Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
3076500_0001.png
Folketinget
Udvalget for Digitalisering og It
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
6. oktober 2025
Kontoret for EU-lovgiv-
ning
Sagsbeh: Ida Helene Bendtsen Høi-
berg
Sagsnr.: 2025-10703
Dok.:
3840831
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 162 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for
Digitalisering og It
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 162 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Digitalisering og It har stillet til justitsministeren den 11.
september 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om professor ved Aarhus Universitet Kaj Grønbæks LinkedIn-opslag den 10. september 2025 om manuel check ved brug af Chat Control
Spørgsmål nr. 162 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering
og It:
”Professor
ved Aarhus Universitet Kaj Grønbæk skriver i et Lin-
kedIn-opslag den 10. september 2025, at der skal 100de tusinde
ansatte til for at tjekke de billeder, der skal ud til manuel check
ved brug af Chat Control:
Vil ministeren:
Kommentere på professorens oplysning og beregninger?
Oplyse, om ministeren selv har regnet på, hvor mange der
skal til for at behandle udtrukne billeder tekst - og hvad dette
vil koste?”
Svar
:
Jeg vil gerne understrege, at forordningsforslaget om regler til fore-
byggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn (CSA-forordnin-
gen) ikke handler om chatkontrol. Forslaget handler ikke om, at vores
kommunikation skal overvåges, eller at myndighederne vil læse med
i dine beskeder, men om at få fastlagt nogle klare pligter for tech-plat-
forme i forhold til at forhindre, at deres tjenester bliver misbrugt til
deling af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn.
Der henvises endvidere til besvarelse af spørgsmål nr. 160 (Alm. del),
DIU.
CSA-forordningen er fortsat genstand for forhandlinger i Rådet, hvor-
for forslaget og dets værktøjer kan ændre sig. Det gælder både i de
videre forhandlinger i Rådet og i de efterfølgende interinstitutionelle
forhandlinger med Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Europa-Kommissionen har i forbindelse med præsentationen af sit op-
rindelige forslag den 11. maj 2022 afgivet en konsekvensanalyse, som
bl.a. vurderer de omkostninger, der er forbundet med implementerin-
gen og administrationen af forordningen. Konsekvensanalysen rede-
gør for forskellige organisatoriske modeller for det EU-center til fore-
byggelse af seksuelt misbrug af børn, der foreslås etableret i medfør
af forslaget. Der lægges i redegørelsen vægt på, at sammenlignelige
EU-agenturer og andre organisationer, f.eks. det amerikanske Natio-
nal Center for Missing and Exploited Children (NCMEC), har mellem
40 og 300 ansatte. På den baggrund estimeres det, at EU-centret vil
Side 2/3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om professor ved Aarhus Universitet Kaj Grønbæks LinkedIn-opslag den 10. september 2025 om manuel check ved brug af Chat Control
skulle have mellem 75 og 85 ansatte til håndtering af opsporing, an-
meldelse og fjernelse af materiale.
Det bemærkes, at antallet af indberetninger og dermed omfanget af
ressourcer, der skal anvendes til at behandle eksempelvis indberetnin-
ger fra udbydere om opsporet materiale, vil afhænge af det endelige
indhold af forordningen.
Justitsministeriet har i grund- og nærhedsnotatet af 12. september
2022 forholdt sig til de omkostninger, der er forbundet med forslaget.
Det fremgår heraf bl.a. at de økonomiske konsekvenser i vidt omfang
er uafklarede.
Side 3/3