Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del
Offentligt
3031768_0001.png
28. maj 2025
J.nr. 2025 - 3573
Til Folketinget
Erhvervsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 187 af 4. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
ERU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om refusionsordningen for opladning af elbiler
3031768_0002.png
Spørgsmål
På side 36-37
i regeringens Klimaprogram 2024 (fra september 2024) står der, at: ”Som
en del af arbejdsprogram for klimapolitikken vil regeringen gøre status på grøn vejtrans-
port i Danmark. Her skal mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af rene elbiler
undersøges. I den forbindelse vil regeringen bl.a. se på, om
”refusionsordningen
for op-
ladning af elbiler er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde.”. Vil ministeren i denne
sammenhæng redegøre for processen for dette, herunder hvornår denne status forventes
præsenteret og hvilke elementer ”bl.a.” indebærer? Ministeren bedes desuden redegøre
for, om dette arbejde inkluderer en konkret, individuel stillingtagen til de syv anbefalinger
præsenteret i rapporten ”Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler” udgivet af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen den 14. december 2023.
Svar
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
”belyse
effekterne af aftalen om grøn om-
stilling af vejtransporten
(…).
Her skal mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af rene elbiler
undersøges”.
Som
opfølgning herpå er der igangsat et tværministerielt analysearbejde, som
forventes afsluttet i 2025. I den forbindelse vil regeringen gøre status på grøn transport i
Danmark.
Som det fremgår af Klimaprogram 2024, pågår desuden et arbejde med at undersøge, om
refusionsordningen for opladning af elbiler er indrettet på den mest hensigtsmæssige
måde. Det skal bl.a. ses i lyset af, at ladeoperatører for husstande med solceller i praksis
ikke kan modtage refusion inden for den nuværende refusionsordning. Der har været un-
dersøgt forskellige modeller og været dialog med branchen om en løsning, der bl.a. sikrer
at borgere, der har både elbil og solceller, kan få lav afgift på den el, de bruger til at lade
deres bil med.
Jeg har besluttet at arbejde videre med en løsning i form af en såkaldt bimålerordning.
Med en bimålerordning kan elforbruget på ladestanderen opgøres separat fra husholdnin-
gens øvrige elforbrug via Energinets Datahub, og dermed kan det dokumenteres, om der
er betalt elafgift af strømmen. Hensigten er, at en bimålerordning kan etableres som et
supplement til den eksisterende ordning med afgiftsrefusion. Desuden har jeg besluttet at
udvide den eksisterende ordning, så elbilejere med solceller kan komme på refusionsord-
ningen og dermed få gavn af grønne løsninger fra allerede 1. januar 2026.
For så vidt angår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport fra 2023 har jeg indhentet
et bidrag fra erhvervsministeren, som oplyser følgende:
”Indfasningen
af el- og hybridbiler medfører et stigende behov for ladeinfrastruktur. Som
erhvervsminister er det vigtigt for mig, at der er en sund konkurrence på markedet for la-
destandere. I den sammenhæng har Konkurrencerådets rapport peget på, at der er brug
for at gå konkurrencen på lademarkedet efter i sømmene. Regeringen arbejder på at følge
op på anbefalingerne fra Konkurrencerådet for at skabe et sundere og mere gennemsig-
tigt lademarked.”
Side 2 af 2