Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3024246_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 222 (Alm. del) af 16. april
2025
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af
SMVdanmarks analyse ”Stigende antal kolde hæn-
der i den offentlige administration” af 14. april 2025 oplyse:
a) Hvilke faggrupper, der gemmer sig bag de 66 pct. flere "kolde hænder"? Hvor
mange af de seneste 12 års nyansatte i offentlig administration er f.eks. jurister,
journalister, kommunikationsfolk, antropologer, klimakonsulenter eller akade-
miske generalister?
b) Hvad er den aktuelle fordeling af alle offentligt ansatte
på tværs af sektorer
på faggrupper? Kan ministeren oplyse, hvor mange der arbejder som hhv. sy-
geplejersker, SOSU'er, pædagoger, lærere, læger
sammenlignet med antallet
af akademikere i stabs- og støttefunktioner?
c) Hvor mange offentligt ansatte arbejder reelt med borgernær velfærd
og hvor
mange sidder bag skriveborde med dokumentation, evaluering og procesopti-
mering? Kan ministeren fremlægge en detaljeret opgørelse over, hvor mange
ansatte der har direkte borgerkontakt, og hvor mange der arbejder med interne
administrative eller strategiske funktioner?
d) Kan ministeren dokumentere, hvilke konkrete opgaver de 20.900 flere akade-
mikere løser i dag, som ikke kunne løses af andre faggrupper?
e) Hvorfor er det nødvendigt, at 1/3 af de administrative medarbejdere i dag har
en lang videregående uddannelse
og hvordan harmonerer det med ambitio-
nen om at bringe beslutninger tættere på borgerne?
f) Hvordan har forholdet mellem "varme hænder" (f.eks. SOSU'er, lærere, pæda-
goger) og "kolde hænder" (akademikere i administration) udviklet sig siden
2013?
g) Hvordan fordeler væksten i akademiske ansatte sig på de forskellige sektorer
stat, regioner og kommuner?
h) Er der bestemte ministerier, styrelser eller kommunale forvaltninger, hvor
væksten er særlig markant?
i) Hvad er den samlede lønudgift for de 20.900 flere akademikere i den offent-
lige administration
og hvordan måler regeringen værdien af deres arbejde?
Er der lavet en effektmåling på, om disse ressourcer giver bedre offentlig ser-
vice eller blot mere administration?
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm., om SMVdanmarks analyse Stigende antal kolde hænder i den offentlige administration af 14. april 2025
3024246_0002.png
Side 2 af 6
Svar
Nedenfor følger svar på de enkelte delspørgsmål,
jf. spørgsmål a-i.
a) Hvilke faggrupper, der gemmer sig bag de 66 pct. flere "kolde hænder"? Hvor mange af de
seneste 12 års nyansatte i offentlig administration er f.eks. jurister, journalister, kommunikati-
onsfolk, antropologer, klimakonsulenter eller akademiske generalister?
Det skal bemærkes, at der ikke findes en entydig og veldefineret tilgang til af-
grænsning af faggrupper, og at opgørelsen således afspejler konkrete valg. I inde-
værende spørgsmål ang. akademikere i den offentlige administration vurderes en
opdeling efter arbejdsfunktion, som følge af registreringspraksis, ikke at være til-
strækkeligt dækkende i forhold til de kategorier, der er nævnt i spørgsmålet. I ste-
det er der foretaget en inddeling af gruppen ud fra de ansattes højeste fuldførte
uddannelse.
Til brug for svaret er der, med udgangspunkt i registerdata fra Danmarks Statistik,
foretaget en opgørelse svarende til den, der er beskrevet i rapporten
'Stigende antal
kolde hænder i den offentlige administration'
fra
SMVdanmark.
I rapporten fremgår det,
at ”kolde hænder” defineres som
personer med lange videregående uddannelser
(inkl. ph.d. og forskeruddannelser), som er beskæftiget i branchen ’offentlige ad-
ministration, politi eller forsvar’. Finansministeriets opgørelse afspejler omtrent de
samme resultater, som præsenteret i
SMVdanmarks
rapport.
Det er lagt til grund, at der med nyansættelser menes ændringen i antallet af be-
skæftigede opgjort i fuldtidspersoner og ikke summen af nyansættelser over perio-
den. Dermed ses der bort fra de nyansættelser, der blot afspejler, at en fratrådt
stilling bliver genbesat.
Med udgangspunkt i
SMVdanmarks
definition af akademikere i den offentlige ad-
ministration kan der opgøres en stigning i antallet af ansatte inden for denne kate-
gori på godt 20.000 fuldtidspersoner fra 2013 til 2023, svarende til en stigning på
65 pct.
I både 2013 og 2023 gælder det, at en kandidatgrad inden for jura er den mest ud-
bredte uddannelsesbaggrund for akademikere i den offentlige administration,
jf. ta-
bel 1.
Tabel 1
Antallet af beskæftigede akademikere i den offentlige administration i hhv. 2013 og 2023, fordelt på
de ti mest udbredte uddannelsesbaggrunde i enten 2013 eller 2023
2013
2023
Forskel
Pct.
49
93
67
111
Antal beskæftigede i fuldtidspersoner
Jura, LVU
Administration, forvaltning og ledelse,
LVU
Statskundskab, LVU
Erhvervsøkonomi, cand.merc., LVU
6.150
2.500
2.600
1.750
9.200
4.850
4.400
3.700
3.050
2.350
1.750
1.950
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm., om SMVdanmarks analyse Stigende antal kolde hænder i den offentlige administration af 14. april 2025
3024246_0003.png
Side 3 af 6
Økonomi, LVU
Pædagogik, LVU
Biologi, LVU
Arkitektur, LVU
Officer i hæren, LVU
Historie, LVU
Officer i flyvevåbnet, LVU
Øvrige uddannelser
I alt
2.050
450
750
950
1.200
500
550
11.500
31.000
2.500
1.250
1.150
950
750
700
400
21.150
51.000
400
800
400
0
-400
200
-150
9.650
20.050
20
167
55
0
-36
46
-24
84
65
Anm.: Faggruper er inddelt efter højest fuldførte uddannelse fra Danmarks Statistiks uddannelsesklassifikation (di-
sced-15). Akademikere i den offentlige administration er defineret som lønmodtagere, hvis højeste fuldførte
uddannelse i pågældende år er en lang videregående uddannelse eller en ph.d. eller forskeruddannelse, og
som er beskæftiget i branchen ’Offentlig administration, forsvar og politi’. Beskæftigelsen i fuldtidspersoner
er afrundet til nærmeste 50 personer.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
b) Hvad er den aktuelle fordeling af alle offentligt ansatte
på tværs af sektorer
på faggrup-
per? Kan ministeren oplyse, hvor mange der arbejder som hhv. sygeplejersker, SOSU'er, pædago-
ger, lærere, læger
sammenlignet med antallet af akademikere i stabs- og støttefunktioner?
Det skal indledningsvist bemærkes, at spørgsmålet omhandler alle offentligt an-
satte og dermed en betydelig større gruppe end i
delspørgsmål a.
Eksempelvis inklu-
derer opgørelsen i
delspørgsmål b
således også såkaldte velfærdsmedarbejdere, her-
under fx sygeplejersker, pædagoger, SOSU-assistenter mv.
Besvarelsen tager udgangspunkt i en opgørelse af offentligt ansattes arbejdsfunk-
tion fra Danmarks Statistiks fagklassifikation (disco-08). Det skal bemærkes, at der
er stor usikkerhed forbundet opgørelser efter fagklassifikationen, da der fx kan
være forskellig registreringspraksis på tværs af institutioner. Opgørelsesmetoden
og datagrundlaget er derfor behæftet med usikkerhed og bør ses i det lys. Det har
til svaret ikke været muligt at foretage en entydig afgrænsning af akademikere i
stabs- og støttefunktioner.
I staten er den største faggruppe beskæftiget med undervisning og forskning ved
universiteter og højere læreanstalter, mens den største faggruppe i regionerne er
sygeplejersker. I kommunerne er der flere store faggrupper, idet pædagoger, folke-
skolelærere og SOSU-hjælpere udgør de tre største faggrupper med ca. 50.000 an-
satte fuldtidspersoner i hver gruppe,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm., om SMVdanmarks analyse Stigende antal kolde hænder i den offentlige administration af 14. april 2025
3024246_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 2
Beskæftigede lønmodtagere i den offentllige sektor fordelt på sektor og faggruppe, 2023
Stat mv.
Faggruppe
Undervisning og forskning ved uni-
versiteter og højere læreanstalter
Almindeligt kontorarbejde
Almen undervisning efter grund-
skoleniveau
Politibetjent
Juridisk arbejde
Militært arbejde, øvrige rangorde-
ner
Undervisning ved erhvervsuddan-
nelser
Arbejde inden for samfundsviden-
skab og religion
Arbejde med forvaltning og udø-
velse af lovgivning
Militært arbejde på befalings-
mandsniveau
Militært arbejde på officerniveau
Fængselsbetjent
Socialrådgiver
Undervisning i grundskolen
Pædagog
Sygeplejerske
Læge
Ernæringsassistent
Farmaceut
Omsorgs- og pædagogmedhjælper
Specialpædagog
SOSU-hjælper
Fysioterapeut
Bioanalytiker
Øvrig
Antal fuld-
tidsperso- Faggruppe
ner
28.700
17.600
12.850
11.750
11.750
9.700
8.750
8.150
6.750
4.250
4.200
2.650
1.200
850
450
350
300
250
150
100
100
50
50
50
62.850
Sygeplejerske
Læge
SOSU-assistent
Lægesekretær
Arbejde inden for samfundsviden-
skab og religion
Omsorgsarbejde inden for sund-
hedsområdet
Bioanalytiker
Rengøringsarbejde i private hjem,
hoteller og kontorer
Teknikerarbejde inden for det me-
dicinske og farmaceutiske område
Specialpædagog
Administrativt sekretærarbejde
Omsorgs- og pædagogmedhjælper
Fysioterapeut
Arbejde inden for virksomhedsad-
ministration
privat og offentlig
Jordemoder
Almindeligt kontorarbejde
Andet tekniker- og assistentarbejde
inden for sundhedsområdet
SOSU-hjælper
Ergoterapeut
Andet sundhedsarbejde
Ingeniørarbejde (undtagen inden
for elektroteknologi)
Socialrådgiver
Ernæringsassistent
Farmaceut
Pædagog
Undervisning i grundskolen
Øvrig
I alt
193.700 I alt
Regioner
Antal fuld-
tidsperso- Faggruppe
ner
36.250
19.800
7.750
7.100
5.000
4.950
4.850
4.450
4.350
3.600
3.500
2.700
2.250
1.950
1.900
1.900
1.650
1.550
1.500
1.350
1.300
750
550
450
350
150
9.700
131.650 I alt
437.350
Pædagog
Undervisning i grundskolen
SOSU-hjælper
Omsorgs- og pædagogmedhjælper
SOSU-assistent
Specialpædagog
Socialrådgiver
Almindeligt kontorarbejde
Sygeplejerske
Dagpleje
Ledelse af hovedaktiviteten inden for
servicefag
Rengøringsarbejde i private hjem, ho-
teller og kontorer
Inspektørarbejde inden for rengøring,
husholdning og ejendomme
Administrativt sekretærarbejde
Arbejde inden for jura, samfundsvi-
denskab og kultur
Manuelt arbejde med tilberedning af
mad
Manuelt arbejde inden for råstofud-
vinding og bygge- og anlægssektoren
Ergoterapeut
Andet undervisnings- og pædagogisk
arbejde
Fysioterapeut
Arbejde inden for samfundsvidenskab
og religion
Ernæringsassistent
Læge
Lægesekretær
Jordemoder
Øvrig
Kommune
Antal fuld-
tidsperso-
ner
51.300
50.350
49.950
45.250
34.450
20.900
20.850
19.250
15.850
9.750
8.550
8.400
8.100
7.250
6.250
5.750
5.750
5.550
5.200
4.850
4.550
3.200
150
50
50
45.900
Anm.: Faggruper er inddelt efter Danmarks Statistiks fagklassifikation (disco-08). Denne klassifikation indeholder oplysninger om arbejdsfunkti-
oner, og fungerer som et redskab til at organisere stillinger til klart definerede grupper i forhold til de opgaver, som udføres i stillingen. I
indeværende spørgsmål er fagklassifikationen inddelt efter mellemgrupper mhp. at opnå en vis aggregering i faggrupperne. Det gælder
dog, at ansatte i velfærdsfag er inddelt efter fordelingen i Finansministeriets analyse: Rekruttering
af velfærdsmedarbejdere nu og i fremtiden,
jf.
bilag 1.1 i samme analyse. I tabellen vises beskæftigelsen for velfærdsmedarbejdere, samt de ti mest udbredte faggrupper i hhv. stat, regio-
ner og kommuner.
Beskæftigede i sektoren ’Sociale kasser og fonde’ ingår i ’Stat mv.’.
Offentligt ansatte som ikke er beskæftiget i de
udvalgte velfærdsfag eller i en top ti faggrupper er samlet i ’øvrig’ kategorien.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm., om SMVdanmarks analyse Stigende antal kolde hænder i den offentlige administration af 14. april 2025
Side 5 af 6
c) Hvor mange offentligt ansatte arbejder reelt med borgernær velfærd
og hvor mange sidder bag
skriveborde med dokumentation, evaluering og procesoptimering? Kan ministeren fremlægge en
detaljeret opgørelse over, hvor mange ansatte der har direkte borgerkontakt, og hvor mange der
arbejder med interne administrative eller strategiske funktioner?
Finansministeriet ligger ikke inde med den efterspurgte information og opgørelse.
Der kan rettes henvendelse til de relevante ministerier angående opgavevaretagel-
sen på deres områder.
d) Kan ministeren dokumentere, hvilke konkrete opgaver de 20.900 flere akademikere løser i
dag, som ikke kunne løses af andre faggrupper?
Finansministeriet ligger ikke inde med den efterspurgte information. Der kan ret-
tes henvendelse til de relevante ministerier angående opgavevaretagelsen og med-
arbejdersammensætningen på deres områder.
e) Hvorfor er det nødvendigt, at 1/3 af de administrative medarbejdere i dag har en lang videre-
gående uddannelse
og hvordan harmonerer det med ambitionen om at bringe beslutninger tæt-
tere på borgerne?
Der kan rettes henvendelse til de relevante ministerier angående opgavevaretagel-
sen og medarbejdersammensætningen på deres områder.
f) Hvordan har forholdet mellem "varme hænder" (f.eks. SOSU'er, lærere, pædagoger) og "kolde
hænder" (akademikere i administration) udviklet sig siden 2013?
Finansministeriet kan på det foreliggende grundlag ikke udarbejde en oversigt
over udviklingen i forholdet mellem ”varme hænder” og ”kolde hænder”. Dette
vil bl.a. afhænge af den konkrete definition af gruppen
”varme hænder”, hvilket
ikke er nærmere beskrevet i spørgsmålet. Hertil kommer, at en opgørelse ikke
umiddelbart vil kunne tage højde for, at der i et vist omfang kan være arbejdsop-
gaver af administrativ karakter forbundet med opgaveløsningen i stillinger såsom
SOSU'er, lærere og pædagoger. Såfremt der ønskes en opgørelse baseret på en
konkret afgrænsning af grupperne, kan der fremsættes spørgsmål herom.
g) Hvordan fordeler væksten i akademiske ansatte sig på de forskellige sektorer
stat, regioner
og kommuner?
Antallet af lønmodtagere i den offentlige sektor med en lang videregående uddan-
nelse er øget fra 113.800 fuldtidspersoner i 2013 til 161.300 fuldtidspersoner i
2023, svarende til en stigning på 41,7 pct. på 10 år. Stigningen har været størst i
kommunerne, hvor beskæftigelsen er øget med 64,5 pct.
Det skal bemærkes, at opgørelsen inkluderer alle offentligt ansatte med en lang vi-
deregående uddannelse, og således ikke kun akademikere i offentlig administra-
tion, forsvar og politi, som i delspørgsmål a).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm., om SMVdanmarks analyse Stigende antal kolde hænder i den offentlige administration af 14. april 2025
3024246_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 3
Udviklingen i antallet af lønmodtagere i den offentlige sektor med lange videregående uddannelser
(inkl. ph.d. og forskeruddannelser)
Stat mv.
Regioner
Kommuner
I alt
Antal fuld- Pct. stigning Antal fuld- Pct. stigning Antal fuld- Pct. stigning Antal fuld- Pct. stigning
tidspersoner ift. 2013 tidspersoner ift. 2013 tidspersoner ift. 2013 tidspersoner ift. 2013
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
65.700
67.700
69.900
71.300
72.250
74.300
76.200
77.950
81.650
83.800
86.100
-
3,1
6,4
8,6
10,0
13,1
16,0
18,7
24,3
27,6
31,1
23.650
24.950
25.800
26.700
28.000
29.000
29.750
31.150
33.250
34.150
34.950
-
5,4
8,9
12,7
18,3
22,6
25,8
31,6
40,4
44,3
47,8
24.450
26.000
27.450
29.000
30.900
32.750
33.950
35.050
37.500
39.050
40.250
-
6,3
12,1
18,5
26,3
33,9
38,8
43,3
53,2
59,7
64,5
113.800
118.600
123.100
126.950
131.150
136.050
139.900
144.150
152.350
157.000
161.300
-
4,2
8,2
11,6
15,2
19,5
22,9
26,7
33,9
38,0
41,7
Anm.: Akademikere i den offentlige sektor er defineret som lønmodtagere, hvis højeste fuldførte uddannelse i det
pågældende år er en lang videregående uddannelse eller en ph.d. o.lign. Beskæftigelsen i fuldtidspersoner er
afrundet til nærmeste 50 personer. Beskæftigede
i sektoren ’Sociale kasser og fonde’ ingår i ’Stat mv.’
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
h) Er der bestemte ministerier, styrelser eller kommunale forvaltninger, hvor væksten er særlig
markant?
Der henvises til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29. novem-
ber 2023.
i) Hvad er den samlede lønudgift for de 20.900 flere akademikere i den offentlige administration
og hvordan måler regeringen værdien af deres arbejde? Er der lavet en effektmåling på, om
disse ressourcer giver bedre offentlig service eller blot mere administration?
Finansministeriet ligger ikke inde med den efterspurgte information. Der vil
kunne udarbejdes et skøn for de samlede lønudgifter på baggrund af gennemsnits-
lønnen for akademikere. Et sådant skøn vil imidlertid bero på den konkrete sam-
mensætning af medarbejdere og uddannelsesbaggrunde i gruppen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister