Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3035894_0001.png
6. juni 2025
J.nr. 2025 - 3405
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 189 af 24. marts 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Lene Skov Henningsen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3035894_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg,
kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort?
Af oversigten bedes følgende fremgå:
Hvor længe rådet/nævnet har eksisteret.
Angivelse af det enkelte råds/nævns bevillingsstørrelse, administrative udgifter som an-
del af bevillingsstørrelsen og antal statsligt ansatte årsværk tilknyttet det enkelte
råd/nævn.
Hvilke opgaver rådet/nævnet varetager.
Angivelse af om rådet/nævnet sorterer under ministeriets departement eller en af mini-
steriets styrelser.
Svar
Der er udarbejdet en oversigt over statslige råd, nævn, tilsyn, puljer m.v. under skattemi-
nisterens ressort,
jf. nedenfor.
Det vurderes, at Skatteministeriet ikke har centre, udvalg eller
kontroller, som meningsfuldt kan opgøres særskilt. Kontroller er eksempelvis en kerneop-
gave, som hører under Skatteforvaltningens driftsrammer.
Af oversigten fremgår, hvor længe rådet/nævnet mv. har eksisteret, hvilke opgaver rå-
det/nævnet mv. varetager, bevillingsstørrelse, administrative udgifter som andel af bevil-
lingsstørrelsen og antal statsligt ansatte årsværk tilknyttet det enkelte råd/nævn, samt
hvorvidt rådet/nævnet mv. hører under ministeriets departement eller en af ministeriets
styrelser.
Skatteministeriet har forstået udvalgets spørgsmål om bevillingsstørrelse, administrative
udgifter som andel af bevillingsstørrelsen og antal statsligt ansatte årsværk tilknyttet det
enkelte råd/nævn på følgende måde:
-
Bevillingsstørrelse:
Defineres som særskilt afsat bevilling på Finansloven 2024. Der
fremgår alene bevillingsstørrelse for det enkelte råd/nævn mv., såfremt der er af-
sat en særskilt afsat bevilling på Finansloven.
-
Honorar:
Honorarer til medlemmer af råd/nævn er opgjort særskilt og indgår såle-
des ikke i de administrative udgifter.
-
Administrative udgifter som andel af bevillingsstørrelsen:
Administrative udgifter define-
res som lønudgifter og øvrig drift i 2024, der går til direkte betjening af rå-
det/nævnet mv., fx sekretariatsbetjening i Skatteankestyrelsen. Udgifter til hono-
rar til medlemmer af råd/nævn mv. og behandling af sager i fx Skatteankestyrel-
sen medregnes ikke. Der vil generelt være et element af skøn forbundet med op-
gørelsen af administrative udgifter. Såfremt rådet/nævnet mv. ikke har en særskilt
afsat bevilling på Finansloven, fremgår alene de administrative udgifter og således
ikke andelen af bevillingsstørrelsen.
-
Antal statsligt ansatte årsværk:
Antal årsværk er beregnet ud fra den lønudgift, der er
opgjort under administrative udgifter.
Side 2 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3035894_0003.png
Under Skatteministeriets ressort findes der råd, nævn mv. under departementet, Skattesty-
relsen, Motorstyrelsen og Skatteankestyrelsen.
Der er udarbejdet en oversigt for hvert enkelt område. Oplysninger om, hvilke opgaver
rådet/nævnet/tilsynet mv. varetager, samt hvor længe, rådet/nævnet/tilsynet har eksiste-
ret fremgår af teksten under hver tabel.
1) Departementets område
Af nedenstående
tabel 1
fremgår en oversigt med de efterspurgte oplysninger om
råd/nævn/tilsyn mv. under departementet.
Tabel 1. Departementets område
Bevillings-
størrelse
It-tilsynet
Skattelovrådet
2
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.:
1
ÅV-forbrug er opgjort efter den fordelingsnøgle, som It-tilsynet anvender til fordeling af driftsbevillingen på finans-
lovsformål, da It-tilsynet ikke foretager særskilt registrering.
2
En del af udgiften af udgiften afholdes under Skattestyrelsen.
Udgifter til
honorar
2,6 mio. kr.
0,2 mio. kr.
Administrative
udgifter
3,2 mio. kr.
0,2 mio. kr.
Administrative
udgifter som
andel af bevilling
29,1 pct.
-
Antal
årsværk
tilknyttet
2,7 ÅV
1
0,2 ÅV
11,0 mio. kr.
-
1.1 It-tilsynet
It-tilsynet har eksisteret siden 1. januar 2021. Tilsynet følger driften og udviklingen af
Skatteforvaltningens it-område og rådgiver Skatteforvaltningen om almene og principielle
spørgsmål med tilknytning hertil. It-tilsynet bistår ved behandlingen af Skatteforvaltnin-
gens it-projekter og it-systemstyring i Statens It-råd. Tilsynet afgiver udtalelser om forenk-
ling af eksisterende og kommende regulering på skatteområdet med henblik på at redu-
cere kompleksitet og nedbringe risici for Skatteforvaltningens it-område. Tilsynet behand-
ler indberetninger om alvorlige fejl i og alvorlige uregelmæssigheder forbundet med drif-
ten og udviklingen af told- og skatteforvaltningens it-område, som tilsynet modtager fra
whistleblowerordninger. It-tilsynet er organisatorisk placeret direkte under Skatteministe-
ren.
1.2 Skattelovrådet
Skattelovrådet har eksisteret siden 2016 og blev etableret som led i Retssikkerheds-
pakke II. Skattelovrådet skal efter anmodning fra skatteministeren belyse og afgive
indstillinger om udvalgte emner inden for skatte- og afgiftsområdet.
Side 3 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3035894_0004.png
2) Skattestyrelsens område
Af nedenstående
tabel 2
fremgår en oversigt med de efterspurgte oplysninger om
råd/nævn/tilsyn mv. under Skattestyrelsen.
Tabel 2. Skattestyrelsens område
Administrative
udgifter som
andel af
bevilling
-
-
-
-
Antal
årsværk
tilknyttet
2,0 ÅV
0,03 ÅV
0,02 ÅV
0,3 ÅV
Bevillings-
størrelse
Skatterådet
Skattekontakt-
udvalget
Momskontakt-
udvalget
Fordelings-
nævnet
Kilde: Skatteministeriet.
Udgifter til
honorar
2,0 mio. kr.
-
-
17.318 kr.
Administrative
udgifter
1,75 mio. kr.
0,02 mio. kr.
0,02 mio. kr.
0,3 mio. kr.
-
-
-
-
2.1 Skatterådet
Skatterådet blev oprettet 1. november 2005 som erstatning for Ligningsrådet. Skatterådet
er et kollegialt lægmandsorgan, der bistår Skatteforvaltningen og afgør de sager, som Skat-
teforvaltningen forelægger rådet til afgørelse, herunder anmodninger om bindende svar
med principielt indhold. Derudover fastsætter Skatterådet ligningsmæssige satser, herun-
der satser for bl.a. skattefri befordringsgodtgørelse til lønmodtagere.
2.2 Skattekontaktudvalget
Skattekontaktudvalget blev oprettet i 2006 og er en videreførelse af skatteudvalget. Skatte-
kontaktudvalget består af repræsentanter for rådgiver- og erhvervsorganisationer samt
medlemmer fra Skatteforvaltningen. Erhvervs- og rådgiverorganisationerne har hver ét
medlem af udvalget. Organisationerne udpeger medlemmerne og giver Skatteforvaltnin-
gen besked. Skattekontaktudvalget er et forum for drøftelse og information om Skattefor-
valtningens administration i forhold til virksomheder og rådgivere. Hensigten med udval-
get er at give virksomheder og rådgivere mulighed for at drøfte og komme med idéer og
forslag til forbedringer af de aktiviteter, som Skatteforvaltningen målretter til virksomhe-
der og rådgivere. Skattekontaktudvalget vil bl.a.: 1) Diskutere spørgsmål om fortolkning
af lovgivning, implementering af nye love samt Skatteforvaltningens administration. 2)
Diskutere Skatteforvaltningens virksomheds- og rådgiverrettede aktiviteter og effekten
heraf. 3) Drøfte behovet og formen for Skatteforvaltningens vejlednings- og informati-
onsarbejde.
2.3 Momskontaktudvalget
Momskontaktudvalget blev oprettet i 2006 og er en videreførelse af momsudvalget.
Momskontaktudvalget består af repræsentanter for rådgiver- og erhvervsorganisationer
samt medlemmer fra Skatteforvaltningen. Organisationerne udpeger medlemmerne og gi-
ver Skatteforvaltningen besked. Momskontaktudvalget er et forum for drøftelse og infor-
mation om Skatteforvaltningens administration i forhold til virksomheder og rådgivere.
Hensigten med udvalget er at give virksomheder og rådgivere mulighed for at drøfte og
komme med idéer og forslag til forbedringer af de aktiviteter, som Skatteforvaltningens
Side 4 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3035894_0005.png
målretter til virksomheder og rådgivere. Momskontaktudvalget vil bl.a. 1) Diskutere
spørgsmål om fortolkning af lovgivning, implementering af nye love samt Skatteforvalt-
ningens administration. 2) Diskutere Skatteforvaltningens virksomheds- og rådgiverret-
tede aktiviteter og effekten heraf. 3) Drøfte behovet og formen for Skatteforvaltningens
vejlednings- og informationsarbejde.
2.4 Fordelingsnævnet
Fordelingsnævnet blev indført ved lov nr. 269 af 13/5/1987. Nævnet træffer afgørelser i
de sager, der er omhandlet i kommuneskattelovens § 11, stk. 2, § 12, stk. 1, 2., og i § 12,
stk. 3, om fordeling af kommunernes andel af selskabsskatten. Det fremgår bl.a. af loven,
at anses en virksomhed for drevet i flere kommuner, fordeles den kommunale andel af
selskabsskatten mellem kommunerne efter lønningsreglen, medmindre de berettigede
kommuner træffer anden aftale. En fordeling kan indbringes for Delingsnævnet, hvis en
kommune mener, at de holdes helt eller delvist ude af fordelingen.
Pulje under Skattestyrelsens område
Skattestyrelsen administrerer ordningen vedrørende delvis kompensation til almennyttige
og velgørende foreninger omfattet af ligningslovens § 8 A eller § 12, skt. 3. Ordningen
blev oprettet i 2007. Formålet med puljen er at sikre, at flest mulige af de midler, der ind-
samles af foreningerne, kan gå til de almennyttige og velgørende formål. Foreningerne
kompenseres delvist for deres udgift til den købsmoms, der ikke kan godtgørelse efter
momslovens regler. I det omfang det samlede ansøgte beløb overstiger den på kontoen
afsatte bevilling, fordeles kompensationen proportionalt med de ansøgte beløb. Der var i
2024 afsat en bevilling på 189,1 mio. kr. De administrative udgifter udgjorde ca. 1 mio.
kr., og der er knap 1,5 årsværk tilknyttet ordningen.
3) Motorstyrelsens område
Af nedenstående
tabel 3
fremgår en oversigt med de efterspurgte oplysninger om
råd/nævn/tilsyn mv. under Motorstyrelsen.
Tabel 3. Motorstyrelsens område
Bevillings-
størrelse
Motorkontakt-
udvalget
Kilde: Skatteministeriet.
Udgifter til
honorar
-
-
Administrative
udgifter
0,5 mio. kr.
Administrative
udgifter som
andel af bevilling
-
Antal
årsværk
tilknyttet
1,0 ÅV
1
3.1 Motorkontaktudvalget
Motorstyrelsen har ikke haft mulighed for at afdække dato for oprettelse af Motorkon-
taktudvalget. Motorkontaktudvalget eksisterede også i det tidligere SKAT før 2018 og
har eksisteret under Motorstyrelsen siden 2018, hvor Motorstyrelsen blev en selvstændig
styrelse. . I Motorkontaktudvalget informeres der bl.a. om Motorstyrelsens administration
ift. virksomheder og rådgivere, og der sker en drøftelse heraf. I Motorkontaktudvalget har
virksomheder og rådgivere mulighed for at drøfte og komme med idéer og forslag til for-
bedringer af de aktiviteter, som Motorstyrelsen målretter til dem. Kontaktudvalget disku-
terer desuden spørgsmål om fortolkning af lovgivning og implementering af nye love
samt drøfter behovet og formen for Motorstyrelsens vejlednings- og informationsarbejde.
Side 5 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3035894_0006.png
4) Skatteankestyrelsens område
Af nedenstående
tabel 4
fremgår en oversigt med de efterspurgte oplysninger om
råd/nævn/tilsyn mv. under Skatteankestyrelsen.
Tabel 4. Skatteankestyrelsens område
Bevillings-
størrelse
Landsskatte-
retten
Skatteanke-
nævn
2
Vurderings-
Ankenævn
2
Motoranke-
nævn
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.:
1
Indeholder årsværk til adm. udgifter samt til sagsforberedende arbejde mv. direkte relateret til nævnets arbejde, her-
under fx udarbejdelse af sagsnotater til nævn og LSR og tilbageløb fra nævn og LSR.
2
Udgifter til
honorar
9,9 mio. kr.
7,3 mio. kr.
39,8 mio. kr.
1,6 mio. kr.
Administrative
udgifter
11,7 mio. kr.
9,3 mio. kr.
12,7 mio. kr.
1,1 mio. kr.
Administrative
udgifter som
andel af bevilling
-
-
-
-
Antal
årsværk
tilknyttet
1
18,24 ÅV
13,74 ÅV
19,23 ÅV
1,6 ÅV
-
-
-
-
Indeholder udgifter til to ankenævnsforeninger for hhv. Skatteankenævn (FDS) og Vurderingsankenævn (VAF). Det vurde-
res, at antallet af ÅV tilknyttet foreningerne er af begrænset omfang, hvorfor det ikke er opgjort.
Det bemærkes,
at ”Antal årsværk tilknyttet” er anført
skønnede lønudgifter og årsværk
vedrørende sagsbehandleres tidsforbrug direkte relateret til nævnets arbejde (f.eks. til
sagsnotater til nævn og LSR og tilbageløb). De angivne årsværk er en andel af Skatteanke-
styrelsens samlede faglige årsværk til sagsbehandling af klagesager på i alt 382,2 årsværk,
som omfatter medarbejdere ansat i fagkontorerne.
4.1 Landsskatteretten (LSR)
Landsskatteretten har eksisteret siden 1. juni 1938. Landsskatteretten er et landsdækkende
uafhængigt klagenævn. Landsskatteretten træffer selvstændig afgørelse i klagesager, der
bliver forberedt af SANST. Der er 1 ledende retsformand, 4 retsformænd og 38 retsmed-
lemmer, hvoraf 11 er valgt af Folketinget.
4.2 Skatteankenævn (SAN)
Skatteankenævnene har eksisteret siden 1. april 1990 (før denne dato var der ligningskom-
missioner). Skatteankenævn er 22 lokale nævn, der træffer selvstændig afgørelse i klagesa-
ger, der bliver forberedt af Skatteankestyrelsen. Der er 166 medlemmer, som er udnævnt
efter indstilling fra kommunalbestyrelserne samt 10 særlige medlemmer med skattefaglig
indsigt, der er indstillet af FSR
Danske Revisorer, Advokatsamfundet, Danske Advoka-
ter, Danske Universiteter og af skatteministeren. Der er én formand og en til to næstfor-
mænd i hvert nævn.
4.3 Vurderingsankenævn (VAN)
Vurderingsankenævnene har eksisteret siden 1. juli 2003 (før denne dato var der skyld-
råd). Vurderingsankenævnene er 15 lokale nævn, der træffer selvstændig afgørelse i klage-
sager, der bliver forberedt af Skatteankestyrelsen. Der er 350 medlemmer, hvoraf halvde-
len er udnævnt efter indstilling fra kommunalbestyrelserne. Den anden halvdel af med-
lemmerne er sagkyndige, der er indstillet dels af Finans Danmark, dels af Dansk Ejen-
domsmæglerforening. Formandsposten for vurderingsankenævnene varetages af et geo-
grafisk ubundet vurderingsankenævnsformandskab bestående af én ledende vurderingsan-
kenævnsformand og tre vurderingsankenævnsformænd.
Side 6 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3035894_0007.png
4.4 Motorankenævn (MAN)
Motorankenævnene har eksisteret siden 1. april 2006 (før denne dato var der vurderings-
mænd). Motorankenævnene er 4 lokale nævn, der træffer selvstændig afgørelse i klagesa-
ger, der bliver forberedt af Skatteankestyrelsen. Der er i alt 12 sagkyndige medlemmer. I
hvert nævn er der én formand samt én næstformand.
Side 7 af 7