Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3038521_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. juni 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 264 (Alm. del) af 15. maj
2025 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 63 (folketingsåret
2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for borgere mellem 18-24
år og borgere mellem 50-55 år fra 1980 til seneste år med opdaterede tal, samt til-
føje udviklingen for alle mellem 18 og 65? Svaret bedes indeholde en graf over ud-
viklingen og en tabel med angivelse af de konkrete tal år for år.
Svar
Nedenfor følger en opdateret version af svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr.
63 af 16. november 2023, hvor aldersgruppen mellem 18 og 65 år er tilføjet til op-
gørelsen, og hvor der er udvidet med indkomstoplysninger for 2021 og 2022, der
er det seneste år med detaljeret indkomstgrundlag for Økonomiministeriets årlige
indkomstfordelingsanalyser. Derudover er opgørelsen opdateret til 2025-prisni-
veau.
Den reale disponible indkomst for unge i alderen 18-24 år har været relativt kon-
stant hen over perioden fra 1983 til 2022, dog med et fald fra 2007 til 2013, hvor
den reale disponible indkomst var på det laveste niveau. Siden 2013 er den reale
disponible indkomst for de 18-24-årige steget frem til 2021. Fra 2021 til 2022 faldt
den reale disponible indkomst, så den i 2022 ligge på niveau med gennemsnittet
for hele perioden,
jf. den blå kurve i figur 1.
Faldet fra 2021 til 2022 kan genfindes for alle aldersgrupper og afspejler hovedsa-
gelig høj inflation, bortfald af bidrag til indkomsterne fra bl.a. udbetaling af inde-
frosne feriepenge samt betydelige fald i kapitalindkomsterne som følge af stigende
renteniveau,
jf. Fordeling og incitamenter 2024, Økonomiministeriet december 2024
for en
nærmere beskrivelse af udviklingen i de disponible indkomster
1
.
1
https://oem.dk/media/xe3lhedz/fordeling-og-incitamenter-2024.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 63 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for borgere mellem 18-24 år og borgere mellem 50-55 år fra 1980 til seneste år mv.
3038521_0002.png
Side 2 af 4
Figur 1
Personlig disponibel indkomst
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
Figur 2
Familieækvivaleret disponibel indkomst
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
Tusinde
1.000 kr., 2025-priser
450
400
350
1.000 kr., 2025-priser
Tusinde
450
400
350
300
250
200
450
400
350
300
250
200
450
400
350
300
250
200
300
250
200
150
100
50
0
1983
1985
1987
1989
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
150
100
50
0
150
100
50
0
1983
1985
1987
1989
1991
1993
1995
1997
1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
150
100
50
0
18-24-årige
50-55-årige
18-65-årige
18-24-årige
50-55-årige
18-65-årige
Anm.: Personerne er afgrænset efter alder ultimo året.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen (1983-1992) hhv. 33,3 pct. af befolkningen
(1993-2022).
For de 50-55-årige er den reale disponible indkomst steget med 203.500 kr. (2025-
prisniveau), svarende til en gennemsnitlig årlig realvækst på 2,0 pct., over perioden
fra 1983 til 2022,
jf. den røde kurve i figur 1.
Hvor den gennemsnitlige reale dispo-
nible indkomst for de 50-55-årige i 1983 lå på omkring samme niveau som for
hele aldersgruppen fra 18 til 65 år, er den i 2022 ca. 78.600 kr. højere,
jf. den lysegrå
kurve i figur 1.
Udviklingen i de personlige disponible indkomster kan afspejle en række sammen-
sætningseffekter, herunder ændringer i andelen i beskæftigelse, andelen af enlige
og andelen, der er hjemmeboende. De individuelle disponible indkomster er der-
udover typisk ikke retvisende for personernes reelle forbrugsmuligheder. I forbin-
delse med indkomstfordelingsanalyser tages der således typisk udgangspunkt i per-
sonernes familieækvivalerede disponible indkomster, dvs. hvor familiens samlede
disponible indkomst er fordelt ligeligt på familiens medlemmer og der er indreg-
net en stordriftsfordel ved at være flere om at dele de fælles udgifter.
Tages der udgangspunkt i de familieækvivalerede disponible indkomster, som i
højere grad end de individuelle disponible indkomster vurderes at afspejle perso-
nernes reelle forbrugsmuligheder, indsnævres forskellen mellem de 18-24-åriges
og de 50-55-åriges forbrugsmuligheder betragteligt,
jf. figur 2.
Det kan derudover
bemærkes, at de 18-årige i 1983 er 55 år i 2020 og dermed en del af aldersgruppen
50-55-årige i 2020.
Tallene bag figur 1 og 2 fremgår af tabel 1.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 63 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for borgere mellem 18-24 år og borgere mellem 50-55 år fra 1980 til seneste år mv.
3038521_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Udvikling i personlig og i familieækvivaleret disponibel indkomst for hhv. 18-24-årige, 50-55-årige og
18-65-årige
Personlig disponibel indkomst
18-24-årige 50-55-årige 18-65-årige
Kr. (2025-priser)
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
129.400
125.800
127.300
130.600
132.500
130.500
127.200
123.600
119.700
117.200
115.400
120.600
122.300
121.200
120.200
122.000
121.400
121.800
120.100
119.200
116.700
118.800
120.200
123.500
127.600
125.100
119.700
117.500
112.200
109.000
108.400
109.300
110.700
111.700
112.600
115.600
116.700
120.600
127.800
120.300
177.800
179.200
178.800
182.200
187.800
185.800
186.000
190.100
187.300
191.100
192.700
210.800
216.500
225.500
232.300
241.400
247.000
249.600
253.000
255.600
257.600
270.500
285.000
299.300
302.000
292.000
293.200
317.500
312.500
313.600
321.100
326.200
340.600
346.700
356.200
366.300
374.000
392.200
408.600
381.400
173.700
173.600
173.700
176.500
180.800
178.200
178.300
178.800
178.600
179.300
181.400
193.700
196.800
201.600
205.600
212.700
216.500
221.900
223.400
226.400
228.600
239.900
251.600
261.400
263.200
255.700
254.600
270.300
264.800
262.500
267.400
270.800
278.600
282.300
286.300
293.300
299.000
313.400
324.000
302.700
186.000
183.700
186.100
190.700
192.900
188.300
186.300
184.300
180.800
180.800
181.900
192.900
194.700
196.900
197.300
202.000
202.200
204.400
202.800
202.900
201.100
207.800
214.100
220.900
225.900
219.600
215.700
225.000
217.700
217.500
220.600
226.200
231.600
235.800
241.200
249.900
255.200
263.300
276.600
266.200
Familieækvivaleret disponibel indkomst
18-24-årige 50-55-årige 18-65-årige
Kr. (2025-priser)
217.200
218.900
217.800
221.600
229.600
226.900
227.000
230.600
229.600
232.600
233.300
251.300
258.800
268.300
276.500
286.900
292.900
296.700
298.300
300.100
300.900
314.100
330.000
343.200
344.200
331.300
329.300
353.000
346.200
346.000
353.600
357.200
371.700
377.800
386.300
395.800
404.300
423.200
439.800
408.900
194.900
195.200
195.600
199.500
204.100
201.000
201.100
201.800
202.600
203.100
204.200
217.600
221.000
226.100
230.300
237.900
241.700
247.100
248.200
250.700
252.500
264.300
277.300
287.600
290.300
280.300
278.600
297.300
290.900
289.300
295.000
299.100
308.000
312.100
317.200
325.000
331.200
346.700
358.600
335.900
Anm.: Personerne er afgrænset efter alder ultimo året. De anførte beløb er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen (1983-1992) hhv. 33,3 pct. af befolkningen
(1993-2022).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 63 (folketingsåret 2023-24) om udviklingen i reale disponible indkomster for borgere mellem 18-24 år og borgere mellem 50-55 år fra 1980 til seneste år mv.
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister