Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3019386_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 206 (Alm. del) af 7. april
2025 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad Liberal Alliances plan ”En frisk start –
En plan
for et stærkere og friere Danmark” vil give af ændret disponibel indkomst pr. per-
son i gennemsnit fordelt på A-kasser?
Svar
Virkningen af Liberal Alliances plan på de disponible indkomster omfatter virk-
ningen af nettoskattelempelserne,
jf. svar på FIU (alm. del) spm. 205 af 7. april 2025,
samt virkningen af omlægning af SU til kandidatstuderende til en lånebaseret
ydelse, idet SU indgår i opgørelsen af den disponible indkomst, mens lån afspejler
ændringer i nettoformuen, som alene påvirker indkomsten gennem rentebetalin-
ger.
Det er i opgørelsen valgt kun at indregne tiltag der har direkte virkning på den di-
sponible indkomst, hvorfor afledte virkninger af fx lavere selskabsskat ikke indgår.
I tabel 1 er det opgjort, hvordan Liberal Alliances plan,
En frisk start
En plan for
et stærkere og friere Danmark,
skønnes at påvirke den disponible indkomst, fordelt på
A-kasse medlemskab. Det skønnes, at medlemmer af
Lederne
opnår den største
stigning i disponibel indkomst på omtrent 10.500 kr., hvilket er omtrent det dob-
belte af den gennemsnitlige stigning i disponibel indkomst på 4.900 kr. for befolk-
ningen som helhed. Personer, der er medlemmer af
Magistrenes A-kasse (MA)
vur-
deres at opnå den mindste stigning i disponibel indkomst på 3.000 kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om, hvad Liberal Alliances plan En frisk start – En plan for et stærkere og friere Danmark vil give af ændret disponibel indkomst pr. person i gennemsnit fordelt på A-kasser
3019386_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Ændring i disponibel indkomst fordelt på A-kasse medlemskab som følge af Liberal Alliances plan
”En
frisk start
En plan for et stærkere og friere Danmark”
A-kasse tilhørsforhold
Magistrenes A-kasse (MA)
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejdere (NNF)
Faglig Fælles a-kasse (3F)
Fag og Arbejde (FOA)
Børne- og Ungdomspædagoger (BUPL-A)
Metalarbejdere
Byggefagenes a-kasse
Socialpædagoger (SLA)
Lærere (DLF-A)
Handels- og Kontorfunktionærer (HK)
Det Faglige Hus a-kasse
Teknikere
Ikke medlem af a-kasse
Kristelig a-kasse
Hele befolkningen
Danske Sundhedsorganisationer (DSA)
Funktionærer og Tjenestemænd (FTF-A)
Journalistik, Kommunikation og Sprog
Min a-kasse
Akademikernes a-kasse
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE)
Frie Funktionærer (FFA)
Økonomer (CA)
Ledere
Ændring i disponibel ind-
komst (kr.)
3.000
3.100
3.200
3.200
3.300
3.500
3.800
3.900
4.200
4.400
4.400
4.800
4.900
4.900
4.900
5.200
5.400
5.400
5.800
5.900
6.100
6.500
7.100
10.500
Anm.: Den gennemsnitlige ændring i disponibel indkomst er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-
niveau med forudsætningerne i Økonomiministeriet (2024):
Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Opgørelsen afspejler, at en betydelig del af planens finansieringselementer ikke
indgår i opgørelsen af de disponible indkomster, herunder bl.a. besparelser i den
offentlige sektor og beskæring af ulandsbistanden.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister