Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3066441_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
11. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 330 (Alm. del) af 14.
august 2025 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, de økonomiske konsekvenser ved at hæve den må-
nedlige ydelse i Tidlig Pension med 3.000 kr. og sænke anciennitetskravet med
henholdsvis 1, 2 og 3 år? Besvarelsen bedes opgjort for både ændringen i ydelsen,
ændringen i anciennitetskravet og for begge ændringer samtidig. I besvarelsen øn-
skes konsekvenser beregnet for henholdsvis arbejdsudbud, BNP og provenu før
og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet opdaterede i juni 2025 fremskriv-
ningen for tidlig pension. Opgørelserne til svaret er baseret på den opdaterede
fremskrivning og er desuden tilpasset den seneste mellemfristede fremskrivning
fra august 2025. Med gældende regler forventes der over årene 2036 til 2040 i gen-
nemsnit at være ca. 24.200 helårspersoner, som er berettigede til tidlig pension og
5.400 helårspersoner, som benyttere deres ret til tidlig pension.
En ydelsesstigning på 3.000 kr. om måneden vil betyde, at den samlede månedlige
ydelse for tidlig pension er 17.976 kr. (2025-niveau). Det er i beregningerne lagt til
grund, at ydelsesstigningen træder i kraft for alle på tidlig pension fra 2026. Det
skal bemærkes, at en ydelse på 17.976 kr. er højere end efterlønsydelsen, når der
tages højde for egetbidraget til efterlønsordningen, og højere end seniorpensions-
ydelsen for personer, der er samlevende.
Forhøjelsen skønnes at øge antallet af personer på tidlig pension med 800 helårs-
personer i gennemsnit over årene 2036-2040, da det nu er økonomisk mere attrak-
tivt at vælge tidlig pension for dem, som er berettiget til ordningen. Forslaget
skønnes at reducere arbejdsudbuddet med 300 fuldtidspersoner og merudgifterne
efter skat, tilbageløb og adfærd skønnes at være 300 mio. kr. (2025-niveau) i gen-
nemsnit over årene 2036-2040,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at hæve den månedlige ydelse i Tidlig Pension med 3.000 kr. og sænke anciennitetskravet med henholdsvis 1, 2 og 3 år mv.
3066441_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Skøn for virkningen af den nuværende ordning for tidlig pension samt effekten af en forhøjelse af
den månedlige ydelse for tidlig pension med 3.000 kr. (2025-niveau)
2026
Nuværende skøn
Samlet saldovirkning
Antal berettigede
Antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter før skat, tilbageløb og adfærd
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
400
500
0
2.400
-500
-600
300
400
0
2.200
-400
-500
-1.400
51.400
11.200
-2.500
-3.000
-1.200
44.400
9.700
-2.300
-2.700
2027
2028
2029
2030
Gns.
2036-2040
-1.100
24.200
5.400
-1.800
-2.200
Mio. kr. (2025-niveau)
-1.100
33.800
7.200
-1.800
-2.100
-900
24.400
5.500
-1.400
-1.700
-1.100
31.200
6.800
-1.900
-2.200
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Mio. kr. (2025-niveau)
200
300
0
1.600
-300
-400
Fuldtidspersoner
-200
-300
-300
-400
-300
-400
Mio. kr. (2025-niveau)
200
200
0
1.000
200
300
0
1.200
200
300
0
800
Helårspersoner
Anm.: Merudgiften før skat, tilbageløb og adfærd afspejler udgiften ved at forhøje ydelsen for dem, der i dag, med
det nuværende ydelsesniveau, forventes at benytte ordningen for tidlig pension. Antal er afrundet til
nærmeste 100 personer og udgifter er afrundet til nærmeste 100 mio.
Kilde: Beregninger på basis af Finansministeriets mellemfristede fremskrivning fra august 2025.
Af tabel 2 nedenfor fremgår skøn over de økonomiske konsekvenser ved en lem-
pelse af anciennitetskravet med 1 år, 2 år og 3 år. Det er i beregningerne lagt til
grund, at lempelserne af anciennitetskravet sker for årgang 1962 og yngre, således
at lempelsen sker fra 2026 og er fuldt indfaset i 2029.
Lempelsen af anciennitetskravet med ét år betyder, at 41 års anciennitet giver ret
til 1 år på tidlig pension, 42 års anciennitet giver ret til 2 år på tidlig pension og 43
års anciennitet giver ret til 3 år. Anciennitetskravet indekseres med stigninger i fol-
kepensionsalderen, som det også er tilfældet ved gældende regler.
Det skønnes, at en lempelse af anciennitetskravet med ét år øger antallet af beret-
tiget med 14.400 helårspersoner og antallet af benyttere med 3.800 helårspersoner
i gennemsnit over årene 2036-2040. Meraktiviteten afspejler, at flere får ret til tid-
lig pension (personer med 41 års anciennitet får som følge af lempelsen af ancien-
nitetskravet tildelt ét års ret til tidlig pension), samt at personer, som efter de nu-
værende regler har ret til henholdsvis ét og to års tidlig pension, får tildelt ret til ét
år mere med tidlig pension. Personer med 43 års anciennitet eller mere, som ved
gældende regler får tildelt tre års ret til tidlig pension, oplever ikke en effekt af an-
ciennitetslempelsen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at hæve den månedlige ydelse i Tidlig Pension med 3.000 kr. og sænke anciennitetskravet med henholdsvis 1, 2 og 3 år mv.
3066441_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 2
Skøn for virkningen af den nuværende ordning for tidlig pension samt effekten af at lempe
anciennitetskravet med 1 år, 2 år og 3 år
2026
Nuværende skøn
Samlet saldovirkning
Antal berettigede
Antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
-1.400
51.400
11.200
-2.500
-3.000
-1.200
44.400
9.700
-2.300
-2.700
2027
2028
2029
2030
Gns.
2036-2040
-1.100
24.200
5.400
-1.800
-2.200
Mio. kr. (2025-niveau)
-1.100
33.800
7.200
-1.800
-2.100
-900
24.400
5.500
-1.400
-1.700
-1.100
31.200
6.800
-1.900
-2.200
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Lempelse af anciennitetskravet med 1 år
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
300
5.000
1.400
-300
-300
200
8.600
2.700
-500
-500
Mio. kr. (2025-niveau)
400
11.700
3.700
-700
-800
500
16.300
4.900
-1.000
-1.100
700
20.300
5.900
-1.200
-1.500
600
14.400
3.800
-1.100
-1.300
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Lempelse af anciennitetskravet med 2 år
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
500
9.000
2.700
-500
-500
400
15.600
5.000
-900
-1.000
Mio. kr. (2025-niveau)
800
21.900
7.100
-1.200
-1.400
1.000
30.800
9.400
-1.800
-2.100
1.300
39.100
11.400
-2.400
-2.800
1.200
27.800
7.400
-2.100
-2.500
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Lempelse af anciennitetskravet med 3 år
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
700
12.500
3.700
-600
-700
500
21.900
7.100
-1.200
-1.400
Mio. kr. (2025-niveau)
1.100
30.600
10.000
-1.700
-2.000
1.500
43.600
13.400
-2.600
-3.000
1.900
55.800
16.400
-3.400
-4.100
1.700
40.300
10.800
-3.100
-3.600
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Anm.: Antal er afrundet til nærmeste 100 personer og udgifter er afrundet til nærmeste 100 mio.
Kilde: Beregninger på basis af Finansministeriets mellemfristede fremskrivning fra august 2025.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at hæve den månedlige ydelse i Tidlig Pension med 3.000 kr. og sænke anciennitetskravet med henholdsvis 1, 2 og 3 år mv.
3066441_0004.png
Side 4 af 5
Lempelsen skønnes at reducere arbejdsudbuddet med 1.100 fuldtidspersoner i
gennemsnit over årene 2036-2040, mens udgifterne skønnes øget med 600 mio.
kr. (2025-niveau). Da en udvidelse af ordningen for tidlig pension grundlæggende
afspejler en adfærdsvirkning (personer er på ordningen i flere år), er det ikke mu-
ligt at angive en umiddelbar effekt før adfærd.
Effekten af at lempe anciennitetskravet med 2 år og 3 år er også vist i tabel 2. Ef-
fekterne er større end ved en lempelse på ét år. Det skyldes, at jo mere ancienni-
tetskravet lempes desto flere personer bliver berettiget til tidlig pension og desto
flere personer skønnes at være på ordningen.
Af tabel 3 nedenfor fremgår de skønnede økonomiske konsekvenser ved at lempe
anciennitetskravet med hhv. 1, 2 og 3 år samtidig med, at den månedlige ydelse
hæves med 3.000 kr. (2025-niveau). Det er i beregningerne lagt til grund, at lem-
pelsen af anciennitetskravet sker for årgang 1962 og yngre, således at lempelsen
sker fra 2026 og er fuldt indfaset i 2029. Det er yderligere lagt til grund, at ydelses-
stigningen sker for alle på tidlig pension fra 2026.
Det skønnes, at en lempelse af anciennitetskravet med ét år øger antallet af beret-
tigede med 14.400 helårspersoner i gennemsnit over årene 2036-2040. Lempelsen
af anciennitetskravet samtidig med at ydelsen hæves med 3.000 kr. (2025-niveau)
skønnes at øge antallet af benyttere med 5.100 helårspersoner i gennemsnit over
årene 2036-2040. Ændringerne skønnes at reducere arbejdsudbuddet med 1.600
fuldtidspersoner i gennemsnit over årene 2036-2040, mens udgifterne skønnes
øget med 1.000 mio. kr. (2025-niveau).
Effekten af at lempe anciennitetskravet med 2 år og 3 år samtidig med at ydelsen
hæves med 3.000 kr. (2025-niveau) om måneden er også vist i tabel 3. Effekterne
er større end ved en lempelse på ét år. Det skyldes, at jo mere anciennitetskravet
lempes desto flere personer bliver berettiget til tidlig pension og desto flere perso-
ner skønnes at være på ordningen, hvilket også vil gøre det dyrere at hæve ydelsen.
Tabel 3
Skøn for virkningen af den nuværende ordning for tidlig pension samt effekten af en lempelse af
anciennitetskravet med hhv. 1, 2 og 3 år samtidig med, at den månedlige ydelse hæves med 3.000 kr.
(2025-niveau)
2026
Nuværende skøn
Samlet saldovirkning
Antal berettigede
Antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
-1.400
51.400
11.200
-2.500
-3.000
-1.200
44.400
9.700
-2.300
-2.700
2027
2028
2029
2030
Gns.
2036-2040
-1.100
24.200
5.400
-1.800
-2.200
Mio. kr. (2025-niveau)
-1.100
33.800
7.200
-1.800
-2.100
-900
24.400
5.500
-1.400
-1.700
-1.100
31.200
6.800
-1.900
-2.200
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at hæve den månedlige ydelse i Tidlig Pension med 3.000 kr. og sænke anciennitetskravet med henholdsvis 1, 2 og 3 år mv.
3066441_0005.png
Side 5 af 5
Lempelse af anciennitetskrav med 1 år og ydelsesstigning på 3.000 kr. om måneden
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
800
5.000
4.000
-800
-900
700
8.600
5.200
-1.000
-1.100
Mio. kr. (2025-niveau)
800
11.700
5.700
-1.100
-1.300
1.000
16.300
6.400
-1.400
-1.600
1.200
20.300
7.700
-1.800
-2.100
1.000
14.400
5.100
-1.600
-1.900
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Lempelse af anciennitetskrav med 2 år og ydelsesstigning på 3.000 kr. om måneden
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
1.000
9.000
5.400
-1.000
-1.200
900
15.600
7.700
-1.400
-1.700
Mio. kr. (2025-niveau)
1.300
21.900
9.400
-1.800
-2.100
1.600
30.800
11.400
-2.400
-2.800
2.000
39.100
13.900
-3.100
-3.800
1.700
27.800
9.100
-2.800
-3.400
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Lempelse af anciennitetskrav med 3 år og ydelsesstigning på 3.000 kr. om måneden
Ændring i forhold til nuværende skøn
Merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
Ændring i antal berettigede
Ændring i antal benyttere
Virkning på arbejdsudbud
BNP-virkning
1.300
12.500
6.600
-1.200
-1.400
1.100
21.900
10.000
-1.800
-2.200
Mio. kr. (2025-niveau)
1.700
30.600
12.600
-2.400
-2.800
2.200
43.600
16.000
-3.300
-3.900
2.800
55.800
19.500
-4.400
-5.200
2.400
40.300
13.000
-3.900
-4.700
Helårspersoner
Fuldtidspersoner
Mio. kr. (2025-niveau)
Anm.: Antal er afrundet til nærmeste 100 personer og udgifter er afrundet til nærmeste 100 mio.
Kilde: Beregninger på basis af Finansministeriets mellemfristede fremskrivning fra august 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister