Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3049048_0001.png
1. juli 2025
J.nr. 2025 - 3943
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 246 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem Lars Boje Mathiesen (BP).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for statens offentlige tilskud (ekskl. overførselsindkomster til hus-
holdninger) inden for ministeren ressort, herunder: 1) Direkte tilskud til virksomheder,
foreninger og andre aktører, 2) Tilskud og udmøntning af statslige puljeordninger til
kommuner og regioner, 3) Skatteudgifter i form af fradrag, afgiftslempelser og andre
undtagelser fra det generelle skatte- og afgiftsgrundlag, og 4) Andre former for støtte
såsom statsgarantier, subsidierede lån og prisreguleringer?
Opgørelsen skal indeholde en titel, en dato for ikrafttræden, den bevilgede udgift på
Finansloven, og en henvisning til hjemmelsgrundlaget.
Ministeren bedes endvidere vurdere:
de enkelte tilskuds virkning i forhold til den politiske hensigt, herunder hvor det er rele-
vant deres betydning for investeringer, konkurrence, fordeling af ressourcer og eventuelle
utilsigtede bivirkninger i form af markedsforvridning eller administrativ kompleksitet, og
om effekterne af de offentlige tilskud under et er tilstrækkeligt belyst, eller om arbejdet
med oversigten har givet anledning til, at nogle tilskud vil blive genovervejet.
Offentligt tilskud (subsidium) er i denne sammenhæng enhver ikke-modsvaret betaling
fra det offentlige til en aktør, f.eks. en virksomhed, husholdning eller organisation eller
kommune, som har til hensigt at understøtte en bestemt økonomisk aktivitet, ændre
incitamenter eller sikre politiske mål.
Der henvises til svar på FIU alm. del
spørgsmål 198
Svar
De direkte tilskud til virksomheder, foreninger og andre aktører inden for Skatteministeri-
ets ressort er vist i
tabel 1
nedenfor, mens de erhvervsrettede skatteudgifter er vist i
tabel 2,
og de personrettede skatteudgifter er vist i
tabel 3.
Skatteudgifter er særregler, som i større
eller mindre omfang begunstiger bestemte grupper af skatteydere eller særlige aktiviteter.
Der ses ikke at være statslige puljeordninger til kommuner og regioner eller andre former
for støtte såsom statsgarantier, subsidierede lån og prisreguleringer under Skatteministeri-
ets ressort.
Tabel 1-3
er baseret på umiddelbart tilgængelige oplysninger. Overvejelser om og vurde-
ring af tilskud og skatteudgifter indgår i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse af
den økonomiske politik. Det skal understreges, at en udtømmende vurdering af samtlige
ordninger ud fra de i spørgsmålet angivne kriterier forudsætter meget omfattende analy-
ser, som ikke er foretaget ved besvarelsen.
Som et eksempel på en løbende tilrettelæggelse af den økonomiske politik i form af en
omprioritering af midler kan nævnes
Aftale om Et stærkere erhvervsliv fra
juni 2024, som bl.a.
er finansieret ved at sanere i tre erhvervsrettede skatteudgifter i form af straksafskrivning
på software, straksafskrivning på knowhow og patentrettigheder og (delvis sanering) af
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
På finansloven for 2025 er der afsat midler til delvis kompensation for købsmoms til al-
mennyttige foreninger. Formålet med puljen er at sikre, at flest mulige af de midler, der
indsamles af foreningerne, kan gå til de almennyttige og velgørende formål. Foreningerne
Side 2 af 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0003.png
kompenseres delvist for deres udgifter til den købsmoms, der ikke kan godtgøres efter
momslovens regler, jf. momslovens § 45. Foreninger kan søge kompensation for købs-
moms med en andel svarende til deres egenfinansieringsgrad. I det omfang det samlede
beløb, der ansøges om, overstiger den på kontoen afsatte bevilling, fordeles kompensatio-
nen proportionalt med de ansøgte beløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Oversigt over statens offentlige tilskud inden for Skatteministeriets ressort vedr. direkte til-
skud til virksomheder, foreninger og andre aktører
Hjemmels-
grundlag
Tekstanmærkning
107
Dato for
ikrafttræden
1. januar 2007
Bevilget udgift
finansloven
for 2025
191,4 mio. kr.
Titel
Delvis kompensation for købsmoms til
almennyttige foreninger
Kilde: Skatteministeriet.
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
afleverede i februar 2024 sin rapport, hvor der både
er foretaget en kortlægning og en vurdering af de erhvervsrettede skatteudgifter (dvs. er-
hvervsstøtten på skatteområdet). De erhvervsrettede skatteudgifter er vist i
tabel 2,
hvor
provenuvirkningen i 2030 er opgjort som den umiddelbare provenuvirkning og provenu-
virkningen efter tilbageløb og adfærd (opgjort i 2023-niveau).
Tabel 2. Oversigt over erhvervsrettede skatteudgifter inden for Skatteministeriets ressort
År-
virk-
ning
Umiddel- Provenuvirk-
bar ning efter til-
provenu-
bageløb og
virkning i
adfærd i
2030
2030
Mio. kr.
Forlængede momskredittider for små og
mellemstore virksomheder
Skatteudskydelse gennem andelsselska-
ber
Afskrivninger på kunstkøb
Sælgerpantebrevsmodel ved salg af er-
hvervsejendom
Nedskrivning af husdyrbesætning i skat-
tepligtig indkomst
Fradrag ved påbegyndte havdage for er-
hvervsfiskere
Særligt fradrag for søfolk (sømandsfra-
drag)
Momsfritagelse for bedemandsvirksom-
hed
Lavere ansættelse af grundværdi på pro-
duktionsjord (bondegårdsreglen)
Afgiftslettelse for små ølproducenter
Afgiftslettelse for små spiritusproducenter
ML § 57, stk. 3
og 4
SEL § 1, stk. 1,
nr. 3
AL § 44 A og B
EBL § 6 D
HUSDY § 2,
stk. 4
LL § 9 G, stk. 1
SØBL § 3, stk.
1
ML § 13, stk. 1,
nr. 16
ØLVINAL § 2,
stk. 1 og 2
SPRITAL § 2,
stk. 2 og 3
1967
1949
2000
2020
2000
1993
1988
1978
700
220
70
25
30
2
5
80
1.625
15
1
Mio. kr.
700
155
50
15
25
2
5
65
700
15
1
fortsættes
(2023-niveau)
Hjemmels-
grundlag
EVL § 28, stk. 1 1916
2019
2018
Side 3 af 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0004.png
Tabel 2. Oversigt over erhvervsrettede skatteudgifter inden for Skatteministeriets ressort (fortsat)
År-
virk-
ning
Umiddel- Provenuvirk-
bar ning efter til-
provenu-
bageløb og
virkning i
adfærd i
2030
2030
Mio. kr.
Investorfradrag
Skattefritagelse for løn ved arbejde om
bord på skibe registreret i DIS (DIS-ord-
ning)
Refusionsordning for sandsugere
Lempeligere beskatning af udenlandske
forskere og nøglemedarbejdere (forskers-
katteordningen)
Lempeligere beskatning af rederivirksom-
hed (tonnageskatten)
Momsfritagelse for personbefordring med
kollektiv transport, taxi, fly mv.
Fremrykket fradrag for potentielle er-
hvervsdrivende (etablerings- og iværk-
sætterkontoordningen)
1)
Merfradrag for udgifter til forskning og ud-
vikling
Udbetaling af skatteværdien af underskud
fra forsøgs- og forskningsudgifter (skatte-
kreditter)
Straksafskrivninger af udgifter til forskning
og forsøg
Straksafskrivning af udgifter til små akti-
ver og aktiver med kort levetid
Lempeligere beskatning ved genanbrin-
gelse af fortjeneste ved afståelse af fast
ejendom
Fradrag for virksomheders pengegaver til
kulturinstitutioner mv.
Skattefritagelse af gratis betalingsret-
tigheder og kvoter
Skattefritagelse af visse selvejende insti-
tutioner
Skattefritagelse for avancer på selska-
bers unoterede porteføljeaktier
Fradrag for selvstændiges udgifter til sy-
gedagpenge- og arbejdsskadeforsikringer
Straksfradrag for aktiver betalt med til-
skud fra landdistriktsloven og EU's struk-
turfonde mv.
Særligt fradrag for dagplejere (dagplejer-
fradrag)
2)
Skattefritagelse af foreningers ikke-er-
hvervsmæssige indtægter
Særlige fradrag for fondsbeskattede for-
eninger
Fondes bundfradrag
Nulmoms på trykte og elektroniske aviser
mv.
IVFL § 7, stk. 1
SØBL § 5, stk.
2
2019
1988
20
1.050
65
1.600
1.110
1.250
55
2.550
900
50
115
140
30
20
40
1.400
145
15
435
230
95
0
460
Mio. kr.
20
1.050
40
35
455
600
40
1.950
700
40
85
105
25
15
30
900
110
10
335
185
80
0
360
fortsættes
(2023-niveau)
Hjemmels-
grundlag
SØBL § 10, stk.
2005
1
KSL § 48 E og
§ 48 F
TSL § 1, stk. 1
ML § 13, stk. 1,
nr. 15
ETBL § 3, stk.
1
LL § 8 B, stk. 1
LL § 8 X
AL § 6, stk. 1,
nr. 3
AL § 6, stk. 1,
nr. 1
EBL § 6 A
LL § 8 S
AL § 40 A, stk.
3, § 40 B
SEL § 3, stk. 1,
nr. 5 og nr. 21
ABL § 4 C
LL § 13 A
AL § 44
LL § 9 H
SEL § 1.1.6.
FBL § 5, stk. 2
og § 8, stk. 3
FBL § 3, stk. 2
ML § 34, stk. 1,
nr. 18
1992
2001
1978
1965
2018
2012
1991
1996
1993
2005
2005
2018
2015
2014
1992
1994
1922
1986
1987
1967
7
Side 4 af 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0005.png
Tabel 2. Oversigt over erhvervsrettede skatteudgifter inden for Skatteministeriets ressort (fortsat)
År-
virk-
ning
Umiddel- Provenuvirk-
bar ning efter til-
provenu-
bageløb og
virkning i
adfærd i
2030
2030
Mio. kr.
ML § 48, stk. 2,
Lavere moms for kunstneres førstegangs-
nr. 2 og § 30,
salg
stk. 4
Fradrag for fondes almennyttige uddelin- FBL § 4, stk. 1
ger og hensættelser
og § 9, stk. 1
Selskabers fradrag for gaver til almennyt-
LL § 8 H
tig forskning
Konsolideringsfradrag til fondes almen-
FBL § 5, stk. 1
nyttige uddelinger
Emissionsaf-
Lempet CO2e-afgift for kvoteomfattede
giftsloven §2,
mineralogiske processer m.v.,
stk. 3
Gasafgiftsloven
§10, stk. 5, nr.
9, mineralolie-
Lempelse af energiafgiften for hotellers
afgiftslovens §
rumvarme
11, stk. 5, nr. 9
og kulafgiftslo-
vens § 8, stk. 4,
nr. 9.
Samlet
1994
1987
1988
1987
2025
60
4.600
500
20
600
Mio. kr.
45
3.600
400
15
600*
(2023-niveau)
Hjemmels-
grundlag
2024
2
2
20.300
13.600
Anm.: Der vises skatteudgifter med virkning i 2030. Ekspertgruppens rapport omhandlede erhvervsstøtte, hvilket indebæ-
rer, at erhvervsrettede skattesanktioner ikke er medtaget i tabellen. Der er oplyst virkningstidspunkter og ikke ikrafttrædel-
sestidspunkter. Der er inkluderet skøn for ordninger med virkning frem mod 2025, som siden rapporten fra ekspertgruppen
for fremtidens erhvervsstøtte er kommet til. Afrunding af provenuerne følger samme afrundingsprincip som i rapporten.
Noter: 1) Iværksætterkontoordningen trådte i kraft i 2009. 2) Fradragsprocenten er midlertidig sat op fra 60 pct. til 68 pct. i
2023.
Forkortelser: ML=Momsloven, HUSDY=Husdyrsbesætningsloven, LL=Ligningsloven, SØBL=Sømandsbeskatningslov,
EVL=Ejendomsvurderingsloven, ØLVINAL=Øl- og vinafgiftsloven, SPRITAL=Spiritusafgiftsloven, IVFL=Investorfradragslo-
ven, KSL=Kildeskatteloven, TSL=Tonnageskatteloven, ETBL=Etableringskontoloven, AL=Afskrivningsloven, EBL=Ejen-
domsavancebeskatningsloven, SEL=Selskabsskatteloven, FBL=Fondsbeskatningsloven.
* Der er ikke vurderet en adfærdseffekt.
Kilde: Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte og Skatteministeriet.
De personrettede skatteudgifter er senest offentliggjort i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023.
I den forbindelse er provenuvirkningen alene opgjort som den umiddelbare provenuvirk-
ning. Skatteministeriet arbejder aktuelt på at udvikle regnemetoder, som gør det muligt at
skønne over de personrettede skatteudgifters provenuvirkning opgjort efter tilbageløb og
adfærd. De personrettede skatteudgifter er vist i
tabel 3.
Side 5 af 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0006.png
Tabel 3. Oversigt over personrettede skatteudgifter inden for Skatteministeriets ressort
Hjemmels-
grundlag
År-
virkning
Umiddel-
bar prove-
nuvirkning
i 2023
Mio. kr.
LL § 10 og § 11
PBL § 15 A
PBL § 18, stk.5
PAL § 9, stk. 2
PBL § 15 B
LL § 7, nr. 21
PBL § 51, stk. 4
EBL § 5 stk. 1
Før 2000
2001
2004
2010
2004
Før 2000
Før 2000
Før 2000
Før 2000
45
40
100
850
10
780
60
30
2.050
(2023-niveau)
Ordninger vedrørende personbeskatning
Lempelig beskatning for børnebidrag og under-
holdsbidrag til tidligere ægtefælle
Lempelig pensionsordning for tidligere selv-
stændigt erhvervsdrivende over 55 år
Særligt opfyldningsfradrag for selvstændigt er-
hvervsdrivende
Formueforvaltningsfradrag vedrørende pensi-
onsafkastskat
Særlig pensionsordning for sportsudøvere
Skattefritagelse for efterlønspræmie
Skattefritagelse for afkast på børneopsparing
Reduceret skattepligtig ejendomsavance ved
salg af fast ejendom
Tidligere: EVSL §§ 6,
Nedslag i ejendomsværdibeskatning for folke-
7, 8 og 10 /
pensionister og ejere af boliger anskaffet senest
Nu: ESL §§ 23, 24,
1. juli 1998
25 og 26
Tidligere: VUL § 33,
Lavere beskatning af grundværdi af stuehuse
stk. 4 / Nu: EVL § 89
(stuehusreglen)
c, stk. 6, nr. 4
Bundfradrag ved udlejning af værelser eller
LL § 15 P
hele boligen (helårsboliger)
Bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger
Fradrag for serviceydelser og håndværksydel-
ser (Permanent BoligJobordning)
1)
Skattefritagelse
for omkostningstillæg til MF’ere
mv.
Skattefritagelse for tillæg til udsendte af staten
LL § 15 O
LL § 8 V
Lov om valg til Folke-
tinget,
§§ 108, stk. 4 og 109
LL § 7, nr. 15
Før 2000
2021
2021
2011
Før 2000
Før 2000
Før 2000
2003
Før 2000
Før 2000
2014
2004
2002
2019
2024
Før 2000
Før 2000
2011
Før 2000
750
400
400
310
6
340
95
105
-495
-170
560
120
700
20
0
-65
250
650
170
fortsættes
Skattefritagelse for naturalydelser og kostpenge
LL § 7, nr. 16
til soldater
Skattefritagelse for naturalydelser og kontant-
LL § 7, nr. 25
beløb til indsatte
Loft over rejsefradrag
Loft over fradrag for udgifter til fagforeninger
2)
Forhøjet beskæftigelsesfradrag til enlige forsør-
gere
3)
Forhøjet befordringsfradrag til pendlere i visse
yderkommuner
4)
Forhøjet befordringsfradrag for lavtlønnede
Fradrag for udgifter til logi for beboere på visse
øer
Begrænsning af fradragsretten for privat lønsik-
ring
Bundfradrag for lønmodtagerudgifter
Skattefritagelse for arbejdsrelaterede persona-
legoder under bagatelgrænsen
Skattefritagelse for mindre personalegoder
LL § 9 A, stk. 7 og 8
LL § 13
LL 9 J, stk. 3 og 4
LL § 9 C, stk. 3.
LL § 9 C, stk. 4
LL § 9 A, stk 12
PBL § 49, stk.3
LL § 9, stk. 1 og 2
LL § 16, stk. 3, 6. pkt.
LL § 16, stk. 3, 3. og
4. pkt.
Skattefritagelse for fratrædelsesgodtgørelser og
LL § 7 U
jubilæumsgratialer
Side 6 af 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0007.png
Tabel 3. Oversigt over personrettede skatteudgifter inden for Skatteministeriets ressort (fortsat)
Hjemmels-
grundlag
År-
virkning
Umiddel-
bar prove-
nuvirkning
i 2023
Mio. kr.
Skattefritagelse for privat brug af arbejdsgiver-
betalt pc
Skattefritagelse for diverse mindre personale-
goder
Skattefritagelse for arbejdsgiverbetalt alkoholaf-
vænning mm.
Skattefritagelse for hæderspriser
Lempelig beskatning af visse gaver, legater,
indtægter ved opfinderarbejder mv.
Fradrag for gaver til almenvelgørende el. al-
mennyttige foreninger mv.
Fradrag for løbende ydelser ensidigt påtaget
overfor foreninger mv.
Skattefritagelse for studierejselegater
Skattefritagelse for medarbejderaktier
Skattefritagelse for medarbejderaktier i nye
mindre virksomheder
Lempelig beskatning af købe- og tegningsretter
til ansatte
Skattefritagelse for værdien af eget arbejde på
egne formuegoder til privat brug
Skattefritagelse for visse vederlag til børn og
pensionister
Skattefritagelse for godtgørelse efter skattefor-
valtningsloven mv.
Særligt fradrag til studerende fra rigsfællesska-
bet (rigsfællesskabsfradrag)
Lempelse af skat på udenlandsk indkomst
Bundfradrag ved udlejning af biler, lystbåde og
campingvogne mf.
Skattefritagelse for socialt udsatte (socialt fri-
kort)
Aktiesparekonto
Ordninger vedrørende miljø-, energi og bilafgif-
ter
Afgiftsfritagelse af elafgift for egetforbrug af el
fra solceller mv.
Indfasning af nul- og lavemissionsbiler i regi-
streringsafgiften
Fritagelse for privatanvendelsestillæg for ældre
varebiler
Lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af
eldrevne køretøjer
Ordninger vedrørende moms og øvrige afgifter
Momsfritagelse for varer leveret fra genbrugs-
butikker
Afgiftsfritagelse for let øl og hvidtøl
Momslovens § 13,
stk. 1, nr. 18
Øl- og vinafgiftslo-
vens § 1, stk. 2
Før 2000
Før 2000
160
2
fortsættes
(2023-niveau)
LL § 16, stk. 13
LL § 16, stk. 3, 10 og
16
LL § 30
LL § 7, nr. 19
LL § 7 O
LL § 8 A
LL § 12
LL § 7 K
LL § 7 P
LL § 7 P, stk. 2, nr.
2., pkt. 4
LL § 28
2012
Før 2000
Før 2000
Før 2000
Før 2000
Før 2000
Før 2000
Før 2000
2016
2021
Før 2000
400
105
110
5
4
480
60
80
440
25
180
45
50
85
2
580
9
10
80
LL § 7, nr. 25 rettes til
2003
nr. 24
LL § 7 Å
LL § 7 Q
LL § 8 U
LL § 33 A
LL § 15 R
Lov om socialt frikort
Aktiesparekontoloven
2013
Før 2000
2011
Før 2000
2018
Virkning
fra 2019
2019
Elafgiften § 2, c (op-
rindeligt indsat som 2
e)
REGI §§ 5b & 5c
VÆGTAL § 2a, stk. 1
§ 21 i lov nr. 1353 nr.
21. december 2012
med senere ændrin-
ger
Før 2000
2016
Før 2000
2010
140
18.800
10
255
Side 7 af 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: MFU spm. om statens offentlige tilskud mv.
3049048_0008.png
Tabel 3. Oversigt over personrettede skatteudgifter inden for Skatteministeriets ressort (fortsat)
Hjemmels-
grundlag
År-
virkning
2010
2010
Før 2000
Før 2000
Før 2000
Umiddel-
bar prove-
nuvirkning
i 2023
25
4
50
3
-20
(2023-niveau)
Reduceret afgiftssats for sukkerfri chokolade
mv.
Chokoladeafgiftslo-
vens § 2, stk. 1, nr. 2
og § 22, stk. 1, nr. 2
Isafgiftsloven § 1, stk.
Reduceret afgiftssats for sukkerfri konsumis
1, nr. 2 og stk. 2, nr. 2
Reduceret afgiftssats for vin med mellem 1,2 og Øl- og vinafgiftslo-
6 pct. alkohol
vens § 3, stk. 2, nr. 1
Afgiftsfritagelse for vin med under 1,2 pct. alko- Øl- og vinafgiftslo-
hol
vens § 3, stk. 2
Skattesanktionen er
Fast tinglysningsafgift ved ejerskifte eller pant-
fastsat i tinglysnings-
sætning af fast ejendom mellem ægtefæller
afgiftslovens § 10,
stk. 1, nr. 1
Afgiftsfritagelsen er
fastsat i skadesforsik-
ringsafgiftslovens § 4,
nr. 3
Afgiftsfritagelse for præmien for sø-, transport
Skattesanktionen er
og luftfartøjsforsikringer modregnet lystfartøjs-
fastsat i lystfartøjsfor-
forsikringsafgift
sikringsafgiftslovens
§ 1, stk. 1 og lystfar-
tøjsforsikringsafgifts-
lovens § 4, stk. 1
Skattesanktionen er
Fast tinglysningsafgift ved længstlevende ægte-
fastsat i tinglysnings-
fælles indtræden af rettigheder ved fast ejen-
afgiftslovens § 10,
dom
stk. 1, nr. 2
Gasafgiftsloven §10,
stk. 5, nr. 9, mineral-
Lempelse af energiafgiften for hotellers rum-
olieafgiftslovens § 11,
varme
stk. 5, nr. 9 og kulaf-
giftslovens § 8, stk. 4,
nr. 9.
Før 2000
-105
Før 2000
-5
2024
3
Anm.: Der vises skatteudgifter med virkning i 2025. Der er oplyst virkningstidspunkter og ikke ikrafttrædelsestidspunkter, og
hvis virkningstidspunktet er før 2000 er det angivet som "Før 2000" i tabellen. Skatteudgifter vedr. skattefritagelser for over-
førselsindkomster er ikke medtaget. Der er inkluderet skøn for ordninger med virkning frem mod 2025, som siden Skatte-
økonomisk Redegørelse 2023 (SR23) er kommet til. Skatteudgifter kan være både positive og negative. Skatteudgift for
biomasse er ikke medtaget, hvilket følger principperne fra ekspertgruppens rapport om
Fremtidens erhvervsstøtte.
Noter: 1) Grønt håndværkerfradrag er genindført med virkning fra 2025. Servicefradraget har virket siden 2011. 2) Loftet er
ændret fra 6.000 kr. til 7.000 kr. med virkning fra 2024. 3) Fradraget er forhøjet med virkning fra og med 2025. 4) Fradraget
er midlertidig forhøjet i 2024-2027.
Forkortelser: LL=Ligningsloven, PBL=Pensionsbeskatningsloven, PAL=Pensionsafkastbeskatningsloven, EBL=Ejendoms-
avancebeskatningsloven, EVL=Ejendomsvurderingsloven, ESL=Ejendomsskatteloven, KSL=Kildeskatteloven, SØBL=Sø-
mandsbeskatningsloven, REGI=Registreringsafgiftsloven, VÆGTAL=Vægtafgiftsloven og ASK=Aktiesparekontoloven.
Kilde: Skatteøkonomisk Redegørelse 2023 (SR23) samt Skatteministeriet.
Side 8 af 8