Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3019382_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 208 (Alm. del) af 7. april
2025 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan Liberal Alliances plan ”En frisk start –
En
plan for et stærkere og friere Danmark” vil ændre den disponible indkomst op-
gjort på alle deciler og de ti øverste percentiler?
Svar
Virkningen af Liberal Alliances plan på de disponible indkomster omfatter virk-
ningen af nettoskattelempelserne,
jf. FIU (alm. del) spm. 205 af 7. april 2025,
samt
virkningen af omlægning af SU til kandidatstuderende til en lånebaseret ydelse,
idet SU indgår i opgørelsen af den disponible indkomst, mens lån afspejler æn-
dringer i nettoformuen, som alene påvirker indkomsten gennem rentebetalinger.
Det er i opgørelsen valgt kun at indregne tiltag der har direkte virkning på den di-
sponible indkomst, hvorfor afledte virkninger af fx lavere selskabsskat ikke indgår.
Nedenfor er det opgjort, hvordan Liberal Alliances plan,
En frisk start
En plan for
et stærkere og friere Danmark,
skønnes at påvirke den disponible indkomst, fordelt på
deciler og de ti øverste percentiler. Personer i 1. decil vurderes i gennemsnit at
opnå en stigning i deres disponible indkomst på 300 kr. (2025-niveau), mens per-
soner i 10. decil skønnes at opnå en gennemsnitlig stigning i deres disponible ind-
komst på 28.600 kr. (2025-niveau),
tabel 1.
Personer med en disponibel indkomst
blandt den øverste 1 pct. af befolkningen vurderes at opnå en gennemsnitlig stig-
ning i disponibel indkomst på 151.700 kr. (2025-niveau),
jf. tabel 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om, hvordan Liberal Alliances plan En frisk start – En plan for et stærkere og friere Danmark vil ændre den disponible indkomst opgjort på alle deciler og de ti øverste percentiler
3019382_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Ændring i disponibel indkomst fordelt på deciler for udvalgte initiativer i Liberal Alliances plan
”En
frisk start
En plan for et stærkere og friere Danmark”
2030-skatteregler, 2025-niveau
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Ændring i disponibel ind-
komst (kr.)
300
700
900
1.500
2.000
2.500
3.100
4.000
5.900
28.600
Anm.: Befolkningen er inddelt i indkomstdeciler på basis af deres familieækvivalerede disponible indkomst i 2021.
For hver decil er angivet den beregnede gennemsnitlige stigning i disponibel indkomst for personerne i den
pågældende indkomstgruppe. For eksempel angiver 10. decil den gennemsnitlige stigning i disponibel
indkomst for gruppen med de 10 pct. af befolkningen med de højeste disponible indkomster. Den angivne
ændring er i den ikke-ækvivalerede disponible indkomst. Den gennemsnitlige ændring i disponibel indkomst
er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomiministeriet (2024):
Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Tabel 2
Ændring i disponibel indkomst fordelt på de ti øverste percentiler for udvalgte initiativer i Liberal
Alliances plan
”En
frisk start
En plan for et stærkere og friere Danmark”
2030-skatteregler, 2025-niveau
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil (Top 1 procent)
Ændring i disponibel ind-
komst (kr.)
8.000
8.600
9.400
10.700
12.200
13.800
16.900
21.900
33.000
151.700
Anm.: Befolkningen er inddelt i indkomstpercentiler på basis af deres familieækvivalerede disponible indkomst i
2022. For hver percentil er angivet den beregnede gennemsnitlige stigning i disponibel indkomst for
personer i den pågældende indkomstpercentil. For eksempel angiver
percentil ”91” den gennemsnitlige
stigning i disponibel indkomst for den percentil af befolkningen, der har en disponibel indkomst, der er
højere end 90 pct. af befolkningen, men
lavere
end de ni procent højeste disponible indkomster. Den angivne
ændring er i den ikke-ækvivalerede disponible indkomst. Den gennemsnitlige ændring i disponibel indkomst
er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomiministeriet (2024):
Økonomisk Redegørelse, august 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om, hvordan Liberal Alliances plan En frisk start – En plan for et stærkere og friere Danmark vil ændre den disponible indkomst opgjort på alle deciler og de ti øverste percentiler
Side 3 af 3
Opgørelsen afspejler, at en betydelig del af planens finansieringselementer ikke
indgår i opgørelsen af de disponible indkomster, herunder bl.a. besparelser i den
offentlige sektor og beskæring af ulandsbistanden.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister