Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3056874_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
19. august 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 305 (Alm. del) af 24. juni
2025 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det af ’Opdateret mellemfristet forløb –
juli
2025’ fremgår, at en fastholdelse af folkepensionsalderen på 70 år fra 2040 og
frem indebærer, at de offentlige finanser skulle konsolideres med 44 mia. kr.
(2025-niveau), jf. herom i boks 9 s. 42, når det af det reviderede svar på FIU alm
del - spørgsmål nr. 15 fremgår, at konsolideringskravet for fastholdt folkepensi-
onsalder på 70 år er 29 mia. kr. (2025-niveau)?
Svar
I de i spørgsmålet nævnte mellemfristede fremskrivninger og tilhørende skøn for
finanspolitikkens holdbarhed er det i grundforløbene lagt til grund, at folkepensi-
onsalderen stiger som forudsat i
Velfærdsaftalen
(2006). Konsolideringsbehovet for
at holde en finanspolitisk holdbarhedsindikator på mindst 0, når folkepensionsal-
deren fastholdes på 70 år, kan betragtes som sammensat af to dele: dels holdbar-
heden i grundforløbet og dels marginalvirkningen på de offentlige finanser af den
ændrede folkepensionsalder.
Holdbarheden i grundforløbet til
Opdateret mellemfristet forløb,
juni 2025, blev nedju-
steret med 0,2 pct. af BNP eller ca. 6 mia. kr. (2025-niveau) sammenlignet med
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024,
jf. tabel 1.
Siden
Op-
dateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 er den underliggende
strukturelle saldo i 2030 forbedret med 2,4 pct. af BNP,
jf. Opdateret mellemfristet for-
løb,
februar 2025 og
Opdateret mellemfristet forløb¸
juni 2025. Den finanspolitiske
holdbarhedsindikator er i samme periode underliggende opjusteret med 2,2 pct. af
BNP. En del af de forbedrede offentlige finanser i 2030 skyldes højere renteind-
tægter og øgede selskabsindtægter frem mod 2030, som ikke er permanente. Der-
for er den langsigtede holdbarhed ikke er forbedret så meget som den underlig-
gende strukturelle saldo. Når den underliggende forbedring af den strukturelle
saldo i 2030 udmøntes, i overensstemmelse med regeringens fortsatte målsætning
om et underskud på 0,5 pct. af BNP på den strukturelle saldo i 2030, vil holdbar-
heden reduceres tilsvarende.
Den isolerede forværring af de offentlige finanser ved at fastholde folkepensions-
alderen på 70 år er opjusteret fra (knap) 2,3 pct. af BNP til (godt) 2,5 pct. af BNP,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 305: MFU spm., om hvorfor det af ’Opdateret mellemfristet forløb – juni 2025’ fremgår, at en fastholdelse af folkepensionsalderen på 70 år fra 2040 og frem indebærer, at de offentlige finanser skulle konsolideres med 44 mia. kr. (2025-niveau), jf. herom i boks 9 på s. 42, når det af det reviderede svar på FIU alm del - spørgsmål nr. 15 fremgår, at konsolideringskravet for fastholdt folkepensionsalder på 70 år er 29 mia. kr. (2025-niveau)
3056874_0002.png
Side 2 af 2
dvs. med cirka 9 mia. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Det skal blandt andet ses i lyset
af, at Finansministeriet i forbindelse med
Opdateret mellemfristet forløb,
juni 2025,
overgik til at anvende den makroøkonomiske model MAKRO til de mellemfri-
stede fremskrivninger. Modellen indeholder blandt andet en detaljeret modellering
af befolkningen fordelt på alder, som fanger husholdningernes forbrug og opspa-
ring over en livscyklus.
Ved overgangen til MAKRO blev skønnene for statens fremtidige indtægter fra
kapitalindkomstskatter generelt justeret op, herunder som følge af højere fremti-
dige formuer i husholdningerne, højere statslige indtægter fra aktieskatter mv., jf.
Opdateret mellemfristet forløb,
juni 2025. Lavere livstidsindkomst og lavere BNP som
følge af tidligere tilbagetrækning mindsker imidlertid husholdningernes fremtidige
formue, og derigennem blandt andet statens fremtidige indtægter fra aktieskat, bo-
og gaveafgift mv. Dette øger isoleret set marginaleffekten på den finanspolitiske
holdbarhed af at ændre på pensionsalderen i forhold til grundforløbet.
Det vurderes, at øvrige ændringer i befolkningsregnskabet og modelgrundlaget
ikke har større betydning for den ændrede marginalvirkning.
Tabel 1
Holdbarhedsindikator i grundforløb og ved fastholdt folkepensionsalder på 70 år
Pct. af BNP
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for ud-
giftsloft 2028
august 2024
Grundforløb
Fastholdt folkepensionsalder 70 år
Forskel
Opdateret mellemfristet forløb
juli 2025
Grundforløb
Fastholdt folkepensionsalder 70 år
Forskel
1,1
-1,4
-2,5
35
-44
-79
1,3
-1,0
-2,3
41
-29
-70
Mia. kr. (2025-niveau)
Anm.:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 udgør grundforløbet benyttet til
Revideret svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 15 (Alm del).
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftlofter 2028,
august 2024,
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 15
(Alm del)
og
Opdateret mellemfristet forløb,
juli 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister