Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3020719_0001.png
Bilag 1. Tabel til Social- og Boligministeriets besvarelse af FIU alm. del - spm. 188
Tabel 1 – Oversigt over råd, nævn mv. på Social- og Boligministeriets område
Periode
(etableret/opret-
tet pr. dato el. årstal)
Råd/nævn under Social- og Boligministeriets departement
9,6 mio. kr. i 2025.
Administrative udgifter: 3,8
mio. kr. (40 pct.).
Børnerådet har til opgave at indsamle og formidle viden om børns forhold og vilkår
gennem praksis, forskning og ved at inddrage børns synspunkter. Den viden bruger
Børnerådet bl.a. til at rådgive Folketing, regering og myndigheder i generelle
spørgsmål og forhold, som har betydning for børns liv og rettigheder, fx ved at af-
give høringssvar på lovgivningsinitiativer
1) At drøfte og vurdere udviklingen i samfundet for personer med handicap på bag-
grund af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap.
2) At arbejde for en bred inklusion i samfundet, herunder tilgængelighed, således
at mennesker med handicap bliver en del af samfundet på lige fod med andre og
sikres størst mulig frihed til selv at bestemme og tage ansvar.
3) At formidle information med henblik på at bekæmpe stereotyper, fordomme og
skadelig praksis i forhold til personer.
Frivilligrådet rådgiver social- og boligministeren og Folketinget om den frivillige sek-
tors rolle og involvering i løsningerne af sociale samfundsudfordringer.
Frivilligrådet*
2017
11,4 mio. kr. i 2025.
Administrative udgifter: 4,8
mio. kr. (42 pct.).
12
Rådet søger at skabe opmærksomhed om den frivillige sociale indsats og dens
udfordringer og sætte fokus på udviklingen af frivillighed i forhold til velfærdspoliti-
ske områder, herunder også på udviklingspotentialet på tværs af fagområder og
sektorer.
Rådet har til formål at rådgive regeringen og Folketinget om, hvordan social udsat-
hed kan forebygges og afhjælpes.
8
Rådet arbejder for, at mennesker i social udsathed bliver hørt nationalt og lokalt,
og at deres erfaringer tages med i udviklingen af velfærdssamfundet.
Bevillingsstørrelse, heraf
andel af administrative
udgifter
Antal statsligt an-
satte årsværk
Opgaver
Børnerådet
1994
9
Det Centrale Handicapråd (DCH)*
1980
11,4 mio. kr. i 2025.
Administrative udgifter: 4,8
mio. kr. (42 pct.).
12
Rådet for Socialt Udsatte (RSU)
April 2022
8,0 mio. kr. i 2025.
Administrative udgifter: 2,5
mio. kr. (31 pct.).
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3020719_0002.png
Råd/nævn under Ankestyrelsen under Social- og Boligministeriet**
-
Bevilling: Ingen særskilt be-
villing
Samlet udgift: 1,8 mio. kr.
Administrative udgifter som
andel af den samlede udgift:
0,3 mio. kr. (19 pct.).
Nævnets væsentligste opgaver er bl.a.:
- At behandle klager over afgørelser truffet af adoptionssamrådene.
- At føre tilsyn med adoptionssamrådene.
- At udvælge den godkendte ansøger, som skønnes bedst egnet til at adop-
tere et bestemt barn ved national fremmedadoption. At indsamle, bearbejde
og formidle viden om adoption.
Adoptionsnævnet hører administrativt til under Social- og Boligministeriets område,
men nævnet er uafhængigt af ministeren og Ankestyrelsen.
Nævnet behandler bl.a. klagesager om Statens Uddannelsesstøtte (SU), ret til han-
dicaptillæg, specialpædagogisk bistand til studerende på videregående uddannel-
ser mv.Tilskud til hjælpemidler mv. til elever ved frie grundskoler
4,5
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger hører administrativt til under
Social- og Boligministeriets område, men nævnet er uafhængigt af ministeren og
Ankestyrelsen.
Klagemyndighed i henhold til følgende lovgivning:
Lov om arbejdsmiljø, Lov om røgfri miljøer, Lov om elektroniske cigaretter, lov om
udstationering af lønmodtagere mv., § 24, stk. 2, jf. § 34, stk. 2 i Lov om fonden for
forebyggelse og fastholdelse, lov om miljøbeskyttelse om pesticidudbringningsma-
skiner, Lov om arbejdsmiljø i Grønland.
Ankestyrelsen stiller sekretariatsbistand til rådighed for nævnet. Arbejdsmiljøklage-
nævnet hører administrativt under Beskæftigelsesministeriets område, men næv-
net er ved behandlingen af de konkrete sager uafhængigt af ministeriet og af An-
kestyrelsen.
Klagenævnet bliver betjent af et sekretariat, som er placeret i Ankestyrelsen.
Klagenævnet for Specialundervisning hører administrativt til under Børne- og Un-
dervisningsministeriets område, men nævnet er uafhængigt af undervisningsmini-
steren og Ankestyrelsen ved de enkelte sagers behandling og afgørelse.
Bevilling: 6,0 mio. kr.
Samlet udgift: 5,8 mio. kr.
Administrative udgifter som
andel af den samlede udgift:
1,7 mio. kr. (30 pct.).
Behandler klagesager om:
- specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i folkeskolen, i behand-
lings- og specialundervisningstilbud samt på børne- og ungehjem, jf. folkeskolelo-
vens § 51.
- den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, jf. STU-lovens § 12.
- specialpædagogisk bistand i et regionalt tilbud for børn, der endnu ikke har påbe-
gyndt deres skolegang, jf. folkeskolelovens § 51.
- de retlige spørgsmål i kommunernes afgørelser om specialundervisning for
voksne, jf. lov om specialundervisning for voksne § 7 a og bekendtgørelsen om
specialundervisning for voksne § 17.
Klagesager om forskelsbehandling inden for og uden for arbejdsmarkedet, herun-
der inden for bl.a. følgende lovområder: ligestillingsloven, ligelønsloven, ligebe-
handlingsloven, barselsloven mv.
7,3
Ligebehandlingsnævnets sekretariat er organiseret i Ankestyrelsen. Ligebehand-
lingsnævnet er et uafhængigt nævn, hvis medlemmer udpeges af Beskæftigelses-
ministeriet. Nævnet træffer afgørelse i første instans i klager over forskelsbehand-
ling. Nævnet har desuden beføjelser som mandatar for klager, hvis nævnets af-
gørelser ikke efterkommes og indbringes for domstolene.
Adoptionsnævnet
1. april 1976, jf. lov nr. 137
af 24. marts 1976
1,3
1. august 1970, jf. lov nr.
262 af 4. juni 1970.
Ankenævnet for Statens Uddannelses-
støtteordninger
Nyt navn samt selvstæn-
digt lovgrundlag pr. 1. april
2013, jf. lov nr. 269 af 19.
marts 2013
Bevilling: 1,9 mio. kr.
Samlet udgift: 4,4 mio. kr.
Administrative udgifter som
andel af den samlede udgift:
1,2 mio. kr. (27 pct.).
Arbejdsmiljøklagenævnet
1. januar 1999
Bevilling: Ingen særskilt be-
villing.
Samlet udgift: 2,6 mio. kr.
Administrative udgifter som
andel af den samlede udgift:
0,8 mio. kr. (30 pct.).
2,5
Klagenævnet for Specialundervisning
3. juni 2000, jf. lov nr. 485
af 31. maj 2000
6,3
Ligebehandlingsnævnet
1. januar 2009
Bevilling: 1,7 mio. kr.
Samlet udgift: 8,3 mio. kr.
Administrative udgifter som
andel af den samlede udgift:
1,9 mio. kr. (23 pct.).
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3020719_0003.png
Psykolognævnet behandler ansøgninger om autorisation som psykolog samt an-
erkendelse af udenlandske professionelle kvalifikationer (uddannelse som psyko-
log i udlandet).
Bevilling: 1,8 mio. kr.
Gebyrindtægt: 1,0 mio. kr.
Samlet udgift: 6,8 mio. kr.
Administrative udgifter som
andel af den samlede udgift:
1,8 mio. kr. (27 pct.).
Psykolognævnet fører tilsyn med autoriserede psykologers virksomhed. Det er
både faglige sager, eksempelvis autoriserede psykologers arbejde med forældre-
kompetenceundersøgelser samt egnethedssager, altså psykologers helbred.
Psykolognævnet fører også tilsyn med psykologers markedsføring, jf. § 4, stk. 6 i
lov nr. 326 af 6. maj 2003.
Psykolognævnet bliver betjent af et sekretariat, som er placeret i Ankestyrelsen.
Psykolognævnet hører administrativt til under Social- og Boligministeriets om-
råde, men nævnet er uafhængigt af ministeren og Ankestyrelsen.
Råd/nævn under Familieretshuset under Social- og Boligministeriet
-
I forbindelse med kommunal-
reformen i år 2007 blev op-
gaven, sammen med en
række andre opgaver, flyttet
til statsforvaltningerne. Det
har i den forbindelse ikke
været muligt at lokali-
sere/identificere bevilling-
størrelsen.
I 2024 har Familieretshuset
haft udgifter på ca. 0,2 mio.
kr. til vederlag til de eksterne
-
medlemmer af samrådene
samt ca. 0,25 mio. kr. til om-
kostninger til diverse under-
søgelser af adoptanterne
iværksat på initiativ af sam-
rådene. Familieretshuset
bruger ét årsværk på sekre-
tariatsbetjening af nævnet
svarende til ca. 0,8 mio. kr.
Det er forventningen, at om-
kostningerne i 2025 vil svare
til niveauet i 2024.
Psykolognævnet
1. januar 1994, jf. lov 494
af 30. juni 1993
7,0
-
Adoptionssamrådet
-
1. januar 2007
-
1
Der er to adoptionssamråd med hver tre medlemmer – to eksterne og én medar-
bejder fra Familieretshuset. Samrådenes væsentligste opgave er at træffe afgø-
relse om godkendelse af adoptanter.
-
Det Socialfaglige Nævn vedrørende
Magtanvendelse over for Borgere med
-
Handicap
-
-
Bevilling: 5,6 mio. kr. i 2025.
-
Administrative udgifter: 3,7
-
mio. kr. (66 pct.).
1. januar 2025
4,6
-
-
-
-
Nævnet kan træffe afgørelse om, hvorvidt en kommune kan anvende magt hos
voksne borgere med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne efter indstil-
ling fra kommunalbestyrelsen.
Nævnet har kompetence til at tage stilling til tre typer af magtanvendelse efter ud-
valgte bestemmelser i serviceloven:
anvendelse af situationsbestemt kamerakig, jf. § 128 b, stk. 1,
aflåsning og sikring af skabe og skuffer m.v., jf. § 128 g, stk. 1
adgang til en beboers bolig i et botilbud, jf. § 128 h, stk. 1.
Råd/nævn under Social- og Boligstyrelsen under Social- og Boligministeriet
-
Det Faglige Råd for National Koordina-
-
tion***
1. oktober 2014
Det Faglige Råd har ikke en
-
selvstændig bevilling, men
mødeafholdelse finansieres
af Social- og Boligstyrelsen.
Social- og Boligstyrel-
-
sen sekretariatsbetjener
Rådet svarende til ca.
0,1 årsværk
Det Faglige Råd har til formål at rådgive Social- og Boligstyrelsen i opgaven med
at varetage den nationale koordinationsstruktur. Rådgivningen skal understøtte
formålet med den politiske aftale og den nationale koordinationsstruktur.
3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om en oversigt over alle statslige råd, nævn, tilsyn, centre, udvalg, kontroller, puljer m.v. under ministerens ressort mv.
3020719_0004.png
-
Det beløber sig til ca. 35.000
kr. årligt.
Herudover aflønner styrelsen
årligt Rådets fire faglige ek-
sperter med et honorar på
16.000 kr. (2012-niveau), li-
gesom Rådets formand af-
lønnes med et årligt beløb på
52.400 kr. (2012-niveau).
-
Bevilling: 6,0 mio. kr. for
2025 og 2026.
-
Administrative udgifter: 5,7
mio. kr. (95 pct.).
Bestyrelsen har ikke en selv-
stændig bevilling, men mø-
deafholdelse finansieres af
-
Social- og Boligstyrelsen.
Møderne afholdes dog intern
i styrelsen, og udgiften er
derfor begrænset. Hertil
modtager formanden et årligt
honorar på 20.000 kr.
Tolkerådet har ikke en selv-
stændig bevilling, men mø-
deafholdelse finansieres af
Social- og Boligstyrelsen.
Møderne afholdes i departe-
mentet, og udgiften er derfor
begrænset.
Videnscenter for Børneinddragelse og Udsatte Børns Liv er et samarbejde mel-
lem Børns Vilkår, VIVE og Social- og Boligstyrelsen. Videnscentret skal styrke
kommuner og andre aktører i, at der sker en reel inddragelse af børn og unge i
det socialfaglige arbejde, bl.a. gennem rådgivning og kompetenceudvikling, udvik-
ling og implementering af redskaber og metoder og vidensproduktion om børne-
inddragelse og udsatte børns liv.
-
Videnscenter om Børneinddragelse og
-
Udsatte Børns Liv****
1. januar 2025 - 31. de-
cember 2026
-
5,9
-
VISOs faglige bestyrelse*****
-
2007
-
Social- og Boligstyrel-
sen sekretariatsbetjener
bestyrelsen svarende til
ca. 0,1 årsværk
Bestyrelsen, der udpeges for fire år ad gangen, har til opgave at rådgive Social-
og Boligstyrelsens direktør om VISOs faglige virksomhed.
Bestyrelsen kommer desuden med forslag til prioritering af VISOs indsatsområder
og peger på områder med behov for vidensudvikling.
Tolkerådet
-
2009
Social- og Boligstyrel-
sen sekretariatsbetjener
-
rådet svarende til ca.
0,1 årsværk.
Tolkerådet bistår tolkemyndigheden i faglige spørgsmål, herunder særlig i forhold
til udviklingen af tolkeområdet.
Anm.: Der er i besvarelsen af spørgsmålet foretaget følgende afgrænsning: Der er tale om eksisterende råd/nævn m.v. Der er ikke medtaget udvalg og lignende, som er planlagte, men endnu ikke aktive. Der er inkluderet både
varige og midlertidige råd/nævn m.v. Der kan dermed være tale om tilsynsenheder, der enten fører et løbende tilsyn, eller enheder, som udfører en midlertidig opgave, der endnu ikke er afsluttet. Da nogle råd/nævn har flere
omkostninger, end hvad der fremgår af den afsatte bevilling, er der her taget udgangspunkt i de reelt anvendte midler på området. Der er medtaget råd/nævn, der udelukkende er finansieret af statslige midler eller gebyr.
Dermed er eksempelvis selvejende institutioner, der kun delvist modtager driftstilskud ikke medtaget. Statslige årsværk er defineret ved, at udgifterne hertil afholdes på en eller flere af følgende hovedkonti: Social- og Boligmini-
steriets departement, Ankestyrelsen, Familieretshuset, Social- og Boligstyrelsen eller på § 15.11.02. Data, statistik og analyser på Social, Bolig- og Ældreområdet. Der er ikke medtaget arbejdsgrupper, ekspertudvalg, følgegrup-
per og interessentgrupper, da disse ofte ikke vil have statslige årsværk tilknyttet. Der er ikke medtaget udvalg, grupper eller lignende, der er forankret på andre ministeriers ressortområder med deltagelse fra Social- og Boligmi-
nisteriet eller ministeriets underliggende institutioner. Der er ikke medtaget interne statslige embedsmandsgrupper- og udvalg. Under Social- og Boligstyrelsen hører en række ansøgningspuljer, som styrelsen må trække
administrationsbidrag af. Disse er ikke medtaget i oversigten, idet disse ikke udgør selvstændige, organisatoriske enheder.
*Det
bemærkes, at Det Centrale Handicapråd og Frivilligrådet betjenes af et fællessekretariat på én driftsbevilling, hvorfor udgifter og antal årsværk er ens for de to råd.
** For Ankestyrelsen er antal statslige årsværk i nævnene er opgjort som det antal årsværk der er afsat til sekretariatsbetjening i Ankestyrelsen i 2024, og inkluderer derfor ikke nævnenes medlemmer. Ud over årsværk til
sekretariatsbetjening indeholder opgørelsen de administrative årsværk der understøtter sekretariatsbetjeningen.
***
Det kan vurderes, om Rådet falder inden for afgrænsningen. Som skrevet i skemaet har Rådet ikke en selvstændig bevilling, men Social- og Boligstyrelsen afholder udgifter til mødeafholdelse. Herudover aflønner styrelsen
årligt Rådets fire faglige eksperter med et honorar på 16.000 kr. (2012-niveau), ligesom Rådets formand aflønnes med et årligt beløb på 52.400 kr. (2012-niveau).
**** Det bemærkes, at der kun svares fsva. SBST’s andel af den samlede bevilling til initiativet, og at der herudover også er afsat midler til anden statslig aktør i form af VIVE.
***** Det kan fsva. VISO’s faglige bestyrelse ligeledes vurderes, om denne falder inden for afgrænsningen.
4