Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. juni 2025
Besvarelse af spørgsmål 209 alm. del stillet af udvalget den 28 maj.
2025 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
undersøgt det danske dagligvaremarked for prissamarbejde og lignede, her-
under om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt det danske
marked i samme grad og med samme grundighed som konkurrencemyn-
dighederne i Norge har undersøgt forholdene i Norge? Der henvises til ar-
tiklen ”Norske dagligvarekæder får milliardbøder for prissamarbejde”
bragt på fodevarewatch.dk, den 21. august 2024.
Svar:
Det er centralt, at der er en sund og god konkurrence på det danske daglig-
varemarked. Det er grundlaget for et bredt udvalg af varer og fornuftige
priser. Desværre har vi de senere år set en markant stigning i priserne.
Derfor har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også haft et øget fokus på
både priserne og konkurrencen på dagligvaremarkedet, og styrelsen fører
løbende kontrol med branchen. Styrelsen har grebet ind i flere store fusio-
ner på dagligvaremarkedet. Der er konkret blevet grebet ind ved, at virk-
somhederne er blevet pålagt at frasælge butikker til konkurrerende daglig-
varebutikker i nærområdet med henblik på at sikre forbrugerne mod højere
priser og et ringere vareudvalg som følge af svækket konkurrence.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også fulgt sagen i Norge meget
tæt, og har på baggrund af den, og de stigende fødevarepriser generelt, væ-
ret i dialog med de største danske dagligvarekæder for at få en endnu dy-
bere forståelse af, hvordan og på hvilket grundlag priserne sættes i daglig-
varebranchen
–
herunder i forhold til brugen af digitale værktøjer (algorit-
mer mm.). Undersøgelsen peger i retning af, at en adfærd tilsvarende den
norske ikke finder sted i Danmark.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
OFFENTLIG