Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 294 (Alm. del) af 19. juni
2025 stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD)
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre en retfærdig fordeling af de forhøjede
transportudgifter, som fra 1. januar 2025 blev pålagt private leverandører på
baggrund af politiske beslutninger, såsom nye kilometerafgifter og højere
dieselafgifter, når private leverandører har indgået SKI-aftaler eller på anden vis har
indgået aftaler med offentlige ordregivere til en pris, som de er bundet af? I
forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage
for at sikre, at offentlige indkøbere bidrager til at dække de omkostningsstigninger,
der skyldes politiske tiltag, for at bevare et balanceret og retfærdigt partnerskab med
private leverandører.
Svar
De nye grønne transportafgifter, der omfatter de nye kilometerafgifter og højere
dieselafgifter, er en del af en bred politisk aftale, der har til formål at fremme grøn
omstilling af lastbiltransporten. Det ligger ikke i aftalen, at der skal sikres en forde-
ling af de nye grønne afgifter mellem private transportører og de offentlige ordre-
givere.
For så vidt angår Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) bemærkes det, at
SKI, selvom det er fælles ejet af Finansministeriet og Kommunernes Landsfor-
ening, er et selvstændigt aktieselskab med egen ledelse og eget ansvar, herunder for
kontraktstyringen af de rammeaftaler, de indgår og administrerer. Dette omfatter
også håndtering af eventuel prisregulering i henhold til bestemmelserne i de enkelte
rammeaftaler.
Som finansminister respekterer jeg SKI's organisatoriske selvstændighed i håndte-
ringen af kontraktuelle forhold
i SKI’s rammeaftaler,
herunder ift. prisreguleringer.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K