korrigeret for midlertidige covid-19
udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk ekskl. forsvar
- forskel (1) - (2)
-12�½
2
-14�½
-7¼
3�½
-10¾
-7�½
-13¼
-1¼
8�½
-9�½
3�½
12�½
-8¾
16¾
-11
20�½
-12¾
13�½
23¼
-9¾
15¾
26
-10¼
28�½
-22¼
22�½
31¼
-8¾
17¾
34
-16¼
29�½
36�½
-6¾
38¾
39¼
-0�½
42¼
44¾
Anm.: Jf. anmærkning til tabel 1.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2025 og Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029, august 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister