Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3029631_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Erhvervsudvalg
Dato: 26-05-2025
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: KRPP
Sagsnr.:2025 - 4851
Dok. nr.: 337901
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 193 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 28. april.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 193:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange bødeforlæg for overtrædelse af
markedsføringsforbuddet, udstillingsforbuddet eller salg til mindreårige, som
Sikkerhedsstyrelsen har udstedt i 2024 for salg af nikotinprodukter på sociale medier
og hjemmesider?”
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sikkerhedsstyrelsen, der
oplyser følgende, som jeg vil henholde mig til:
”Sikkerhedsstyrelsen udsteder ikke bødeforlæg, men indstiller i stedet til bøder
igennem Politiet. Indenrigs- og sundhedsministeren fik pr. 1. januar 2025 hjemmel til,
efter forhandling med justitsministeren, at fastsætte regler om, at
Sikkerhedsstyrelsen i nærmere angivne sager om overtrædelse, der ikke skønnes at
ville medføre højere straf end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden en straffesag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet afklarer i øjeblikket,
hvilke overtrædelser som Sikkerhedsstyrelsen skal kunne afgøre med administrativt
bødeforlæg.
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer fsva. de regler, der omhandler, hvorvidt der findes
et alderskontrolsystem på hjemmesiden. Reglerne blev pr. 1. oktober 2024 ændret
til, at onlinesalgssteder skal have et aldersverifikationssystem, der entydigt bekræfter
elektronisk, at forbrugerens alder er inden for aldersgrænsen. Sikkerhedsstyrelsen
har efter ikrafttrædelsen af de nye regler omkring alderskontrol pr 1. oktober 2024
vejledt hjemmesider frem for at træffe en afgørelse omkring overtrædelse af
reglerne.
Sikkerhedsstyrelsen fik i januar 2025 hjemmel til at påbyde
kommunikationsplatforme at fjerne eller ændre indhold, der henviser til ulovlige
produkter, og herefter indstille sociale medier til bøde, hvis de ikke fjerner ulovligt
indhold, når Sikkerhedsstyrelsen udsteder et påbud. Disse regler var ikke trådt i kraft i
2024. Derfor er der ikke indstillet til bøder på dette i 2024.
Sikkerhedsstyrelsen har derudover hjemmel til at påbyde en ejer af en hjemmeside at
ændre eller fjerne indhold, der er i uoverensstemmelse med reglerne. Såfremt ejeren
ikke efterkommer Sikkerhedsstyrelsens påbud kan sagen blive indbragt for retten
med påstand om blokering
af hjemmesiden.”
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm., om hvor mange bødeforlæg for overtrædelse af markedsføringsforbuddet, udstillingsforbuddet eller salg til mindreårige, som Sikkerhedsstyrelsen har udstedt i 2024 for salg af nikotinprodukter på sociale medier og hjemmesider
Fsva. kontrol med udstillingsforbuddet, har jeg indhentet bidrag fra
Forbrugerombudsmanden, der oplyser følgende, som jeg vil henholde mig til:
”Forbrugerombudsmanden
har ikke hjemmel til at udstede administrative bøder for
overtrædelser af reklameforbuddet. Forbrugerombudsmandens hjemmel til at
udstede bøder for overtrædelser af udstillingsforbuddet trådte først i kraft den 1.
januar 2025. Forbrugerombudsmanden har derfor ikke udstedt bøder for
overtrædelser af reklame- eller udstillingsforbuddet i 2024.”
./.
For så vidt angår Forbrugerombudsmandens tilsyn med udstillingsforbuddet online
pr. 13. december 2024, vil jeg henvise til mine orientering til Sundhedsudvalget i hhv.
december 2024 og februar 2025 om produktsikkerhedsforordningens betydning for
det danske forbud mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer,
urtebaserede rygeprodukter, samt elektroniske cigaretter med nikotin.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2