Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3023319_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 224 (Alm. del) af 23. april
2025 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af sit svar på FIU alm. del
spørgsmål 176 opgøre
den årlige og akkumulerede vækst i det offentlige forbrug siden 2006 ekskl. udgif-
ter til forsvar og den danske støtte i regi af Ukrainefonden? Ministeren bedes på
den baggrund vurdere, om væksten i det samlede offentlige forbrug i perioden fra
2006 til 2025 er større end væksten i det demografiske træk tillagt den beregnings-
tekniske velstandsopskrivning, hvis udgifter til forsvar og den danske støtte i regi
af Ukrainefonden ikke medregnes i det samlede offentlige forbrug i perioden. Der
henvises til Økonomisk Redegørelse, december 2024, s. 36, af hvilken det frem-
går, at "For både 2024 og 2025 er der tale om en relativ høj skønnet offentlig for-
brugsvækst set i historisk sammenhæng, der blandt andet skal ses i sammenhæng
med prioriteringer af løft til den borgernære velfærd i kommuner og regioner samt
det aftalte forsvarsløft og den danske støtte i regi af Ukrainefonden mv., jf. figur
2.5."
Svar
I
tabel 1
fremgår den årlige vækst i det offentlige forbrug ekskl. forsvarsudgifter,
væksten i det demografiske træk på offentligt forbrug med og uden forsvarsudgif-
ter samt det demografiske træk på offentligt forbrug tillagt en beregningsteknisk
velstandsopskrivning fra 2006 til 2024. Det bemærkes, at sammenligningen af det
demografiske træk med væksten i det offentlige forbrug er følsom over for ud-
gangspunktet for den valgte tidsperiode, da der kan være store udsving i det of-
fentlige forbrug fra år til år.
Finansministeriet udarbejder skøn for det samlede offentlige forbrug under ét som
led i de løbende vurderinger og fremskrivninger af dansk økonomi og de offent-
lige finanser. Der udarbejdes således ikke forbrugsskøn for de enkelte udgiftsom-
råder, herunder på forsvarsområdet mv. Offentlige forbrugsudgifter på forsvars-
området fra 2006 til 2024 er opgjort ved hjælp af den internationale COFOG-klas-
sifikation.
I forhold til det demografiske træk tillagt en velstandskorrektion bemærkes føl-
gende: velstandskorrektionen, som følger af de langsigtede beregningsprincipper
for det offentlige forbrug i årene efter planlægningshorisonten (dvs. aktuelt efter
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 224: MFU spm. om den årlige og akkumulerede vækst i det offentlige forbrug siden 2006 ekskl. udgifter til forsvar og den danske støtte i regi af Ukrainefonden mv.
Side 2 af 4
2030), er som princip defineret for det
samlede
offentlige forbrug. Holdbarhedsbe-
regningen forholder sig således ikke til løbende prioriteringer mellem udgiftsområ-
der inden for det offentlige forbrug.
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring, idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Opgørelsen af det demografiske træk tilbage i tid beregnes på baggrund af det se-
nest tilgængelige data for det offentlige forbrug. Den historisk beregnede vækst ta-
ger dermed afsæt i bl.a. de politiske prioriteringer og det offentlige udgiftsniveau i
2023. Hvis man fx foretager beregning af væksten i det demografiske træk i mia.
kr. fra 2005 til 2006, vil beregningen skulle fortolkes som det øgede udgiftstræk i
2001 som ændringer i befolkningen mellem 2005 og 2006 isoleret set ville med-
føre. I beregningen forudsættes det, at de reale offentlige forbrugsudgifter pr. bor-
ger fastholdes med 2023-fordelingen på udgiftsområder mv.
Opgørelsen af det offentlige forbrug baserer sig på de seneste regnskabstal fra
Danmarks Statistik. De realiserede vækstrater i det offentlige forbrug er i perioden
2020-2022 stærkt påvirket af forhold relateret til covid-19. Opgørelsen er korrige-
ret for engangsudgifter relateret til covid-19.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 224: MFU spm. om den årlige og akkumulerede vækst i det offentlige forbrug siden 2006 ekskl. udgifter til forsvar og den danske støtte i regi af Ukrainefonden mv.
3023319_0003.png
Tabel 1
Årlig og akkumuleret vækst i det offentlige forbrug ekskl. forsvarsudgifter samt væksten i det demografiske træk
2006
Vækst pct.
Vækst i det offentlige forbrug
Væksten i det demografiske træk på offentligt
forbrug ekskl. forsvarsudgifter
Væksten i det demografiske træk
Væksten i det demografiske træk tillagt be-
regningsteknisk velstandsopskrivning
3,4
0,4
0,4
0,9
1,4
0,4
0,4
0,9
2,9
0,5
0,5
1,0
3,5
0,5
0,5
1,0
0,9
0,4
0,4
0,9
-2,1
0,4
0,4
0,9
0,9
0,4
0,4
0,9
-0,1
0,4
0,4
0,9
1,2
0,5
0,5
1,0
0,9
0,7
0,7
1,2
0,4
0,8
0,8
1,3
0,3
0,7
0,7
1,2
0,9
0,5
0,5
1,0
0,4
0,5
0,5
1,0
-1,6
0,5
0,5
1,0
2,7
0,5
0,5
1,0
-0,6
0,5
0,5
1,0
1,8
0,5
0,5
1,0
1,3
0,5
0,5
1,0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Vækst mia. kr. (2025-priser)
Vækst i det offentlige forbrug
1)
Væksten i det demografiske træk på offentligt
forbrug ekskl. forsvarsudgifter
Væksten i det demografiske træk
Væksten i det demografiske træk tillagt be-
regningsteknisk velstandsopskrivning
16¾
2
2
4�½
7
2�½
15
3
18�½
2�½
2�½
5
2
-11�½
2
5
2
2
4�½
-0�½
6�½
3
5�½
4
4�½
1�½
4
5
3
3
2
-9¼
3
15
3
3
6
-3¾
3
3
6
10�½
Akk. Vækst i mia. kr. (2025-priser)
Akk. Vækst i det offentlige forbrug
Akk. Vækst i det demografiske træk på offent-
ligt forbrug ekskl. forsvarsudgifter
Akk. Vækst i det demografiske træk
Akk. Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
16¾
2
2
4�½
23¾
4�½
4�½
38¾
7
7�½
14�½
57¼
9�½
10
19�½
62
11�½
12¼
24¼
50�½
13¾
14¼
29
55�½
15�½
16�½
33�½
55
17¾
18¾
38�½
61�½
20�½
21�½
44
66¼
24�½
25¾
50¾
68�½
29
30�½
58
70
32¾
34�½
64¾
75
35¾
37�½
70¾
77
38�½
40¼
76¼
67¾
41¼
43¼
82
82¾
44¼
46¼
88
79
47¼
49�½
94¼
89�½
50
52¼
100
96¾
52�½
55
105¾
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 224: MFU spm. om den årlige og akkumulerede vækst i det offentlige forbrug siden 2006 ekskl. udgifter til forsvar og den danske støtte i regi af Ukrainefonden mv.
Side 4 af 4
Anm.:
Det offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger. Det offentlige forbrug er korrigeret for midlertidige udgifter relateret til covid-19. Det langsigtede fremskriv-
ningsprincip svarer omtrent til
ved gældende antagelser om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb
mv.
at den årlige vækst i det offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere end væksten i det demografiske træk. Denne approksimation er anvendt i
opgørelsen.
Kilde: Danmarks Statistik,
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024,
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister