Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3003004_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. april 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 171 (Alm. del) af 12.
marts 2025
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt, ved en æn-
dring i skattereglerne i 2035, således at der indføres en ny topsats i PAL-skatten
for store formuer, således at satsen for PAL-skatten hæves med henholdsvis 5 el-
ler 10 pct.-point for pensionsdepoter, som udgør mere end 3, 4 eller 5 mio. kr.?
For hvert scenarie bedes ministeren oplyse det umiddelbare merprovenu, provenu
efter adfærd og provenu efter adfærd og tilbageløb.
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at såfremt en person samlet set har en pensi-
onsformue over hhv. 3, 4 og 5 mio. kr., så beskattes afkastet med hhv. 20,3 pct.
og 25,3 pct. fra 2035 i stedet for den nuværende sats på 15,3 pct. Det er således
lagt til grund, at en person som har flere pensionsdepoter i samme eller forskellige
pensionskasser/pensionsinstitutter (herunder ATP), hvor hvert depot er under
grænsen for højere afkastbeskatning, men hvor summen af alle depoter er over
hhv. 3, 4 og 5 mio. kr., vil opleve at blive beskattet med en højere PAL-skattesats
på afkastet af alle depoter.
Dertil er det lagt til grund, at andelen af den samlede pensionsformue fordelt på
køn og antal år til folkepensionsalderen, som beskattes med en højere PAL-skatte-
sats, holdes konstant over tid. De anvendte andele fordelt på køn og år til folke-
pensionsalderen er beregnet på baggrund af registerdata fra 2023. Der er i bereg-
ningerne således ikke taget højde for, at modningen af arbejdsmarkedspensionerne
kan påvirke antallet/andelen af personer med pensionsdepoter over grænsen for
højere afkastbeskatning.
Tabel 1-3 viser de skønnede økonomiske konsekvenser af en højere PAL-skatte-
sats fra 2035 på samlede pensionsformuer over hhv. 3, 4 og 5 mio. kr.
En forhøjelse af PAL-skattesatsen vil som udgangspunkt styrke de offentlige fi-
nanser gennem et højere umiddelbart provenu, hvilket også er afspejlet af tabel 1-
3, hvor en højere PAL-skattesats medfører et merprovenu. En højere løbende be-
skatning af afkast på pensionsopsparing vil dog på sigt medføre en omtrent tilsva-
rende reduktion i indkomstskattepligtige pensionsudbetalinger. Herfra vil der være
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt, ved en ændring i skattereglerne i 2035 mv.
3003004_0002.png
Side 2 af 5
et tilbageløb i form af lavere indkomstskat og af moms og afgifter, samt en reduk-
tion i modregningen af pensionstillæg til folkepension og boligydelse, hvorfor
merprovenuet er faldende over år. Den varige virkning af den øgede PAL-skat
vurderes dog at være positiv.
Der er i provenuvirkningerne ikke taget højde for adfærdsvirkninger sfa. ændrede
porteføljesammensætninger og virkninger på arbejdsudbuddet på baggrund af bl.a.
ændret tilbagetrækning (herunder fra ændringer i graden af selvpensionering). En
øget beskatning af det løbende afkast på pensionsopsparinger vil alt andet lige
gøre det mindre attraktivt at spare op gennem en pensionsopsparing og kan der-
med medføre en omlægning fra pensionsopsparing til anden opsparing (fx fri op-
sparing eller ejerbolig). Dermed kan den højere PAL-skat bidrage til en genindfø-
relse af det såkaldte samspilsproblem, der ellers anses for håndteret gennem indfø-
relse af det ekstra pensionsfradrag og justeringerne i muligheden for indbetaling
på aldersopsparing.
Tabel 1
Provenuvirkningen af en PAL-skattesats på hhv. 20,3 pct. og 25,3 pct. på samlede pensionsformuer
over 3 mio. kr.
PAL-skattesats på 20,3 pct.
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
PAL-skattesats på 25,3 pct.
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
Mia. kr., 2025-niveau
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2055
2056
4,1
4,0
4,0
3,9
3,9
3,8
3,7
3,6
3,6
3,5
3,4
3,4
3,3
3,2
3,1
3,0
2,9
2,8
2,8
2,7
2,7
2,6
4,1
4,0
3,9
3,9
3,8
3,7
3,6
3,5
3,5
3,4
3,3
3,2
3,1
3,0
2,9
2,8
2,7
2,6
2,5
2,4
2,3
2,3
8,2
8,1
7,9
7,9
7,8
7,6
7,4
7,2
7,1
7,0
6,8
6,7
6,5
6,4
6,2
6,0
5,8
5,6
5,5
5,4
5,2
5,1
8,2
8,0
7,9
7,8
7,6
7,4
7,2
7,0
6,9
6,7
6,5
6,3
6,1
5,9
5,7
5,5
5,2
5,0
4,9
4,7
4,6
4,5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt, ved en ændring i skattereglerne i 2035 mv.
3003004_0003.png
Side 3 af 5
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
Varig virkning
2,5
2,5
2,4
2,4
2,4
2,3
2,3
2,2
2,1
2,2
2,1
2,0
2,0
2,0
1,9
1,8
1,8
1,7
0,9
5,0
4,8
4,7
4,6
4,6
4,5
4,4
4,2
4,1
4,3
4,1
3,9
3,8
3,8
3,7
3,5
3,3
3,2
1,6
Anm.: Det er antaget, at andelen af den samlede pensionsformue fordelt på køn og antal år til folkepensionsalderen,
som beskattes med en højere PAL-skattesats, holdes kontant over tid. Andelene er opgjort på basis af
registerdata fra 2023.
Kilde: Egne beregningerne på baggrund af regsiterdata fra Danmarks Statistik.
Tabel 2
Provenuvirkningen af en PAL-skattesats på hhv. 20,3 pct. og 25,3 pct. på samlede pensionsformuer
over 4 mio. kr.
PAL-skattesats på 20,3 pct.
Umiddelbar pro-
venuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
PAL-skattesats på 25,3 pct.
Umiddelbar pro-
venuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
Mia. kr., 2025-niveau
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2,8
2,8
2,7
2,7
2,7
2,6
2,6
2,5
2,5
2,4
2,4
2,3
2,3
2,2
2,2
2,1
2,0
2,0
1,9
1,9
2,8
2,8
2,7
2,7
2,7
2,6
2,5
2,4
2,4
2,4
2,3
2,2
2,1
2,1
2,0
1,9
1,9
1,8
1,7
1,7
5,6
5,5
5,5
5,4
5,4
5,2
5,1
5,0
5,0
4,9
4,7
4,6
4,5
4,4
4,3
4,2
4,0
3,9
3,8
3,8
5,6
5,5
5,4
5,4
5,3
5,1
5,0
4,8
4,8
4,7
4,5
4,4
4,2
4,2
4,0
3,8
3,7
3,5
3,4
3,3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt, ved en ændring i skattereglerne i 2035 mv.
3003004_0004.png
Side 4 af 5
2055
2056
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
Varig virkning
1,8
1,8
1,8
1,7
1,7
1,6
1,6
1,6
1,6
1,5
1,5
1,6
1,6
1,5
1,5
1,4
1,4
1,4
1,3
1,3
1,2
1,2
0,6
3,6
3,6
3,5
3,4
3,3
3,2
3,2
3,1
3,1
3,0
2,9
3,2
3,2
3,0
2,9
2,8
2,7
2,7
2,6
2,5
2,4
2,3
1,2
Anm.: Det er antaget, at andelen af den samlede pensionsformue fordelt på køn og antal år til folkepensionsalderen,
som beskattes med en højere PAL-skattesats, holdes kontant over tid. Andelene er opgjort på basis af
registerdata fra 2023.
Kilde: Egne beregningerne på baggrund af regsiterdata fra Danmarks Statistik.
Tabel 3
Provenuvirkningen af en PAL-skattesats på hhv. 20,3 pct. og 25,3 pct. på samlede pensionsformuer
over 5 mio. kr.
PAL-skattesats på 20,3 pct.
Umiddelbar pro-
venuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
PAL-skattesats på 25,3 pct.
Umiddelbar pro-
venuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
Mia. kr., 2025-niveau
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,7
1,7
1,6
1,6
1,6
1,5
1,5
1,4
2,0
2,0
2,0
2,0
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,7
1,7
1,6
1,5
1,5
1,5
1,4
1,3
1,3
4,1
4,0
4,0
4,0
3,9
3,8
3,7
3,7
3,6
3,6
3,5
3,4
3,3
3,2
3,2
3,0
2,9
2,8
4,1
4,0
3,9
3,9
3,9
3,8
3,6
3,5
3,5
3,4
3,3
3,2
3,1
3,0
2,9
2,8
2,7
2,6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om provenu for hvert af årene 2035-2065 og varigt, ved en ændring i skattereglerne i 2035 mv.
3003004_0005.png
Side 5 af 5
2053
2054
2055
2056
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
Varig virkning
1,4
1,4
1,3
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
0,9
0,4
2,8
2,7
2,6
2,6
2,5
2,5
2,4
2,3
2,4
2,3
2,2
2,2
2,1
2,5
2,4
2,3
2,3
2,2
2,1
2,0
2,0
2,0
1,9
1,8
1,8
1,7
0,8
Anm.: Det er antaget, at andelen af den samlede pensionsformue fordelt på køn og antal år til folkepensionsalderen,
som beskattes med en højere PAL-skattesats, holdes kontant over tid. Andelene er opgjort på basis af
registerdata fra 2023.
Kilde: Egne beregningerne på baggrund af regsiterdata fra Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister