Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 297 (Alm. del) af 19. juni
2025 stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD)
Spørgsmål
Hvordan forholder ministeren sig til, at omkostningsstigninger, grundet afgifter
såsom kilometerafgiften og dieselafgiften, ifølge beregninger fra Dansk Industri
alene i 2025 koster private virksomheder hele 320 mio. kr. ekstra, og at regningen
alene ligger hos de private virksomheder, som står for transport i forbindelse med
levering af varer til det offentlige og ikke hos de offentlige indkøbere? Der henvises
til debatindlægget ”Dansk Industri: Ny kilometerafgift sender millionregning til
erhvervslivet,
der leverer varer til velfærd” bragt på altinget.dk den 6. juni 2025.
Svar
De nye grønne transportafgifter er en central del af regeringens indsats for at
fremme den grønne omstilling i transportsektoren ved at afspejle de reelle omkost-
ninger ved lastbiltrafik, herunder miljøpåvirkninger. Formålet med afgifterne er at
tilskynde transportsektoren til at investere i mere bæredygtige transportløsninger.
Selvom afgifterne på kort sigt kan kræve økonomiske investeringer i grønnere trans-
portløsninger, forventes det, at initiativet vil føre til reducerede CO2-udledninger
og forbedret luftkvalitet på længere sigt.
Det ligger ikke i den politiske aftale, at offentlige ordregivere skal dække afgifterne,
da dette kan mindske incitamentet til at gennemføre den grønne omstilling. Dette
skal også ses i lyset af, at andre sektorer, herunder den offentlige sektor, allerede har
investeret og fortsat investerer i grønne initiativer og mere energieffektive løsninger.
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K