Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3038519_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. juni 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 265 (Alm. del) af 15. maj
2025 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 8 (folketingsåret 2023-
24) om udviklingen i reale disponible indkomster for unge mellem henholdsvis 8-
24 år og 25-29 år fra 1980 til seneste år med opdaterede tal, samt tilføje udviklin-
gen for alle mellem 18 og 65? Svaret bedes indeholde en graf over udviklingen og
en tabel med angivelse af de konkrete tal år for år.
Svar
Nedenfor følger en opdateret version af svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 8
af 11. oktober 2023, hvor aldersgruppen mellem 18 og 65 år er tilføjet til opgørel-
sen, og hvor der er udvidet med indkomstoplysninger for 2021 og 2022, der er det
seneste år med detaljeret indkomstgrundlag for Økonomiministeriets årlige ind-
komstfordelingsanalyser. Derudover er opgørelsen opdateret til 2025-prisniveau.
Den reale disponible indkomst for unge i alderen 18-24 år har været relativt kon-
stant hen over perioden fra 1983 til 2022, dog med et fald fra 2007 til 2013, hvor
den reale disponible indkomst var på det laveste niveau. Siden 2013 er den reale
disponible indkomst for de 18-24-årige steget frem til 2021. Fra 2021 til 2022 faldt
den reale disponible indkomst, så den i 2022 ligge på niveau med gennemsnittet
for hele perioden,
jf. den blå kurve i figur 1.
Faldet fra 2021 til 2022 kan genfindes for alle aldersgrupper og afspejler hovedsa-
gelig høj inflation, bortfald af bidrag til indkomsterne fra bl.a. udbetaling af inde-
frosne feriepenge samt betydelige fald i kapitalindkomsterne som følge af stigende
renteniveau,
jf. Fordeling og incitamenter 2024, Økonomiministeriet december 2024
for en
nærmere beskrivelse af udviklingen i de disponible indkomster
1
.
1
https://oem.dk/media/xe3lhedz/fordeling-og-incitamenter-2024.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 8 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for unge mellem henholdsvis 18-24 år og 25-29 år fra 1980 til seneste år med opdaterede tal, mv.
3038519_0002.png
Side 2 af 5
Figur 1
Personlig disponibel indkomst
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
Figur 2
Familieækvivaleret disponibel indkomst
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
Tusinde
1.000 kr., 2025-priser
400
350
300
250
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
400
350
300
250
400
350
300
250
400
350
300
250
200
150
200
150
200
150
200
150
100
50
0
1983
1985
1987
1989
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
100
50
0
100
50
0
1983
1985
1987
1989
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
100
50
0
18-24-årige
25-29-årige
18-65-årige
18-24-årige
25-29-årige
18-65-årige
Anm.: Personerne er afgrænset efter alder ultimo året.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen (1983-1992) hhv. 33,3 pct. af befolkningen
(1993-2022).
For de 25-29-årige er den reale disponible indkomst steget med 45.800 kr. (2025-
prisniveau), svarende til en stigning på 26 pct., over perioden fra 1983 til 2022,
jf.
den røde kurve i figur 1.
Hvor den gennemsnitlige reale disponible indkomst for de
25-29-årige fra 1983 til 1993 lå på omkring samme niveau som for hele alders-
gruppen fra 18 til 65 år, er den i 2022 knap 81.100 kr. lavere,
jf. den lysegrå kurve i
figur 1.
Udviklingen i de personlige disponible indkomster kan afspejle en række sammen-
sætningseffekter, herunder ændringer i andelen i beskæftigelse, andelen af enlige
og andelen, der er hjemmeboende. De individuelle disponible indkomster er der-
udover typisk ikke retvisende for personernes reelle forbrugsmuligheder. I forbin-
delse med indkomstfordelingsanalyser tages der således typisk udgangspunkt i per-
sonernes familieækvivalerede disponible indkomster, dvs. hvor familiens samlede
disponible indkomst er fordelt ligeligt på familiens medlemmer og der er indreg-
net en stordriftsfordel ved at være flere om at dele de fælles udgifter.
Tages der udgangspunkt i de familieækvivalerede disponible indkomster, som i
højere grad end de individuelle disponible indkomster vurderes at afspejle perso-
nernes reelle forbrugsmuligheder, er indkomstniveauet og udviklingen for de 18-
24-årige omtrent på niveau med de 25-29-årige,
jf. figur 2.
Tallene bag figur 1 og 2 fremgår af tabel 1.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 8 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for unge mellem henholdsvis 18-24 år og 25-29 år fra 1980 til seneste år med opdaterede tal, mv.
3038519_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Udvikling i personlig og i familieækvivaleret disponibel indkomst for hhv. 18-24-årige, 25-29-årige og
18-65-årige
Personlig disponibel indkomst
18-24-årige 25-29-årige 18-65-årige
Kr. (2025-priser)
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
129.400
125.800
127.300
130.600
132.500
130.500
127.200
123.600
119.700
117.200
115.400
120.600
122.300
121.200
120.200
122.000
121.400
121.800
120.100
119.200
116.700
118.800
120.200
123.500
127.600
125.100
119.700
117.500
112.200
109.000
108.400
109.300
110.700
111.700
112.600
115.600
116.700
120.600
127.800
120.300
175.900
174.600
175.600
177.000
179.900
177.100
176.300
176.000
176.000
176.400
177.400
186.300
187.200
188.200
187.500
190.700
191.500
193.500
191.700
191.100
190.000
197.000
201.200
205.100
206.400
204.400
205.200
209.100
202.700
199.000
198.100
198.700
201.900
203.100
206.500
213.200
216.400
226.500
235.000
221.700
173.700
173.600
173.700
176.500
180.800
178.200
178.300
178.800
178.600
179.300
181.400
193.700
196.800
201.600
205.600
212.700
216.500
221.900
223.400
226.400
228.600
239.900
251.600
261.400
263.200
255.700
254.600
270.300
264.800
262.500
267.400
270.800
278.600
282.300
286.300
293.300
299.000
313.400
324.000
302.700
186.000
183.700
186.100
190.700
192.900
188.300
186.300
184.300
180.800
180.800
181.900
192.900
194.700
196.900
197.300
202.000
202.200
204.400
202.800
202.900
201.100
207.800
214.100
220.900
225.900
219.600
215.700
225.000
217.700
217.500
220.600
226.200
231.600
235.800
241.200
249.900
255.200
263.300
276.600
266.200
Familieækvivaleret disponibel indkomst
18-24-årige 25-29-årige 18-65-årige
Kr. (2025-priser)
184.600
184.200
184.800
188.100
190.600
189.500
188.600
188.400
191.200
192.100
187.800
197.800
199.300
201.000
201.000
205.800
207.500
210.200
208.700
208.400
207.300
215.300
220.800
225.200
227.000
222.100
222.600
228.600
221.500
216.900
217.200
218.100
221.200
223.900
227.400
235.100
238.900
250.500
259.500
245.300
194.900
195.200
195.600
199.500
204.100
201.000
201.100
201.800
202.600
203.100
204.200
217.600
221.000
226.100
230.300
237.900
241.700
247.100
248.200
250.700
252.500
264.300
277.300
287.600
290.300
280.300
278.600
297.300
290.900
289.300
295.000
299.100
308.000
312.100
317.200
325.000
331.200
346.700
358.600
335.900
Anm.: Personerne er afgrænset efter alder ultimo året. De anførte beløb er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen (1983-1992) hhv. 33,3 pct. af befolkningen
(1993-2022).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 8 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for unge mellem henholdsvis 18-24 år og 25-29 år fra 1980 til seneste år med opdaterede tal, mv.
3038519_0004.png
Side 4 af 5
At den personlige disponible indkomst for 18-24-årige en lavere end for de 25-29-
årige i gennemsnit kan bl.a. hænge sammen med, at en betydelig større andel af de
18-24-årige end blandt de 25-29-årige er i gang med en uddannelse. Hvor det
blandt de 18-24-årige er omkring halvdelen, der er under uddannelse, er det om-
kring hver fjerde eller hver femte blandt de 25-29-årige,
jf. figur 3.
Figur 3
Andel der er under uddannelse
Figur 4
Personlig disponibel indkomst for ikke-
studerende
Pct.
Tusinde
Pct.
60
50
40
30
20
10
0
1.000 kr., 2025-priser
300
250
200
150
100
50
0
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
60
50
40
30
20
10
0
300
250
200
150
100
---
/
---
Studerende
50
0
18-24-årige
25-29-årige
18-24-årige
25-29-årige
Anm.: Studerende er afgrænset som personer, der i mindst 5 måneder (150 dage) af det pågældende år har være
igang med en uddannelse. De stiplede linjer i figur 4 afspejler niveauet for studerende i aldersgruppen.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
Når der her alene betragtes perioden fra 1993 til 2022 skyldes det datamæssige ud-
fordringer med at koble indkomstoplysningerne med en konsistent afgrænsning af
studerende over tid.
Ikke-studerende har generelt en højere disponibel indkomst end studerende. Den
disponible realindkomst for 18-24-årige, der ikke er studerende, er op til 57.500
kr. (2025-priser) højere end den disponible indkomst for studerende i aldersgrup-
pen. Forskellen mellem den personlige disponible realindkomst for 18-24-årgie
studerende og ikke-studerende har været relativt konstant over perioden fra 1993
til 2008, hvorefter forskellen er indsnævret,
jf. figur 4.
Faldet i disponibel realindkomst for de 18-24-årige ikke-studerende fra 2008 til
2013 skal ses i sammenhæng med en faldende beskæftigelsesandel og en stigning i
andelen af ledige, herunder kontanthjælpsmodtagere, samt i andelen af personer
uden for arbejdsstyrken.
Den personlige disponible realindkomst for 25-29-årige ikke-studerende har været
stigende over perioden fra 1993 til 2021, hvor den er steget med godt 76.800 kr.
(2025-priser), svarende til en stigning på 41 pct. For de 25-29-årige studerende har
stigningen i den personlige disponible realindkomst været mindre, idet der her har
været en stigning på knap 42.100 kr. (2025-priser), svarende til ca. 35 pct. Fra 2021
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 8 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for unge mellem henholdsvis 18-24 år og 25-29 år fra 1980 til seneste år med opdaterede tal, mv.
3038519_0005.png
Side 5 af 5
til 2022 er de disponible indkomster faldet med ca. 5�½ pct. for såvel studerende
som ikke studerende.
Modsat udviklingen for de 18-24-årige er forskellen mellem den personlige dispo-
nible realindkomst for 25-29-årige studerende og ikke-studerende således udvidet
over perioden.
25-29-årige ikke-studerende har gennemsnitlig set en højere personlig disponibel
realindkomst end de 18-24-årige ikke-studerende, hvilket bl.a. skal ses i sammen-
hæng med et højere uddannelsesniveau samt at den andel, der ikke har et højere
uddannelsesniveau, har længere anciennitet på arbejdsmarkedet.
De disponible indkomster er opgjort før boligudgifter, herunder med inkludering
af et beregnet tillæg til indkomsten for ejere
2
for at få et indkomstbegreb, der er
sammenlignelig med lejernes før husleje. Der vurderes ikke at være tilstrækkelig
dækkende huslejeoplysninger til at opgøre en disponibel indkomst efter boligud-
gifter, idet der reelt kun findes detaljerede huslejeoplysninger for husstande, der
modtager boligstøtte. Dertil kommer, at det kan være svært at tolke på en disponi-
bel indkomst efter udgifter til bolig, idet en person med meget høj indkomst, der
har valgt at bosætte sig rigtig dyrt, kan komme til at se relativt fattig ud. Boligen
kan i det tilfælde betragtes som en del af forbrugsbeslutningen. Omvendt repræ-
senterer boligen et forbrug, der normalt ikke kan fravælges, hvilket kunne tale for
at en opgørelse af den disponible indkomst efter husleje optimalt set skulle tage
afsæt i udgiften til en passende bolig og ikke den faktiske husleje. Finansministe-
riet har imidlertid heller ikke umiddelbart et grundlag for at skønne over udgif-
terne til en passende bolig.
Det har således til svaret ikke været muligt at opgøre en udvikling i de unges di-
sponible indkomster efter boligudgifter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Konkret opgøres der et imputeret afkast af ejerbolig, svarende til 4 pct. af ejendomsværdien, som tillægges
indkomsten.
2