Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
3068925_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 3550
Doknr.
167954
Dato
17-09-2025
Svar på spørgsmål fra Marianne Bigum (SF) stillet den 20. august 2025.
Spørgsmål nr. 155:
”Vil ministeren redegøre for sagen, hvor omkring 37.000 danskere for nylig er blevet oriente-
ret af Digitaliseringsstyrelsen om, at de mister adgangen til MitID appen og dermed reelt tvin-
ges til enten at købe en ny mobiltelefon eller anskaffe sig en kodeviser? Ministeren bedes
herunder redegøre for den mangelfulde kommunikation fra Digitaliseringsstyrelsen, der for
mange borgere har givet indtryk af, at en ny telefon er den eneste løsning, samt forklare,
hvorfor styrelsens hjemmeside tilsyneladende ikke indeholder klar og letforståelig informa-
tion. Der henvises til artiklerne ”Snart kan MitID ikke bruges på ældre smartphones”, bragt på
dr.dk den 4. august samt ”Digitaliseringsstyrelsen tvinger folk med 5 år gamle mobiltelefoner
til at købe ny", bragt
på repaircafedanmark.dk den 8. august.”
Svar:
Jeg er meget bevidst om, at gøre det så let og tilgængeligt som muligt for alle at have et Mi-
tID. Samtidigt er det et meget væsentligt hensyn, at vi kan garantere den nødvendige sikker-
hed i MitID-løsningen, herunder MitID-appen. Udfasningen af MitID-appen på Android-9 en-
heder har været nødvendig for at sikre, at brugerne ikke anvender forældede MitID-apps og
dermed er mere udsatte for svindel.
Det er vigtigt for mig at understrege, at såfremt man ikke ønsker at købe en ny telefon, er
man ikke udelukket fra at bruge MitID, idet man gratis kan få tilsendt en kodeviser eller kode-
læser. Hvis man som borger har en Android 9-enhed kan man derfor fortsat anvende MitID-
løsningen uden en ny telefon.
Jeg blev af Digitaliseringsstyrelsen orienteret om udfasningen af MitID-appen på telefoner og
tablets med Android 9 i maj 2025. Umiddelbart herefter orienterede jeg Udvalget for Digitali-
sering og It (DIU) (Bilag 1). Jeg har bedt Digitaliseringsstyrelsen om bidrag til at svare på
spørgsmålet. Digitaliseringsstyrelsen skriver:
”MitID-appen
skal spille sammen med både den teknologi og de styresystemer, som produ-
center af telefoner/tablets (enheder) stiller til rådighed for brugerne. Dette har historisk og vil
også i fremtiden betyde, at MitID-appen nødvendigvis skal opdateres for at følge producen-
ternes udskiftning af teknologi og opdatering af styresystemer
og at ældre enheder dermed
forældes og ikke længere kan bruge den nyeste version af MitID-appen. Her vil brugerne altid
have mulighed for at vælge noget andet end MitID-appen, fx en kodeviser.
I tilfældet for udfasning af MitID-appen på Android 9-enheder gælder det, at begge para-
metre
ny teknologi og opdateret styresystem
har været i spil. Således modtager enheder
med Android 9 ikke længere sikkerhedsopdateringer fra Google. Dette er Googles valg. Samti-
dig opdateres MitID-appen også løbende for fx at forbedre brugervenlighed og sikkerhed. Når
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om der kunne have været valgt alternativer, f.eks. ændrede tekniske krav til MitID-appen, så borgere ikke havde behøvet at købe en ny telefon
3068925_0002.png
styresystemet Android 9 ikke opdateres, kan brugerne af Android 9 heller ikke benytte de se-
neste opdateringer til diverse apps, herunder fx de seneste sikkerhedsopdateringer til MitID
appen.
Dertil har Google valgt at udfase en teknologi på Android-enheder, som MitID hidtil har an-
vendt, hvorfor MitID-appen har været nødsaget til at tage en nyere funktionalitet i brug.
Nogle MitID-brugere har haft MitID-appen på en ældre Android-enhed, som ikke understøtter
den nye teknologi. Disse brugere har derfor ikke haft mulighed for at opdatere til den nye ver-
sion af MitID-appen, som kan benyttes af alle øvrige Android-brugere.
Der var ca. 37.000 MitID-brugere i foråret 2025, som anvendte MitID-appen fra en Android 9-
enhed. Disse berørte brugere blev i maj 2025 (jf. Bilag 2 og 3) orienteret via Digital Post eller
fysisk post om udfasningen. De berørte brugere havde således to måneder til at forberede sig
på udfasningen. I brevet blev brugerne orienteret om de muligheder, de havde for fortsat at
kunne anvende MitID, herunder at de enten kunne bestille en gratis kodeviser/kodeoplæser
på MitID.dk eller i Borgerservice, eller installere MitID-appen på en nyere telefon/tablet. Ko-
deviseren og kodeoplæseren er alternativer til MitID-appen og giver de samme muligheder
for brugeren som appen.
Den rettelse af DR’s oprindelige nyhed, som der refereres til
i den omtalte artikel, hænger
sammen med, at en oprindelig DR-nyhed om sagen omtalte, at ikke kun Android 9-brugere,
men også nogle iOS-brugere blev berørt af ændringerne, hvilket ikke var tilfældet.
Derudover kommunikerede Digitaliseringsstyrelsen i perioden fra maj til august 2025 om ud-
fasningen på en række øvrige borgervendte kanaler, herunder MitID.dk, Facebook og BlueSky.
Brugere, der fortsat har appen installeret på en Android 9 enhed efter udfasningen den 12.
august, møder en besked i appen, hvori der står, at de ikke kan benytte appen, og hvad de
skal gøre for fremover at kunne bruge MitID, herunder fx bestille en kodeviser eller kodeop-
læser.”
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
Bilag 1
Brev
Orientering til DIU.pdf
Bilag 2
Brev til borgere, som ikke i forvejen har et identifikationsmiddel om udfasning af æl-
dre MitID app
Bilag 3
Brev til borgere, som i forvejen har et identifikationsmiddel, om udfasning af ældre
MitID app
2