Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2025 - 1864
Doknr.
138182
Dato
21-05-2025
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 25. april 2025.
Spørgsmål nr. 91:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan det danske EU-formandskab konkret vil arbejde for at styrke
Europas konkurrenceevne? Hvilke tiltag agter regeringen at søsætte eller forsøge at skabe
enighed om? Og er regeringen villig til at overveje et digitalt moratorium, som tyske Siemens
for nylig har foreslået i The Economist?”
Svar:
Som jeg også har redegjort for i svaret på spørgsmål nr. 89, bliver det en af mine hovedpriori-
teter under det danske EU-formandskab at styrke Europas digitale konkurrenceevne og for-
bedre rammevilkårene for virksomhederne, bl.a. gennem vedtagelse af rådskonklusioner.
Mit fokus er at skabe et velfungerende digitalt indre marked, som understøtter investeringer,
innovation og kapacitetsopbygning inden for digitale nøgleteknologier. Det kræver både
færre administrative byrder, klarere regler og en mere effektiv og harmoniseret implemente-
ring og håndhævelse på tværs af medlemslandene.
Under formandskabet vil jeg desuden sætte fokus på EU-Kommissionens kommende fitness-
check af den digitale lovgivning og igangsætte en drøftelse af, hvordan det kan omsættes til
konkrete initiativer. Jeg vil også sætte fokus på, om de mange nye regler på det digitale områ-
der er implementeret godt nok og se på hvordan vi gennem bedre og mere ensartet imple-
mentering kan gøre hverdagen lettere for virksomheder i det digitale indre marked.
Jeg er åben for en udskydelse af visse dele af forordningen om kunstig intelligens, men jeg er
ikke sikker på, at et moratorium for AI-forordningen, som foreslået af Siemens, er vejen frem.
Tværtimod risikerer det at skabe mere usikkerhed og underminere arbejdet med at etablere
fælles og forudsigelige rammer for AI i EU. Der er behov for klarhed og fremdrift, så virksom-
hederne får tryghed til at investere og udvikle ansvarlige AI-løsninger i EU.
Dette betyder ikke, at jeg ikke er åben for justeringer. Som nævnt i svaret på spørgsmål nr. 89,
er jeg parat til at se på mulige forenklinger
–
fx i tilfælde af overlap med anden regulering eller
hvis standarderne ikke når at blive klar til tiden. Men det ændrer ikke ved, at de grundlæg-
gende principper i AI-forordningen udgør et vigtigt fundament for at sikre ansvarlig brug af
kunstig intelligens og for at opbygge et reelt digitalt indre marked for AI i EU.
Med venlig hilsen
Caroline Stage