Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3047199_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. juni 2025
J nr.
2025 - 3054
Akt-id
652054
Svar på FIU alm. del
spm. 303
Finansudvalget har i brev af den 20. juni 2025 stillet mig følgende alm. del
spørgsmål 303, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Sigurd Agersnap (SF).
Spørgsmål 303
Ifølge ”Aftale om fælles indsats mellem KL, Danske Regioner og Klima-,
Energi-
og Forsyningsministeriet om energieffektivitet i offentlige bygninger” skal mindst
3 pct. af bygningsmassen energirenoveres til mindst energimærke B hvert år. Vil
ministeren oplyse, hvor stor en del af bygningsmassen der har et energimærke
ringere end B, hvor mange år der vil gå før hele bygningsmassen er oppe på
mindst energimærke B, om der ligger en analyse af optimalt energirenoverings-
tempo
og ikke kun EU-krav
bag valget af dels 3 pct. og dels energimærke B,
og hvor mange penge det forventes at henholdsvis stat, regioner og kommuner
skal bruge som følge af aftalen
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. De har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Kravene i aftalen
om fælles indsats mellem KL, Daske Regioner og Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet om energieffektivitet i offentlige bygninger af
22. maj 2025 samt artikel 6 i det omarbejdede energieffektiviseringsdirektiv
(EED) omfatter udelukkende offentlige bygninger med et etageareal over 250
m². Derfor er alle nedenstående opgørelser og estimater af bygningsareal af-
grænset til offentlige bygninger med et etageareal på mindst 250 m
2
.
Del af den offentlige bygningsmasse med et energimærke ringere end B
Tabel 1 nedenfor viser det estimerede offentlige bygningsareal for bygninger
over 250 m² med energimærke lavere end B. Estimaterne er baseret på tilgæn-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om, hvor stor en del af bygningsmassen der har et energimærke ringere end B mv.
3047199_0002.png
gelige energimærkningsdata og er ekstrapoleret til hele den offentlige bygnings-
masse ved brugen af BBR-data, da ikke alle offentligt ejede bygninger på nuvæ-
rende tidspunkt har et energimærke.
Tabel 1. Estimat af areal under energimærke B for offentligt ejede bygninger
større end 250 m
2
Samlet
bygningsareal
mio. m
2
Staten
Regioner
Kommuner
Samlet
Kilde: Energistyrelsen
5,5
4,9
25,2
35,6
Estimeret areal under
energimærke B
mio. m
2
3,4
3,7
17,7
24,9
Antal år før hele bygningsmassen er mindst energimærke B, hvis målet
om at energirenovere 3 procent årligt følges
Hensigten med artikel 6 i energieffektivitetsdirektivet (EED) og den politiske af-
tale er ikke, at alle offentlige bygninger skal renoveres til energimærke B. Målet
er derimod at udpege ca. 3,9 mio. m² offentligt bygningsareal, som senest i
2040 skal være renoverede, så bygningerne opnår mindst energimærke B.
Som det fremgår af tabel 1 er det samlede offentlige bygningsareal, der er over
250 m² og under energimærke B, opgjort til 24,9 mio. m². En årlig renoverings-
rate på 3 pct. vil svare til, at der skal renoveres ca. 0,75 mio. m² om året. Hvis
der antages en simpel lineær udvikling, vil bygningsmassen være løftet til
mindst energimærke B over en periode på ca. 32 år. Det bemærkes, at bereg-
ningen er vejledende og ikke tager højde for undtagelser i direktivet, fx bygnin-
ger ejet af de væbnede styrker samt fredede og visse bevaringsværdige bygnin-
ger, der kan være underlagt lempeligere krav.
Analyse af det optimale energirenoveringstempo
Den årlige renoveringsprocent er fastsat med udgangspunkt i det omarbejdede
energieffektivitetsdirektivets artikel 6, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
”mindst 3 %
af det samlede etageareal i opvarmede og/eller nedkølede bygninger, der ejes
af offentlige
organer, renoveres hvert år”.
Direktivet foreskriver desuden, at de
bygninger, der renoveres for at efterleve forpligtelsen, som minimum skal reno-
veres til standarden for
’næsten
energineutrale bygninger’ (NZEB). Som følge af
det omarbejdede bygningsdirektiv, der fastlægger rammerne for definitionen af
NZEB, skal NZEB fastlægges af det enkelte medlemsland på det omkostnings-
optimale niveau, dvs. niveauet hvor summen af investering, drift, vedligehold og
energibesparelser (diskonteret over hele bygningens økonomiske levetid) er la-
vest.
Side 2/3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om, hvor stor en del af bygningsmassen der har et energimærke ringere end B mv.
3047199_0003.png
I Danmark svarer NZEB til energimærke B, hvilket følger af analysen "Cost-opti-
mal levels of minimum energy performance requirements in the Danish Building
Regulations", der er udarbejdet af Institut for Byggeri, By og Miljø (BUILD) på
Aalborg Universitet. Det omarbejdede bygningsdirektivets bestemmelse vedr.
fastsættelse af det omkostningseffektive niveau håndteres af Social- og Boligmi-
nisteriet.
Midler som staten, regioner og kommuner skal bruge som følge af aftalen
Aftalen indebærer, at stat, kommuner og regioner årligt frem til og med 2030
skal udpege mindst 3 pct. af deres respektive og af direktivet omfattede byg-
ningsareal med et energimærke lavere end B med henblik på, at disse bygnin-
ger senest i 2040, er renoveret til minimum energimærke B. Det svarer samlet
set til, at ca. 3,9 mio. m² skal renoveres senest i 2040. De faktiske omkostninger
ved renoveringerne vil afhænge af hvilke bygninger, der udpeges til renovering
af de offentlige bygningsejere
herunder bygningernes nuværende anvendelse,
tilstand og energistandard. Aftalens fleksible tilgang bidrager til at undgå på-
tvungne investeringer og unødvendige ekstraomkostninger i bygninger, hvor re-
novering ikke vurderes at være meningsfuld.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3