Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
3076525_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Dato
6. oktober 2025
Bilag
Sag
25/01476
Enhed
ØKOSIK
EUU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 157 fra Theresa Scavenius
(UFG) stillet den 24. september 2025 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ifølge FN’s Våbentraktats art. 11, stk. 4, står der: “Hvis en deltagerstat opdager, at
en overførsel af konventionelle våben omfattet af artikel 2, stk. 1, omdirigeres, skal
den pågældende stat træffe egnede foranstaltninger i henhold til egne nationale
love og i henhold til folkeretten til at imødegå en sådan omdirigering.
Foranstaltningerne kan omfatte varsling af potentielt berørte deltagerstater,
undersøgelse af omdirigerede forsendelser af konventionelle våben som anført i
artikel 2, stk. 1, og opfølgning ved efterforskning og retshåndhævende
foranstaltninger.” Ministeren bedes redegøre for, hvornår regeringen har varslet
berørte deltagerstater samt lavet den omtalte undersøgelse efter, at det blev
offentligt kendt, at der skete krigsforbrydelser og krænkelser af folkeretten i Gaza.
Svar
Det følger af FN’s Våbenhandelstraktat artikel 11, stk. 1, at enhver deltagerstat, der
er involveret i overførsel af konventionelle våben, som er omfattet af artikel 2, stk.
1, skal træffe foranstaltninger til at forhindre, at de omdirigeres. Det følger
ligeledes af artikel 11, stk. 2, at den eksporterende deltagerstat skal søge at
forhindre omdirigering af overførsler af konventionelle våben omfattet af artikel 2,
stk. 1, via sit nationale kontrolsystem ved at vurdere risikoen for omdirigering af
eksporten og overveje etablering af foranstaltninger til imødegåelse af en sådan
omdirigering såsom tillidsskabende initiativer eller ordninger, der er udviklet og
aftalt i fællesskab mellem den eksporterende og importerende stat.
Danmark har etableret et eksportkontrolsystem, og i den forbindelse kan
Udenrigsministeriet oplyse, at afgørelser om tilladelser til eksport af våben,
herunder til Israel, træffes af Rigspolitiet. En ansøgning om eksporttilladelse
skal indeholde oplysninger om hvilket produkt, der ønskes udført,
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2, 1448 København K Tlf.: +45 3392 0000 Fax: +45 32 54 05 33
E-mail:
[email protected]
Web: UM.dk
1/2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om oversendelse af en liste med de foranstaltninger, regeringen har sat i gang for at regulere transit og omladning af våben, siden det blev offentligt kendt, at der skete krigsforbrydelser og krænkelser af folkeretten i Gaza.
oplysninger om modtageren af produktet samt oplysninger om slutbrugeren,
hvis denne er kendt på ansøgningstidspunktet. Oplysningerne i ansøgningen
gives under strafansvar efter straffelovens § 163, og det er den enkelte
ansøgers forpligtelse at sikre, at der ikke gives urigtige eller mangelfulde
oplysninger. Hvis myndighederne får oplysninger om, at et produkt f.eks. er
sendt til en anden modtager eller slutbruger end den, der er oplyst i
ansøgningen, kan der efter omstændighederne blive indledt en
efterforskning heraf. For nærmere om kravene for udstedelse af
eksporttilladelser henvises til justitsministeren.
Udenrigsministeriet indgår som høringspart i sager om udførsel af våben og
militært udstyr. Når Udenrigsministeriet bliver hørt om en ansøgning,
foretages der en konkret udenrigs- og sikkerhedspolitisk vurdering i
overensstemmelse med Rådets fælles holdning om fælles regler for kontrol
med eksport af militærteknologi og -udstyr og Danmarks internationale
forpligtelser i øvrigt. Det følger af Rådets fælles holdning, at konkrete
ansøgninger skal vurderes ud fra otte kriterier. Det drejer sig eksempelvis
om, at der skal tages hensyn til risikoen for, at militærteknologien eller -
udstyret kan blive anvendt til andre formål i modtagerlandet eller
reeksporteret på uønskede betingelser.
I forhold til situationen i Gaza bemærkes det, at Udenrigsministeriet allerede i
marts 2024 har skærpet tilgangen til eksport af militært udstyr i lyset af den
alvorlige udvikling i regionen. Med den skærpede tilgang anlægger
Udenrigsministeriet en meget restriktiv linje i vurderingen af konkrete sager
vedrørende eksport af militært udstyr til Israel. Ansøgninger vurderes fortsat fra
sag til sag i overensstemmelse med kriterierne i Rådets fælles holdning og kravene i
FN’s våbenhandelstraktat. Eksport af militært udstyr til Israel vurderes dog som
udgangspunkt problematisk.
Det er Justitsministeriets og Udenrigsministeriets vurdering, at Danmarks tilgang til
eksportkontrol er i overensstemmelse med Danmarks EU-retlige og øvrige
internationale forpligtelser.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen
2/2