Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del
Offentligt
3059665_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 07-08-2025
Enhed: Informationssikkerhed- og
Databeskyttelse
Sagsbeh: mran
Sagsnr.:2025 - 6580
Dok. nr.: 361576
Hermed sendes indenrigs- og sundhedsministerens besvarelse af SUU alm. del
Spørgsmål nr. 584 stillet den 18. juni 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af Folketinget Mike Villa Fonseca (UFG) (ikke medlem af udvalget (MFU)).
Spørgsmål 584:
”Vil
ministrene redegøre for beredskabet over for cyberkriminalitet og cyberspionage
mod det danske sundhedsvæsen på kommunalt, regionalt og nationalt plan og om
integrationen mellem de forskellige niveauer? Kan ministrene ved realistiske
eksempler/scenarier anskueliggøre, hvordan beredskabet vil fungere.”
Svar:
Indenrigs- og sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Sundhedsdatastyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan tilslutte mig:
”I
Danmark er krise-og beredskabsarbejdet funderet i sektoransvarsprincippet, der
bl.a. indebærer, at alle myndigheder skal varetage krisestyringen inden for eget
ansvarsområde. Sektoransvarsprincippet tager udgangspunkt i Beredskabslovens
kapitel 5 og er uddybet på Beredskabsstyrelsens hjemmeside:
https://www.brs.dk/da/arbejdsopgaver/om-krisestyring-og-
redningsberedskabet/krisestyringssystemet-i-danmark/.
Det er dermed kommuner, regioner og de statslige myndigheder, der inden for deres
respektive ansvarsområder, har til opgave at sikre et forsvarligt beredskab omkring
cyberkriminalitet og cyberspionage mod det danske sundhedsvæsen.
I sundhedssektorens cyber- og informationssikkerhedsstrategi indgår initiativer til at
udarbejde en fælles beredskabsplan og en fælles beredskabsfunktion i
Sundhedsdatastyrelsen. Strategien er vedlagt som bilag 1, og heraf fremgår bl.a.
eksempler på potentielle trusler mod sundhedsvæsenet, og hvordan disse adresseres
i strategiens konkrete initiativer.
Formålet med den fælles beredskabsplan, beredskabsøvelser og funktionen i
Sundhedsdatastyrelsen er hurtigt og døgnet rundt at være i stand til at skabe et
situationsoverblik på tværs af sektoren til brug for både det nationale beredskab,
sektorens beredskab samt sikre en kontinuerlig videndeling og kalibrering mellem
sundhedsvæsenets aktører. Denne beredskabsfunktion har dermed netop til formål
at sikre sammenhæng mellem niveauer og aktører og vurderes at være afgørende for
at kende omfang og konsekvenserne samt understøtte samarbejde på tværs.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0002.png
FÆLLES BESKYTTELSE OG ROBUSTHED GENNEM SAMARBEJDE OG SYNERGIER
Sundhedssektorens strategi for cyber- og
informationssikkerhed 2023-2025
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0003.png
Sammen om et fortsat sikkert og robust
sundhedsvæsen
FORORD
STRATEGI 2023-2025
Indhold
2
4
8
10
12
16
18
Sammen om et fortsat sikkert og robust sundhedsvæsen
Et højt fælles cyber- og informationssikkerhedsniveau
Strategiske målsætninger
En risikobaseret dynamisk indsats
Strategien bygger på solide indsatser i sektoren
Governance og organisering
Bedre forudsigelse af potentielle angreb og hændelser
Vedligeholdelse af overblikket over sundhedssektorens samfundsvigtige
funktioner og kritisk it-infrastruktur
Overblik over sundhedssektorens tværgående og samlede risici
Bedre mulighed for at forebygge angreb og hændelser
Cyber- og informationssikkerhed på de sundhedsfaglige uddannelser
Rammer for rette og tidssvarende tekniske foranstaltninger
Kortlægning af legacy-systemer i kritisk it-infrastruktur
Katalog over eksisterende sikkerhedskrav til it-leverandører
Udbygning af sektorens sikkerhedsarkitektur
Borgernært behandlingsudstyr og cybersikkerhed
Cybersikkerhed hos de mindre aktører
Bedre samarbejde om databeskyttelse ift. digitalisering i sundhedssektoren
Bedre mulighed for at opdage angreb og hændelser
Fælles rammer og værktøjer til understøttelse af aktørernes løbende test
af cybersikkerheden
Udbredelse af overvågnings- og analysefunktioner på tværs af sektoren
Hurtig håndtering i tilfælde af angreb og hændelser
Udbredelse af beredskabsøvelser for fælles systemer og forsyningskæder
Spor 1 - Forudse
Initiativ 1.1
Initiativ 1.2
22
Sophie Løhde
Indenrigs- og sundhedsminister
Christina Krzyrosiak Hansen
Formand for Sundheds- og Ældreudvalget
Anders Kühnau
Formand for Danske Regioner
Gode digitale løsninger og styrket brug af sundheds-
data er en afgørende del af at fremtidssikre det danske
sundhedsvæsen. Digitale løsninger spiller allerede en
stor rolle i vores sundhedsvæsen. Danmark er frontlø-
ber, når det drejer sig om anvendelsen af digitale løsnin-
ger og sundhedsdata. Det kan vi være stolte af, men der
er fortsat et stort potentiale.
Vi skal bruge digitale løsninger og sundhedsdata, så
borgerne oplever sammenhængende behandlings-
forløb af høj kvalitet på tværs af sundhedsvæsenet. Vi
skal understøtte smartere og smidigere arbejdsgange
med bl.a. enklere adgang til relevante sundhedsop-
lysninger og frigive tid hos personalet til den enkelte
patient. Vi skal bringe behandling og pleje endnu
tættere på borgerens eget hjem.
Alt dette skal naturligvis foregå i trygge og sikre rammer.
Med den stigende digitalisering af sundhedsvæsenet
følger der ligeledes risici, som vi må tage hånd om. Det
er en opgave, vi tager meget alvorligt. Det er helt afgø-
rende, at når de digitale løsninger flytter ind, skal sik-
kerheden også følge med. Borgerne skal fortsat kunne
stole på, at sundhedsvæsenet er tilgængeligt, når de har
brug for det, og at sundhedsvæsenet passer godt på de
følsomme personoplysninger, som de betror sundheds-
væsenet i forbindelse med et behandlingsforløb.
Derfor er det nødvendigt, at vi viderefører det allerede
gode samarbejde og i fællesskab fortsætter med at
styrke cyber- og informationssikkerheden på tværs af
sundhedsvæsenet. Samtidig er sundheds- og pleje-
personalet sundhedsvæsenets allervigtigste ressource.
Personalet skal have tid og rum til at løse kerneopgaven.
Det kræver, at rammerne for at udføre deres arbejdsop-
gaver, herunder også hensynet til cyber- og informati-
onssikkerhed, bedst muligt understøtter personalet i
deres hverdag.
Sundhedssektorens hidtidige arbejde med cyber- og
informationssikkerhed giver os et godt udgangspunkt
for den fortsatte fælles indsats. Indsatserne fra den
første fælles strategi for cyber- og informationssikker-
hed i sundhedsvæsenet 2019-2022 udgør et stærkt
fundament, som denne strategi bygger videre på. Vi vil
således både fortsætte det gode arbejde, som allere-
de er i gang, og med udvalgte nye initiativer yderligere
styrke den fælles koordinerede indsats inden for cyber-
og informationssikkerhed. Sammen vil vi arbejde for et
fortsat sikkert og robust sundhedsvæsen.
Spor 2 – Forebygge
Initiativ 2.1
Initiativ 2.2
Initiativ 2.3
Initiativ 2.5
Initiativ 2.6
Initiativ 2.7
Initiativ 2.8
Initiativ 2.9
Spor 3 – Opdage
Initiativ 3.1
Initiativ 3.2
30
34
Spor 4 – Håndtere
Initiativ 4.3
Strategien indeholder to dele
Første del af strategien beskriver de overordnede rammer, visioner og målsætninger.
Herefter følger et overblik over de initiativer, der er sat i verden for at udmønte strategien i praksis, og som
DCIS faciliterer et sektorsamarbejde om at drive fremad i løbet af strategiperioden.
2
3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0004.png
Et højt fælles cyber- og informationssikker-
hedsniveau
Tusindvis af borgere er hver dag i berøring med og afhængige af sundhedssektoren, og det er afgørende, at
sektorens sundhedsprofessionelle kan levere rettidig behandling og pleje. Et højt niveau af cyber- og infor-
mationssikkerhed er et vigtigt led i arbejdet med at sikre, at borgerne kan få den rette behandling og pleje,
når de behøver den.
Den danske sundhedssektor er kendetegnet ved en
høj grad af digitalisering med stadig mere samar-
bejde om behandling og pleje på tværs af sektoren,
som samtidig rykker endnu tættere på borgerens
eget hjem. Fælles digitale løsninger er med til at
skabe rammerne for en mere helhedsorienteret
sundhedssektor på tværs af hospitaler, praktiseren-
de læger og kommunale sundhedstilbud. Med en
digitaliseret sundhedssektor, hvor digitale løsninger
er integrerede med hinanden og med et højt niveau
af datadeling, følger også et stort behov for at be-
skytte sektoren mod cyberangreb.
Arbejdet med at sikre et trygt og tilgængeligt sund-
hedsvæsen er et kontinuerligt arbejde og kræver
samarbejde. Med sundhedssektorens strategi for
cyber- og informationssikkerhed 2023-2025 fokuseres
og rammesættes sektorens fortsatte fælles indsats for
yderligere at styrke den samlede robusthed over for
cyber- og informationssikkerhedshændelser.
Cybertruslen er i dag en af de alvorligste trusler mod
vores sundhedssektor, og hver dag ses forsøg på
cyberangreb mod både myndigheder, leverandører
og borgere i udlandet såvel som i Danmark. Dette
kan være alt fra phishing-angreb til supply-chain
angreb. Truslen udvikler sig konstant med nye an-
grebsformer og udnyttelse af nye sårbarheder.
Udviklingen i den geopolitiske situation medfører,
et mere komplekst og hybridt trusselsbillede, hvor
cybertrusler og fysiske trusler flyder sammen og in-
teragerer. Den geopolitiske udvikling nødvendiggør
et anderledes fokus på fysiske trusler og scenari-
er inden for cyber- og informationssikkerhed, hvor
energidistribution, sundhedssektoren og anden
kritisk infrastruktur direkte bliver truet udefra. Dette
gør arbejdet med at gøre sundhedssektoren robust
over for cyber- og informationssikkerhedshændel-
ser endnu vigtigere og tidskritisk.
Sundhedssektorens største trusler
FIGUR
En høj trussel behøver ikke betyde en høj risiko
Sundhedssektorens aktører
Samtlige organisationer og myndigheder, der direkte eller indirekte udfører tjenester eller ydelser i sund-
hedssektoren, benævnes i strategien som aktører.
Den fælles benævnelse omfatter i tillæg til regioner, kommuner og statslige myndigheder også aktører i det
nære sundhedsvæsen samt andre organisationer og leverandører, der udfører eller er nødvendige for vigtige
funktioner i sundhedssektoren, fx apoteker, privathospitaler, MedCom, sundhed.dk mv. Det er vigtigt, at disse
organisationer inkluderes i strategiens arbejde, da sundhedssektoren er tæt forbundet, og aktørerne er af-
hængige af hinanden på kryds og tværs af sektoren for at kunne udgøre en samlet sikker sundhedssektor.
En sårbarhed udgør en potentiel svaghed, der kan udnyttes, mens en trussel er et udtryk for, om nogen har
til hensigt at gøre skade. Sårbarhed og trussel giver til sammen en indikation af sandsynligheden for, om fx
ondsindede aktører kan trænge ind i et it-system eller organisation. Konsekvensen af hændelsen indikerer,
hvor slemt det vil være, hvis nogen udnytter sårbarheden og dermed udløser en sikkerhedshændelse. Det
samlede billede af de tre aspekter udgør den risiko, man løber ved fx at have en sårbarhed i et it-system.
Et eksempel kan være risikoen for indbrud i et hus, hvor tyven udgør truslen, mens sårbarheden kan bestå
i, om der er lås på døren. Konsekvensen består i, om der er noget værd at stjæle i huset. På trods af en høj
trussel (mange indbrud i nabolaget), kan risikoen nedsættes ved fx at have låst døren og pakket værdigen-
standene godt væk.
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0005.png
Sundhedssektorens kendetegn
FIGUR
Behandling og deling af sundhedsdata
Sundhedssektoren behandler store mængder af føl-
somme personoplysninger og sundhedsdata til gavn
for borgernes behandlingsforløb, forskning og kvali-
tetsudvikling.
Med udviklingen i øget behandling i det nære sund-
hedsvæsen kommer kommunerne og de privatprak-
tiserende klinikker til at spille en større rolle i sund-
hedsvæsenet. Det medfører deling af sundhedsdata i
en større skala end tidligere i det nære sundhedsvæ-
sen. En øget brug og deling af sundhedsdata er med
til at øge risikoen for cyberangreb imod disse aktører,
hvilket potentielt også kan medføre en større samlet
konsekvens for sundhedssektoren som helhed.
Det øgede behov for digital deling af følsomme
personoplysninger på tværs accelererer desuden
behovet for at finde løsninger på de databeskyttel-
sesretslige udfordringer, aktørerne står overfor, når
behovet for adgang til og deling af sundhedsdata på
tværs af sektoren yderligere forøges. Fx at aktørerne
hver især skal bruge ressourcer på at udarbejde et
stort antal databehandleraftaler eller føre tilsyn på
den samme løsning med den samme databehandler.
01110
01101
11010
Aktører med forskellige modenhedsniveauer ift. cyber- og informationssikkerhed
Sundhedssektoren består af mange forskellige
aktører; både offentlige og private, store, mellemsto-
re og små aktører. Modenhedsniveauet for cyber- og
informationssikkerhed er derfor også meget forskel-
ligt aktørerne imellem. Der kan være store forskelle
på, hvor mange ressourcer de enkelte aktører kan
dedikere til arbejdet med cyber- og informations-
01110
01101
11010
sikkerhed. Spørgsmålet omkring aktørernes moden-
hedsniveau aktualiseres i takt med, at der deles langt
flere sundhedsdata på tværs af aktørerne end tidlige-
re. Det forventes, at også aktører, som på nuværen-
de tidspunkt har lav modenhed inden for cyber- og
informationssikkerhed, fremover vil skulle behandle
væsentligt flere sundhedsdata.
Personale med forskellige forudsætninger for cyber- og informationssikkerhed
Personalemangel i sundhedssektoren betyder sam-
tidig, at tiden til patientbehandling og pleje er udfor-
dret. I en travl hverdag risikerer passende cyber- og
informationssikkerhedsadfærd, som fx at logge af
og låse sin skræm, at blive glemt, hvilket kan føre til
sikkerhedshændelser såsom uautoriseret adgang til
patientoplysninger.
Udbredt og stigende behov for at benytte digitale løsninger til patientbehandling
Sektorens aktører samarbejder i udpræget grad om
behandling og pleje ved hjælp af digital udveksling af
sundhedsdata, der bidrager til sammenhængende pa-
tientforløb på tværs af sundhedssektoren.
Samtidig rykker patientbehandlingen tættere på bor-
geren med tilbud om øget behandling i borgernes
eget hjem i form af blandt andet monitorering, konsul-
tationer og behandling. Det kræver teknisk understøt-
telse i form af behandlingsudstyr, mobilt udstyr eller
andre værktøjer af teknisk karakter, som borgeren får
stillet til rådighed i eget hjem til sin behandling. Det
stiller krav til både den tekniske sikkerhed i udstyret
samt personalets og borgernes forståelse for, at udstyr
og sundhedsoplysninger skal håndteres sikkert og
forsvarligt.
Sundhedssektorens medarbejdere arbejder inden
for både patientbehandling, pleje, administrative
opgaver, it og servicefaget. Det betyder, at persona-
let har vidt forskellige forudsætninger for at forholde
sig til informationssikkerhedsmæssige problemstil-
linger, også inden for samme organisation.
Hvorfor er sundhedsdata så interessante for cyberkriminelle?
Forbundet og komplekst it-landskab
Sundhedssektoren er underbygget af et komplekst
it-landskab med forbundne systemer og infrastruk-
tur til fx deling af sundhedsdata. Kombinationen af
et komplekst it-landskab og den høje værdi, som
sundhedsdata har på det sorte marked, gør sekto-
ren særligt interessant for cyberkriminelle. At sekto-
rens aktører er tæt forbundne digitalt betyder også,
at et cyberangreb hos bare én aktør eller leverandør
potentielt kan spredes med store konsekvenser for
både sektoren og borgerne.
Sundhedsdata har en utrolig høj værdi for cyberkriminelle. Dette skyldes, at sundhedsdata er følsomme
helbredsoplysninger – ofte fra fødsel til død. Samtidig er de statiske og har en lang levetid.
Cyberkriminelle kan udnytte sundhedsdata til kriminelle aktiviteter, og de har en stor økonomisk værdi. Fx
kan et nyligt stjålet kreditkort kun indbringe $1 på det sorte marked, da det ikke indeholder mange infor-
mationer og mister sin værdi, når det bliver spærret; mens en fuld sundhedsjournal kan indbringe mellem
$250-1000. Cyberkriminelle kan også bruge stjålne sundhedsdata til afpresning af enten den organisation,
hvor dataene stammer fra, eller afpresning af borgeren direkte.
7
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0006.png
Strategiske målsætninger
Strategien har overordnet til formål at understøtte et samlet sikkerhedsløft i sektoren, således at sektorens
kapacitet til at forudse, forebygge, opdage og håndtere cyber- og informationssikkerhedshændelser styrkes.
Strategien sætter fire strategiske målsætninger for sektorens arbejde med cyber- og informationssikkerhed.
De strategiske målsætninger suppleres desuden af et eller to underpunkter, der uddyber formålet med hver
strategisk målsætning.
Sundhedspersonalet skal kunne arbejde sikkert med teknologi og data
Sektorens aktører fokuserer i arbejdet med strategiens initiativer på, at løsninger og sikkerhedstiltag
ikke uforholdsmæssigt øger arbejdsbyrden eller kompleksiteten af sundhedspersonalets arbejde.
Sektorens aktører understøtter indsatsen for at sikre uddannelsen af nye cyber- og informationssikker-
hedsspecialister samt udviklingen af eksisterende kompetencer i sektoren.
De nuværende udfordringer med mangel på arbejds-
kraft i sundhedssektoren understreger vigtigheden
af, at det skal være så let og smidigt som muligt for
de ansatte at agere sikkert i deres daglige arbejde
med borgerne.
Samtidig skal sikkerhedsniveauet i sektoren være
passende sammenholdt med både konsekvenserne
ved en hændelse og hensynet til den almindelig be-
handling og pleje af borgeren.
Sektoren skal øge robustheden over for cyber- og informationssikkerhedshændelser
Sektorens aktører skal kunne opretholde samfundsvigtige funktioner, være i stand til at agere koordineret med
kort varsel samt hurtigt og sikkert kunne genoprette almindelig drift i tilfælde af alvorlige cyberhændelser
Den omskiftelige geopolitiske situation samt den sti-
gende trussel fra cyberkriminelle gør det nødvendigt
at fokusere på arbejdet med en øget robusthed over
for cyber- og informationssikkerhedshændelser. Sund-
hedssektorens aktører er tæt forbundne, hvilket poten-
tielt gør konsekvensen af eventuelle hændelser større.
Derfor skal robustheden øges hos sektorens både
større og mindre aktører, således at sektoren samlet
kan opretholde de samfundsvigtige funktioner – også
i en krisesituation.
Samarbejdet skal styrkes på tværs af de kritiske sektorer og sundhedssektorens egne aktører
Sundhedssektoren indgår aktivt i samarbejde og vidensdeling med de andre sektorer, herunder også i arbej-
det med kortlægning af afhængigheder på tværs af sektorerne.
Sundhedssektorens aktører udbygger den fælles indsats og samarbejdet på tværs både inden for teknisk
og organisatorisk sikkerhed.
Sundhedssektoren er afhængig af andre sektorers
services, herunder især strøm, varme, vand og in-
ternet. Sektoren samarbejder derfor på tværs af de
andre sektorer med blandt andet vidensdeling og
kortlægning af disse afhængigheder. Aktørerne i
sektoren kan også lære af hinanden, og vidensdeling
inden for både teknisk og organisatorisk sikkerhed
skaber robusthed og sikkerhed på tværs.
Et højt niveau af cyber- og informationssikkerhed skal sikre tryghed hos borgeren
Sektorens fortsætter det hidtidige arbejde med at styrke sikkerheden både i centrale systemer og i borger-
nært behandlingsudstyr, så tilliden til, at sundhedsvæsnet passer godt på borgerens data, fastholdes.
Sektorens aktører understøtter gennem vidensdeling en tryg og sikker anvendelse af borgernært behand-
lingsudstyr til flere områder og brugsscenarier.
Med den øgede digitalisering og den øgede brug af
digitale løsninger til patientbehandling tættere på bor-
geren, fx i borgerens eget hjem, er der ikke længere
kun tale om at styrke sikkerheden i systemerne cen-
tralt hos sektorens aktører. Udviklingen er ikke ny, og
en del af sektorens aktører arbejder allerede med
sikker anvendelse af borgernært behandlingsudstyr.
Et styrket samarbejde både inden for cybersikkerhed,
informationssikkerhed og databeskyttelse på tværs
af sektorens aktører skal sikre tryghed hos borgeren
igennem hele behandlingsforløbet, også i borgerens
eget hjem.
Definition af samfundsvigtige funktioner og kritisk it-infrastruktur
I National strategi for cyber- og informationssikkerhed 2022-2024 gives følgende definitioner, som sund-
hedssektorens strategi følger:
ı
Samfundsvigtige funktioner:
De aktiviteter, varer og tjenesteydelser, som udgør grundlaget for sam-
fundets generelle funktionsdygtighed. Fx medicinhåndtering og sundhedsberedskabet.
ı
Kritisk infrastruktur:
Infrastruktur, herunder systemer, tjenester, processer, netværk og aktiver samt
serviceydelser, der er nødvendige for at opretholde eller genoprette samfundsvigtige funktioner. Fx ho-
spitaler og andre vigtige enheder i sundhedssektoren.
ı
Kritisk it-infrastruktur:
Den delmængde af kritisk infrastruktur, der omfatter den digitale infrastruktur,
der er nødvendig for at opretholde eller genoprette samfundsvigtige funktioner. Fx den nationale infra-
struktur og den nationale serviceplatform (NSP), der sikrer deling af data på tværs af sundhedssektoren.
8
9
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0007.png
En risikobaseret dynamisk indsats
Strategien skal baseres på en helhedsorienteret og risikobaseret tilgang, hvor der sættes ind der, hvor be-
hovet og effekten er størst.
Arbejdet med cyber- og informationssikkerhed skal
følge med udviklingen. Det gælder såvel i forhold til
sundhedssektorens opgaver og arbejdsgange som,
at sektoren skal kunne tilpasse sig ved løbende skift
i trusselsbilledet.
Strategiens indsatser for at styrke cyber- og infor-
mationssikkerheden baseres på en risikobaseret
tilgang, hvor initiativerne prioriteres og justeres i
forhold til de væsentligste risici for sektoren. Det er
nødvendigt løbende at vurdere, hvor en potentiel
sikkerhedshændelse vil være mest kritisk i forhold til
at sikre det sammenhængende sundhedsvæsen og
den fortsatte patientbehandling. Denne dynamiske
tilgang indebærer blandt andet en årligt tilbageven-
dende proces, hvor strategiens indsatser holdes op
imod det aktuelle trusselsbillede, aktørernes egne
risikovurderinger og den samlede indsats i sekto-
ren. Styregruppen for udmøntning af strategien skal
løbende prioritere initiativporteføljen i forhold til ak-
tuelle risikobillede. Herved sikres, at fokus i arbejdet
med cyber- og informationssikkerhed lægges der,
hvor behovet er størst, og der kan opnås den største
samlede værdi for sektoren.
Relevansen af en risikobaseret, dynamisk tilgang af-
spejles desuden i de krav eller minimumsanbefalinger
som følger af National strategi for cyber- og informa-
tionssikkerhed 2022-2024 samt EU’s databeskyttel-
sesforordning (GDPR) og NIS2-direktiv. Ved enten at
implementere det internationale styringsværktøj for
informationssikkerhed, ISO 27001-standarden, som
det gør sig gældende for staten, at efterleve princip-
perne i informationssikkerhedsstandarden, som det
gør sig gældende for regionerne, eller at følge prin-
cipperne i standarden, som det gør sig gældende for
kommunerne, eller ved at følge anden best practice
kommer aktørerne langt i arbejdet med at kunne
håndtere sikkerhedsudfordringerne og leve op til
kravene i de nuværende europæiske direktiver og
dansk lovgivning.
En dynamisk, strategisk indsats
FIGUR
Cyber- og informationssikkerhed på europæisk plan
Også på europæisk plan fokuseres der på at øge niveauet for cyber- og informationssikkerhed på tværs
af landegrænser.
ı
Med EU’s Net- og Informationssikkerhedsdirektiv (NIS) samarbejder de europæiske medlemslande for
at opnå øget robusthed inden for cyber- og informationssikkerhed. Med vedtagelsen af NIS2-direktivet
ensrettes og skærpes lovkravene til cyber- og informationssikkerhed på tværs af medlemslandene.
ı
Den Europæiske Unions Agentur for Cybersikkerhed (ENISA) bidrager til EU’s politik for cybersikker-
hed og samarbejder med medlemsstater og EU-organer. Agenturet arbejder med vidensdeling, kapaci-
tetsopbygning og oplysningskampagner på tværs af Europa.
ı
Europa-Kommissionens forslag til forordningen ’European Health Data Space’ støtter: At enkeltpersoner
får kontrol over deres egne sundhedsdata; anvendelsen af sundhedsdata med henblik på bedre leve-
ring af sundhedsydelser, bedre forskning, innovation og politikudformning; og sætter EU i stand til fuldt
ud at udnytte det potentiale, der ligger i sikker udveksling, brug og genanvendelse af sundhedsdata.
10
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0008.png
Strategien bygger på solide indsatser i sektoren
Strategien baseres på og understøtter sundhedssektorens eksisterende koordinering og samarbejde om
cyber- og informationssikkerhed på tværs af sektorens aktører.
Cyber- og informationssikkerhed er ikke en ny
opgave for sundhedssektoren. Sektorens aktører ar-
bejder allerede med tiltag på de forskellige niveauer i
sundhedssektoren: Fællesoffentligt, statsligt, imellem
regionerne, kommunalt og i praksissektoren. Med
den foregående sektorstrategi for cyber- og informa-
tionssikkerhed for 2019-2022 blev en del af indsatsen
koordineret på tværs af aktørerne. Samarbejdet om
den fælles indsats for at styrke sundhedssektorens
samlede kapacitet i forhold til cyber- og informa-
tionssikkerhed udbygges i denne strategiperiode,
hvor strategien sigter mod at styrke det fælles funda-
ment ved både at nå bredere ud til flere af sektorens
aktører samt gå mere i dybden med de fælles sikker-
hedsindsatser, sektoren allerede er sammen om.
Strategi for cyber- og informationssikkerhed 2023-
2025 er desuden en del af et større strategilandskab
på digitaliseringsområdet – ikke kun i sundhedssek-
toren men også tværoffentligt. Strategien sigter mod
at understøtte indsatserne inden for cyber- og infor-
mationssikkerhed i disse strategier, hvor også flere af
strategiens initiativer har samarbejdsflader op mod
andre strategier. Nedenfor beskrives kort de forskel-
lige tværoffentlige strategier med fokus på cyber- og
informationssikkerhed.
Strategi for digital sundhed 2018-2024
Strategien indeholder tværgående digitale indsatser på sundhedsområdet, der
skal bidrage til, at den enkelte oplever sundhedsvæsenet som ét sikkert og sam-
menhængende netværk.
Det digitale samarbejde om sundhed for hver enkelt borger skal styrkes gennem
tillid og sikkerhed om data. Sundhedsvæsenets parter skal opnå et styrket fæl-
lesskab om cyber-og informationssikkerhed gennem en række fælles initiativer i
sektorens strategi for cyber- og informationssikkerhed.
Strategi for life science 2021
Strategien sætter en vision for initiativsporet ’Bedre brug af sundhedsdata’, hvor
Danmark skal være internationalt førende i at anvende sundhedsdata til forsk-
ning, udvikling og offentlige myndighedsopgaver på en tidssvarende, innovativ
og sikker måde.
Med udgangspunkt i visionen sætter strategien en række initiativer for blandt
andet at udvikle en moderne og sikker datainfrastruktur til at imødekomme nye
tekniske behov og muligheder inden for anvendelse af sundhedsdata. Cyber- og
informationssikkerhed er en væsentlig faktor i realiseringen af disse initiativer for
at sikre borgeres sundhedsdata.
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025
Med strategien skal digitalisering være en central del af svaret på de store sam-
fundsudfordringer, som Danmark står over for.
Samarbejdet om sikkerhedsindsatsen på tværs af den offentlige sektor skal
fortsættes for at ruste sektoren til at håndtere digitale trusler og understøtte en
god sikkerhedsadfærd hos borgere og virksomheder.
Aftale om sundhedsreformen 2022
Folketingets partier har bl.a. aftalt en vision om mere behandling i eget hjem med
digitale løsninger. Indsatsen skal ses i sammenhæng med omstillingen til det nære
sundhedsvæsen samt øget datadeling for at sikre sammenhængende patientforløb.
Sundhedssektorens cyber- og informationssikkerhedsstrategi understøtter disse
indsatser blandt andet med initiativ om krav til it-leverandører samt initiativ om
borgernært behandlingsudstyr og cybersikkerhed.
12
13
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0009.png
Danmarks digitaliseringsstrategi 2022
(Udspil fra den socialdemokratiske regering)
Med strategien sættes den digitale kurs for Danmark, både på kort og langt
sigt. Digitaliseringsstrategien opstiller strategiske indsatser for styrket cyber-
og informationssikkerhed, blandt andet krav til myndigheder med ansvar for
samfundsvigtige funktioner om udarbejdelse af en cyber- og informationssikker-
hedsstrategi.
Strategiens fire spor
FIGUR
National strategi for cyber- og informationssikkerhed
I den nationale strategi stilles der krav om, at ministerområder med ansvar for
samfundsvigtige funktioner udarbejder en sektorspecifik strategi for cyber- og
informationssikkerhed.
Strategi for cyber- og informationssikkerhed 2023-
2025 bygger oven på sektorens mål om at styrke
sundhedssektorens kapacitet til at forudse, forebygge,
opdage og håndtere cyber- og informationssikker-
hedshændelser.
Sektorens aktører har sammen peget på en række
konkrete initiativer, som de i fællesskab vil videreføre
og løfte. Nogle initiativer bygger videre på indsatser,
som allerede er i gang, enten hos de enkelte aktører
eller fælles på tværs af sektorens aktører, mens andre
initiativer består af nye, fælles tiltag. Samtidig viderefø-
res arbejdet med flere af initiativerne fra den foregåen-
de strategi ude i sektoren i et tæt samarbejde mellem
sektorens aktører. For at skabe sammenhæng med de
initiativer, der bygges videre på, videreføres nummere-
ringen af initiativerne fra den foregående strategi ind
i denne strategi. Nye, fælles tiltag vil ligeledes bygge
ovenpå den eksisterende nummerering, og initiativer,
der er afsluttet, vil blot udgå af talrækken.
Sundhedssektorens strategi for cyber- og informati-
onssikkerhed dækker de fælles initiativer, sektorens
aktører er sammen om. Strategiens indsatser er ikke
udtømmende for aktørernes arbejde med cyber- og
informationssikkerhed.
Selvom en del af strategiens nye initiativer peger mod
indsatser for sektorens mindre aktører, har flere af initi-
ativerne stadig fokus på at udbygge den fælles indsats
også hos de større aktører i sektoren.
Initiativerne i sundhedssektorens strategi for cyber-
og informationssikkerhed 2023-2025 er ikke angivet
i prioriteret eller vægtet rækkefølge. De er nummeret
og angivet, så de passer sammen i de relevante spor.
Initiativerne sætter på forskellig vis ind for at styrke
sektorens robusthed og samarbejde. De forskellige
initiativer har også forskelligt fokus, hvor nogle af initi-
ativerne har til formål at identificere og skabe overblik,
mens andre initiativer fokuserer på at udvikle fælles
sikkerhedsløsninger eller udbygge samarbejdet og gå
i dybden med i forvejen igangsatte indsatser.
Udmøntningen af strategiens initiativer finansieres
og tilrettelægges overordnet set inden for aktørernes
egne budgetter. Det gælder fx udarbejdelsen af sår-
barheds- og risikovurderinger. Tilsvarende afholdes
aktiviteter i den decentrale cyber- og informationssik-
kerhedsenhed (DCIS) for sundhedssektoren inden for
Sundhedsdatastyrelsens budget, herunder fx videre-
formidling af varsler, forankring af sektorens centrale
analysefunktion (SAC), facilitering af vidensdeling mv.
Enkelte initiativer kan indebære potentielle løsnings-
modeller, der muligvis forudsætter særskilt finansie-
ring. I sådanne tilfælde kræves en særskilt aftale.
14
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0010.png
Governance og organisering
Sundhedssektorens aktører står i fællesskab bag sektorens strategi for cyber- og informationssikkerhed
2023-2025.
Strategien er forankret i Den nationale bestyrelse for
sundheds-it, mens arbejdet med at udmønte stra-
tegien og følge op på denne og dens initiativer er
placeret i styregruppen for Cyber- og informations-
sikkerhed. Styregruppen er bredt repræsenteret af
sektorens aktører. Styregruppen mødes fire gange
årligt. Styregruppens formand afrapporterer to gange
årligt til Den nationale bestyrelse for sundheds-it om
fremdriften i arbejdet med at udmønte strategien.
Log4j samlede sundhedssektoren
Da Log4j-sårbarheden blev kendt i december 2021, viste sundhedssektorens hidtidige indsats inden for cyber-
og informationssikkerhed sin værdi.
Log4j er en sikkerhedsmæssig sårbarhed i en softwarekomponent, der anvendes i en lang række it-systemer
globalt. Log4J vurderes af mange it-sikkerhedseksperter som årtiets mest kritiske sårbarhed. Årsagen til, at den
er så kritisk, er, at den er nem at udnytte og giver direkte adgang til at overtage kontrol med et givet system.
Da cyberberedskabet blev aktiveret, mødtes sundhedssektorens aktører på fælles statusmøder med +100 del-
tagere. Sektorens aktører samarbejdede på tværs og delte viden og knowhow. Uden denne ekstra indsats og
det store samarbejde på tværs af hele sektoren kunne Log4j-sårbarheden hurtigt have eskaleret til en endnu
større trussel for sundhedssektoren.
Billede
Den decentrale cyber og informationssikkerhedsenhed
Sundhedssektorens decentrale cyber- og informationssikkerhedsenhed (DCIS) er forankret i Sundhedsda-
tastyrelsen. Enheden er ansvarlig for udmøntningen af sektorstrategien for cyber- og informationssikkerhed
i tæt samarbejde med sektorens aktører. Herudover har DCIS også en operationel kapacitet og koordinerer
varsler og tværgående hændelser i sektoren. DCIS yder desuden rådgivning til sektorens aktører inden for
beredskab, tekniske løsninger og andre områder inden for cyber- og informationssikkerhed.
16
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0011.png
Bedre forudsigelse af potentielle angreb og
hændelser
Sundhedssektorens samarbejde om at sikre sektorens evne til at forudsige mulige cyber- og informations-
sikkerhedshændelser er en væsentlig forudsætning for, at sektoren som helhed og de enkelte aktører kan
træffe de rette beslutninger om nødvendige sikkerhedstiltag.
SPOR 1 - FORUDSE
Resultater af sektorens samarbejde i strategiperioden 2019-2022
ǐ
Første fase af kortlægning af sektorens samfundsvigtige funktioner og
kritisk it-infrastruktur med udgangspunkt i Net- og Informationssikker-
hedsdirektivet (NIS) er udført
ǐ
Årlig trusselsvurdering for sundhedssektoren udarbejdes
ǐ
Årlig samlet sårbarheds- og risikovurdering for sektoren udarbejdes
INITIATIV 1.1
Vedligeholdelse af overblikket over sundhedssektorens samfundsvigtige funktioner og kritisk
it-infrastruktur
Formål
Initiativet har til formål at vedligeholde og opdatere den løbende kortlægning af sek-
torens samfundsvigtige funktioner og understøttende kritiske it-infrastruktur.
En vedligeholdelse af dette overblik bidrager til sektorens evne til at prioritere og
fokusere indsatsen ved cyber- og informationssikkerhedshændelser.
Initiativets vedligehold bygger videre på det nuværende overblik udarbejdet i stra-
tegiperioden 2019-2022. Overblikket vil fremover – i tråd med den nationale strategi
for cyber- og informationssikkerhed 2022-2024 – fokusere på ”samfundsvigtige funk-
tioner”, ”kritisk infrastruktur” og ”kritisk it-infrastruktur”. På denne måde sikres også
en ensartet tilgang til definition og kriterier for identifikation af kritisk it-infrastruktur.
I vedligeholdelsen inddrages desuden resultatet af den nationale kortlægning af
afhængigheder mellem infrastruktur i regi af initiativ 1.11 i den nationale strategi for
cyber- og informationssikkerhed 2022-2024, hvor sundhedssektorens afhængighe-
der til kritisk infrastruktur i andre sektorer identificeres.
ǐ
Sektoren deler uden forsinkelse varsler via vidensdelingsværktøjer
(Malware Information Sharing Platform (MISP) og et varselsmailsystem)
ǐ
Etablering af et stærkt samarbejde med nordiske og internationa-
le enheder giver vidensdeling fra andre landes sundhedssektorer til
Danmark
ǐ
Kvartalsvise Cybervejrudsigter for sundhedssektoren, der giver ledel-
sesinformation og fremhæver de igangværende tendenser og trusler
for sektoren inden for cybersikkerhed, udarbejdes
Værdi
Indhold
18
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0012.png
INITIATIV 1.2
Overblik over sundhedssektorens tværgående og samlede risici
Formål
Sundhedssektorens samfundsvigtige funktioner understøttes af tætforbunden kritisk
it-infrastruktur, og sektorens aktører udveksler samtidig løbende data og følsomme
personoplysninger som led i behandlingen af borgerne. Initiativet har til formål at
skabe et overblik over sektorens samlede risikobillede særligt i forhold til den tvær-
gående kritiske it-infrastruktur og understøttende systemer, der benyttes af sektoren.
Herved får sektoren mulighed for at prioritere indsatsen både lokalt men også på
tværs af sektoren. De tætforbundne it-systemer og den gensidige afhængighed
mellem sektorens aktører understreger vigtigheden i og værdien af et overblik over
sektorens risici som helhed. Initiativet skal bidrage til, at sektoren samlet set kan mi-
tigere og/eller på anden vis forebygge for de risici, som samlet eksponerer sektorens
tværgående afhængigheder for uacceptable risici.
For at skabe mest mulig værdi på tværs af sektoren og for de lokale aktører skal der
i initiativet arbejdes med at forbedre metoden for indmeldelse af de lokale risiko-
vurderinger til brug i udarbejdelsen af sektorens samlede risikovurdering. Fokus for
metoden vil være samarbejde og vidensdeling mellem sektorens aktører for at berige
et fælles overblik på tværs.
De enkelte aktører udarbejder og opdaterer egne risikovurderinger. Sundhedssek-
torens trusselsbillede, der publiceres årligt af DCIS, kan anvendes i dette arbejde.
Trusselsbilledet giver et grundlæggende overblik over aktuelle trusler og et indblik
i trusselstendenser mod sundhedssektoren. Aktørernes sårbarheds- og risikovurde-
ringer af den it-infrastruktur, der igennem initiativ 1.1 ’Identifikation af sundhedssek-
torens samfundsvigtige funktioner og kritisk it-infrastruktur’ identificeres som kritisk,
skal som minimum være en del af aktørens samlede risikovurdering og dermed indgå
i det samlede billede for sektoren.
Værdi
Indhold
20
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0013.png
Bedre mulighed for at forebygge angreb og
hændelser
Effektiv forebyggelse af hændelser på tværs af en stor og kompleks sektor som sundhedssektoren er en
omfangsrig og vedvarende indsats.
SPOR 2 – FOREBYGGE
Resultater af sektorens samarbejde i strategiperioden 2019-2022
ǐ
Sektorens aktører bidrager aktivt til at styrke kompetencerne inden for
cyber- og informationssikkerhed hos både sektorens sundhedsperso-
nale og studerende på sundhedsfaglige uddannelser
ǐ
Et forum for erfaringsudveksling og vidensdeling inden for tekniske sik-
kerhedstiltag er etableret
IINITIATIV 2.1
Cyber- og informationssikkerhed på de sundhedsfaglige uddannelser
Formål
Sundhedssektorens medarbejdere håndterer hver dag store mængder sundheds-
oplysninger digitalt. Sektorens store medarbejderkreds betyder desuden, at medar-
bejderne har forskellige forudsætninger for cyber- og informationssikkerhed. For at
imødekomme disse forskellige forudsætninger og sikre et fælles basalt videns- og
kompetenceniveau i sektoren har initiativet til formål at indføre cyber- og informati-
onssikkerhed på alle de sundhedsfaglige uddannelser.
Manglende opmærksomhed på cybersikkerhed er blandt de største sårbarheder i
forbindelse med et muligt cyberangreb. Det er derfor vigtigt, at sundhedssektorens
medarbejdere er bevidste om, hvordan de passer på sundhedsoplysningerne. Med
indførelsen af cyber- og informationssikkerhed på de sundhedsfaglige uddannelser
understøttes sektorens kommende sundhedspersonale i at indtænke gode vaner for
cyber- og informationssikkerhed i deres daglige arbejdsgange.
Der indgås fra centralt hold en dialog med relevante uddannelsesinstanser samt myn-
digheder, herunder blandt andet Uddannelses- og Forskningsstyrelsen samt Sund-
hedsstyrelsen, om at opbygge kapacitet og kompetencer inden for cyber- og informa-
tionssikkerhed hos de studerende på de sundhedsfaglige uddannelser. I arbejdet med
initiativet kan der potentielt oprettes en arbejdsgruppe med deltagelse af sektorens
aktører til idéudveksling og input til pensum til de sundhedsfaglige uddannelsesinsti-
tutioner.
Initiativet skal i relevant omfang koordineres med arbejdet i den fællesoffentlige digita-
liseringsstrategi 2022-2025.
ǐ
Revidering af sundhedssektorens referencearkitektur for informations-
sikkerhed er gennemført
Værdi
Indhold
22
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0014.png
INITIATIV 2.2
INITIATIV 2.5
Rammer for rette og tidssvarende tekniske foranstaltninger
Formål
Initiativet har fokus på at dele viden om teknisk sikring af kritisk it-infrastruktur og styrke
de tekniske cyber- og informationssikkerhedskompetencer i sundhedssektoren. Målet
er at udnytte den eksisterende viden i sektoren omkring sikring af it-infrastruktur til at
opstille vejledninger og rammer for rette og tidssvarende tekniske foranstaltninger.
Dette initiativ vil give aktørerne mulighed for at udnytte hinandens viden og samlet
styrke kapaciteten på tværs af sektoren og hos den enkelte aktør.
Sektorens aktører skal i fællesskab løbende prioritere fokusområderne for videns-
deling og rammesætning baseret på det aktuelle trusselsbillede samt på sektorens
risikovurderinger, så sikkerhedstiltagene prioriteres i forhold til de væsentligste risici
for sektoren. Arbejdet med revidering af sundhedssektorens referencearkitektur i ini-
tiativ 2.6 ’Udbygning af sektorens sikkerhedsarkitektur’ affødte i den seneste strategi-
periode blandt andet ønske om, at der sikres en fælles forståelse og best practice på
tværs af sektoren af hvordan og hvornår, man bør kryptere.
Katalog over eksisterende sikkerhedskrav til it-leverandører
Formål
For at styrke og målrette indsatsen for at gøre sektoren mere robust har initiativet
til formål at sikre, at private og offentlige it-leverandører mødes af ensartede sikker-
hedskrav fra sektorens aktører.
Arbejdet med at sikre, at leverandørernes arbejde med at opretholde et passende
sikkerhedsniveau, bliver gjort lettere for både sektorens aktører og sektorens leve-
randører ved at samle et katalog med de krav og anbefalinger, både i nationalt og
internationalt regi, der er relevante for at højne sektorens sikkerhed.
I et samarbejde mellem sektorens aktører og DCIS skal der desuden udarbejdes en
plan for udbredelse af kendskabet til kataloget hos sektorens aktører og it-leverandø-
rer, herunder også ved opdateringer af nye gældende krav.
Værdi
Værdi
Indhold
Indhold
INITIATIV 2.6
Udbygning af sektorens sikkerhedsarkitektur
INITIATIV 2.3
Kortlægning af legacy-systemer i kritisk it-infrastruktur
Formål
En del af sundhedssektorens it-infrastruktur udgøres af legacy-systemer, hvor le-
verandøren eller udvikleren ikke længere opdaterer på softwaren i systemet eller
kommer med sikkerhedsopdateringer, og/eller som afvikles på en platform, der be-
nytter usupporterede operativsystemer. Disse udgør en risiko og kan være sårbare
over for potentielle cyberangreb. Initiativet har derfor til formål at kortlægge lega-
cy-systemer i sektorens kritiske it-infrastruktur.
Legacy-systemer bør håndteres gennem mitigerende foranstaltninger. Gennem en
kortlægning af de af sektorens legacy-systemer, som udgør kritisk it-infrastruktur, vil
aktørerne bedre kunne prioritere indsatsen og fokusere på håndtering af de mest
kritiske systemer først.
Sektorens aktører skal udbygge kortlægningen af legacy-systemer fra den forgangne
strategiperiode, hvor sektoren har kortlagt legacy-systemer baseret på den hidtidige
kortlægning af kritiske systemer i regi af strategiens initiativ 1.1.
Udbygningen af kortlægningen af legacy-systemer baseres ligeledes på den it-infra-
struktur, der er vurderet kritisk i regi af initiativ 1.1 ’Identifikation af sundhedssektorens
samfundsvigtige funktioner og kritisk it-infrastruktur’.
Initiativet indeholder ikke aktiviteter eller eventuel finansiering til udbedring af udfor-
dringer på dette område. Kortlægningen vil via vidensdeling kunne bruges til at tilføje
andre aktørers mitigerende foranstaltninger til aktørernes egne værktøjskasser.
Formål
Initiativet skal bidrage til, at der på tværs af sundhedssektoren arbejdes mere ensar-
tet med it-sikkerhedsmæssige krav i forbindelse med videreudvikling af eksisterende
systemer eller nyanskaffelser.
Initiativet skal understøtte sektorens arbejde med at skabe sikre rammer for behand-
ling af borgerne og deres følsomme personoplysninger.
Sektorens aktører har revideret referencearkitekturen for informationssikkerhed i den
seneste strategiperiode. Igennem dette arbejde blev byggeblokke for den fælles in-
frastruktur fra Strategi for digital sundhed 2018-2024 introduceret. For at understøtte
ensartede it-sikkerhedsmæssige standarder og krav hen mod en fælles arkitektur-
forståelse på tværs af sektoren, skal der i den kommende strategiperiode arbejdes
videre med at definere en del af de byggeblokke, der er relevante for informationssik-
kerhedsområdet. Initiativet koordineres med den fællesoffentlige og den fælleskom-
munale rammearkitektur.
Det fælles videre arbejde fortsætter i regi af initiativets arbejdsgruppe for sikkerheds-
arkitektur.
Initiativet skal i relevant omfang koordineres med arbejdet i den fællesoffentlige digi-
taliseringsstrategi 2022-2025.
Værdi
Indhold
Værdi
Indhold
24
25
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0015.png
INITIATIV 2.7
Borgernært behandlingsudstyr og cybersikkerhed
Formål
Initiativet skal understøtte sundhedssektorens aktører i deres arbejde med at øge
sikkerheden omkring borgernært behandlingsudstyr. Med borgernært behandlings-
udstyr menes blandt andet telemedicinsk udstyr, udstyr der kan bæres på kroppen
samt behandlingsudstyr hjemme hos borgeren, fx insulinpumper og glukosesenso-
rer. Den teknologiske udvikling med nye muligheder for behandling af patienter med
behandlingsudstyr inden i, uden på og nær ved borgeren, blandt andet i eget hjem,
kræver en høj grad af tryghed. Dette både for borgeren, som står over for meget
håndgribelige konsekvenser ved en hændelse, og for aktørerne i sundhedssektoren,
der står over for nye udfordringer med at holde dette udstyr sikkert og robust i forhold
til cybersikkerhed.
Der er allerede gjort en stor indsats på området fra sektorens aktører, og initiativet
vil samle denne indsats. Der opbygges et løsningskatalog omkring den sikkerhed,
aktørerne benytter til borgernært behandlingsudstyr. Løsningskatalog skal indeholde
de krav, der er stillet til leverandører af løsningerne. Løsningskataloget vil hjælpe de
af sektorens aktører, der endnu ikke har bevæget sig ind på området. I udarbejdelsen
af løsningskataloget ensartes krav til leverandører og underleverandører. Dette vil
give værdi både for sektorens aktører samt for leverandørerne, der møder ensartede
sikkerhedskrav på tværs af sektoren. Løsningskataloget tænkes derfor sammen med
det katalog, der udarbejdes i initiativ 2.5 ’Katalog over eksisterende sikkerhedskrav
til it-leverandører’.
I initiativets første fase samler en arbejdsgruppe med repræsentanter fra sektoren,
der har erfaring med borgernært behandlingsudstyr, den eksisterende indsats, her-
under eksisterende vejledninger og rammer, i et vejledningskatalog. Ud fra denne
viden og vejledningskatalog udarbejder arbejdsgruppen en samlet sammenstilling
af anbefalinger og krav til leverandører og underleverandører til sektoren inden for
borgernært behandlingsudstyr.
Initiativet skal i relevant omfang koordineres med arbejdet i den fællesoffentlige digi-
taliseringsstrategi 2022-2025 samt arbejdet i sundhedsreformen 2022.
Værdi
Indhold
EU-forordning om medicinsk udstyr (MDR)
Forordningen om medicinsk udstyr indeholder regler om og krav til medicinsk udstyr og har til formål at
øge patientsikkerheden og sikre ensartede standarder for udvikling, produktion og anvendelse af medi-
cinsk udstyr i Europa.
Medicinsk udstyr er blandt andet pacemakere, hjerteklapper, kondomer og graviditetstests, kirurgiske
instrumenter, høreapparater, briller, kørestole og hospitalssenge.
Fabrikanterne skal anbringe en CE-mærkning på produktet for at vise, at det medicinske udstyr opfylder
kravene i MDR.
26
27
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0016.png
INITIATIV 2.8
INITIATIV 2.9
Cybersikkerhed hos de mindre aktører
Formål
Flere af sundhedssektorens kerneopgaver understøttes af mindre aktører. Et poten-
tielt angreb eller et længerevarende nedbrud hos disse mindre aktører vil kunne
påvirke de større aktører og sektoren som helhed.
Disse mindre aktører (fx en lægepraksis eller mindre privat aktør i sundhedssekto-
ren) står dog over for andre cyber- og informationssikkerhedsmæssige udfordringer
end sektorens større aktører. Initiativet har derfor til formål at identificere barrierer
hos de mindre aktører i deres arbejde med at styrke cybersikkerheden.
Bedre samarbejde om databeskyttelse ift. digitalisering i sundhedssektoren
Formål
I sundhedssektoren har de offentlige myndigheder et udvidet og tæt samarbejde
omkring deling af data via digital infrastruktur, som bidrager til, at borgerne møder
et sammenhængende sundhedsvæsen. Formålet med initiativet er at styrke dialo-
gen om, hvordan de komplekse, tværoffentlige samarbejdskonstruktioner rent da-
tabeskyttelsesretligt kan håndteres i praksis samtidig med et fokus på, at borgernes
rettigheder og følsomme personoplysninger fortsat beskyttes.
Siden EU’s databeskyttelsesforordning trådte i kraft, har de offentlige myndigheder
arbejdet målrettet på at styrke arbejdet med databeskyttelse. Udmøntningen af den
nye databeskyttelseslovgivning har været præget af et stærkt fokus på implemen-
tering af databeskyttelsesreglerne inden for rammerne af egen organisation i de
enkelte offentlige myndigheder.
Et styrket og struktureret samarbejde om databeskyttelse vil desuden kunne mindske
barrierer både i forhold til øvrige initiativer i strategien samt i implementering af andre
tværgående digitale løsninger i sundhedssektoren.
Indhold
De forskellige former for deling af data via fælles it-løsninger og infrastruktur i sund-
hedssektoren kategoriseres af en nedsat arbejdsgruppe med deltagelse af sektorens
aktører. På baggrund af kategoriseringen identificeres de udfordringer, der særligt
knytter sig til udmøntning af databeskyttelseslovgivningen i sundhedssektorens sam-
arbejde om digitalisering.
Arbejdsgruppen vil ligeledes se på mulige løsningsforslag, herunder hvordan samar-
bejdet mellem aktørerne bedst håndteres i forhold til bl.a. dataansvar, tilsyn, kontrol og
håndtering af sikkerhedshændelser. Sundhedssektorens arbejde omkring dette koor-
dineres med øvrigt arbejde inden for området, der pågår i sundhedssektoren, herunder
’Strategi for life science’ samt med de nationale tiltag inden for samme område, her-
under initiativ 3.7 i den nationale cyber- og informationssikkerhedsstrategi 2022-2024.
Værdi
Værdi
En større hændelse for flere af de mindre aktører vil kunne have direkte eller indirekte
konsekvenser for sundhedssektorens samfundsvigtige funktioner. En øget robusthed
over for større hændelser hos de mindre aktører vil ikke blot skabe værdi for de mindre
aktører og borgerne, men også bidrage til en øget robusthed for sektoren som helhed.
De udfordringer, de mindre aktører står over for, er løbende blevet analyseret og rap-
porteret, men dette arbejde har ikke direkte hjulpet de mindre aktører til en fokuseret
indsats for deres arbejde med deres cyber- og informationssikkerhedsmæssige ud-
fordringer.
Første fase i dette initiativ er at udarbejde et samlet tiltagskatalog ud fra de eksi-
sterende analyser med prioritering af de udfordringer, sundhedssektorens mindre
aktører bør prioritere først. I næste fase nedsættes en arbejdsgruppe med relevante
aktører, der har viden om udfordringerne hos de mindre aktører. Målet med arbejds-
gruppen er at identificere de faktiske barrierer, de mindre aktører står overfor, når de
højest prioriterede indsatser skal udmøntes. I fase tre vil arbejdsgruppen fokusere på
at identificere mulige løsninger på disse barrierer og præsentere dem for styregrup-
pen for udmøntning af strategien. En del af disse løsninger vil enten ikke kræve større
investeringer for aktørerne, eller aktørerne vil selv skulle afholde udgifterne.
Indhold
GDPR
EU’s Databeskyttelsesforordning
Databeskyttelsesforordningen (GDPR) trådte i kraft i maj 2018. Forordningen indeholder en lang række
bestemmelser, der har til formål at sikre beskyttelsen af personoplysninger, fx bestemmelsen om forholdet
mellem dataansvarlig og databehandler.
Den dataansvarlige afgør hvorfor (til hvilket formål) og hvordan (med hvilke hjælpemidler), personoplys-
ninger behandles, mens databehandleren behandler oplysningerne på vegne af den dataansvarlige. Det
indebærer blandt andet også, at den dataansvarlige i samarbejde med databehandleren skal sikre, at der
er udarbejdet en databehandleraftale mellem den dataansvarlige og databehandleren, som lever op til
kravene i databeskyttelsesforordningen.
28
29
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0017.png
Bedre mulighed for at opdage angreb og
hændelser
Cyber- og informationssikkerhed er under konstant udvikling, og sundhedssektorens kapacitet til at opdage
angreb og hændelser, som er under opsejling, skal følge med udviklingen.
SPOR 3 – OPDAGE
Resultater af sektorens samarbejde i strategiperioden 2019-2022
ǐ
Sundhedssektorens centrale analysecenter (SAC) er etableret, og regi-
onernes respektive Security Operations Centers (SOC) er tilsluttet
ǐ
Opbygning af service der kan sårbarhedsscanne Sundhedsdatanettet
(SDN)
ǐ
Opbygning og udbredelse af et værktøj, der scanner de af sundheds-
sektorens løsninger, der er vendt mod internettet, og rapporterer, hvor
en cyberkriminel vil kunne angribe
ǐ
Månedlige vidensdelingsfora til teknisk sparring med sektorens aktører
er etableret
INITIATIV 3.1
Fælles rammer og værktøjer til understøttelse af aktørernes løbende test af cybersikkerheden
Formål
For at bidrage til robustheden over for cyber- og informationssikkerhedshændelser
for sundhedssektoren samlet set bygger initiativet oven på indsatsen fra den for-
gangne strategiperiode ved at udvide den nuværende sikkerhedstestportefølje for
sektorens systemer og udstyr.
Med en fælles testportefølje skabes gode fælles rammer i sektoren for at understøtte de
lokale indsatser inden for cyber- og informationssikkerhed. Ligeledes udgør samarbej-
det om en fælles testportefølje et godt grundlag for vidensdeling på tværs af sektoren.
Sektorens aktører skal afklare behovet og mulighederne for at tilføje yderligere test-
værktøjer eller rammeaftaler til testporteføljen. Afklaringen heraf skal tage afsæt i det
aktuelle trusselsbillede og sektorens risikovurdering, så indsatsen prioriteres i forhold
til de væsentligste risici.
Værdi
Indhold
Sundhedsdatanettet (SDN)
Sundhedsdatanettet er et sikret netværk til datakommunikation mellem både offentlige og private
aktører i sundhedssektoren. SDN binder lokale, sikrede net sammen i en fælles it-infrastruktur. Netvær-
ket anvendes blandt andet af sundhed.dk, Fælles Medicinkort (FMK) og en række tværsektorielle og
tværregionale løsninger.
30
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0018.png
INITIATIV 3.2
Udbredelse af overvågnings- og analysefunktioner på tværs af sektoren
Formål
For at styrke sundhedssektorens samlede kapacitet og evne til at opdage uved-
kommende aktivitet og cyberhændelser på tværs af sektorens aktører udbredes en
overvågnings- og analyseplatform til sundhedssektorens aktører. Den centrale del af
platformen (SAC) udfører tværgående overvågning af systemer og netværk i sund-
hedssektoren og gennemfører analyser på baggrund af denne overvågning.
Sundhedssektorens analyseplatform tilføres tværgående informationer om cyberak-
tiviteter, til gavn for sektorens tilsluttede aktører, der understøttes i deres prioritering
af håndtering af aktiviteter på eget netværk. Derudover bliver platformen et operativt
omdrejningspunkt for samarbejdet om cyber- og informationssikkerhed på tværs af
sektorens aktører, hvor aktørerne kan udnytte hinandens styrker og skabe synergier
på tværs.
Arbejdet med at udbrede overvågning- og analysefunktionens platform til flere af
sektorens aktører videreføres i denne strategiperiode.
Fokus vil være på at skabe så bred dækningsgrad som muligt og få mest mulig
synergi ud af udbredelsen på tværs af sektoren, også til aktører der ikke er direkte
med på platformen.
Regionerne fortsætter brugen af platformen og kan udvide antallet af appliances,
udover det der er dækket centralt, hvis de selv vurderer, at det er tjenstværdigt.
Kommunerne afklarer i strategiperioden, hvordan de kan organisere sig i forhold til
den centrale del af platformen (SAC-funktionen) samt tilslutning til denne. De speci-
fikke rammer aftales i forbindelse med udmøntningen.
De praktiserende læger afklarer ligeledes i strategiperioden, hvordan de kan organi-
sere sig i forhold til den centrale del af platformen (SAC-funktionen) samt tilslutning
til denne. De specifikke rammer aftales i forbindelse med udmøntningen.
Aktører i sundhedssektoren kan frivilligt og ved selvfinansiering tilslutte sig til den
centrale platform og samarbejdet efter aftale med Sundhedsdatastyrelsen.
Det centrale analysecenter for cyber- og in-
formationssikkerhed i sundhedssektoren
Overvågning og analyse af aktivitet udgør en vigtig
del af den fælles modstandsdygtighed mod angreb
og sikkerhændelser i sektoren. Med etableringen af
sundhedssektorens centrale analysecenter (SAC)
har sektorens aktører iværksat et samarbejde på
tværs, der vil agere krumtap for mange af aktivite-
terne i det videre arbejde med cyber- og informa-
tionssikkerhed i sundhedssektoren. Samarbejdet
omkring og den viden, det centrale analysecenter og
de tilsluttede aktører opbygger, er med til markant
at øge muligheden for at opdage cyberhændelser
på tværs af sektoren og dermed øge den generelle
robusthed i sektoren.
Samtidig med den tekniske etablering og udbre-
delse af platformen opbygges et dagligt teknisk og
operativt samarbejde på tværs af sektoren mellem
de operative enheder hos aktørerne. Disse enheder
kaldes for Security Operations Centre (SOC). Viden
og læring fra dette samarbejde vil også komme
resten af sundhedssektoren til gode gennem andre
etablerede vidensdelingsværktøjer.
Det centrale analysecenter er placeret hos den de-
centrale cyber- og informationssikkerhedsenhed
(DCIS) i Sundhedsdatastyrelsen.
Når der ses tværgående trusler i sektoren, får de
lokale SOC-enheder besked. Herved kan aktørerne
prioritere og hurtigt sætte ind for at håndtere akti-
viteten lokalt.
RESULTAT
Værdi
Indhold
Langt fra alle sårbarheder bliver udnyttet
En sårbarhed er en fejl eller uhensigtsmæssighed i software, servere og systemer, som en cyberkriminel
kan udnytte.
Man kender ikke til alle sårbarheder, og ud af det samlede antal sårbarheder, man faktisk kender til, udnyt-
ter de cyberkriminelle kun 5,5 %. Det betyder, at de cyberkriminelle potentielt har mulighed for at udnytte
mange flere sårbarheder til at angribe organisationers it-systemer.
32
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0019.png
Hurtig håndtering i tilfælde af angreb og
hændelser
I tilfælde af et angreb eller en større hændelse i sundhedssektoren skal sektoren hurtigt kunne genoprette
systemer og de samfundsvigtige funktioner.
SPOR 4 – HÅNDTERE
Resultater af sektorens samarbejde i strategiperioden 2019-2022
ǐ
Et fælles cyberberedskab til håndtering af tværgående hændelser i
sundhedssektoren er etableret
ǐ
Cyberberedskabet understøttes af en vagttelefon, der kan kontaktes
24/7 for rådgivning, anmodning om assistance eller et situations-
overblik
ǐ
DCIS, regionerne og MedCom har etableret dedikeret og redundant
kommunikation i forbindelse med cyberberedskabet i form af SI-
NE-radioer
ǐ
Sektoren afholder årligt en cyberberedskabsøvelse
ǐ
Deltagelse i europæisk cyberberedskabsøvelse på tværs af sund-
hedssektorerne i EU’s medlemslande
ǐ
Et velfungerende samarbejdsforum med regionerne og kommuner
er etableret. Månedlige statusmøder afholdes, hvor der deles viden
om sårbarheder og løsninger til håndtering af disse
INITIATIV 4.3
Udbredelse af beredskabsøvelser for fælles systemer og forsyningskæder
Formål
I tilfælde af en tværgående cybersikkerhedshændelse i sundhedssektoren skal sek-
torens aktører være i stand til at reagere koordineret og effektivt. Formålet med initia-
tivet er at øge initiativets dækningsgrad således, at flere af sektorens aktører og, hvor
muligt, deres leverandører deltager i sektorens fælles beredskabsøvelser.
Gennem fælles beredskabsøvelser styrkes sektorens samlede evne til på effektiv vis at
håndtere cyber- og informationssikkerhedshændelser. Dette giver værdi i det tilfælde,
at en sådan hændelse rammer et fælles system. Samtidig øges muligheden for samar-
bejde på tværs af sektoren, hvis en enkel aktør bliver ramt af en større cyberhændelse.
Større bredde i øvelsesscenarierne vil desuden give flere aktører en struktureret tilgang
til at sikre, at de får testet eget it-beredskab.
Sektorens samarbejde om it- og cyberhændelser afprøves gennem årlige fælles be-
redskabsøvelser. Initiativet skal desuden fokusere på at skabe en så bred dæknings-
grad som muligt og få mest mulig synergi ud af samarbejdet og vidensdeling om
cyberhændelser på tværs af sektoren.
Værdi
Indhold
34
DIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvem der i regeringen har ansvaret når det kommer til digital sikkerhed (cyber- og informationssikkerhed)
3059665_0020.png
Strategi for cyber- og informationssikkerhed i sundhedssektoren
2023-2025