Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3025228_0001.png
SAMRÅD I ERU DEN 15. MAJ 2025
N-P STILLET
EFTER ØNSKE FRA LISBETH BECH-NIELSEN (SF).
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samrådsspørgsmål N
Mener ministeren, at det er skadeligt for tilliden til vores finansielle tilsyn,
at der findes et parallelt system, og at en privat virksomhed kan undersøge
sig selv som det skete med Danske Bank? Der henvises til artiklen
”Fortrolige dokumenter kaster nyt lys over tidligere topchefs rolle i Danske
Banks hvidvasksag: »Meget væsentlige« oplysninger var udeladt i
advokatrapport”, berlingske.dk, den 10. marts 2025.
Samrådsspørgsmål O
Mener ministeren, at det er problematisk, at offentligheden forholdes
centrale oplysninger i rapporten fra advokatfirmaet Bruun & Hjejle om
ledelsen i Danske Banks ageren i forbindelse med hvidvasksagen fra 2017?
Der henvises til rapporten ”Rapport om non-resident
porteføljen i Danske
Banks estiske filial”, Bruun & Hjejle, den 19. september 2018, og til
artiklen
”Fortrolige dokumenter kaster nyt lys over tidligere topchefs rolle
i Danske Banks hvidvasksag: »Meget væsentlige« oplysninger var udeladt
i advokatrapport”, berlingske.dk, den 10. marts 2025.
Samrådsspørgsmål P
Mener ministeren, at hvidvasksagen i Danske Bank (2017-2018) giver
anledning til at se på reglerne for bestyrelsesmedlemmers juridiske ansvar
for at vurdere strategiske risici og muligheder i sager som denne?
[Indledning]
Danske Banks hvidvasksag var en dybt alvorlig sag.
Sagen vakte stor opmærksomhed. I Danmark og i udlandet. Og
med god grund. Det er en sag, som man slet ikke kan forvente af
Danmarks største bank.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
Derfor er sagen også blevet undersøgt grundigt af en række
myndigheder. Finanstilsynet har givet både påbud og påtaler. Og
de har udtalt meget alvorlig kritik.
Danske Bank blev ligeledes idømt en bøde på 15 mia. kr. Det er
en historisk stor bøde
også set i et internationalt perspektiv.
Sagen har også haft konsekvenser for dem, der sad i bankens
ledelse. Dem, der havde ansvaret for at sikre, at loven blev
overholdt, er ikke længere ansat i banken.
[Skærpet lovgivning]
I Folketinget har vi også taget sagen meget alvorligt. Vi har i
bred enighed skærpet lovgivningen markant.
Vi har blandt andet skærpet kravene til egnethed og hæderlighed
for ledelsesmedlemmer inden for hvidvaskområdet. Også kaldt
for fit & proper-krav.
Vi har strammet straffelovens regler om hvidvask og hæleri og
gjort det lettere at stille ledelsen i en finansiel virksomhed
strafferetligt til ansvar for grov ledelsessvigt.
Og så har vi også indført et markant højere bødeniveau for
overtrædelser af hvidvaskloven.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
[Stærkere myndigheder]
Men det er ikke alt. Vi har også givet myndighederne flere
muskler at spille med.
Finanstilsynet og Justitsministeriet har fået tilført mange flere
ressourcer til kampen mod finansiel kriminalitet.
I 2023 søsatte vi samarbejdsforummet ODIN. Det gav
myndigheder og private aktører mulighed for at udveksle
fortrolige oplysninger om mulig økonomisk kriminalitet. Og det
har vist sig at være et særligt effektivt middel mod hvidvask.
De mange tiltag har allerede haft effekt. Vi har set historisk store
bøder i nyere sager. Og vi har set en meget markant stigning i
antallet af underretninger om mistænkelige transaktioner til
Hvidvasksekretariatet.
Det vidner om en øget opmærksomhed
både fra bankernes side
og fra alle de andre virksomheder, som er omfattet af
hvidvaskreglerne.
For der er ingen, der har en interesse i en ny Danske Bank-sag.
[Samrådsspørgsmål N, om en privat virksomhed kan undersøge
sig selv]
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
I samrådsspørgsmål N bliver jeg spurgt, om det er skadeligt for
tilliden til vores finansielle tilsyn, at der findes et parallelt
system, og at en privat virksomhed kan undersøge sig selv.
Danske Banks hvidvasksag var
som jeg allerede har slået fast
en meget alvorlig sag.
Derfor er det også vigtigt at understrege, at rapporten fra
advokatfirmaet Bruun & Hjejle, som Danske Bank bestilte, på
ingen måde har stået alene. Det ville også have været helt
uacceptabelt i en sag af denne karakter og omfang.
En række myndigheder har gennemført deres egne meget
grundige og omfangsrige undersøgelser af hele forløbet.
Og gennem de undersøgelser har offentligheden fået et stort
indblik i sagen
og i ledelsens rolle i sagen.
Finanstilsynet gennemførte og offentliggjorde en omfattende
undersøgelse af sagen i maj 2018. Altså fire måneder før
bankens rapport.
Undersøgelsen kom med en række meget kritiske vurderinger af
bankens ledelse og nøglemedarbejdere, herunder af den
administrerende direktør.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
Undersøgelsen byggede på et stort og solidt materiale og
resulterede i en afgørelse med otte påbud og otte påtaler til
banken.
Finanstilsynet offentliggjorde senere samme år en opfølgning på
afgørelsen. Her fremgik det, at 11 direktører og andre
medarbejdere med ledelsesansvar enten var fratrådt eller ville
forlade banken snarest.
Og i august 2018 indledte den daværende Statsadvokat for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) en
strafferetlig efterforskning mod Danske Bank.
Efterforskningen førte til, at banken i december 2022 fik en stor
bøde, som offentligheden blev orienteret om.
Sideløbende gennemførte de amerikanske myndigheder en
undersøgelse af sagen, som også resulterede i store bøder til
banken.
At banken vælger at få foretaget og offentliggjort en ekstern
gennemgang af forløbet, er op til banken selv.
Det centrale er, at myndighederne har lavet deres egne
undersøgelser. Undersøgelser, der gik til bunds i sagen, og som
er baseret på et meget omfangsrigt materiale.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
[Samrådsspørgsmål O, om offentligheden forholdes centrale
oplysninger i rapporten fra advokatfirmaet]
Der spørges i samrådsspørgsmål O, om jeg mener, at det er
problematisk, at offentligheden forholdes centrale oplysninger i
rapporten fra advokatfirmaet Bruun & Hjejle.
Oplysningerne drejer sig især om bankens daværende
administrerende direktørs viden om og håndtering af
hvidvasksagen.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at både Finanstilsynet og
SØIK har haft adgang til et meget omfattende materiale om
sagen
heriblandt oplysningerne fra Bruun & Hjejle.
Som jeg tidligere har nævnt, bestod Finanstilsynets afgørelse fra
maj 2018 af meget kritiske vurderinger af ledelsens rolle i sagen.
Det var altså oplysninger og vurderinger, som offentligheden
blev informeret om.
Offentligheden blev også informeret om, at den tidligere
administrerende direktør og otte tidligere ansatte i Danske Bank
blev sigtet af SØIK i maj 2019.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
Offentligheden har også fået kendskab til de sager, hvor banken
fik historisk store bøder. Det gælder både sager kørt af danske
og af amerikanske myndigheder.
Offentligheden har altså fået et væsentligt indblik i sagen og i
ledelsens rolle.
Så på den baggrund tror jeg ikke, at offentligheden sad tilbage
med et særligt positivt indtryk af hverken hvidvasksagen eller af
ledelsens håndtering af sagen.
[Samrådsspørgsmål P om bestyrelsesmedlemmers ansvar]
Endelig er jeg blevet spurgt, om Danske Banks hvidvasksag
giver anledning til at se på reglerne for bestyrelsesmedlemmers
juridiske ansvar for at vurdere strategiske risici og muligheder i
sager som denne.
Sagens alvor har ført til en række politiske initiativer.
I marts 2019 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale med
16
konkrete
tiltag,
der
skulle
styrke
tilsynet
med
pengeinstitutter. Så vi bedre kan bekæmpe finansiel kriminalitet.
Der blev blandt andet nedsat en arbejdsgruppe. De skulle finde
ud af, hvordan ledelsen i finansielle virksomheder i højere grad
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
kan holdes erstatnings- og strafferetligt ansvarlig ved
overtrædelser af den finansielle lovgivning.
På baggrund af en betænkning fra arbejdsgruppen vedtog et
bredt flertal i Folketinget i april 2023 et lovforslag, der bl.a.
skærper ledelsesansvaret i finansielle virksomheder.
De centrale elementer i lovændringen var:
At det skal være lettere at stille ledelsen i en finansiel
virksomhed strafferetligt til ansvar for grove ledelsessvigt.
At der indføres en skærpet bevisbyrde for bankens ledelse, når
banken lider tab på aftaler med ledelsesmedlemmer.
At ledelsens tilsidesættelse af interne politikker og retningslinjer
skal tillægges større vægt i vurderingen af ledelsens
erstatningsansvar.
[Afslutning]
Danske Banks hvidvasksag i Estland var dybt uacceptabel. En
sag af den karakter og omfang skal have store konsekvenser
og det har den også fået.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 15/5-25 om hvidvasksagen i Danske Bank, jf. ERU alm. del - samrådsspm. N-P
Jeg glæder mig over, at der har været bred politisk opbakning til
nødvendige opstramninger, som bidrager til at styrke tilliden til
den finansielle sektor.
Tak for ordet.