Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3056811_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
19
.
august 202
5
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 304 (Alm. del) af 24. juni
2025 stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere hele svaret på FIU alm. del - spørgsmål 195?
Svar
Indeværende svar tager udgangspunkt i Finansministeriets seneste mellemfristede
fremskrivning,
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025.
Slutåret for fremskrivningen
er 2130 og indebærer, at et helt livsforløb for nyfødte kan inkorporeres i beregnin-
gerne. En finanspolitisk holdbarhedsindikator beregnet med 2100 som slutår be-
tragtes ikke som retvisende, men indgår i indeværende svar.
Det er, som det også fremgår af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 195 af 31. marts
2025,
ikke muligt i det nuværende modelsystem at lave en fremskrivning til 2200.
Svaret er, som tidligere nævnt, baseret på Finansministeriets seneste mellemfri-
stede fremskrivning,
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025.
Til grund for forløbet
ligger en forudsætning for folkepensionsalderen, som følger de principper, der er
aftalt i
Velfærdsaftalen (2006)
samt målsætningen for den strukturelle saldo i 2030
om et underskud på �½ pct. af BNP.
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) kan med Finansministeriets sene-
ste mellemfristede fremskrivning,
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025,
opgøres til
1,1 pct. af BNP svarende til ca. 35 mia. kr. (2025-niveau). I et forløb med en fast-
holdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040 og frem kan HBI opgøres til -1,4 pct.
af BNP. Det medfører et årligt konsolideringsbehov på 44 mia. kr. (2025-niveau)
varigt for, at forløbet bliver netop holdbart.
I 2022 foreslog
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning
en ændret levetidsin-
deksering af folkepensionsalderen. Ændringerne i forhold til den nuværende in-
dekseringsmekanisme var bl.a. at tage udgangspunkt i den forventede middelleve-
tid ved folkepensionsalderen frem for 60-årige, og at kun 80 pct. af en stigning i
den forventede restlevetid skulle lede til en stigning i folkepensionsalderen mod
100 pct. i den nuværende mekanisme. Kommissionens forslag indebærer en lang-
sommere udvikling i folkepensionsalderen end det, som følger af
Velfærdsaftalen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere hele svaret på FIU alm. del - spørgsmål 195
3056811_0002.png
Side 2 af 5
(2006).
Kommissionens anbefaling skønnes at indebære, at HBI svækkes med 0,9
pct. af BNP.
Tabel 1
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) ved udvalgte scenarier for forhøjelser af
folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i 2130
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (grundforløb)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
1,1
-1,4
0,2
35
-44
8
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
-2,5
-0,9
-79
-28
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og hele mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
og egne beregninger.
I
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
udmøntes en underliggende forbedring af
de offentlige finanser på 1,7 pct. af BNP som en forøgelse af det finanspolitiske
råderum. Finanspolitikken tilrettelægges inden for rammerne af målsætningen for
den strukturelle offentlige saldo om et underskud på �½ pct. af BNP i 2030. I et
hypotetisk forløb, hvor den underliggende forbedring ikke udmøntes, vil den
strukturelle saldo i 2030 udvise et overskud på 1,2 pct. af BNP, og HBI kan opgø-
res til 2,8 pct. af BNP,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere hele svaret på FIU alm. del - spørgsmål 195
3056811_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 2
HBI ved udvalgte scenarier for forhøjelser af folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i
2130 for et forløb uden udmønting af underliggende forbedring af de offentlige finanser i 2030 som
opgjort i
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (strukturel saldo 0,2 pct. i 2030)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022)
2,8
0,3
1,9
87
9
60
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022)
-2,5
-0,9
-79
-28
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
og egne beregninger.
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator stiger beregningsteknisk fra 1,1 pct. til
1,3 pct. når slutåret i fremskrivningen flyttes fra 2130 til 2100,
jf. tabel 3.
Det skal
ses i lyset af, at den primære saldo i 2100 beregningsteknisk vurderes at være hø-
jere end i 2130,
jf. Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025.
I et forløb med en fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040 og frem kan
HBI opgøres til -0,6 pct. af BNP, når fremskrivningen kun går til 2100. Forløbet
er således fortsat ikke holdbart. Den reducerede virkning af at fastholde folkepen-
sionsalderen på 70 år fra 2040 og frem skal blandt andet ses i lyset af, at forskellen
i folkepensionsalderen ift. den nuværende indeksering er mindre i 2100 end i
2130, idet levetiden skønnes at stige fra 2100 til 2130.
Når slutåret flyttes fra 2130 til 2100 medfører kommissionens anbefaling til en al-
ternativ levetidsindeksering, at HBI svækkes med 0,7 pct. af BNP. Det er samme
virkning som fremgik af rapporten i 2022, hvor fremskrivningshorisonten også
løb til 2100.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere hele svaret på FIU alm. del - spørgsmål 195
3056811_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) ved udvalgte scenarier for forhøjelser af
folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i 2100
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering, slutår 2100
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
1,3
-0,6
0,6
39
-20
18
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
-2,0
-0,7
-60
-22
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
og egne beregninger.
De tilsvarende oplysninger, hvor den underliggende forbedring af de offentlige fi-
nanser med 1,7 pct. af BNP som opgjort i
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
ikke udmøntes i 2030, med 2100 som slutår fremgår af tabel 4.
Tabel
4
HBI ved udvalgte scenarier for forhøjelser af folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i
2100 for et forløb uden udmønting af underliggende forbedring af de offentlige finanser i 2030 som
opgjort i
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (strukturel saldo 0,2 pct. i 2030, slutår 2100)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbagetræk-
ning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
3,0
1,0
2,3
Mia. kr. (2025-niveau)
92
32
70
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbagetræk-
ning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
-2,0
-0,7
-60
-22
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
juni 2025
og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om ministeren vil opdatere hele svaret på FIU alm. del - spørgsmål 195
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister