Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3064952_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
8. september 2025
Besvarelse af spørgsmål 253 alm. del stillet af udvalget den 13. august
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Spørgsmål:
Ifølge Nationalbanken var prisstigningerne i 2020-2022 betydeligt højere
for danskere med lave indkomster end for danskere med høje indkomster,
grundet deres forskellige forbrugsmønstre. Vil ministeren
ud fra samme
tilgang som Nationalbanken
redegøre for, hvor høje prisstigningerne har
været i hele perioden fra 2020 til i dag? Prisstigningerne bedes opgjort for
hver indkomstdecil (ækvivaleret disponibel indkomst), for forskellige fa-
milietyper, samt for en gennemsnitsdansker. Prisstigningerne ønskes op-
gjort både som inflationsrate i procent, som merudgift i kroner og som mer-
udgift i procent af disponibel indkomst. Endvidere bedes ministeren lave
samme opgørelser ud fra prisstigningerne på fødevarer isoleret set. Der
henvises til ”Inflation inequality in Denmark”, www.nationalbanken.dk,
den 22. juni 2023.
Svar:
De markante prisstigninger på fødevarer er en udfordring. Der er ingen
tvivl om, at prisstigningerne på fødevarer mærkes af alle danskere, særligt
husstande med lave indkomster, der allerede lever med stramme budgetter.
Regeringen tager denne udfordring meget alvorligt, og har løbende gennem
regeringsperioden taget væsentlige skridt til at understøtte danske familiers
købekraft.
Sammen med Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Nye Borgerlige aftalte regeringen i 2023 blandt andet de
største personskattelettelser i ti år, på samlet over 11 mia. kr. i 2030. Afta-
len giver omkring 6.000 kr. mere mellem hænderne om året for en typisk
familie med to voksne og to børn
og over 8.000 kr. til en enlig forsørger
med ét barn.
Regeringen har desuden sammen med SF og Enhedslisten sikret en perma-
nent forhøjelse af ældrechecken med op til 5.000 kr. Forhøjelsen giver et
solidt løft til økonomien hos de folkepensionister, der har mindst.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om udvikling i prisstigninger fordelt på indkomstgrupper siden 2020
3064952_0002.png
2/2
Endelig vil vi afskaffe afgifterne på fx chokolade og kaffe, sænke daginsti-
tutionsbetalingen fjerne moms på bøger og nedsætte elafgiften til 0,8
øre/kWh, hvilket for en arbejderfamilie med to børn vil kunne betyde en
besparelse i 2026 på ca. 8.650 kr.
For en opdatering af Nationalbankens analyse vil jeg henvise til National-
banken. Med afsæt i data fra Danmarks Statistik kan prisstigninger på fø-
devarer og stigning i fødevareforbrug imidlertid opgøres for forskellige
husstande/indkomstniveauer,
jf. tabel 1.
Priserne på det forbrug, som en
gennemsnitshusstand typisk forbruger, er steget med 17 pct. fra januar 2020
til februar 2025, som er seneste måned med oplysninger. Det svarer til en
ekstra udgift på cirka 55.100 kr. Ses der alene på fødevarer, er priserne
steget med 28 pct., svarende til en stigning i fødevareforbruget på 11.100
kr. Dog er den disponible indkomst også vokset i perioden. Den disponible
indkomst hos eksempelvis en arbejderfamilie
1
er steget med godt 100.000
kr. fra 2020 til 2025.
Tabel 1
Udvikling i fødevarepriser og forbrug for udvalgte husstande/indkomstniveauer
Januar 2020-februar 2025
Stigning i fø- Stigning i føde- Stigning i for- Stigning i sam-
devarepriser
vareforbrug brugerpriser
let forbrug
(pct.)
(kr.)
( pct.)
(kr.)
28
11.100
17
55.100
29
28
29
29
29
29
28
28
11.000
16.600
9.500
5.700
8.500
10.400
13.600
17.500
17
17
18
18
18
18
17
17
47.600
72.600
47.400
28.600
39.600
50.900
66.700
90.800
Gennemsnitshusstand
Enlige med børn
2 voksne med børn
Pensionist/efterlønsmodtager
Under 250.000 kr.
250.000 - 449.999 kr.
450.000 - 699.999 kr.
700.000 - 999.999 kr.
1.000.000 kr. og derover
Anm.: Stigningen i priser er beregnet fra januar 2020 til februar 2025, da de seneste data for husstandsopdelt forbrug er til
og med februar 2025. Familiernes forbrug holdes konstant og der tages dermed ikke højde for ændringer i familier-
nes forbrug som følge af prisstigninger. Der er taget udgangspunkt i forbruget af fødevarer og ikke-alkoholiske drik-
kevarer for 2020, som er fremskrevet til 2025. De generelle prisstigninger er anvendt til beregning af prisstigningerne
for gennemsnitshusstanden.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger
Regeringen vil løbende følge den videre udvikling i priserne og overveje
yderligere tiltag og undersøgelser.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
1
Arbejderfamilie med 2 børn i børnehave og SFO med lejebolig, Familietypemodellen juni 2025,
Økonomiministeriet
OFFENTLIG