Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3023325_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 219 (Alm. del) af 15. april
2025 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen fra 2012 (min-
dreregulering med 0,75 pct. point årligt) af indkomstoverførslerne (inkl. SU) i
årene 2026-2030? Der bedes angivet samlet effekt samt effekt i scenarier, hvor
hhv. folkepensionen undtages, hvor folkepensionen og dagpenge undtages, og
hvor seniorpensionen og folkepensionen undtages.
Svar
En årlig mindreregulering på 0,75 pct.-point frem mod 2030 svarer til en samlet
reduktion i indkomstoverførslerne på knap 3,6 pct. Den skitserede mindreregule-
ring skønnes at indebære en umiddelbar offentlig mindreudgift på 7,1 mia. kr.
(2025-niveau) i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en mindreregulering af indkomstoverførslerne på 0,75 pct.-point årligt
i perioden 2026-30, fuldt indfaset i 2025-niveau
Omfattede indkomstoverførsler
Alle undtagen
Alle undtagen
Alle undtagen
folkepension og seniorpension
folkepension
dagpenge
og folkepension
Mia. kr., 2025-niveau
Umiddelbar saldovirkning
Saldovirkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
7,1
5,5
7,0
3,6
2,8
4,3
Fuldtidspersoner
Arbejdsudbudsvirkning
7.500
7.500
Mia. kr., 2025-niveau
Virkning af arbejdsudbud på BNP
6,9
6,9
Pct.-point
Fordelingsvirkning målt ved Gini-koef.
0,23
0,13
0,12
0,13
-
6,9
-
7.500
3,1
2,4
-
3,5
2,7
4,2
Alle
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm., om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen fra 2012 (mindreregulering med 0,75 pct. point årligt) af indkomstoverførslerne (inkl. SU) i årene 2026-2030
3023325_0002.png
Side 2 af 3
Anm.: Opgørelsen afspejler virkningen i 2030, hvor alle 5 års mindreregulering er implementeret. De anførte afledte
adfærdsvirkninger er baseret på en simpel skalering af en tidligere opgørelse i forbindelse med svar på
Finansudvalgets spørgsmål 180
af 15. marts 2022. Den anførte arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste
100 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen samt opgjorte adfærdsvirkninger i
forbindelse med svar på
Finansudvalgets spørgsmål 180
af 15. marts 2022.
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at en mindreregulering på 0,75 pct.-point
i årene 2026-30 vil bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til 7.500
fuldtidspersoner. Stigningen i arbejdsudbuddet skønnes at afspejle sig i en stigning
i BNP på 6,9 mia. kr. Det skal til den opgjorte arbejdsudbudsvirkning bemærkes,
at denne er baseret på en simpel skalering af et tidligere opgjort skøn,
jf. anmærk-
ning til tabellen.
Inkluderes saldovirkningen af øget arbejdsudbud, kan den samlede mindreudgift
forbundet med en mindreregulering frem mod 2030 opgøres til 7,0 mia. kr. (2025-
niveau).
Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvordan en eventuel undtagelse af folkepensio-
nen tænkes implementeret. Det er i svaret lagt til grund, at undtagelsen gælder re-
gulering af satserne for folkepension generelt, således at der i denne regulering
ikke indgår en mindreregulering. Alternativt kunne undtagelsen have taget ud-
gangspunkt i en kompenserende forhøjelse af pensionstillægget, således at undta-
gelsen alene gælder folkepensionister med supplerende indtægter under et vist ni-
veau. Denne alternative tilgang var udgangspunktet for den afdæmpede regulering
i 2012-skattereformen.
Undtages folkepension reduceres saldovirkningen af mindrereguleringen markant.
Således skønnes mindrereguleringen ekskl. folkepension at indebære en umiddel-
bar saldovirkning på 3,6 mia. kr. (2025-niveau) i 2030, svarende til 2,8 mia. kr. ef-
ter tilbageløb og 4,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Da arbejdsudbudsadfær-
den af en mindreregulering af folkepensionen vurderes at være relativt beskeden,
har det også relativt beskeden betydning for den skønnede arbejdsudbudsvirkning
at undtage folkepension fra mindrereguleringen. Virkningen på indkomstforskel-
lene er dog betydelig mindre, når folkepensionen undtages fra mindreregulering.
Hvor indkomstforskellene øges med 0,23 pct.-point målt ved Gini-koefficienten
ved en mindreregulering af alle satsregulerede indkomstoverførsler, er virkningen
på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten 0,13 pct.-point, når folkepen-
sionen undtages fra mindreregulering.
En yderligere undtagelse af hhv. dagpenge eller seniorpension
1
har relativt beske-
den betydning for de opgjorte økonomiske konsekvenser,
jf. tabellen ovenfor.
Hertil
skal det dog bemærkes, at det til svaret ikke har været muligt at opgøre den isole-
rede virkning på arbejdsudbuddet af at undtage dagpenge fra mindrereguleringen,
Seniorpensionsydelsen er efter gældende regler identisk med førtidspensionsydelsen. En undtagelse af seni-
orpension uden også at undtage førtidspension indebærer, at der indføres en ydelsesforskel, hvilket vil øge
incitamentet til seniorpension frem for førtidspension og vil dermed potentielt indebære nogle administrative
uhensigtsmæssigheder.
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm., om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen fra 2012 (mindreregulering med 0,75 pct. point årligt) af indkomstoverførslerne (inkl. SU) i årene 2026-2030
3023325_0003.png
Side 3 af 3
hvilket skyldes, at dagpengemodellen, som anvendes til konsekvensberegninger af
ændringer på dagpengeområdet, er under konsolidering og ikke kan anvendes un-
der arbejdet med opdateringen. En opdeling af den groft skønnede adfærdsvirk-
ning af en samlet mindreregulering på de enkelte indkomstoverførsler vurderes på
den baggrund ikke at kunne foretages retvisende på nuværende tidspunkt.
Endelig skal det bemærkes, at der med gældende regler allerede indgår en mindre-
regulering på 0,45 pct.-point i 2027 som følge af neutralisering af virkningen på
indkomstoverførslerne af afskaffelsen af store bededag som helligdag. En virk-
ning, der optræder i 2026, men som følge af forlig først forventes implementeret
fra 2027
2
. I forlængelse heraf kan det bemærkes, at den i spørgsmålet skitserede
mindreregulering fra 2026 forudsætter forligskredsens opbakning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
2
Jf.
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20231/lovforslag/l161/20231_l161_som_vedtaget.pdf