Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3019380_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 209 (Alm. del) af 7. april
2025 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for ændringen af gini-koefficienten for indkomstulighed
ved gennemførelse af Liberal Alliances plan ”En frisk start –
En plan for et stær-
kere og friere Danmark”?
Besvarelsen bedes udregnet på delelementer, hvor der gini-koefficienten kan be-
regnes alene.
Svar
Det er opgjort nedenfor, hvordan udvalgte delementer i Liberal Alliances skatte-
plan skønnes at påvirke fordelingen af befolkningens disponible indkomster målt
ved Gini-koefficienten. Det vurderes, at de udvalgte initiativer i Liberal Alliances
skatteplan vil medføre en stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficien-
ten på 0,75 pct. point,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm., om ministeren vil redegøre for ændringen af gini-koefficienten for indkomstulighed ved gennemførelse af Liberal Alliances plan En frisk start – En plan for et stærkere og friere Danmark
3019380_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Fordelingsvirkning ved udvalgte initiativer i Liberal Alliances plan
”En frisk start –
En plan for et
stærkere og friere Danmark”
2030-skatteregler, 2025-niveau
Afskaffelse af den kommende mellemskat
Højere loft over beskæftigelsesfradrag
De første 5.000 kr. i månedlig lønindkomst er skattefri
Afskaffelse af den kommende top-topskat
Lavere aktie- og kapitalskat
Afskaffelse af jobfradrag
Afskaffelse af det ekstra pensionsfradrag
Afskaffelse af bolig-jobordningen
Afskaffelse af fradrag for faglige kontingenter
Omlægning af SU på kandidaten til lånebaseret SU
Samlet plan
Ændring i Gini-koefficient (pct. point)
0,47
0,07
-0,13
0,06
0,22
-0,01
-0,04
-0,01
0,00
0,12
0,75
Anm.: Gini-virkningen er beregnet på baggrund af en trinvis indførelse af ovenstående tiltag for at tage højde for
evt. krydseffekter. I det omfang reformer af uddannelsessystemet efter 2021, herunder
Aftale om rammerne for
Reform af universitetsuddannelserne i Danmark, 3. forligstillæg til aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne
i Danmark, Aftale om reform af de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser i Danmark
samt
Reform af SU-
systemet på det videregående uddannelsesområde
evt. ændrer på antallet af SU-modtagere og/eller deres indkomstni-
veau, er der ikke taget højde herfor i de opgjorte fordelingsvirkninger.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomiministeriet (2024):
Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister