Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3042287_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
[email protected]
Besvarelse af spørgsmål nr. 213 fra
Folketingets Erhvervsudvalg (alm. del)
17. juni 2025
Jeg har ved mail af 30. maj 2025 fra Folketingets Udvalgssekretariat
modtaget Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 213 (alm. del).
Spørgsmål nr. 213
”Vil ombudsmanden, med udgangspunkt i vedlagte bilag, svare på følgende
spørgsmål:
a. Vil ombudsmanden bekræfte, at Folketingets Ombudsmand som
institution har de nødvendige juridiske kompetencer til at gå ind i
sager om overholdelse af bl.a. forvaltningsloven og relevante
habilitetsspørgsmål som f.eks. sagen om Søfartsstyrelsens
habilitet i behandlingen af sagen om branden på Scandinavian
Star?
b. Vil ombudsmanden – med henvisning til institutionens mandat til
at tage en konkret sag op til undersøgelse og gennemføre
generelle undersøgelser af en myndigheds behandling af sager –
iværksætte en egen drift-undersøgelse af Søfartsstyrelsen som
forvaltningsmyndighed og spørgsmålet om habilitet i
behandlingen af sagen om branden på Scandinavian Star,
herunder af Søfartsstyrelsens manglende undersøgelse af egen
habilitet og spørgsmålet om, hvorvidt styrelsen skulle have gjort
opmærksom på mulige interessekonflikter?”
Dok.nr. 25/03129-
3/LBH/MNK
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at ombudsmanden efter ombudsmandslovens
§ 21 (lovbekendtgørelse nr. 349 af 22. marts 2013) skal bedømme, om
myndigheder eller personer, der er omfattet af ombudsmandens virksomhed,
handler i strid med gældende ret eller på anden måde gør sig skyldige i fejl
eller forsømmelser ved udøvelsen af deres opgaver.
Side 1 | 4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om Scandinavian Star
Ombudsmandens virksomhed omfatter alle dele af den offentlige forvaltning,
jf. ombudsmandslovens § 7, stk. 1.
Ombudsmandens kompetence omfatter således bl.a. undersøgelse og
bedømmelse af offentlige myndigheders overholdelse af forvaltningsretlige
regler og grundsætninger, herunder spørgsmål om habilitet.
Jeg kan på den baggrund bekræfte, at ombudsmandsinstitutionen har de
nødvendige juridiske kompetencer til at undersøge sådanne spørgsmål.
I forhold til branden på Scandinavian Star har der siden 1990 været foretaget
en række forskellige – herunder uafhængige – undersøgelser vedrørende
sagen, og skiftende ministre har i perioden ligeledes i en række tilfælde
besvaret spørgsmål fra Folketinget, ligesom Folketinget har afholdt samråd
og forespørgselsdebatter mv. om sagen.
Søfartsstyrelsens rolle og ansvar som myndighed er indgået i disse
undersøgelser mv. og er bl.a. tidligere behandlet i det fællesnordiske
granskningsudvalg, som offentliggjorde sin rapport den 31. januar 1991, i en
ekstern juridisk undersøgelse, som offentliggjorde sine konklusioner den 5.
september 2022, samt i Scandinavian Star Taskforcens redegørelse af 13.
september 2024.
I forhold til den seneste undersøgelse var taskforcen nedsat af
justitsministeren efter en politisk aftale mellem Folketingets partier. Den
havde en følgegruppe af folketingsmedlemmer nedsat af Folketinget.
Taskforcen konkluderede vedrørende Søfartsstyrelsens habilitet, at der
senest ved offentliggørelsen af granskningsudvalgets rapport den 31. januar
1991 indtrådte myndighedsinhabilitet vedrørende spørgsmål, der direkte
angik de forhold om styrelsens kontrol af skibet inden dets indsættelse, som
granskningsudvalget havde udtalt kritik af.
Spørgsmål om Søfartsstyrelsens habilitet blev i forlængelse af redegørelsen
fra den nævnte taskforce drøftet den 2. december 2024 i et samråd i
Erhvervsudvalget. Erhvervsministeren har som opfølgning på samrådet ved
sin besvarelse den 14. januar 2025 af spørgsmål nr. 89 (ERU alm. del) sendt
Folketingets Erhvervsudvalg et notat af 7. januar 2025 om
”Habilitetsspørgsmål i forbindelse med den endelige redegørelse af 13.
september 2024 fra Task Force Scandinavian Star”.
Senest har Folketinget den 11. juni 2025 behandlet forespørgsel F 28 om
sagen, hvor et flertal i Folketinget har vedtaget folketingsvedtagelse nr. V 91:
Side 2 | 4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om Scandinavian Star
”…
Folketinget noterer sig konklusionerne i de to uafhængige undersøgelser
fra henholdsvis 2022 og 2024, og regeringen vil invitere Folketingets
partier til en opfølgende drøftelse heraf og af den kritik, der indgår heri.
Folketinget noterer sig desuden, at der i øjeblikket verserer to retssager
ved domstolene, og i det lys vurderes det rigtigst at afvente resultaterne
heraf. Når dommene er endeligt afsagt, vil regeringen indkalde
Folketingets partier til en drøftelse af, hvad de giver anledning til.”
Jeg forstår på de oplysninger, som jeg i tilknytning hertil har modtaget fra
Erhvervsministeriet, at de to nævnte retssager er anlagt mod
Søfartsstyrelsen, og at hovedspørgsmålet i disse sager vedrører
Søfartsstyrelsens ansvar i forbindelse med manglende havnestatskontrol af
skibet, inden det blev indsat i rutefart.
Som det fremgår ovenfor, har Søfartsstyrelsens rolle og ansvar som
myndighed i forbindelse med branden på Scandinavian Star været genstand
for flere eksterne undersøgelser, herunder senest ved den uafhængige
redegørelse fra Scandinavian Star Taskforcen. Der har som opfølgning herpå
netop været en forespørgselsdebat i Folketinget, hvor et flertal har vedtaget
folketingsvedtagelse nr. V 91. Det følger af vedtagelsen, at Folketinget har
noteret sig konklusionerne fra de to uafhængige undersøgelser fra
henholdsvis 2022 og 2024, samt at der efterfølgende vil ske yderligere
politisk opfølgning på sagen.
I tilknytning hertil er det relevant, at ombudsmandens kompetence ikke
omfatter Folketinget. En konsekvens heraf er bl.a., at ombudsmanden i
sager, hvor en forvaltningsmyndigheds afgørelse mv. har været bedømt af
Folketinget eller et folketingsudvalg, enten må afvise at tage stilling til
afgørelsen eller uprøvet lægge Folketingets bedømmelse til grund.
De samme hensyn gør sig gældende i forhold til
ombudsmandsundersøgelser af konklusioner fra en uafhængig ekstern
undersøgelsesinstans nedsat af eller efter aftale med Folketinget.
Desuden omfatter ombudsmandens kontrol af ministres embedsførelse ikke
ministrenes virksomhed i forhold til Folketinget. Ombudsmanden kan derfor
ikke behandle klager over ministres svar på folketingsspørgsmål, udtalelser i
samråd mv. eller over ministres information til Folketinget.
Side 3 | 4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om Scandinavian Star
3042287_0004.png
Endelig er det i forhold til det rejste spørgsmål også af væsentlig betydning,
at ombudsmandens virksomhed efter ombudsmandslovens § 7, stk. 2, ikke
omfatter domstolene. Som en følgevirkning af ombudsmandens
inkompetence over for domstolene behandler ombudsmanden efter praksis
normalt ikke en sag, der må forventes at blive pådømt, fordi sagen er
indbragt for domstolene eller er bebudet indbragt for domstolene. Det samme
er tilfældet, hvis ombudsmanden ved en undersøgelse af sagen vil komme til
at tage stilling til spørgsmål, som har en nær sammenhæng med forhold, der
er eller må forventes at komme under behandling ved domstolene.
På den angivne baggrund er det min opfattelse, at det vil være rigtigst, at jeg
ikke indleder en ombudsmandsundersøgelse af de forhold, som udvalget
omtaler i sit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Side 4 | 4