Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3044228_0001.png
Dato:
20. juni 2025
Sagsnr.: 2025-1492
Akt-id.: 9881
Besvarelse af spørgsmål nr. 278 (Alm. del) fra Folketingets Fi-
nansudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 278 (Alm. del), som Fol-
ketingets Finansudvalg har stillet til ministeren for samfundssikker-
hed og beredskab den 27. maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Martin Lidegaard (RV).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 278: MFU spm. om, hvor stor en andel af BNP, som Danmark årligt anvender på beredskab mv.
3044228_0002.png
Spørgsmål nr. 278 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalg:
”Vurderer ministeren, at artiklen ”Lidt for billigt: Danske be-
redskaber halter efter resten af Europa” bragt på kl.dk/mo-
mentum den 24. oktober 2024, giver et retvisende billede
af Danmarks udgifter til det samlede beredskab? I benæg-
tende fald bedes ministeren give et skøn over, hvor stor
en andel af BNP, som Danmark årligt anvender på bered-
skab, herunder det statslige og kommunale beredskab.
Skønnet bedes opgjort således, at der skelnes mellem de
dele af beredskabet, der i dag tælles med i NATO’s opgø-
relse over Danmarks forsvarsudgifter, og de udgifter der
ikke tælles med.”
Svar:
Det er Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs vurdering,
at Momentums artikel kun delvist tegner et billede af Danmarks ud-
gifter til det samlede beredskab.
I 2024 blev der anvendt over 2,1 mia. kr. på de statslige og kommu-
nale redningsberedskaber, svarende til 0,1 pct. af Danmarks BNP og
351 kr. pr. indbygger,
jf. tabel 1 og 2.
Tabel 1
Redningsberedskabsudgifter i 2024
Mio. kr. 2024
371,3
0,0
1.732,9
0,0
2.104,2
Det statslige redningsberedskab
- heraf inkluderet i opgørelse af Danmarks forsvarsudgifter til NATO
2
De kommunale redningsberedskaber
3
- heraf inkluderet i opgørelse af Danmarks forsvarsudgifter til NATO
2
Udgifter til redningsberedskab i alt
1
Anm.:
1
Der er taget udgangspunkt i de budgetterede udgifter til det statslige redningsberedskab på §
12. Forsvarsministeriet på finansloven for 2024 og lov om tillægsbevilling, herunder Beredskabsstyrel-
sen og Beredskabsforbundet.
2
Beredskabet betragtes i NATO-terminologi som en del af Civil Defence and Civil Preparedness. Ud-
gifter hertil er eksplicit undtaget i henhold til NATO-definitionen af forsvarsudgifter og indgår derfor ikke
i opgørelsen af Danmarks forsvarsudgifter til NATO.
3
Der er taget udgangspunkt i kommunernes regnskabstal for ”0.58.95 Redningsberedskab”, jf. Dan-
marks Statistik.
Side 2/3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 278: MFU spm. om, hvor stor en andel af BNP, som Danmark årligt anvender på beredskab mv.
3044228_0003.png
Tabel 2
Redningsberedskabsudgifter i 2024 sammenlignet med BNP og indbyggertal
Andel af BNP, der anvendes på de statslige og kommunale redningsberedska-
ber
Udgift pr. indbygger til de statslige og kommunale redningsberedskaber
0,1 pct.
351 kr.
Anm.: Jf. Danmarks Statik er BNP opgjort til 2.961,0 mia. kr. i 2024 og indbyggertallet til 6,0 mio. i 2024.
De reelle udgifter til beredskab i staten og kommunerne var imidlertid
markant højere, da der med ovenstående bl.a. ikke er taget højde for
udgifter til Beredskabsstyrelsens bygninger og materiel, der som
følge af opgavedelingen på Forsvarsministeriets område blev afholdt
af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse samt Etablisse-
ment- og Terrænkommandoen. Hertil er der ikke taget højde for øv-
rige myndigheders opgaver relateret til beredskab og krisestyring,
herunder sundheds-, forsynings- og transportsektoren. Det gælder
både opgaver, der blev overført til Ministeriet for Samfundssikkerhed
og Beredskab ved kongelig resolution af 29. august 2025, samt op-
gaver der fortsat varetages af øvrige myndigheder bl.a. som følge af
sektoransvarsprincippet.
Det bemærkes, at der med Aftale om beredskabsområdet 2025-2026
er afsat 1,9 mia. kr. i 2025-2033. Med aftalen tages der bl.a. hånd om
en række akutte behov i Beredskabsstyrelsen, herunder mere mate-
riel og uniformeret personale. Hertil er der med den netop indgåede
økonomiaftale for kommunerne sat fokus på at styrke og robustgøre
de kommunale beredskaber i 2026.
Dertil igangsættes en række tværgående sårbarhedsanalyser, og der
nedsættes af ekspertpanel, der skal rådgive regeringen på udvalgte
områder på beredskabsområdet.
Dette skal navnlig ses i lyset af behovet for yderligere fokus på be-
redskab og robustgørelse af vores samfund. Det skal det som følge
af udviklingen i risiko- og trusselsbilledet, herunder den sikkerheds-
politiske situation, globale klimaforandringer og fortsat mere vold-
somt vejr. Dette kræver alt sammen, at der gøres noget ekstra for at
øge samfundssikkerheden og den samlede modstandsdygtighed i
Danmark.
Side 3/3