Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3027183_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
22. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 272 til FIU alm.
del af 20. maj
Spørgsmål
Vil ministeren oversende sit talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse,
maj 2025 afholdt den 20. maj 2025, jf. FIU alm. del - samrådsspm. S?
Svar
Talepapir til samråd d. 20. maj 2025 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Samråd i Finansudvalget den 20. maj 2025 om
Økonomisk Redegørelse, maj 2025
Spørgsmålet er stillet af formanden på udvalgets vegne.
Ved samråd er det talte ord gældende.
Samrådsspørgsmål S
Vil ministeren redegøre for Økonomisk Redegørelse, maj 2025, med henblik
på efterfølgende drøftelse?
Svar
Tak for ordet. Jeg vil i dag præsentere konklusio-
nerne i den nyeste Økonomisk Redegørelse, som
giver en dugfrisk status på dansk økonomi.
Og lad mig starte med at sige: Dansk økonomi er
fortsat i god form.
Det skal blandt andet ses i lyset af de sunde
strukturer, vi har i dansk økonomi. De er skabt
gennem ansvarlige reformer og dygtige virksom-
heder, som holder hjulene godt i gang i vores
samfund.
Vi befinder os dog i en situation med stor usik-
kerhed på grund af toldkrig og turbulens på de
globale markeder.
Den højere told, og den øgede usikkerhed der
følger med, vil trække i retning af mindre handel
på tværs af lande. Og det trækker fra i de gevin-
ster, som international handel normalt er forbun-
det med.
Der er ikke nogen vindere i en handelskrig.
Side 2 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Og en stor del af den velstand, vi har opnået i en
lille og åben økonomi som den danske, er kom-
met gennem vores handel og samarbejde med re-
sten af verden. Det gælder ikke mindst med ame-
rikanerne.
Prognosen, vi har offentliggjort i dag, er baseret
på de toldsatser, der var gældende i starten af maj
måned.
Det indebærer blandt andet en amerikansk told
på 10 procent på varer fra EU-landene, herunder
Danmark. Det indebærer også told mellem USA
og Kina på over 100 procent. Den seneste de-
eskalering mellem de to lande er altså ikke med i
vurderingen.
Det illustrerer meget godt, at der har været stor
usikkerhed omkring toldsatser i den seneste tid.
Og det betyder også, at der er endnu større usik-
kerhed end normalt i at vurdere udsigterne for
den økonomiske udvikling over de kommende to
år.
Isoleret set vurderer vi, at de højere toldsatser,
som var gældende ved indgangen til maj, vil
dæmpe væksten i BNP med i omegnen af 0,7
procentpoint i år.
Skulle det så vise sig, at nedsættelsen af tolden
mellem USA og Kina holder ved, vil det tal nok
se mere positivt ud.
Side 3 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Men det trækker mærkbart ned i væksten. Og tal-
let dækker over, at nogle virksomheder bliver
ramt hårdere end andre.
Det vil både slå igennem på vores handel med
omverdenen, men også i lavere investeringer og
et dæmpet privatforbrug.
På trods af det vurderer vi, at væksten i BNP bli-
ver forholdsvis høj i 2025, med en vækst på 3
procent.
Det er stærke tal. De skal ses i lyset af det gode
udgangspunkt, som dansk økonomi havde inden
de amerikanske udmeldinger om told.
Vi venter også fremgang i 2026. Dog i et mere af-
dæmpet tempo, med en vækst på 1,4 procent.
Væksten understøttes fortsat af ekstraordinære
bidrag fra medicinalindustrien. Det bidrag for-
ventes at fortsætte i de kommende år – på trods
af de svækkede vækstudsigter.
Den fortsatte vækst ses også på arbejdsmarkedet,
hvor beskæftigelsen er fortsat med at stige ind i
2025. Vi forventer dog, at den ikke kommer til at
stige helt så meget, som vi har set sidste år.
Men selv med en mere afdæmpet vækst i den re-
sterende del af 2025, giver det tilsammen en ret
markant fremgang i beskæftigelsen på 29.000 per-
soner i år.
Side 4 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Til næste år forventer vi, at beskæftigelsen stadig
vil stige, men dog med lidt færre personer, så
fremgangen i beskæftigelsen vil ligge på omkring
4.000.
Handelskonflikten vurderes altså ikke at lede til
noget decideret fald i beskæftigelsen.
Det er et ret flot billede, den aktuelle situation ta-
get i betragtning.
Ser vi lidt mere end 10 år tilbage, til 2013, er be-
skæftigelsen faktisk steget med over 450.000 per-
soner. Og omkring halvdelen af den stigning har
fundet sted siden 2019.
Den betydelige stigning har blandt andet været
muliggjort af, at flere seniorer bliver på arbejds-
markedet. Faktisk er der i dag rekordmange be-
skæftigede over pensionsalderen.
Vi har også set rigtig mange komme hertil for at
arbejde og give en hånd med. Vi kan se, at inter-
national arbejdskraft har hjulpet mange af de
virksomheder, som har stor efterspørgsel på ar-
bejdskraft.
Det har samtidig styrket de offentlige finanser og
givet et større manøvrerum i den økonomiske
politik.
Faktisk har international arbejdskraft bidraget
med omtrent 40 procent af den økonomiske
vækst i Danmark siden 2015.
Side 5 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Det er vurderingen, at presset på arbejdsmarke-
det er aftagende, hvilket blandt andet kommer til
udtryk i færre forgæves rekrutteringer og mindre
udbredte meldinger om mangel på arbejdskraft.
Det er positivt, at virksomhederne i stigende grad
kan finde den arbejdskraft, de har brug for.
Det ændrer ikke ved, at der stadig er mangel på
arbejdskraft med de rette kompetencer mange
steder i både den offentlige og den private sektor.
Det er et reelt samfundsproblem.
Derfor er regeringen selvfølgelig fortsat meget
optaget af at gennemføre tiltag, der sikrer mere
arbejdskraft i vores samfund.
Vi kan også glæde os over, at inflationen er blevet
bragt ned, og har ligget på omkring to procent i
mere end halvandet år.
Men udviklingen gemmer også på nuancer. For
selvom inflationen ligger på omkring to procent,
så er der varer, som de seneste år er steget mar-
kant.
Alene over det seneste år er fx prisen på både
kaffe og chokolade steget med omkring 20 pro-
cent.
Det er vores vurdering, at inflationen fortsat vil
ligge i omegnen af de to procent, når vi ser læn-
gere frem.
Side 6 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Det er positivt. Mange mærker nu, at pengene
rækker lidt længere, end da inflationen var på sit
højeste.
I takt med at inflationen er blevet bragt ned, er
købekraften steget betydeligt for de danske hus-
holdninger. Og mange har nu genvundet købe-
kraften gennem deres realløn.
Fra i år vil det også gælde folkepensionisterne
med de laveste indkomster og formuer. Det skyl-
des blandt andet, at vi har forhøjet ældrechecken
med op til 5.000 kr.
For lønmodtagerne afspejler det, at vi har gen-
nemført de største personskattelettelser i 10 år
samtidig med, at der er udsigt til yderligere løn-
stigninger.
Det er alt sammen noget, som er med til at skabe
mere tryghed om danskernes privatøkonomi.
Udsigterne til reallønsstigningerne er generelt no-
get, der understøtter en positiv udvikling i dansk
økonomi. Det gælder ikke mindst boligmarkedet,
hvor købelysten har været høj ind i 2025.
Der er endnu ikke tegn på, at uroen på de finan-
sielle markeder skulle lægge en dæmper på det
danske boligmarked.
Huspriserne ventes at stige med tæt på 3 procent
i år og næste år, hvilket understøttes af den fort-
sat høje beskæftigelse og reallønsstigningerne.
Side 7 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
På den måde bidrager udviklingen på boligmarke-
det til det samlede billede af en dansk økonomi i
rigtig god form.
Dansk økonomis gode tilstand viser sig også i de
offentlige finanser.
Der har været overskud på den offentlige saldo
siden 2016, og det solide overskud på 4,5 procent
af BNP i 2024 var det største blandt EU-landene.
Det er sjette år i træk, at Danmark har det største
overskud i EU.
Det store overskud skyldes ikke kun den gunstige
konjunktursituation.
Den strukturelle saldo – hvor konjunktur og mid-
lertidige indtægter er fraregnet – er også i plus.
Det giver et manøvrerum i den økonomiske poli-
tik.
Det betyder fx, at styrkelsen af forsvaret, som
blev aftalt med Accelerationsfonden, kan håndte-
res uden modgående finansiering.
Den positive udvikling afspejler blandt andet re-
former, der har øget den strukturelle beskæfti-
gelse og forbedret saldoen.
De seneste år har der været en helt ekstraordinær
udvikling i dansk økonomi, som har medført gen-
tagne opjusteringer af den strukturelle saldo.
Side 8 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Opjusteringerne afspejler i høj grad kraftigere
stigninger i beskæftigelsen end ventet og også
flere indtægter fra selskabsskat og aktieindkomst-
skat.
Det er også baggrunden for, at vi med den her
Økonomisk Redegørelse igen præsenterer en op-
justering af den strukturelle saldo.
Samlet set er der en underliggende opjustering på
omkring 1,3 procent af BNP i 2025 og 1,2 pro-
cent af BNP i 2026 siden det mellemfristede for-
løb fra februar 2025.
Til gengæld trækker Accelerationsfonden ned
med 0,8 procent af BNP i begge år. Samlet set er
der altså tale om en opjustering på 0,5 procent af
BNP i 2025 og 0,4 procent af BNP i 2026 siden
det mellemfristede forløb fra februar 2025.
Det er vores hensigt, at vi fremadrettet skal blive
endnu bedre til at ramme rigtigt, når det kommer
til vores skøn for de offentlige finanser. Derfor er
jeg også glad for, at Finansministeriet har annon-
ceret et metodeeftersyn af de mellemfristede
fremskrivninger, herunder fremskrivningen af de
offentlige finanser.
Til sidst vil jeg sige lidt om vores særlige fokus på
produktivitet.
Temakapitlet i den her Økonomisk Redegørelse
omhandler produktivitetsudviklingen på tværs af
EU-landene og de individuelle og fælles produkti-
vitetsudfordringer, landene har.
Side 9 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
Det er et emne, som vil fylde meget i den kom-
mende tid – ikke mindst under det danske EU-
formandskab til efteråret.
Kapitlet peger på, at der er behov for at reducere
regelbyrderne og øge dynamikken i det europæi-
ske erhvervsliv.
Det skal ganske enkelt være nemmere at starte
virksomheder i Europa.
Og succesfulde virksomheder skal kunne vokse
og klare sig i global konkurrence.
Men regelforenkling kan ikke stå alene.
Højere velstand og produktivitetsvækst opnås i
høj grad gennem reformer på nationalt plan i
EU-landene. Det gælder blandt andet uddannel-
sessystemerne, arbejdsmarkederne og tilbagetræk-
ningsordninger.
Det er i høj grad noget, vi har erfaring med i
Danmark.
Det er erfaringer, som vi også vil bære med os
ind i det kommende formandskab.
Men reformer er også noget, som vi skal fort-
sætte med at have fokus på herhjemme.
Den store globale usikkerhed og forskydninger i
den verden, som vi kender, sætter kun større krav
til, at vi har styr på vores egen butik.
Side 10 af 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om talepapir fra samråd om Økonomisk Redegørelse, maj 2025 afholdt den 20. maj 2025
At vi har sunde strukturer, og at vi fortsat er kon-
kurrencedygtige i en omskiftelig verden.
Tak for ordet.
Side 11 af 11