Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3046083_0001.png
25. juni 2025
J.nr. 2025 - 4437
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 288 af 12. juni 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
OFFENTLIG
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad man i de økonomiske ministerier normalt antager om lønmodtageres arbejdsudbudsreaktion, hvis deres indkomst ved givent arbejdsomfang falder, uden at marginalskatten ændrer sig
3046083_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad man i de økonomiske ministerier normalt antager om løn-
modtageres arbejdsudbudsreaktion, hvis deres indkomst ved givent arbejdsomfang falder,
uden at marginalskatten ændrer sig? I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre
for, hvordan en lønmodtager, der arbejder 30 timer ugentligt, og som pga. ændrede
regler for forskellige transfereringer (børne- og ungeydelse m.v.) og fradrag (eksempelvis
personfradrag), står til at opleve en bruttoindkomstnedgang på f.eks. 20 pct., vil ændre
sin arbejdsmarkedsdeltagelse? Det skal antages, at marginalskatten er uforandret.
Svar
Spørgsmålet ses grundlæggende at handle om den skønnede såkaldte
indkomsteffekt
i ar-
bejdsudbudsadfærden, som blandt andet er beskrevet i
Regneprincipper på personskatteområdet
(Finansministeriet og Skatteministeriet maj 2024) samt i
kapitel 2 i Skatteøkonomisk Redegø-
relse 2023
(Skatteministeriet juni 2023) og
kapitel 6 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2025
(Skat-
teministeriet maj 2025).
Helt overordnet opdeles de skønnede arbejdsudbudsvirkninger i en såkaldt
timeeffekt,
der
angiver en skatteændrings afledte virkninger på arbejdsindsatsen for personer i beskæfti-
gelse, og en såkaldt
deltagelseseffekt,
der angiver en skatteændrings afledte virkninger på an-
tallet af personer i beskæftigelse.
Såvel timeeffekten som deltagelseseffekten kan opdeles i en såkaldt substitutionseffekt og
en indkomsteffekt, som afspejler to modsatrettede adfærdsvirkninger.
Substitutionseffekten
knyttet til timeeffekten afspejler virkningen af, at en ændring af margi-
nalskatten
ændrer på ”bytteforholdet”
mellem forbrug og fritid, så det enten bliver mere
eller mindre attraktivt at arbejde lidt ekstra, enten i form af at justere arbejdstiden eller ar-
bejdsindsatsen (og dermed optjene indkomst til forbrug) sammenlignet med værdien af
fritid.
Ved en skattenedsættelse, som reducerer marginalskatten og dermed øger den marginale
timeløn efter skat, vil substitutionseffekten knyttet til timeeffekten isoleret set trække i
retning af, at en beskæftiget person vil vælge at øge sin arbejdsindsats eller arbejdstid
og
dermed opnå en øget arbejdsindkomst
fordi den økonomiske gevinst ved en lille for-
øgelse af arbejdsindkomsten er øget. Substitutionseffekten fra timeffekten vil altså enty-
digt øge arbejdsudbuddet (ligesom det også er tilfældet med substitutionseffekten fra del-
tagelseseffekten).
Indkomsteffekten
knyttet til timeeffekten afspejler virkningen af, at en personskatteændring
medfører en umiddelbar ændring i de disponible indkomster og dermed i de samlede for-
brugsmuligheder for personer i beskæftigelse. Ved en skattenedsættelse trækker ind-
komsteffekten knyttet til timeeffekten isoleret set i retning af, at en beskæftiget person vil
vælge at reducere sin arbejdsindsats eller sin arbejdstid
og dermed arbejdsindkomsten
fordi skattenedsættelsen gør det muligt at opnå de samme forbrugsmuligheder ved en la-
vere arbejdsindsats eller arbejdstid og samtidig have mere fritid. Indkomsteffekten fra
Side 2 af 3
OFFENTLIG
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad man i de økonomiske ministerier normalt antager om lønmodtageres arbejdsudbudsreaktion, hvis deres indkomst ved givent arbejdsomfang falder, uden at marginalskatten ændrer sig
3046083_0003.png
timeffekten vil altså entydigt reducere arbejdsudbuddet (ligesom det er tilfældet med ind-
komsteffekten fra deltagelseseffekten).
Når der,
jf. spørgsmålet,
konkret spørges til lønmodtageres arbejdsudbudsreaktion ved et
fald i indkomsten for et givent arbejdsomfang og uændret marginalskat, svarer dette til
den ovenfor beskrevne indkomsteffekt. Ved en umiddelbar reduktion i den disponible
indkomst vil indkomsteffekten isoleret set trække i retning af en forøgelse af arbejdsud-
buddet.
I de økonomiske ministeriers beregninger skønnes indkomsteffekten knyttet til timeeffek-
ten beregningsteknisk via en indkomstfølsomhed, som forudsættes at være -0,05 for alle
beskæftigede i gennemsnit (dvs. uafhængigt af køn, arbejdstid og indkomstniveau),
jf. Reg-
neprincipper af personskatteområdet,
maj 2024. Det betyder, at en umiddelbar reduktion (for-
øgelse) af de disponible indkomster med 1 pct. forudsættes at øge (reducere) arbejdsud-
buddet via timeeffekten med 0,05 pct.
Det bemærkes, at der ikke skønnes over afledte arbejdsudbudsvirkninger for konkrete
(enkelt)personer, men alene over de samlede virkninger for hele befolkningen eller de be-
rørte befolkningsgrupper under ét. I
appendiks 6A i Skatteøkonomisk Redegørelse 2025
er fx
vist en række tabeller med afledte adfærdsvirkninger mv. for hypotetiske personskatte-
nedsættelser og -forhøjelser på henholdsvis 1, 3 og 5 mia. kr. i umiddelbar provenuvirk-
ning (såkaldte personskattestilleskruer).
For langt de fleste lønmodtagere vil en nedsættelse af personfradraget indebære en reduk-
tion af den disponible indkomst ved en uændret marginalskat,
jf. spørgsmålet.
Fx vil en hy-
potetisk nedsættelse af personfradraget med 2.700 kr.
hvilket svarer til en samlet skatte-
forhøjelse på 5 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning
indebære en reduktion af befolk-
ningens samlede disponible indkomster med godt 0,3 pct. En sådan reduktion af de di-
sponible indkomster skønnes at øge arbejdsudbuddet via indkomsteffekten knyttet til
timeeffekten svarende til ca. 750 fuldtidspersoner. Inkl. den afledte virkning via deltagel-
seseffekten skønnes arbejdsudbuddet samlet set øget svarende til i alt 1.270 fuldtidsperso-
ner.
Side 3 af 3
OFFENTLIG