Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 233 (Alm. del) af 30. april
stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre den forventede offentlige beskæftigelse i 2030 i henholdsvis
den nuværende mellemfristede fremskrivning, og hvis det offentlige forbrug i
2030 er 10 mia. kr. højere end forudsat i den mellemfristede fremskrivning?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der i Danmark ikke fra centralt hold sættes et
særskilt mål for udviklingen i den offentlige beskæftigelse, hverken under denne
eller tidligere regeringer. De offentlige serviceudgifter, som består af dels løn til
offentligt ansatte (ca. to tredjedele), og dels køb af varer og tjenester fra den pri-
vate sektor (ca. en tredjedel), prioriteres således i kraft af de offentlige budgetter
Det er som udgangspunkt op til de enkelte statslige, regionale og kommunale in-
stitutioner og beslutningstagere, hvordan de økonomiske rammer disponeres
herunder fordelingen på offentlige lønudgifter og andre typer af offentligt forbrug.
Udviklingen i den offentlige beskæftigelse vil således blandt andet afspejle lokale
behov og prioriteringer i den enkelte kommune, region og institution.
Der er dermed almindeligvis heller ikke en entydig sammenhæng mellem realvæk-
sten i det offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Histo-
risk har der været en tendens til, at realvæksten i varekøbet er højere end realvæk-
sten i den offentlige timebeskæftigelse, hvilket blandt andet skal ses i lyset af, at
varekøbet bliver relativt billigere som følge af produktivitetsvækst i de brancher,
som producerer og sælger varer og tjenester til det offentlige forbrug.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger lægges det beregningsteknisk
til grund, at der i det offentlige forbrug er et fast forhold mellem udgifterne til of-
fentlig beskæftigelse og offentligt varekøb. Det betyder, at andelen af det offent-
lige forbrug, der benyttes til aflønning af ansatte (lønsumskvoten), er omtrent
uændret over tid.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 233: MFU spm. om den forventede offentlige beskæftigelse i 2030 i henholdsvis den nuværende mellemfristede fremskrivning mv.
3030855_0002.png
Side 2 af 2
I den seneste mellemfristede fremskrivning
Opdateret mellemfristet forløb,
februar
2025 forudsættes den offentlig beskæftigelse at vokse fra ca. 880.000 personer i
2025 til ca. 921.000 personer i 2030, svarende til en vækst i den offentlige beskæf-
tigelse på ca. 41.000 personer.
Fremskrivningen af den offentlige beskæftigelse afspejler væksten i det offentlige
forbrug frem mod 2030, som i de mellemfristede fremskrivninger bl.a. afspejler
det finanspolitiske råderum frem mod 2030 (den højest mulige offentlige for-
brugsvækst givet saldomålet på -0,5 pct. af BNP). Den gennemsnitlige årlig real-
vækst i det offentlige forbrug i 2026-2030 udgør 1,6 pct.-point i
Opdateret mellemfri-
stet forløb,
februar 2025
1
.
Såfremt det offentlige forbrug øges med 10 mia. kr. (2025-priser) i 2030, vil det
isoleret set indebære, at den gennemsnitlige årlige realvækst i det offentlige for-
brug øges til ca. 1,9 pct.-point i 2026-2030. Med afsæt heri vil en beregningstek-
nisk fremskrivning af den offentlige beskæftigelse indebære, at den offentlige be-
skæftigelse vokser til 934.000 personer i 2030. Det svarer til en vækst i den offent-
lige beskæftigelse på 54.000 personer ift. det skønnede niveau i 2025.
Det bemærkes, at de angivne virkninger på den offentlige beskæftigelse alene af-
spejler beregningstekniske forudsætninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
1
Målt ved det offentlige forbrug opgjort ved input-metoden og ekskl. afskrivninger.