Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3039966_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. juni 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 271 (Alm. del) af 15. maj
2025
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på FIU alm. del - spørgsmål 199 oplyse virk-
ningen på BNP og arbejdsudbudseffekten, hvis man indførte de i svaret oplistede
forslag, som SF har præsenteret eller stemt for i denne valgperiode?
Svar
I svar på FIU (alm. del) spm. 199 af 4. april 2025 oplyses den skønnede ændring i
den disponible indkomst for 13 forskellige skatte- og afgiftstiltag, som der bedes
regnet på i spørgsmålet. I spørgsmålet er der anmodet om såvel de isolerede effek-
ter af hvert enkelt tiltag som den samlede effekt af tiltagene under ét.
De i spørgsmålet nævnte tiltag skønnes at være forbundet med et fald i strukturel
beskæftigelse på 31.700 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Den afledte virkning på BNP
af faldet i strukturel beskæftigelse skønnes til -34,5 mia. kr. (2025-niveau).
Det bemærkes, at svaret udelukkende omfatter en opgørelse af de i spørgsmålet
oplistede tiltag. Der er i svaret således ikke taget stilling til, om SF har præsenteret
eller stemt for de angivne tiltag.
Den samlede virkning indeholder krydseffekter mellem tiltagene, og skal derfor
anses som virkningen ved en indførelse af samtlige tiltag. Den samlede virkning
inkluderer ikke virkningen af tiltag 10 om fastholdelse af grænserne for
aktieindkomst- og top-topskat, idet top-topskatten ikke findes efter en annullering
af personskattereformen (tiltag 1) og fastholdelse af grænsen for
aktieindkomstbeskatningen er indeholdt i tiltag 11. Det er særligt krydseffekten
mellem annullering af
Aftale om Reform af Personskat
(tiltag 1) og en nominel
fastholdelse af topskattegrænsen i 10 år (tiltag 9), der bidrager til, at summen af
tiltagene i tabel 1 er betydelig mindre end den samlede opgjorte virkning, der står i
sidste linje i tabel 1. Det er i tråd med svar på FIU spm. 199, hvor der også er
krydseffekter, der medfører, at summen af tiltagene er mindre end den samlede
opgjorte virkning,
jf. anmærkning til tabel 1 i FIU spm. 199.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om virkningen på BNP og arbejdsudbudseffekten, hvis man indførte de i svaret oplistede forslag, som SF har præsenteret eller stemt for i denne valgperiode mv.
3039966_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Arbejdsudbudsvirkning og virkning heraf på BNP ved udvalgte tiltag
2025-niveau, 2030-regler
Strukturel
beskæftigelse
Fuldtidspersoner
1. Annullering af personskattereformen
2. Ekstra selskabsbeskatning på 5 pct. af overnormal profit
3. Annullere mere rimelige vilkår ved generationsskifte af familie-
virksomhed
-5.650
BNP-virkning af
arbejdsudbud
Mia. kr.
-5,7
4. Formueskat på 0,5 pct. af formuer over 5 mio. kr.
5. Indføre lagerbeskatning på selskabers ejendomsavancer
6. Hæve beskatning af kapitaludbytte fra 42 pct. til 45 pct.
7. Forhøjelse af bundskattesatsen med 1 pct.-point
8. Omlægning af arveafgift
9. Nominel fastholdelse af den tidligere topskattegrænse i 10 år
10. Fastfryse grænserne for aktieindkomst og top-topskat i 10 år
11. Fastfryse progressionsgrænsen for aktieindkomst i 10 år
12. Fordobling af råstofafgiften
13. Skat på finansielle transaktioner
1
Samlet
Da beskatningen kun omfatter overnormal
profit, vil den ikke påvirke arbejdsudbuddet og
BNP. Det skal ses i lyset af at investeringerne
ikke skønnes påvirket.
I forbindelse med folketingsbehandlingen er det
skønnet at BNP og arbejdsudbud ikke
påvirkes netto.
En formueskat svarer til andre former for kapi-
talbeskatning. Kapitalbeskatning påvirker
risikotagning, opsparingsbeslutninger, kapital-
mobilitet, arbejdsudbud mm. Formueskattens
konkrete påvirkning er dog svær at kvantificere,
hvorfor der ikke skønnes over adfærdsvirknin-
gen af en formueskat, selvom der må forventes
at være sådanne adfærdsvirkninger. Derfor er
der heller ikke skønnet over arbejdsudbudsvirk-
ningerne eller BNP af de foreslåede modeller
for en formueskat.
Skatteministeriet og Finansministeriet har ikke
noget grundlag for at vurdere arbejdsudbud og
BNP
-775
-2.600
0
-10.050
-275
-150
-25
-100
-31.700
-1,0
-3,0
0
-10,6
-0,6
-0,2
0
-1,2
-34,5
Anm.: Skønnene er baseret på de regneprincipper, der var gældende på tidspunktet for svaret på FIU spm. 199,
hvorfor skønnene ikke tager højde for fx indkomsttransfomation,
jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2025.
Den
samlede virkning afviger fra summen af de enkelte tiltag pga. krydseffekter og afrunding. Der er afrundet til
hhv. nærmeste 25 fuldtidspersoner og 100 mio. kr. Den samlede virkning er afrundet til hhv. nærmeste 100
fuldtidspersoner og 500 mio. kr.
1) Med beslutningsforslag nr. B 59 (2023-24) har forslagsstillerne lagt op til, at Danmark skal tilslutte sig det
forstærkede samarbejde i EU, hvor visse lande samarbejder om at indføre en skat på finansielle transaktio-
ner. Ift. forslagsstillerne til B 59 indgår to modeller i drøftelserne
dels Kommissionens model fra 2011
og dels en fransk inspireret model. Der er til opgørelsen taget udgangspunkt i den fransk inspirerede mo-
del, da Skatteministeriet vurderer, at denne udgør det mest realistiske udfald, såfremt drøftelser udmønter
sig til en fælles skat på finansielle transaktioner.
Kilde: Skatteministeriet og lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021
fremskrevet til 2025-niveau med forudsætningerne i Økonomiministeriet (2024):
Økonomisk Redegørelse, august
2024.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister