Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
3027925_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 1982
Doknr.
139780
Dato
23-05-2025
Svar på spørgsmål fra Betina Kastbjerg (DD) stillet den 30. april.
Spørgsmål nr. 95:
”Vil
ministeren tage initiativ til at gøre det muligt for borgere med navne- og adressebeskyt-
telse i CPR-registeret at kunne vælge aktivt at dele deres navn og adresse ved brug af MitID,
så de fortsat kan anvende offentlige og private tjenester, uden at skulle ophæve deres beskyt-
telse?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at det vedrører muligheden for at videregive en brugers navn
og adresse ved brug af MitID-løsningen, når brugeren er registreret med navne- og adresse-
beskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR).
Efter § 28, stk. 1, 1. pkt., i lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven) har enhver ret til
ved henvendelse til sin bopælskommune at få navne- og adressebeskyttelse, således at ved-
kommendes navn og adresse i CPR ikke må videregives til private.
Beskyttede navne og adresser kan fra CPR videregives til offentlige myndigheder efter reg-
lerne i CPR-lovens kap. 8.
Virksomheder kan efter CPR-lovens § 38, stk. 1, få leveret oplysninger i CPR om en større af-
grænset kreds af personer, som de pågældende forud har identificeret enkelt, f.eks. ved brug
af nuværende navn og adresse, jf. stk. 5.
Oplysninger, som kan videregives efter stk. 1, omfatter bl.a. personens nuværende navn,
medmindre dette er beskyttet, og personens nuværende adresse, medmindre denne er be-
skyttet, og datoen for flytningen hertil, jf. stk. 2, nr. 1 og 2.
Pr. 1. maj 2025 er 137.876 personer registreret med navne- og adressebeskyttelse i CPR.
I MitID-løsningen er alle tjenesteudbydere registreret som enten private eller offentlige, hvor-
med MitID kan afgøre, hvorvidt det fulde navn må sendes til den private aktør. MitID-løsnin-
gen er indrettet således, at private aktører i forbindelse med verifikation af en bruger, såfremt
der anmodes herom, almindeligvis kan få oplyst brugerens fulde navn. Hvis brugeren er regi-
streret med navne- og adressebeskyttelse i CPR, modtager den private tjenesteudbyder alene
besked om, at brugeren har navne- og adressebeskyttelse.
Offentlige tjenesteudbydere kan få oplyst brugerens navn og adresse, uanset om brugeren
har navne- og adressebeskyttelse. Når en bruger anvender MitID til at foretage en verifika-
tion, henter MitID ikke oplysninger om adresse eller på anden måde videregiver denne oplys-
ning til andre aktører. Offentlige tjenesteudbydere kan via en separat MitID-service veksle en
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at gøre det muligt for borgere med navne- og adressebeskyttelse i CPR-registeret at kunne vælge aktivt at dele deres navn og adresse ved brug af MitID, så de fortsat kan anvende offentlige og private tjenester, uden at skulle ophæve deres beskyttelse
3027925_0002.png
entydig og unik reference knyttet til MitID-brugeren, der modtages via MitID-valideringen, til
borgerens CPR-nummer. På den baggrund kan den offentlige tjenesteudbyder lave et særskilt
opslag i CPR-registret og få adresseoplysningen efter de nærmere regler herom i CPR-lovgiv-
ningen. Dette sker udenom MitID.
Private tjenesteudbydere kan via en separat MitID-service få bekræftet, hvorvidt CPR-num-
meret matcher den entydige og unikke reference, der modtages via MitID-valideringen. I de
fleste tilfælde indhenter den private tjenesteudbyder CPR-nummer ved, at brugeren selv ind-
taster dette i forlængelse af anvendelsen af MitID. Er der et match mellem den unikke refe-
rence og CPR-nummeret, sikres det, at det er den korrekte person, der logger ind. Den private
tjenesteudbyder kan i forlængelse heraf anvende CPR-nummeret til at foretage yderligere op-
slag forudsat, at der ikke er noget til hinder for dette. Dette sker ligeledes udenom MitID.
MitID-løsningen understøtter dermed CPR-lovens regler vedr. navne- og adressebeskyttelse.
Jeg er bekendt med, at personer med navne- og adressebeskyttelse i CPR kan opleve udfor-
dringer med, at oplysninger om navn og adresse ikke videregives ved log-in med MitID på pri-
vate digitale tjenester.
Jeg har derfor bedt mit ministerium om at undersøge problemstillingen nærmere, herunder
forsøge at afdække, hvilke mulige løsninger der kan være på problemstillingen.
Digitaliseringsudvalget vil blive orienteret om resultatet af undersøgelsen.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2