Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3045703_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. juni 2025
Besvarelse af spørgsmål 211 alm. del stillet af udvalget den 28. maj
2025 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
undersøgt det danske dagligvaremarked på samme detaljeniveau som kon-
kurrencemyndighederne i Sverige har undersøgt prisdynamikkerne i Sve-
rige for udvalgte dagligvaregrupper? Såfremt KFST ikke har undersøgt det
danske marked på samme niveau for udvalgte varegrupper, vil ministeren
da iværksætte en sådan undersøgelse? Der henvises bl.a. til rapporten ”
Stigande matpriser
– vart tar pengarna vägen?” link: rapport_2024-3.pdf.
Svar:
Der er ingen tvivl om, at priserne på varerne på hylderne i supermarkedet
er steget de seneste år, og at det er noget, der påvirker den enkelte danskers
hverdag.
Den svenske konkurrencemyndighed udgav i 2024 en rapport, der analyse-
rede konkurrencesituationen i fødevarebranchen i Sverige. I rapporten blev
det bl.a. undersøgt, hvor meget prisen på smør, brød, æg, kylling, madolie,
kartofler og ost er steget i hhv. engrosleddet og detailleddet. Ifølge rappor-
ten kan 70 pct. af disse syv produkters prisstigninger i perioden fra januar
2021 til april 2023 tilskrives engrosleddet, mens de resterende 30 pct. skyl-
des efterfølgende prisstigninger i detailleddet. Rapporten er lavet på bag-
grund af en ekstrabevilling fra den svenske regering på 11 mio. SEK til
bl.a. at analysere konkurrencesituationen i brancher med prisstigninger,
herunder dagligvarebranchen.
I Danmark har vi ligeledes haft stort fokus på priserne og konkurrencen på
fødevaremarkedet. Erhvervsministeriet har nøje fulgt udviklingen gennem
Forum for forbrugerpriser, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overvå-
ger ligeledes priserne og konkurrencen på markedet. Det er samtidig en
branche, hvor styrelsen har grebet ind for at sikre en sund konkurrence helt
ned på lokalt niveau. Der har dog ikke været igangsat en tilsvarende under-
søgelse i Danmark.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
OFFENTLIG
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm., om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt det danske dagligvaremarked på samme detaljeniveau som konkurrencemyndighederne i Sverige har undersøgt prisdynamikkerne i Sverige for udvalgte dagligvaregrupper
3045703_0002.png
2/2
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har blandt andet med baggrund i en
sag om prissamarbejde mellem dagligvarekæder i Norge, haft dialog med
dagligvarebranchen i Danmark for at få større indsigt i dagligvaremarkedet,
herunder prissætning af produkter, strukturering af tilbudskampagner samt
branchens brug af digitale værktøjer og data til at overvåge priser og mar-
kedstendenser. Styrelsens undersøgelser og denne dialog tegner et billede
af en dagligvarebranche, hvor der konkurreres ganske effektivt om at levere
en god pris og service til forbrugerne, jf. også svar på spm. 209.
Der er stor forskel på, hvordan fødevarepriserne har udviklet sig i Danmark
og Sverige. De danske fødevarepriser er steget, men stigningen har været
ca. 8 procentpoint lavere end den svenske, når man ser på perioden fra star-
ten af 2022 til april 2025
1
.
Det er en løbende opgave at sikre konkurrencen, og Erhvervsministeriet og
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil blive ved med at følge udviklingen
i priserne og konkurrencen på markedet, så forbrugerne kan få de bedste
priser i dagligvarebutikkerne, og vil på den baggrund overveje yderligere
tiltag og undersøgelser.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
1
Eurostat, Harmonized index of consumer prices (HICP)
for kategorien ”Food”
OFFENTLIG