Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3024100_0001.png
Talepapir
14. maj 2025
Samråd d. 14. maj 2025 om fast praksis for
udarbejdelse af mellemfristede fremskrivninger mv.
Samrådsspørgsmål PQR, stillet af Sigurd Agersnap (SF)
Samrådsspørgsmål P
Mener ministeren, at det vil have demokratisk gavnlige effekter at få
etableret faste tidspunkter for justeringer af råderummet, herunder at
få skabt transparens om det økonomiske råderum, f.eks. i april i tiden
op til de årlige økonomiaftaler med kommuner og regioner?
Samrådsspørgsmål Q
Er ministeren enig med 3F økonom, Frederik I. Pedersen, der i kom-
mentaren “Ikke sidste gang, politikernes kasseeftersyn finder nye milli-
arder” bragt på borsen.dk den 21. februar 2025, giver udtryk for, at
der, at der af hensyn til den demokratiske debat er behov for klarhed
om råderummets størrelse? Endvidere bedes oplyst, om ministeren vil
tage initiativ til, at Finansministeriet i højere grad fremlægger følsom-
hedsanalyser for holdbarheden og råderummet, og at Finansministe-
riet udpeger de mest centrale forudsætninger, som f.eks. kunne være
antal beskæftigede udlændinge i fremtiden, fertilitet, levetid m.v.
Samrådsspørgsmål R
Vil ministeren indkalde Folketingets partier til drøftelser om et ”kasse-
eftersyn”
af dansk økonomi inden forhandlinger om en eventuel mer-
udgift til Forsvaret og ny 2030-plan, så der kan skabes klarhed over
den finanspolitiske holdbarhed på længere basis end de intervaller, der
hidtil har været fremlagt?
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 2 af 19
[Indledning]
Tak for ordet
og tak til Sigurd Agersnap for de tre
samrådsspørgsmål, som jeg nu vil besvare i den række-
følge, de er stillet.
[Besvarelse af spørgsmål P]
Mener ministeren, at det vil have demokratisk gavnlige effekter at
få etableret faste tidspunkter for justeringer af råderummet, herun-
der at få skabt transparens om det økonomiske råderum, f.eks. i
april i tiden op til de årlige økonomiaftaler med kommuner og re-
gioner?
Jeg er enig med spørgeren i, at der skal være transparens
om finanspolitikken generelt, herunder naturligvis også
det finanspolitiske råderum.
Det gavner den offentlige debat, at alle kender ram-
merne. Så kan alle komme med deres bud på, hvordan
de ønsker at bruge det økonomiske råderum.
Regeringen prioriterer Danmarks forsvar og sikkerhed,
investeringer i vores velfærd og den grønne omstilling.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 3 af 19
Det er i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger, at Finansministeriet laver opgørelsen af det fi-
nanspolitiske råderum.
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger er i
en årrække udkommet som en del af Danmarks Kon-
vergensprogram. Det blev tidligere sendt til EU hvert
forår. Derudover blev der udarbejdet en mellemfristet
fremskrivning i forbindelse med finanslovforslaget i au-
gust for at fastsætte udgiftslofterne for det nye fjerde år.
Derfor blev råderummet opgjort to gange om året.
Sidste år blev EU's finanspolitiske regler lavet om. De
nye regler indebærer ikke længere krav fra EU om at ud-
arbejde Konvergensprogrammer, og dermed forsvandt
behovet for at udarbejde en mellemfristet fremskrivning
i foråret. Undtagen når der hvert fjerde år, eller fx efter
et folketingsvalg, skal udarbejdes en ny finans- og struk-
turpolitisk plan til EU.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 4 af 19
Men fordi dansk økonomi igen havde overrasket posi-
tivt, fandt jeg det sidste år rigtigst, at Finansministeriet
fortsat udarbejdede en mellemfristet fremskrivning i
foråret. Af samme årsag besluttede jeg i februar i år, at
der skulle udkomme en ekstra fremskrivning.
Når Finansministeriet har offentliggjort ekstraordinære
mellemfristede fremskrivninger skyldes det, at dansk
økonomi de senere år har udviklet sig markant bedre
end ventet. Og givet den ekstraordinære økonomiske
udvikling har jeg vurderet, at der har været behov for at
offentliggøre opdaterede skøn for råderummet.
Lad mig give lidt baggrund. I de seneste år har udviklin-
gen i dansk økonomi været kendetegnet ved usædvanligt
stærke nøgletal. Et stærkt arbejdsmarked med rekordhøj
beskæftigelse. Og skulle vi ikke, med al respekt for at vi
nu skal diskutere, hvor tit vi skal høre om, hvor godt det
går, glæde os over hvor godt det går. Vi har den højeste
beskæftigelse i Danmark nogensinde. Aldrig på noget
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 5 af 19
tidspunkt i det her lands historie har beskæftigelsen væ-
ret bedre end nu. Det synes jeg, er værd at glæde sig
over. Flere ældre vælger at arbejde mere. Flere herbo-
ende udlændinge er kommet i beskæftigelse. Og mere
international arbejdskraft er kommet til Danmark.
Samtidig er ledigheden lav. De offentlige finanser er
bundsolide. Væksten i BNP har været høj, især drevet af
dygtige virksomheders succes på eksportmarkederne,
hvor de danske virksomheder opbygger produktion i
udlandet. Og samtidig er der ikke tegn på nævneværdige
ubalancer i dansk økonomi.
De senere års stærke udvikling i både den faktiske og
strukturelle beskæftigelse har sammen med stigende ind-
tjening i danske virksomheder og øgede aktieafkast i
danske husholdninger mv. ført til gentagne opjusterin-
ger af de offentlige finanser og derigennem forøgelser af
det finanspolitiske råderum. Det har været en bemærkel-
sesværdigt positiv udvikling. Og det er på trods, at vi
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 6 af 19
har været igennem corona, Putins angrebskrig og den
efterfølgende høje inflation, og stigende geopolitiske
spændinger.Dansk økonomi er på mange måder en sol-
stråle-historie midt i en verden fyldt med stormvejr.
Den ekstraordinære udvikling i dansk økonomi har væ-
ret vanskelig at forudsige. Det har ikke bare været tilfæl-
det for Finansministeriet. Det har også gjort sig gæl-
dende for fx De Økonomiske Råd og Nationalbanken.
Blandt andet på grund af den øgede betydning af inter-
national arbejdskraft, hvor det har været meget svært at
ramme præcis på udviklingen. Men også på grund af ud-
viklingen i dansk eksport, som er vokset betydeligt via
produktion i udlandet på trods af, at verdenshandlen ge-
nerelt har haft sine udfordringer. Det har medført øgede
selskabsskatteindtægter, som forbedrer de offentlige fi-
nanser.
I de seneste år har Finansministeriets hidtidige regne-
modeller vist sig at halte bagefter i forhold til at opfange
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 7 af 19
udviklingen, og råderummet er blevet opjusteret gen-
tagne gange. På den ene side er jeg glad for, at det går
godt. Også bedre end man havde forudset. Men det æn-
drer ikke på, at det ikke er hensigtsmæssigt med så store
ændringer i forhold til en langsigtet økonomisk planlæg-
ning. Derfor er Finansministeriet nu i gang med et me-
todeeftersyn af fremskrivningen. Blandt andet for at af-
søge muligheder for at etablere bedre skøn for nogle af
de forhold i økonomien, som i særlig grad har haft ind-
flydelse på at det er gået bedre end ventet i de seneste
år.
Metodeeftersynet er derfor jo også en erkendelse af, at
de nuværende regnemetoder ikke i tilstrækkelig grad har
kunne fange den udvikling, som vi har set i de seneste
år. Og derfor er der strukturelle forhold i dansk øko-
nomi som er blevet undervurderet.
Og metodeeftersynet er vi nu i gang med. Tanken er
også at inddrage, ikke alene folk i Finansministeriet,
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 8 af 19
men også andre med stor indsigt i Danmarks økonomi,
til at give deres input til, hvordan vi i Finansministeriet
kan blive bedre.
I midten af juni vil vi derfor kunne offentliggøre en ny
og ekstraordinær mellemfristet fremskrivning, hvor vi
venter, at råderummet vil blive opjusteret.
Det er min forhåbning og forventning, at arbejdet med
metodeeftersynet vil bidrage til mere stabilitet i frem-
skrivningerne.
Det er et meget stort arbejde, der er igangsat. Og jeg
glæder mig til at se resultaterne af det.
Samtidig synes jeg også, at det er meget vigtigt, at Fi-
nansministeriet med en høj grad af åbenhed skal dele ar-
bejdet og analyserne med andre eksperter, som dermed
kan komme med deres input.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 9 af 19
I forbindelse med offentliggørelsen af resultaterne vil
Finansministeriet derfor invitere et bredt udsnit af dan-
ske økonomer ind til et teknisk seminar, hvor de vil
blive introduceret for arbejdet. Der vil efterfølgende
være en dialog med andre økonomer og eksperter om
de spørgsmål, der er blevet rejst.
Dialogen skal understøtte transparens i Finansministeri-
ets arbejde. Og muligheden for at høre andre eksperters
perspektiver vil samtidig bidrage positivt til ministeriets
arbejde.
Det er op til den enhver tid siddende finansminister, om
der skal udarbejdes disse ekstraordinære mellemfristede
fremskrivninger. Men jeg skal ikke forpligte kommende
finansministre eller kommende regeringer til hvad de
skal gøre. Men jeg kan sige, at vi, i forbindelse med det
serviceeftersyn vi er i gang med, også på baggrund af
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 10 af 19
det, vil vurdere hvad der vil være den fornuftige ka-
dence fremadrettet. Og jeg noterer mig, at det har parti-
erne også holdninger til. Og det er jo kun godt.
Og så nævner spørgeren de kommende forhandlinger
om kommunernes og regionernes økonomi for 2026.
Det er forhandlinger, der er i gang.
Det er vigtigt for mig at understrege, at råderummet i
2030 ikke er det centrale for, hvad der er plads til at
løfte kommunerne og regionernes økonomi med i det
kommende år. Som udgangspunkt vil der være fastlagte
udgiftslofter, som økonomiaftalerne og finanslovsforsla-
get for det kommende år skal overholde. Og det økono-
miske grundlag for forhandlingerne om økonomiafta-
lerne har længere været den økonomiske redegørelse,
som offentliggøres i maj. Det der i en årrække også har
været rammesættende for økonomiaftalerne har nær-
mere været den såkaldte finanspolitiske aktivitetsvirk-
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 11 af 19
ning. I perioder med pres på arbejdsmarkedet og høj in-
flation er det ansvarlige at holde lidt igen. Blandt andet
derfor kom inflationen i Danmark hurtigt ned på et nor-
malt niveau.
Som finansminister skal jeg sikre mig, at finanspolitik-
ken er ansvarlig. Sådan sikrer vi, at dansk økonomi og
de offentlige finanser også fremover er bundsolide.
Inden for de rammer vil regeringen finde plads til nogle
fornuftige økonomiaftaler, hvor kommuner og regio-
ners servicerammer også afspejler, at vi vil passe godt på
vores velfærdssamfund. Indtil nu, og sådan har vi også
spillet ud i forhold til kommunerne og regionerne, så
har det blandt andet betydet at pengene følger med, når
vi lykkeligvis bliver flere ældre, og mere til. Sidste år la-
vede vi historisk store prioriteringer af kommunernes
serviceramme og regionernes driftsramme til sundhed,
og samtidig løftede vi anlægsrammerne. I min tid som
finansminister er kommunernes serviceramme løftet
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 12 af 19
med ca. 11 mia. kr. i økonomiaftalerne og regionernes
driftsramme til sundhed er løftet med over 8 mia. kr. i
aftalerne.
For det er mit klare udgangspunkt og regeringens det
samme, at vi både skal investere i velfærden og fast-
holde en sund økonomisk politik. Og det vil det sådan
set være, uanset tallet for råderummet i 2030.
Samtidig vil jeg også gerne gøre det klart, at Danmark
og Europa står i en meget alvorlig og helt ekstraordinær
sikkerhedspolitisk situation. Det er absolut nødvendigt,
at vi opbygger dansk forsvar og sikkerhed og at vi gør
det hurtigt. Det kan indebære svære prioriteringer på an-
dre områder.
Det vil blandt andet betyde et fokus på, at vi skal priori-
tere på tværs af hele den offentlige sektor. Men vi skal
også sikre os, at vi også i fremtiden har et velfærdssam-
fund, som vi er trygge ved, og som står klar når vi har
brug for det.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 13 af 19
Jeg har bestemt en forventning om, at vi også i år får
nogle gode forhandlinger med både kommuner og regi-
oner. Jeg synes der er en god og konstruktiv stemning
og jeg ser som sagt frem til at vi lander nogle fornuftige
aftaler.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 14 af 19
[Besvarelse af spørgsmål Q]
Er ministeren enig med 3F økonom, Frederik I. Pedersen, der i
kommentaren “Ikke sidste gang, politikernes kasseeftersyn finder
nye
milliarder” bragt på borsen.dk den 21. februar 2025, giver ud-
tryk for, at der, at der af hensyn til den demokratiske debat er be-
hov for klarhed om råderummets størrelse? Endvidere bedes op-
lyst, om ministeren vil tage initiativ til, at Finansministeriet i hø-
jere grad fremlægger følsomhedsanalyser for holdbarheden og rå-
derummet, og at Finansministeriet udpeger de mest centrale for-
udsætninger, som f.eks. kunne være antal beskæftigede udlæn-
dinge i fremtiden, fertilitet, levetid m.v.
Som nævnt, er jeg helt enig i, at det er vigtigt for Folke-
tingets arbejde og demokratiet, at der er åbenhed om Fi-
nansministeriets opgørelse af råderummet
og også for
vurderingen af den finanspolitiske holdbarhed.
Jeg synes, at vi er åbne om vores vurdering af dansk
økonomi og de offentlige finanser. Der offentliggøres
løbende økonomiske redegørelser og mellemfristede
fremskrivninger.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 15 af 19
Og i den forbindelse udarbejdes jævnligt også følsom-
hedsberegninger af forudsætningerne i fremskrivnin-
gerne. Især hvis de forudsætninger er behæftet med
større usikkerhed.
Og når Folketinget
herunder spørgeren selv
har
sendt udvalgsspørgsmål, hvor der spørges til forskellige
følsomhedsberegninger, så er der også blevet besvaret
naturligvis og helt som det skal være.
Samtidig vil jeg også gerne minde om, at man ikke kan
lave en mellemfristet fremskrivning fra den ene dag til
den anden. Der er tale om et stort arbejde, som kræver
tid og ressourcer og skal gøres grundigt. Der indarbej-
des ny information om arbejdsmarkedet, de offentlige
finanser og alle andre forhold vedrørende dansk øko-
nomi.
Hvis man kigger i tidligere planer og fremskrivninger
kan man finde et bredt udsnit af følsomhedsanalyser ift.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 16 af 19
udviklingen i fx beskæftigelsen, arbejdstid, demografisk
træk, produktivitetsudviklingen og meget mere.
Jeg kan bestemt tilslutte mig ønsket om, at Finansmini-
steriet fortsætter med at lave følsomhedsanalyser og føl-
somhedsscenarier. Og vi befinder os i en tid, hvor om-
stændighederne er særligt skiftende og det kan være eks-
tra svært at spå om fremtiden.
Der er desværre fortsat krig i Europa på grund af Putins
forfærdelige krig mod Ukraine. Det geopolitiske land-
skab er under forandring, hvor told er tilbage på bordet.
Samtidig er der også andre forhold, der er svære at spå
om, men som samtidig også kan have store konsekven-
ser for Danmark og de offentlige finanser.
Når Finansministeriet offentliggør de foreløbige resulta-
ter af metodeeftersynet i juni, vil der også fremgå analy-
ser af en række forskellige scenarier. De skal gøre det
klart, at dansk økonomi kan bevæge sig i andre retninger
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 17 af 19
end det der vil være det centrale forløb og det som vil
være hovedscenariet.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 18 af 19
[Besvarelse af spørgsmål R]
Vil ministeren indkalde Folketingets partier til drøftelser om et
”kasseeftersyn” af
dansk økonomi inden forhandlinger om en
eventuel merudgift til Forsvaret og ny 2030-plan, så der kan skabes
klarhed over den finanspolitiske holdbarhed på længere basis end
de intervaller, der hidtil har været fremlagt?
Som vi også beskrev i regeringsgrundlaget, så står Dan-
mark og Europa over for flere, mere komplekse og kri-
tiske udfordringer, end vi har gjort i årtier. Den analyse
er kun blevet mere relevant sidenhen. Håndtering af ud-
fordringerne vil medføre store udgifter og svære priori-
teringer.
Forsvar. Sikkerhed. Grøn omstilling. Beredskab. Styr-
kelse af vores fælles velfærd. Det er udfordringer, som
vi ikke kan vente med at se på og arbejde med.
Det er i mine øjne alle udfordringer, der skal løses, og er
fuldstændig afgørende også for ganske almindelige men-
nesker.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om talepapir fra samrådet den 14. maj 2025 om råderummets størrelse og den finanspolitiske holdbarhed
Side 19 af 19
At få pengene til at passe. Det er jo så også en del af op-
gaven. Og ikke mindst for mig som finansminister og
det vil komme til at kræve, at vi prioriterer.
Vi vil i Regeringen også arbejde hen mod en samlet
økonomisk plan hvor vi kommer med vores bud på,
hvordan vi bedst muligt kan håndtere de udfordringer.
Alle andre er naturligvis også velkomne til at fremlægge
hvad de måtte have af tanker og planer. Det vil man jo
så kunne gøre blandt andet på baggrund af de tal, vi får
frem i både juni og august.