Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3018126_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. maj 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 199 (Alm. del) af 4. april
2025
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse ændringen af den disponible indkomst, hvis man indførte
nedenstående forslag, som SF har præsenteret eller stemt for i denne valgperiode?
Der bedes oplyst effekten af de enkelte forslag, og den samlede effekt af forsla-
gene. Endvidere bedes det opgjort for forskellige standard familietyper, herunder
arbejderfamilien, en enlig pensionist og et pensionistpar. Ministeren bedes endvi-
dere oplyse den samlede skattestigning i umiddelbar virkning, og efter adfærd og
tilbageløb.
1. Annullering af personskattereformen (lovforslag nr. L 138, folketingsåret
2023-24)
2. Ekstra selskabsbeskatning på 5 pct. af overnormal profit (kan antages define-
ret som 15 pct. forrentning)
3. Annullere mere rimelige vilkår ved generationsskifte af familievirksomhed
(lovforslag nr. L 123, folketingsåret 2024-25)
4. Formueskat på 0,5 pct. af formuer over 5 mio. kr.
5. Indføre lagerbeskatning på selskabers ejendomsavancer.
6. Hæve beskatning af kapitaludbytte fra 42 pct. til 45 pct.
7. Sikkerhedsskat (kan antages som stigning i bundskatten på 1 pct.).
8. Omlægning af arveafgift (arv under 0,5 mio. kr. skal friholdes fra arveafgift,
mens arveafgiften for den del af arven, der overstiger 2 mio. kr. øges fra 15 til
30 pct.).
9. Fastfryse topskattegrænsen de næste 10 år.
10. Fastfryse grænserne for aktieindkomst og toptopskat.
11. Fastfryse progressionsgrænsen for aktieindkomst i 10 år.
12. Fordobling af råstofafgiften.
13. Skat på finansielle transaktioner (beslutningsforslag nr. B 59, folketingsåret
2023-24), og som kan indbringe et provenu på godt 8 mia. kr.
Svar
De i spørgsmålet nævnte initiativer skønnes at indebære et
umiddelbart
merprovenu
på 89,2 mia. kr. (2025-niveau), svarende til et gennemsnitligt årligt fald i befolknin-
gens disponible indkomster på ca. 18.200 kr. pr. person over 18 år,
jf. tabel 1.
Efter
tilbageløb og adfærd skønnes initiativerne at medføre et merprovenu på 55,5 mia.
kr. (2025-niveau).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om ændringen af den disponible indkomst, hvis man indførte nedenstående forslag, som SF har præsenteret eller stemt for i denne valgperiode mv.
3018126_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Umiddelbar provenuvirkning og virkning på den disponible indkomst ved udvalgte tiltag
Tiltag
Umiddelbar
Provenuvirkning
Mia. kr.
1. Annullering af personskattereformen
2. Ekstra selskabsbeskatning på 5 pct. af overnormal profit
3. Annullere mere rimelige vilkår ved generationsskifte af
familievirksomhed
4. Formueskat på 0,5 pct. af formuer over 5 mio. kr.
1
5. Indføre lagerbeskatning på selskabers ejendomsavancer
6. Hæve beskatning af kapitaludbytte fra 42 pct. til 45 pct.
7. Bundskat forhøjes med 1 pct.-point
8. Omlægning af arveafgift
9. Nominel fastholdelse af den tidligere topskattegrænse i
10 år
10. Nominel fastholdelse af progressionsgrænsen for aktie-
indkomst og top-topskattegrænsen i 10 år
11. Nominel fastholdelse af progressionsgrænsen for aktie-
indkomst i 10 år
12. Fordobling af råstofafgiften
13. Skat på finansielle transaktioner
Samlet virkning
2
Gennemsnitlig ændring af den
disponible indkomst
Kr. pr. person over 18 år
-2.400
-1.700
-350
-3.500
-400
-450
-3.350
-600
-2.600
-200
-100
-50
-150
-18.200
11,7
8,3
1,8
17,0
1,9
2,3
16,2
3,0
12,7
0,9
0,5
0,2
0,5-0,9
89,2
Anm.: Den gennemsnitlige ændring af den disponible indkomst er beregnet på baggrund af tiltagets umiddelbare
provenuvirkning delt med antal voksne (personer på 18 år og derover) i befolkningen i marts 2025. Virknin-
gen på den gennemsnitlige disponible indkomst er afrundet til nærmeste 50 kr. Den samlede virkning inde-
holder krydseffekter mellem tiltagene, og skal derfor anses som virkningen ved en indførelse af samtlige til-
tag. Den samlede virkning inkluderer derfor ikke den isolerede virkning af punkt 10, da virkningen af at fast-
holde top-topskattegrænsen ikke indgår i den samlede virkning, idet top-topskatten ikke findes efter en an-
nullering af personskattereformen. Der er ikke taget højde for krydseffekter ved de enkelte tiltag. Det be-
mærkes, at arv og formue ikke indgår i den disponible indkomst. Den gennemsnitlige effekt afspejler dermed
ændringen i skattebetalingen.
1) Det er forudsat, at gifte kan overføre et eventuelt uudnyttet bundfradrag mellem ægtefællerne.
Skatteministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag. Formuedata fra 2023 fremskrevet til 2025
med BNP-udviklingen. Det er beregningsteknisk antaget, at formuerne i fravær af en formueskat udvikler
sig i takt med ændringen i BNP. Der er ikke indregnet adfærdsvirkning.
2) Med beslutningsforslag nr. B 59 (2023-24) har forslagsstillerne lagt op til, at Danmark skal tilslutte sig det
forstærkede samarbejde i EU, hvor visse lande samarbejder om at indføre en skat på finansielle transaktio-
ner. Ift. forslagsstillerne til B 59 indgår to modeller i drøftelserne
dels Kommissionens model fra 2011
og dels en fransk inspireret model. Kommissionens model skønnes at indbringe et provenu på ca. 8,1 mia.
kr. (2021-niveau), svarende til ca. 9�½ mia. kr. i umiddelbar virkning, mens den fransk inspirerede model
skønnes at indbringe et umiddelbart provenu på mellem 0,5 og 0,9 mia. kr. (2025-niveau). Der er til opgø-
relsen taget udgangspunkt i den fransk inspirerede model, da Skatteministeriet vurderer, at denne udgør
det mest realistiske udfald, såfremt drøftelser udmønter sig til en fælles skat på finansielle transaktioner.
Kilde: Befolkningtal er fra Danmarks Statistik (FOLK1AM). Punkt 2-5, 8, 12 og 13 er beregnet af Skatteministeriet.
Øvrige beregninger er lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021
fremskrevet til 2025-niveau med forudsætningerne i Økonomiministeriet (2024):
Økonomisk Redegørelse, august
2024.
Virkningen af en nominel fastholdelse af topskattegrænsen (tiltag 9) er tolket som
en nominel fastholdelse af den nuværende topskattegrænse. En nominel fasthol-
delse af den nuværende topskattegrænse i 10 år vurderes at svare til en nedsættelse
af grænsen med 177.200 kr. fra 611.800 kr. til 434.600 kr. i 2025-niveau.
Det skal til den opgjorte virkning på disponibel indkomst af tiltag, der påvirker
virksomhederne, bemærkes, at virkninger af disse tiltag er antaget nedvæltet på
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om ændringen af den disponible indkomst, hvis man indførte nedenstående forslag, som SF har præsenteret eller stemt for i denne valgperiode mv.
3018126_0003.png
Side 3 af 3
husholdningerne. Traditionelt antages sådanne tiltag at blive nedvæltet i lønnin-
gerne på det private arbejdsmarked, og via automatiske reguleringsprincipper vil de
offentlige lønninger og de offentlige indkomstoverførsler ligeledes blive påvirket.
Samlet set forudsættes det omtrent at svare til en proportional skat på befolkningens
disponible indkomster.
Virkningen på den disponible indkomst fremgår for en række familietyper neden-
for,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at virkningen på familietypernes disponible indkomst
udelukkende er opgjort for de tiltag, der har en direkte virkning på familietypens
disponible indkomst, dvs. tiltag 1 (personskattereformen), tiltag 7 (bundskat) og til-
tag 9 (nuværende topskattegrænse).
For en typisk arbejderfamilie indebærer de udvalgte initiativer et fald i den årlige
disponible indkomst på 2,0 pct., svarende til ca. 13.600 kr. (2025-niveau) årligt. For
direktørfamilien udgør faldet i den disponible indkomst 6,8 pct., svarende til ca.
80.900 kr. (2025-niveau) årligt.
Tabel 2
Virkning af de udvalgte tiltag på den disponible indkomst fordelt på familietype
Topskattegrænsen
Personskattereform Bundskat forhøjes
Ændring af
fastholdes nominelt fra
tilbagerulles
med 1 pct.-point
disponibel indkomst
2025 til 2035
2035-skatteregler,
2025-niveau
Arbejderfamilie
Funktionærfamilie
Direktørfamilie
Enlig pensionist
Pensionistpar
Kr.
-6.300
-6.300
-16.100
0
0
Kr.
-7.400
-10.800
-16.500
-1.800
-2.400
Kr.
0
-43.400
-48.300
0
0
Kr.
-13.600
-60.600
-80.900
-1.800
-2.400
Pct.
-2,0
-6,7
-6,8
-0,6
-0,6
Anm.: Virkningen af de tre tiltag er opgjort i den nævnte rækkefølge
først er personskattereformen
tilbagerullet, så er bundskatten forhøjet og endelig er den nuværende topskattegrænse nominelt
fastholdt. Der er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomiministeriets Familietypemodel.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister