Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3003484_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. april 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 195 (Alm. del) af 31.
marts 2025 stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål 160 med beregninger
for år 2100?
Opdateret svar
I det tidligere oversendte svar (Svar
på Finansudvalgets spørgsmål 160 af 20. februar
2025)
indgik scenariet med 2100 som slutår for fremskrivningen ikke. Det skal ses
i sammenhæng med, at Finansministeriet i forbindelse indarbejdelse af nyeste be-
folkningsprognose i de mellemfristede fremskrivninger har flyttet slutåret til 2130
på linje med gældende praksis i DREAM og De Økonomiske Råd. Det indebærer,
at beregningen kan inkorporere et helt livsforløb for nyfødte. Den beregnede
holdbarhedsindikator med 2100 som slutår betragtes således ikke længere som ret-
visende, og indgik derfor ikke i det oprindelige svar.
Nedenfor følger derfor en opdatering af svaret, hvor dette scenarie er inkluderet.
Det er, som det også fremgår af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 75 af 10. december
2024,
ikke muligt i det nuværende modelsystem at lave en fremskrivning til 2200.
Svaret er fortsat baseret på Finansministeriets seneste mellemfristede fremskriv-
ning,
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025.
Til grund for forløbet ligger en for-
udsætning for pensionsalderen, som følger de principper, der er aftalt i
Velfærdsaf-
talen (2006)
samt målsætningen for den strukturelle saldo i 2030 om et underskud
på �½ pct. af BNP.
Virkningen på den finanspolitiske holdbarhed af tre forskellige scenarier for folke-
pensionsalderen nævnt i FIU 75 ved et slutår for fremskrivningen i 2130 fremgår
af tabel 1 nedenfor.
HBI kan med Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning,
Opdateret
mellemfristet forløb
februar 2025,
opgøres til 1,2 pct. af BNP svarende til 36�½ mia.
kr. (2025-niveau). I et forløb med en fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra
2040 og frem kan HBI opgøres til -1,2 pct. af BNP. Det medfører et årligt konso-
lideringsbehov på 36 mia. kr. (2025-niveau) varigt for, at forløbet bliver netop
holdbart.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 160 med beregninger for år 2100
3003484_0002.png
Side 2 af 5
I 2022 foreslog
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning
en ændret levetidsin-
deksering af folkepensionsalderen. Ændringerne i forhold til den nuværende in-
dekseringsmekanisme var bl.a. at tage udgangspunkt i den forventede middelleve-
tid ved folkepensionsalderen frem for 60-årige, og at kun 80 pct. af en stigning i
den forventede restlevetid skulle lede til en stigning i folkepensionsalderen mod
100 pct. i den nuværende mekanisme. Kommissionens forslag indebærer en lang-
sommere udvikling i folkepensionsalderen end det, som følger af
Velfærdsaftalen
(2006).
Kommissionens anbefaling skønnes at indebære, at HBI svækkes med 0,8
pct. af BNP.
Tabel 1
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) ved udvalgte scenarier for forhøjelser af
folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i 2130
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (grundforløb)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
1,2
-1,2
0,4
36�½
-36
12�½
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
-2,4
-0,8
-72
-23�½
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
og egne beregninger.
I
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
udmøntes en underliggende forbedring
af de offentlige finanser på 0,7 pct. af BNP som en forøgelse af det finanspolitiske
råderum. Finanspolitikken tilrettelægges inden for rammerne af målsætningen for
den strukturelle offentlige saldo om et underskud på �½ pct. af BNP i 2030. I et
hypotetisk forløb, hvor den underliggende forbedring ikke udmøntes, vil den
strukturelle saldo i 2030 udvise et overskud på 0,2 pct. af BNP, og HBI kan opgø-
res til 1,9 pct. af BNP,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 160 med beregninger for år 2100
3003484_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 2
HBI ved udvalgte scenarier for forhøjelser af folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i
2130 for et forløb uden udmønting af underliggende forbedring af de offentlige finanser i 2030 som
opgjort i
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (strukturel saldo 0,2 pct. i 2030)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022)
1,9
-0,5
1,1
58
-14
34�½
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022)
-2,4
-0,8
-72
-23�½
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
og egne beregninger.
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator stiger beregningsteknisk fra 1,2 pct. til
1,4 pct. når slutåret i fremskrivningen flyttes fra 2130 til 2100,
jf. tabel 3.
Det skal
ses i lyset af, at den primære saldo i 2100 beregningsteknisk vurderes at være hø-
jere end i 2130,
jf. Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025.
I et forløb med en fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040 og frem kan
HBI opgøres til -0,6 pct. af BNP, når fremskrivningen kun går til 2100. Forløbet
er således fortsat ikke holdbart. Den reducerede virkning af at fastholde folkepen-
sionsalderen på 70 år fra 2040 og frem skal blandt andet ses i lyset af, at forskellen
i folkepensionsalderen ift. den nuværende indeksering er mindre i 2100 end i
2130, idet levetiden skønnes at stige fra 2100 til 2130.
Når slutåret flyttes fra 2130 til 2100 medfører kommissionens anbefaling til en al-
ternativ levetidsindeksering, at HBI svækkes med 0,7 pct. af BNP. Det er samme
virkning som fremgik af rapporten i 2022, hvor fremskrivningshorisonten også
løb til 2100.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 160 med beregninger for år 2100
3003484_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) ved udvalgte scenarier for forhøjelser af
folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i 2100
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering, slutår 2100
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
1,4
-0,6
0,7
42
-17
21
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbage-
trækning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
-1,9
-0,7
-59
-21
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
og egne beregninger.
De tilsvarende oplysninger, hvor den underliggende forbedring af de offentlige fi-
nanser med 0,7 pct. af BNP som opgjort i
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
ikke udmøntes i 2030, med 2100 som slutår fremgår af tabel 4.
Tabel
4
HBI ved udvalgte scenarier for forhøjelser af folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i
2100 for et forløb uden udmønting af underliggende forbedring af de offentlige finanser i 2030 som
opgjort i
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (strukturel saldo 0,2 pct. i 2030, slutår 2100)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbagetræk-
ning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
2,1
0,2
1,4
Mia. kr. (2025-niveau)
64
5
43
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040, slutår 2100
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om tilbagetræk-
ning og nedslidning
(maj 2022), slutår 2100
-1,9
-0,7
-59
-21
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål 160 med beregninger for år 2100
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister