Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3057098_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
20. august 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 309 (Alm. del) af 25. juni
2025 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af råderummet 2022-2030 regeringen har
brugt på allerede vedtagne eller aftalte skatte- og afgiftslettelser?
Svar
Det finanspolitiske råderum måler den højest mulige offentlige forbrugsvækst
frem mod 2030 i forhold til udgiftsniveauet i dag
givet saldomålet på -0,5 pct. af
BNP og givet udviklingen i de offentlige finanser i øvrigt.
Skatte- og afgiftsændringer (efter tilbageløb og adfærd) kan, afhængigt af
finansieringen, påvirke det finanspolitiske råderum, i det omfang det enten øger
eller reducerer den højest mulige offentlige forbrugsvækst givet saldomålet.
Det bemærkes, at det finanspolitiske råderum alene måles ift. udgiftsniveauet i
2025. Det skal ses i lyset af, at råderummet i 2022-2025 er disponeret i
forbindelse med de enkelte finanslovforslag og finanslove. Den skønnede
offentlige forbrugsvækst i 2022-2025 afspejler således ikke længere en
beregningsteknisk mulig vækst i det offentlige forbrug (hvilket er tilfældet for
årene 2026-2030), men derimod konkrete prioriteringer på finanslovene.
Det finanspolitiske råderum er senest opgjort i forbindelse med
Opdateret
mellemfristet forløb,
juni 2025, hvor det blev opgjort til 107¾ mia. kr. (2025-priser)
målt i forhold til udgiftsniveauet i 2025.
Det er opgjort, at der fra regeringens tiltrædelse er gennemført skatte- og
afgiftsændringer, som samlet set har reduceret de offentlige indtægter med 11 mia.
kr. (2025-niveau) i 2030 (efter tilbageløb og adfærd),
jf. tabel 1.
Det svarer til
virkningen på den strukturelle saldo i 2030, som er det relevante for opgørelsen af
det finanspolitiske råderum.
Det bemærkes, at det finanspolitiske råderum alene opgøres ift. udgiftsniveauet i
2025. Der er også gennemført skatte- og afgiftsændringer, som har reduceret de
offentlige indtægter i 2025 med omtrent 6�½ mia. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvor stor en andel af råderummet 2022-2030 regeringen har brugt på allerede vedtagne eller aftalte skatte- og afgiftslettelser
3057098_0002.png
Side 2 af 5
For en given strukturel saldo (og uden anden finansiering) har skatte- og
afgiftsændringer således reduceret den højest mulige offentlige forbrugsvækst i
2030 (det finanspolitiske råderum) med omtrent 4�½ mia. kr. (målt ift. 2025).
Det bemærkes, at kommunale skatteændringer ikke er indeholdt i opgørelsen.
Den angivne samlede virkning i perioden udgør derfor et overkantsskøn,
idet besvarelsen indeholder de kompenserende nedsættelser af bundskatten for ca.
860 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenuvirkning af skatte- og afgiftsændringer i indeværende folketingsperiode (netto) efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2025-niveau)
Lovsamlingen 2022-2023
Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
lov om kommunal ejendomsskat og
ejendomsværdiskatteloven (L3)
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v. (L4)
Fastholdelse af loft over investorfradraget (L4)
Forhøjelse af energiafgiften på fossile
brændsler for erhverv efter Aftale om Grøn
skattereform (L15)
Omlægning af pesticidafgiften efter Politisk
aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026
(L15)
Lov om gennemførelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende
protokol mellem Kongeriget Danmark og Den
Franske Republik (L17)
Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift
for pant tinglyst til sikkerhed for lån til
udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden
opvarmningskilde, fremrykket kategorisering af
visse ejendomme m.v. (L53)
Lov om et loft over indtægter fra elproduktion
(L68)
Lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag (L69)
Lov om vejafgift (L74)
Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale
fradrag for fagforeningskontingenter (L76)
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger (L76)
Lov om midlertidig udskydelse af
betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse
af standardfradraget for dagplejere (L112)
Ejendomsskattelov (L113)
Lovsamlingen 2023-2024
Implementering af Direktiv om global
minimumsbeskatning (OECD aftalens spor 2)
(L5)
Ramme til gradvis forhøjelse af loftet for
indskud på aktiesparekontoen på 25 mio. kr.
fra og med 2026 (L6)
Forhøjelse af personfradraget for personer
under 18 år (L8)
Nedsættelse af arbejdsskadeafgiften fra 2031
(L23)
Lempelse af beskatning af rumvarme i
forbindelse med udlejning af værelser og
-
-
695
1.340
1.860
1.860
1.860
1.975
1.975
-
-
-
0
-
-45
80
5
80
-
-
140
5
95
-
-
210
10
290
-
-
280
10
290
-
-
340
15
285
-
-
410
15
285
-
-
470
20
275
-
0
530
20
275
-
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
-
-
-20
-30
-30
-30
-35
-35
-35
-
-30
-45
-45
-50
-50
-55
-10
-10
-
-
-
-
-
445
855
-
-
-315
-
-85
-
-95
-315
-
-410
1.200
-110
-315
-
0
1.150
-120
-315
-
0
1.150
-125
-315
-
0
1.850
-135
-315
-
0
1.800
-140
-315
-
0
1.700
-145
-315
-
-
-385
-
-100
-6.305
0
-7.835
0
-8.325
0
-8.910
0
-9.485
0
-9.720
0
-10.250
-
-
-
-
-
-40
-
-
-25
-40
-
-15
-25
-40
-
-10
-30
-40
-
-10
-30
-40
-
-10
-30
-40
-
-10
-30
-40
-
-10
-30
-40
-
-5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvor stor en andel af råderummet 2022-2030 regeringen har brugt på allerede vedtagne eller aftalte skatte- og afgiftslettelser
3057098_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Provenuvirkning af skatte- og afgiftsændringer i indeværende folketingsperiode (netto) efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2025-niveau)
lignende inden for hotelsektoren og tilsvarende
sektorer til processatsen (L85)
Forhøjelse af bundfradraget i
registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer
(L93)
Forhøjelse af befordringsfradraget i
yderkommuner og visse småøer (L93)
Forhøjelse af servicefradraget (L93)
Nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger (L93)
Forhøjelse af afgiften på nikotinprodukter og
forhøjelse af afgiften på røgfri tobak (L119)
Særordningen for små virksomheder på
momsområdet, justering af momsreglerne om
leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser,
ophævelse af særlig momsregel ved el- og
gashandel og betalingsfrist for køb og indførsel
af visse køretøjer m.v. (L119)
Afskaffelse af godtgørelsesordningen i
spildevandsafgiftsloven (L119)
Indførelse af top-topskat (L138)
Afskaffelse af tillægsboafgift ved arv til
søskende (L138)
Forhøjelse af bundfradrag i boafgiften (L138)
Nyt ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
(L138)
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag
til enlige forsørgere (L138)
Ny mellemskat samt ny topskat (L138)
Forhøjelse af det almindelige
beskæftigelsesfradrag (L138)
Bo- og gaveafgiftsfritagelse (L153)
Lov om afgift af CO2e-emissioner fra
kvoteomfattede sektorer (L182)
Gennemførelse af dele af »Aftale om Grøn
skattereform for industri mv.« fra juni 2022,
ændringer som følge af emissionsafgiftsloven
og udvidelse af adgang til ekstraordinær
genoptagelse på afgiftsområdet m.v. (L183)
Passagerafgift på flyrejser. (L184)
Gennemførelse af OECD’s administrative
retningslinjer om
minimumsbeskatningsreglerne og ændring af
listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger (L186)
Lovsamling 2024-2025
Midlertidig nedsættelse af udligningsafgiften (L
23)
Midlertidig nedsættelse af den kilometerbaseret
vejafgift for lastbiler (L 23)
Forhøjelse af dieselafgiften og forholdsmæssig
nedsættelse af udligningsafgiften (L 23)
Stigningsbegrænsning af dækningsafgift (L 24)
Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive
på edb-software (L 25)
Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive
på knowhow og patentrettigheder (L 25)
Forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed (L 25)
Afskaffelse af gevinstafgiften for almennyttige
lotterier samt indfasning af afgiften for
bankospil på det liberaliserede marked (L 27)
-
-
-
-470
-
-
-
-
-
-
-
-360
-
-
-
-
-
-
-
-400
-
-
-
-
-155
-260
150
-290
3.200
1.150
-
0
-155
-260
200
-180
4.050
1.500
-200
5
-
-260
200
-110
3.100
1.250
-300
5
-
-260
250
-80
2.400
1.000
-500
5
-
-
250
-40
1.900
750
-500
5
-
-
250
-20
1.500
500
-500
5
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-50
-105
-40
-545
45
-155
-105
-40
-545
130
-
-105
-40
-545
130
-
-105
-40
-545
130
-
-
-40
-545
130
-
-
-40
-545
130
-
-
-40
-545
130
-
-
20
15
15
15
15
15
15
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-25
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-25
10
-
-
-
-
-355
-
-3.525
-
450
10
705
-
-65
-60
-355
-1.940
-5.360
-
650
10
705
-30
-65
-60
-355
-1.940
-5.360
-
800
10
705
-30
-65
-30
-355
-1.940
-5.360
-
950
5
705
-30
-130
-90
-355
-1.940
-5.360
-
950
5
705
-30
-130
-170
-355
-1.940
-5.360
-
1.000
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
850
950
1.000
1.100
1.150
1.250
0
0
695
1.340
1.860
1.860
1.860
1.975
1.975
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvor stor en andel af råderummet 2022-2030 regeringen har brugt på allerede vedtagne eller aftalte skatte- og afgiftslettelser
3057098_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 1
Provenuvirkning af skatte- og afgiftsændringer i indeværende folketingsperiode (netto) efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. (2025-niveau)
Justering af reglerne om underskudsfremførsel
(L 28)
Forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen (L 28)
Midlertidig periode med realisationsbeskatning
af noterede porteføljeaktier (L 28)
Forhøjelse af loftet over skattekreditter for
forsøgs- og forskningsaktiviteter (L 28)
Lempelse af bruttoskatteordningen (L 28)
Forhøjelse af progressionsgrænsen for
beskatning af personlig aktieindkomst (L 28)
Ophævelse af beskatningen af selskabers
udbytter fra unoterede porteføljeaktier (L 28)
Ændrede skatteregler for pendlere mellem
Danmark og Sverige (L 32)
Indførelse af nulmoms på personbefordring
med fly (L 79)
Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og
kunstnerisk aktivitet (L 82)
Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag
(L117)
Genindførelse af fradrag for grøn
istandsættelse i BoligJobordningen og
udvidelse af servicefradraget (L117)
Pengetanksregel (L123)
Værdiansættelse ved overdragelse af
erhvervsvirksomheder (L123)
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften for
erhvervsvirksomheder til nære
familiemedlemmer (L 123)
Udskydelse af beskatningstidspunktet, hvor
salgssummen betales som en løbende ydelse
("fantomskatten") (L 171)
Lempelse af beskatningen af aktionærlån (L
171)
Udvidelse af befordringsfradraget til at omfatte
SU-modtagere transport til deres
uddannelsessted betinget på at de er bosat i
yderkommunerne eller småøerne (L 178)
Skattefritagelse af kulturpas
Planlagte
Ramme til justering af beskatning af
medarbejderaktier
Generationsskifte til medarbejdereje
(demokratisk virksomhedsform)
Samlede skatte- og afgiftsændringer
-
-
-470
-
-
260
-
-
-6.815
-
-
-6.395
-50
-25
-7.240
-50
-25
-8.895
-50
-25
-9.395
-50
-25
-9.915
-50
-25
-11.010
2022
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2023
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
-200
-90
2025
-165
-20
-20
-
-
-40
-420
30
-15
115
-
-415
-310
-900
-420
2026
-110
-15
-40
-
0
-110
-420
30
-15
230
-170
-415
-300
-900
-420
2027
-65
-15
-60
-130
-5
-170
-420
30
-15
230
-170
-415
-300
-900
-420
2028
-45
-15
-85
-120
-5
-170
-420
30
-15
230
-170
-400
-290
-900
-420
2029
-40
-15
-105
-100
-10
-170
-420
30
-15
230
-170
-400
-290
-900
-420
2030
-25
-15
-125
-90
-15
-170
-420
30
-15
230
-170
-400
-280
-900
-420
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5
-10
0
-40
-5
-20
0
-40
-
-30
0
-40
-
-35
0
-40
-
-40
0
-40
-
Anm.: Der er taget udgangspunkt i vedtagne skatte- og afgiftslettelser frem til og med 25. juni 2025. Der er som udgangspunkt kun
inkluderet forslag på Skatteministeriets område. Der er ikke identificeret nogle planlagte skatte- eller afgiftsændringer.
Provenuskønnene og afrundinger er baseret på lovforslagene og dertilhørende ændringsforslag og afspejler således ikke
nødvendigvis opdaterede regneprincipper. Der er opregnet til 2025-niveau ved at bruge BNP-væksten fra
Opdateret mellemfristet forløb,
juni 2025.
Det bemærkes, at Ejendomsskattelov (L113) fra lovsamlingen 2022-2023 er et resultat af
Aftale om tryghed om
boligbeskatningen
fra 2017.
Kilde: Skatteministeret,
Opdateret mellemfristet forløb, juni 2025
og lovforslag fra lovsamlingerne 2022-2023, 2023-2024 og 2024-2025.
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, hvor stor en andel af råderummet 2022-2030 regeringen har brugt på allerede vedtagne eller aftalte skatte- og afgiftslettelser
Side 5 af 5
Nicolai Wammen
Finansminister