Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
3018390_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 1544
Doknr.
133862
Dato
09-05-2025
Svar på spørgsmål fra Jeppe Søe (UFG) stillet den 4. april 2025.
Spørgsmål nr. 82:
”EU
er den eneste region i verden, der har hastet med at lave ny omfattende lovgivning i for-
hold til brugen af kunstig intelligens (AI), og ingen andre regioner har taget EU's model til sig.
Frygter ministeren ikke, at det kan koste på innovation og vækst i en tid, hvor EU har store
veldokumenterede problemer på netop de områder, og hvor Draghi-rapporten ellers udpens-
ler, hvordan vi i Europa er dårlige til at øge vores produktivitet via ny teknologi set i forhold til
USA og Kina? Og vil ministeren derfor diskutere med sine EU-kolleger, om ikke man burde
pause EU's nye AI-regulering og inkludere den i det digitale fitness-check, som EU-Kommissio-
nen søsætter senere i 2025 i EU?”
Svar:
Danmark overtager EU-formandskabet til sommer. I den forbindelse har jeg udlagt to over-
ordnede prioriteter, hvoraf den første netop handler om at styrke Europas digitale konkurren-
ceevne.
Draghi- og Lettarapporterne
har peget på udfordringerne for EU’s indre marked. Det skal vi
tage alvorligt. Og det gør mine europæiske kolleger og ikke mindst EU-Kommissionen heldig-
vis også. Det er vigtigt, at vi styrker det digitale indre marked med færre byrder, flere investe-
ringer
og bedre rammer for innovation. Der er ingen tvivl om, at EU’s konkurrenceevne på det
digitale område skal styrkes. Europa skal kunne mere selv og opdyrke kapaciteter inden for
digitale nøgleteknologier, såsom AI. Det kræver et større fokus på bedre rammevilkår.
Derfor er det positivt, at EU-Kommissionen har stort fokus på at lette byrder for virksomhe-
derne og har fastsat en målsætning om at reducere administrative byrder for erhvervslivet
med 25 procent generelt og 35 procent for SMV’er.
Det er også positivt, at Kommissionen
med sit fitness-check af den digitale lovgivning har fokus på at forenkle reglerne på det digi-
tale område. Der skal være større fokus på at anvende og håndhæve de regler, vi allerede har,
frem for at tage initiativ til ny lovgivning.
Det er vigtigt, at vi i Europa kan benytte os af sikker og troværdig kunstig intelligens, hvilket
kan blive en global konkurrencefordel for europæiske virksomheder. Derfor står jeg bag prin-
cipperne i forordningen om kunstig intelligens, som udgør et vigtigt skridt mod etableringen
af en fælles ramme, som adresserer brugen af kunstig intelligenssystemer, der udgør en uac-
ceptabel eller høj risiko. Det er også vigtigt med fælles regler, der skaber et indre marked for
kunstig intelligens.
Vi skal finde den rette balance mellem at fremme innovation og beskytte grundlæggende ret-
tigheder, så vi kan nyde godt af det enorme potentiale forbundet med kunstig intelligens. Jeg
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at EU er den eneste region i verden, der har hastet med at lave ny omfattende lovgivning i forhold til brugen af kunstig intelligens (AI)
3018390_0002.png
er åben for at se på forenklingsmuligheder, herunder behov for udsættelse af anvendelsesda-
toerne såfremt standarder etc. ikke er klar til tiden. Men forordningens overordnede struktur
og principper er efter min mening gode. Derfor håber og forventer jeg, at forordningen om
kunstig intelligens vil være en del af det digitale fitness-check, som formentligt også vil føde
ind i den digitale pakke om regelforenkling, der forventes senere i år.
Jeg ser frem til at se indholdet af Kommissionens digitale pakke og diskutere fremtidige for-
enklingstiltag med mine europæiske kolleger.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2